Zpět

Devalvace vzdělávání a kulturní historie vede k rozpadu základních hodnot naší společnosti

Text 28.2.202527 min Přehrát

„Není hanba nevědět, hanba je nechtít se učit,“ upomíná nás jedno staré rčení. Dnes se mladí lidé svou neznalostí dokonce pyšní. Jak v předchozím díle rozhovoru upozornila psychiatrička Jarmila Klímová: „Vzniká generace, která se za svou nevzdělanost nejen nestydí, ale považuje ji za něco in“. Výsledkem této „debilizace“, jak ji doktorka Klímová otevřeně nazývá, jsou lidé bez pevného charakteru a morálních zábran. Osobnosti tak proměnlivé a neuchopitelné, že se vždy dokážou vyhnout odpovědnosti za své činy. Tato rozvolněnost hodnot a absence svědomí může mít dalekosáhlé následky. Jaké? O tom se budeme bavit dnes, i o tom, jak najít cestu ven?

Martina: Když jsi říkala, jaké osobnosti může tento přístup vytvořit, tak já jsem ti podsunula slovo „agrese“, a ty jsi říkala, že to úplně ne. Ale já jsem spíš směřovala v tu chvíli k jednomu z velkých fenoménů této doby, a to, že žák vezme střelnou zbraň, a jde vystřílet spolužáky, učitele. Už se to stalo i u nás, a týká se to kluků i holek. Čeho myslíš, že je produktem tato bezprecedentní agresivita a násilí?

Jarmila Klímová: To je pro mě, přiznám se, strašně těžká otázka. Tato otázka by si možná zasloužila aspoň dvouhodinový rozbor, abychom nebyli nezdravým způsobem redukcionalističtí – to jsem vždycky hrozně nerada. Pokud k tomu mohu říct ze svého vhledu, nejenom profesního, ale i lidského, tak někde na začátku tohoto je pád hodnotového systému. My tady na jednu stranu proklamujeme hodnotu lidského života jako jednu z nejvyšších příček, a na druhou stranu jsme rozmělnili hodnotu lidského chování právě do neuchopitelných, slizce se prolínajících nepravd, zpochybňování…

Martina: Relativizace…

Jarmila Klímová: Relativizace, lží, dehonestací. A patří k tomu i pohrdání předchozí generací, pohrdání moudrostí našich předků, která vždycky patřila ke strukturám stavby hodnotového systému společnosti. Tam myslím, že někde odstartovala tato jízda po toboganu, A do toho možná patří i taková věc, jako převrácený rasismus, inverzní rasismus. Když vidíme – a to není nic nedávného – že když tě v Americe před dvaceti lety nabouralo auto, a evidentně to byla jeho vina, a ty jsi vylezla z auta a zjistila jsi, že za volantem je Afroameričan, tak jsi poslušně nasedla do svého auta bez jediné výtky k viníkovi dopravní nehody. Možná že i tato forma beztrestnosti, nebo zmírnění trestnosti, která začala být vnímána širokou společností, mohla vést k tomu, co si kdo vlastně může dovolit. A je jedno, jestli jsem černý, zelený, nebo modrý, nebo fialový, bílý.

Martina: Já jsem četla článek, ve kterém byly statistika, že navzdory poklesu kriminality jako takové u nás vražděním vyhrožují dva žáci denně.

Jarmila Klímová: Cože?

Martina: A narazila jsem…

Jarmila Klímová: Jako v Čechách?

Martina: Ano.

Jarmila Klímová: Aspoň něčím jsou zajímaví. Chápu, aspoň něčím jsou zajímaví. Strašné.

Martina: Ale já si uvědomuji takovou věc, že my v tom máme vždy jasno, že za všechno mohou zbraně mezi lidmi.

Jarmila Klímová: Ale to je nesmysl.

Martina: Ale všimni si, že se málokdy řeší skutečná podstata, příčiny toho, co děti natolik frustruje, a natolik je činí zoufalými, až tedy vražednými. Ale my máme jasno, že by se měla zrušit řádná držení zbraně a že za vším jsou vlastně tyto technikálie.

Jarmila Klímová: Jo, za chvíli nepůjdu na houby ani s rybičkou, protože to je nebezpečný. Já to zase vnímám jako záměrný převrácení kauzality, protože v mnoha státech – například si zase vezmeme Spojené státy americké – bylo v padesátých, šedesátých, sedmdesátých letech normální, že kluci vzali auto, někam jeli, a na korbě měli pušku, protože to bylo součástí výbavy domácnosti, a součástí běžný sebeobrany, a nenapadlo je střílet ve škole. Takže…

Za covidu bylo dobře vidět, jak byly dehonestovány největší mozky, odborníci, před kterými bychom měli chodit v pokleku a v hluboké úkloně, a to jen proto, že nejeli s mainstreamem

Martina: Nezměnily se ani zbraně, nezměnilo se pravděpodobně ani jejich množství, ale změnili jsme se my.

Jarmila Klímová: Změnili jsme se my právě v přístupu k tomu, co si můžeme, nebo nemůžeme dovolit. Možná je to ještě jinak. Možná se změnilo i to, že jeden z důležitých momentů růstu osobnosti a touhy dokázat něco ve společnosti přestalo být zajímavý jako motivace pro zkulturnění vlastní osobnosti. Podívej se, jak se dehonestují – a teď za covidu to bylo krásně vidět – jak se tady dehonestovaly největší mozky, odborníci ve společnosti jenom proto, že nejeli s udávaným mainstreamem. Byli tady dehonestováni lidé, před kterými bychom měli chodit v pokleku a v hluboké úkloně. A vidíme, s jakou lehkostí se rozdávaly vysokoškolské tituly, s jakou, řekněme, nehodnotou a s jakou neznalostí je možné získat zaměstnání, které má pouze jakousi kvazi sociální prestiž. A to všechno zpětnovazebně zase zpátky modeluje kulturu osobnosti. A když to tady všechno pošlapeme a zničíme – tak přesto někde v přirozeném jádru naší bytosti je touha něčím zaujmout, nebo nějakým způsobem vyniknout, takže se nelze divit, že to má i odvrácenou stranu.

Hérostratos – kdo by si na něj vzpomenul, kdyby nezapálil chrám bohyně Artemis? Vždycky to tady bylo. Když nejsme ohodnocováni za morální, znalostní, osobnostní a kulturní kvality, tak zkrátka v rámci liberalismu tady mezi námi vždycky budou lidi, kteří sáhnou po temné straně síly ve stylu: Na všechno, co jsem se naučil ve školce, mi odpověděly Hvězdné války. Jakýmkoliv způsobem lze vyniknout, i jako Darth Vader.

Martina: Co podle tebe nejvíc chybí Západu v oblasti výchovy a vzdělání? My jsme to teď řekly mnoha slovy, ale když bys to měla ještě více zeštíhlit a zkonkretizovat, tak co myslíš, že je nejvíc zdrcující absencí?

Jarmila Klímová: Já to můžu vyhodnotit jenom jako laický pozorovatel, který sbírá různý střípky z toho, co vidím, že se odehrává na akademický scéně západní Evropy. Já si myslím, že – a je to fakt můj názor, a spousta lidí se mnou nemusí souhlasit – že to je devalvace kulturní historie, která se tady stavěla, řekněme, minimálně tisíc, tisíc tři sta let, kterou další generace vždy měly tendenci obohacovat, rozšiřovat, ctít, navazovat na ni. A i když něco, co bylo z předchozího období, trošku odmítlo, že to už je zastaralý a hloupý, tak pořád tato křivka šla jakýmsi sinusoidním charakterem směrem vzhůru. A malér, který tady vidím v rámci devastačního liberalismu a celoplanetární korektnosti, je v tom, že se plive na kulturní dědictví, takže je například hudba génia typu Wolfgang Amadeus Mozart označována za rasistickou, a místo ní se na univerzitách bude učit jako kulturní obohacení bubnování na bubny a třesení rumba koulemi. Já proti tomu nic nemám, ale proč se zároveň plive na Mozarta? Proč se zpochybňují myšlenky Heideggera? Proč se devalvuje Goethe?

Martina: Protože to byli bílí šovinisti.

Jarmila Klímová: Protože to byli bílí šovinisti, na jejichž genialitě, která několikanásobně přesahuje jejich žití tady na Zemi, se stavěla noblesa a kultura společnosti. Ano, vždycky to tady někdo využil, nějaký prospěcháříček – to ne, že ne. Ale gros bylo navazovat na tyto myšlenky, klanět se jim, snažit se jim nějakým způsobem v kultuře společnosti přiblížit. A dneska se válejí v bahně na okraji společnosti? To je katastrofa.

Martina: Myslíš, že tedy jedním z důvodů je také záměna vzorů? Záměna toho, kdo je součástí elit?

Jarmila Klímová: Pozor, jsou vzory a pseudovzory.

Martina: Já říkám – záměna.

Jarmila Klímová: Záměna. To, čemu se dneska říká „elity“ – nic, to nebudu komentovat. A umělé náhražky jsou propagovány na úkor hodnot a vzorů, které nejsou v současné době politicky pohodlné. Nechci tady kopat do sociálních sítí, to dělá kdekdo, ale přeci jenom si tuto polívku malinko přihřeji: Místo, aby šli lidé společně na kafe, tak si jenom písnou přes messenger s naivním a iluzorním vhledem, že jsou spolu v kontaktu. Ne, nejsou. Stejně tak výchova k zodpovědnému rodičovství a mateřství. Já neříkám, že každá ženská musí mít dítě – upřímně, mně taky stačilo jedno, a mám toho dost – ale když se tady naprosto bezprecedentním způsobem bude kritizovat básnička Jiřího Žáčka…

Martina: „K čemu jsou na světě…“

Jarmila Klímová: „K čemu jsou holky na světě? Aby z nich byly maminky“, a bude se to pokládat za šovinismus, tak jsme dospěli ke kořenům rozkladu společnosti.

Zůstat v rovnováze. Podívat se, co se píše, a připojit se k osvětě, která může otevřít oči dalším lidem. A pečovat o víru, že každý dobrý skutek brání tomu, aby definitivně nezvítězilo zlo.

Martina: Jak se poznají kořeny rozkladu společnosti? Jak se poznají pohledem zkušeného psychiatra? Když se teď podíváš kolem sebe, tak u čeho – když jsi řekla třeba právě toto – si bezpečně řekneš: Tak máme opravdu výrazně nakročeno.

Jarmila Klímová: Mně se teď vybavuje obrazová metafora, kdy padne strom, a vyvrátí se i s kořeny. Když stromu nějakým způsobem zmrzačíte korunu, a nějak ho neodborně ořežete, tak – i když ne třeba v klasické symetrii a velebnosti – přece jenom znova obroste, protože pořád někde má svůj hluboký základ, ze kterého má kde brát. Když ho vyvrátíte i s kořeny, tak přerušíte síť komunikace mezi dalšími stromy, protože každý kořenový systém je v podstatě podzemní internet, kdy se stromy vzájemně podporují, vzájemně se informují, vzájemně se chrání, mají neuvěřitelně sofistikovaný komunikační systém, a nemůže nedojít k tomu, že si stromy, které jsou v okolí této vyvrácenosti, začnou připadat minimálně osaměle, a v horším případě, že jsou v ohrožení. A tak jsou i více náchylný k tomu, že se nebudou umět tak dobře bránit, že se daleko snadněji také nechají vyvrátit a že společenství, které bylo vysoce propojené, spjaté a homogenní, se postupně rozpadne. Každé společenství se postupně rozpadne, ale je důležitý, aby na tom místě, kde stál tento les, zafoukal vítr, a aby se tam ujaly další semenáčky, které budou mít životní prostor, aby začaly klíčit a pracovat na půdě, začaly růst na terénu, kde byli jejich předci.

Takže dobře, teď se vyvracejí stromy i s kořeny. Ano, je to velmi neblahá doba. A pokud úplně nechceme, aby z naší kultury byla pouze holoseč a poušť, měli bychom se horempádem snažit vypěstovat semenáčky, které budou ctít původní les, které se uchytí na původních hodnotách, a začnou je znovu kultivovat, a začnou jim znovu naslouchat.

Martina: Vím, jak zasadím semenáček smrku, ale nevím, jak zasadit semenáček obrody naší společnosti.

Jarmila Klímová: Minimálně tím, že holce seberu počítač, a strčím jí tam Karla Čapka – místo sledování anime. Každý semenáček potřebuje svého pěstitele, potřebuje svého guru, svého ochránce, a my bychom měli dělat všechno. Nikdo z nás tady nevypěstuje 200 000 semenáčků. Ale když jich každý z nás vypěstuje – tedy z těch, kteří si myslíme, že tudy vede cesta, ona se nám sociální bublina výrazně smrskla – pět, tak, jak říkal Karel IV., tak bude v Evropě dobře.

Martina: Když se na tebe obrátím opět čistě jako na psychiatra, tak jakým způsobem může v téhle době každý pečovat o své psychické zdraví? Jak posilovat svou resilienci a odolnost? Teď se bavím opravdu o každém jednom z nás. Protože, jak poměrně rozumně radí v letadle, nejprve nasaďte dýchací přístroj sobě, a pak dětem – to znamená, že my musíme být silní, musíme se nekácet, a nevyvracet se i s kořeny.

Jarmila Klímová: S dovolením zopakuji nahlas něco z toho, co už bylo řečeno, měli bychom sami sebe, s jakousi mírou odpovědnosti vést k tomu, abychom si zachovali kritické myšlení. Abychom s rozumem sledovali a uměli vyhodnocovat, co je nebezpečné, co plodí zlo, abychom před tím nezavírali oči a abychom se ve svém životě vyváženým způsobem snažili na druhé straně plodit to, co považujeme za morální a dobré. Zase je to otázka snahy zůstat v jakési rovnováze. Když vyprávím o tom, co to je psychosomatické zdraví, a co je vůbec zdraví, tak vždycky říkám: Začínáme na rovnováze. To znamená, ne se bezhlavě vrhat do boje s jakýmisi brutálními a nesmyslnými ideologiemi. A na druhé straně se sluníčkářsky netvářit, že vždyť to bude dobrý. Nebude. Protože návrat k rovnováze byl vždycky odrazovým můstkem pro to, aby se svět úplně nezhroutil a nezbláznil. A to myslím, že není zas tak těžký. Stačí si to uvědomit. To znamená: Ano, podívám na to, co se píše na iDnes, podívám se na to, co se píše na Facebooku, řeknu si: „Ježíšikriste, to ten den zase začal!“ Mám potřebu k tomu něco říct, mám potřebu se připojit k nějaké osvětě, která by měla otevřít oči dalším lidem. Ale zároveň budu pečovat o svou vnitřní víru, že každým dobrým skutkem přispěji k tomu, aby se na světě nestalo to, co se ještě nikdy nestalo – tedy, že zlo vezme finální vrch. A když se budu snažit tuto víru v této vyrovnanosti kultivovat a čechrat, tak si myslím, že labyrintem bláznovství máme šanci projít ve zdraví.

Martina: Když budeme mít ovšem tu odvahu, abychom pořád hledali a rozlišovali, co je to dobro a zlo. Protože i to má dnes už poměrně rozpuštěné kontury.

Jarmila Klímová: Pokud jsme se do dnešních dnů nenechali zblbnout vším, co tady na nás ze všech stran útočí, tak si myslím, že máme šanci toto absolvovat se ctí.

Martina: Myslím, že si nemohu přát na závěr nadějeplnější sdělení. Jarmilo Klímová, díky moc za tvou analýzu, a díky moc i za toto poselství. Protože, já si myslím, že je nám naděje věru třeba.

Všechny příspěvky s Jarmila Klímová

Diskuze:

  1. „Devalvace vzdělávání a kulturní historie vede k rozpadu základních hodnot naší společnosti“

    hmm….. pani to trošku… celkom obrátila.
    Správne poradie :
    Ľudia zdebilneli,….. opustili zíkladné spoločenské hodnoty, …. a tým znehodnotili vzdelávanie, a prekrutili historiu.

    VŽDY, vždy na začiatku akéhokoľvek zločinu je ČLOVEK. Zločin je až na konci jeho konania. Jediným opakom je ZNÁSILNENIE – na konci ktorého je nový človek.

  2. Vždy se najdou lidé naštvaní na celý svět. Abyste zabili hodně lidí potřebujete motivaci a prostředek. Motivaci dává naše společnost v hojné míře, stejně jako za socíku. Střelná zbraň je prostředek, který zabíjení usnadňuje a umožňuje zabít mnohem víc lidí na větší dálku, než nůž. Desítky mrtvých oproti jednotkám. Pokud máte jen holé pěsti, zvládnete tak jednoho. Stačí porovnat statistiky za období socialismu a po něm. Střelná zbraň byla vynalezena aby zabíjení usnadnila. Čím snadnější něco je, tím víc se to dělá. Proto komunisté zbraně lidem omezili.

  3. Sláva Rodu 27. února jejich 2025. https://www.youtube.com/watch?v=gIHdNpblvCM. Československo. A Fantazie příběhy, a Sci fi příběhy , či animované filmy a seriály v televize či satelitu, a  či na dvd, či Blurey, či animované filmy a seriály , a komiksy časopisy či knihy a knihy, podle skutečné události reálného světa života, a  z jiné reality vesmíru Galaxie a  a rozměru grafiky a fyziky a kvantové fyziky, z jiných planet, a galaxie . A jiné paralelní světy dimenze polo digitální realita na půl skutečná na půl falešná holografický, je kvantový počítač apsultního všeho stvořitele apsultna tvůrce všeho života a  různých forem , či druhy civilizací a evoluce, a dějin, a jiné zvířata a rostliny. A i video hry jsou taky skutečný na konzoly či počítači které si zahrál je reálný a živý jen poničeno satanisty démony ještěrky tipu. Despace Kabala potomci temnot a  loutky anti dabla a je syna Anti krystovala temných krvavých bohů a chaosu zla odpornosti a hrůz a  hororů a další. a Hollywood či Pixar, Dremawork či Dysney, či Netflixu. A hračkárny taky Tlapková Patrola z pejsky. či Mario. Či Trhlíci Bugs Bunný králík. či Pepek Námořník či Harry Potter. A Devil May Cry a dalších. A deskové hry na stůl. či oline hry. Přeběhy přes Vortex portál. Či Tom a Jerry. A existuje duchovní svět a reinkarnace převtělování duchů do jiných těl. Po umrtví je film COco film a Duše film. 2.

  4. Sláva Rodu 27. února jejich 2025. https://www.youtube.com/watch?v=gIHdNpblvCM. Československo. A Fantazie příběhy, a Sci fi příběhy , či animované filmy a seriály v televize či satelitu, a  či na dvd, či Blurey, či animované filmy a seriály , a komiksy časopisy či knihy a knihy, podle skutečné události reálného světa života, a  z jiné reality vesmíru Galaxie a  a rozměru grafiky a fyziky a kvantové fyziky, z jiných planet, a galaxie . A jiné paralelní světy dimenze polo digitální realita na půl skutečná na půl falešná holografický, je kvantový počítač apsultního všeho stvořitele apsultna tvůrce všeho života a  různých forem , či druhy civilizací a evoluce, a dějin, a jiné zvířata a rostliny. A i video hry jsou taky skutečný na konzoly či počítači které si zahrál je reálný a živý jen poničeno satanisty démony ještěrky tipu. Despace Kabala potomci temnot a  loutky anti dabla a je syna Anti krystovala temných krvavých bohů a chaosu zla odpornosti a hrůz a  hororů a další. a Hollywood či Pixar, Dremawork či Dysney, či Netflixu. A hračkárny taky Tlapková Patrola z pejsky. či Mario. Či Trhlíci Bugs Bunný králík. či Pepek Námořník či Harry Potter. A Devil May Cry a dalších. A deskové hry na stůl. či oline hry. Přeběhy přes Vortex portál. Či Tom a Jerry. A existuje duchovní svět a reinkarnace převtělování duchů do jiných těl. Po umrtví je film COco film a Duše film.

  5. Čeho myslíš, že je produktem tato bezprecedentní agresivita a násilí?

    Je to odraz doby v jaké žijeme, odraz Západních „hodnot“. Ve své podstatě je kapitalistický Západ zločinný a od pádu socialismu se utrhl ze řetězu a počal se předělávat svět k obrazu svému pod záminkou šíření demokracie.

  6. Tož, asi to byla jen řečnická figura, ale nevěřím, že paní Martina neví, jak zasadit „semenáček obrody naší společnosti“.
    Sází je tu každý den, jeden za druhým 🙂

  7. Mám pro rádio námět. Zkuste v debatě hledat definice pojmů svoboda, svévole a nesvoboda.

  8. Čeho myslíš, že je produktem tato bezprecedentní agresivita a násilí?
    Paní Klímová odpovídá: To je pro mě, přiznám se, strašně těžká otázka.
    Pokud byste položila tuto otázku mně, má odpověď by zněla: zločinného společenského systému. Takže v podstatě víme co dělat – zbavit se ho a nahradit ho společenským systémem dobročinným, tedy skutečnou demokracií. Zatím nesmyslně spojujeme nespojitelné – demokracii s kapitalismem. To jsou přece dva kohouti na témže hnojišti a to jak známo nejde. Ze všeho nejdříve je potřeba prozřít. Což tak začít dělat osvětu v Rádiu univerzum? Jak vnímáte tento námět?

      1. To by musela byť demokracia najprv ako-tak definovaná.
        Všetci (99%) sa modlia k demokracii, ale každý ju chápe celkom inak.

        Googl v PC sa mi skoro zodral, keď som mu dal hľadať „demokracia“ . To, čo našiel by zaplnilo moju žumpu , ale dve rovnaké definície tam neboli.

      2. Demokracie, tedy ta skutečná, je vláda lidu, tedy vláda vsech. To je systém, kdy má každý možnost podílet se na vládě ve své obci, regionu, státu. Ona sama je společenský systém, který nemá potřebu se spojovat s e systémem jiným, naopak to vylučuje. Dva kohouti na jednom hnojišti jsou nepřirozeností.

    1. Nie je možné nájsť dobrý systém, každý sa časom pokazí, vyplýva to zo samotnej ľudskej povahy – viď Orwellova Zvieracia farma.

Napsat komentář k „Štěpán ForgáčZrušit odpověď