Zpět
Robin Čumpelík Díl 1/3

Je třeba změnit zákon o volbě mediálních rad a zastavit zasahování politiků. Pak získáme zpátky svobodu slova

Text 6.2.202428 min Přehrát

Naše země potřebuje inovaci – to je asi jedna z mála věcí, na které se shodou zastánci naprosté většiny politických směrů a názorů. Ano, prakticky nikdo si nepřeje, aby vše zůstalo právě tak, jak to je – polorozvrtáno, polorozbito, polorozděleno, a zase poloslepeno. Na tom panuje sice křehká shoda, ale přece jen nějaká. Situace se ale hned vyhrotí, když začneme diskutovat o tom, co by se mělo inovovat – a jak. Tady je hned ve vzduchu 110 názorů na 100 lidí. Možná je tomu tak taky proto, že stále méně rozhodnutí o svém osudu máme my sami, v naší zemi, ve svých rukou. Rozhoduje se o nás hned na několika místech planety, a nezdá se, že by se ztracená vláda věcí tvých k tobě, lide, navracela. Pak je tedy na místě otázka, jestli by byla dostatečná inovace republiky, anebo jestli by nebyla taky na místě inovace Evropy, nebo rovnou celého světa. O tom všem, a mnohém dalším, budu dnes mluvit s moderátorem, provozovatelem kanálu Inovace republiky, Robinem Čumpelíkem. Robine, buď vítán.

Robin Čumpelík: Krásný den přeji. Krásný den přeji všem posluchačům, a tobě díky za krásný úvod. Nádherný.

Martina: A ještě doplním, že ty jsi také moderátor, propagátor vědy, ale také autor knih Laboratoř myšlenek, Česká cesta z covidu, nebo Spolu to dáme. Když už jsem začala tou inovací, kterou máš i ty v názvu svého kanálu, řekni mi: Myslíš si, že nejen naše republika by si zasloužila nějakou inovaci? Skoro možná i z gruntu?

Robin Čumpelík: Určitě ano. Já bych možná víc česky řekl „změnu“, nebo „transformaci“ – a to od kořene. Protože věcí, které jdou hodně po povrchu, jsou plná média, plné sociální sítě, a hezká hesla našich zástupců, ale o podstatě se vůbec nemluví. Takže rozhodně velkou změnu, hodně od kořene, abychom pochopili sami sebe, abychom pochopili náš národ, význam naší země, a právě na tomto tuto obnovu, nebo změnu stavěli. A to je něco, co já se snažím někdy provokovat, někdy vzdělávat, někdy přes příběhy hostů, a jejich praxi, iniciovat. A nejenom já, ale na mnoho dalších platformách se to děje. Takže spíš to, co dělám, je příspěvkem. Pravdou je, že tvůj úvod, který tady byl řečen, mně úplně mluví z duše, protože i když se otočí jedna malá země, byť by to bylo Estonsko, Slovensko, nebo Česká republika, tak my sami to nedáme. Svět je tak propojen, že je potřeba se bavit o změně celé Evropy, o jednotě Evropy, ale na úplně jiných základech, než jsou nám teď podsouvány. Takže je to široké téma. A rozhodně stojí za to změnu diskutovat, i když si to někteří nepřejí.

Martina: Ty jsi řekl, že bychom si opravdu změnu zasloužili, a vzápětí na to jsi zmínil, že by bylo potřeba změnit celou Evropu a že je potřeba začít na jiných základech. Ale na jakých? Kde je teď hledat, a jak se na nich shodnout?

Robin Čumpelík: To je složitá otázka. Proto nás táhnou po cestě do Etiopie. Jenom odbočka, hned se vrátím k Evropě. Člověk odjede pár hodin letadlem do téhle obrovské země a zjistí, jak jiná tam jsou paradigmata. Vlastně přiletí na úplně jinou planetu, s jiným časem, s jiným pohledem na přírodu, s jiným pohledem na křesťanství. A zrovna křesťanství, bychom si řekli, že tvoří základy Evropy, nebo novodobé civilizace, a když se jenom pobavíte s lidmi, kteří jsou křesťany v Etiopii – to je velice významná křesťanská země, viz příběhy z Bible a všechny tyto příběhy spojené potom s královnou ze Sáby, proroctví, a tak dále – tak to člověka vede k hlubokému zamyšlení, jak to bylo vlastně s časem, jak to bylo s Kristem, jestli byl bílý, a jestli Evropa skutečně není nejenom zdegenerovaná, ale hodně zahleděná sama do sebe, a přestává naslouchat světu, přestává ho chápat. Vlastně jsme jakoby vzdělaní, a přitom když člověk stráví pár dní v jiné zemi, tak zjistí, jak moc je nevzdělaný a jak moc toho neví.

Martina: Stává se Evropa ostrovem?

Robin Čumpelík: Ano, ostrovem zahleděným do sebe, a ostrovem, který staví na aroganci. A i když si myslíme, že kolonialismus, a tyto věci, jsou historií, tak jsou s námi spjaté. Já to možná řeknu hodně přísně, i když jsme jakoby demokrati, a nemáme rádi rasismus, a podporujeme to či ono – etnika, náboženství, a všechny tyhle věci – tak rasismus v celé Evropě je obrovský. U všech nás to tak je. A budu mluvit o tom, co se mi honilo hlavou, když jsem byl v Etiopii, a říkal jsem si: „Jestli tady Ježíš Kristus byl, nebyl s největší pravděpodobností spíš černý, než bílý?“ To jsou otázky, který jsem si tam kladl, a opravdu, v mnoha věcech se tak míjí paradigma této země s evropským paradigmatem, že mě to vede k hlubokým úvahám. Protože i těch 2000 let v historii lidstva je hodně málo, hodně málo, a poslední dobou, i vlivem nových technologií, se toho tolik zrychluje, a tolik pokazilo, že se, myslím, dostáváme opravdu na křižovatku, do zásadního rozhodnutí. K rozhodnutí každého z nás.

Evropa je arogantně zahleděná do sebe, a vše je ovlivněno médii. Je potřeba rozmotávat nitky a hledat cesty, jak nedopustit konflikt.

Martina: Robine Čumpelíku, teď jsi mě malinko znejistil, protože si uvědomuji, že zejména Evropa, a Západ, jako takový, se vzhlédl v sebemrskačství, a jsme trošičku jako z doby Harryho Pottera, kde se někdo potrestal tak, že si spálil ruce žehličkou, protože něco neudělal. My jsme tady v Evropě nevymysleli otroctví, naopak jsme ho zrušili, my jsme vymysleli to, čemu říkáme lidská práva. A to, co ty jsi teď nastínil, mě zarazilo v jedné věci: Že je pěkné se podívat na věci kolem sebe, třeba úplně novýma očima, a zkusit si kostky úplně rozmetat. Ale obávám se, jestli to nevede k tomu, že už nebudeme mít vůbec na čem stavět. Ještě chvíli, a začneme zpochybňovat úplně všechno, a už nebude možné postavit ne že babylonskou věž, ale už nebude možné vyhloubit ani evropskou zemljanku.

Robin Čumpelík: To je úplně geniální otázka. Samozřejmě já sám hledám, sám jsem na cestě poznání, hledání a vybízení směrem k občanům, divákům, a kladu si otázky. A jednu bych vyzdvihl, a to, že vlastně začarovaný kruh všech konfliktů, a toho všeho, souvisí i s mojí tvorbou – hledat, pokusit se hledat východiska, aby se Evropa zbytečně nestala – ale nejenom Evropa, ale svět – bojištěm. A to myslím, že je teď taky neoblíbené téma, a další z nálepek – chcimír, chcimíři – ale je to něco, o co stojí usilovat, o čem se bavit. Takže já jsem na cestě poznání. Já tady říkám záměrně pár provokativních věcí, ale Evropa je arogantně zahleděná do sebe, přijímá vše hodně pod vlivem médií, která v tom sehrávají roli – nemůžeme to házet třeba jenom na politiky. Ono to vše dost souvisí: Peníze, politika, kultura jako taková. Takže jde o to tyto nitky rozmotávat, a hledat cesty, jak nedopustit nějaký konflikt.

Martina: Víš, o čem přemýšlím? Přemýšlím pořád nad tvým vývodem, ke kterému jsi dospěl, že Evropa je zahleděná sama do sebe. Nemáš pocit, že to je potíž veškerých celků? Nemáš pocit, že Čína je zahleděná sama do sebe? Nemáš pocit – no Afrika je natolik rozbitá, už jenom etnickými spory – že ta do sebe asi zahleděná být nemůže. Nemáš pocit, že Amerika je zahleděná sama do sebe? Nemáš pocit, že Austrálie se zahleděla sama do sebe, a….?

Robin Čumpelík: Austrálie je už součástí nějakých bloků. Ale takhle: Já jsem jenom člověk, který pátrá, hledá – nerozumím geopolitice – a postupně se mi obraz světa dává dohromady. Ale máš pravdu, prostě jsou tady určité bloky, které se posilují, které se vlastně starají o svou pravdu. Jenom to, co říká Čína o své vizi, viz kolem olympijských her: „Nabízíme jednu vizi lidstva“, nebo jak to znělo. Anebo skončí jednání komunistické strany po jejich pětiletce, a říkají: „Je čas přemístit naši vizi do dalších míst planety.“ Takhle přesně to znělo. Ano, máš pravdu, je to nejenom o Evropě, ale vlastně se utužují tyto bloky.

Trošku odbočím do toho, co mě třeba inspiruje, a kde naopak vidím i východiska. Je to třeba knížečka Komenského „Štěstí národa“, kde on v 17. století, kdy taky byly tyto bloky, monarchie, a tak dále – nejsem na to expert. Když se dnes člověk podívá na to, kam se dnes ubírá Čína, Amerika, Evropská unie, tak z toho jde mráz po zádech, protože to je jak přes kopírák v porovnání s tím, jak to bylo tehdy. Přestože tam komentuje duchovní věci, ale i zákony, politiky, národy, a dává tam i jakési návody, jak poznat štěstí národa, abychom se nedostávali do konfliktů ať už velkých celků, tehdy monarchistických her, nebo dnešní politické scény. Takže tam bych rád lidi nasměroval. Protože Národní pedagogické muzeum to teď vydalo po sto letech – to je oficiální vládní, státní instituce – a tam je pohled na historii, ale zároveň jsou tam i východiska, třeba. Takže to je pro mě inspirace ne na globalistické, a tvrdě nacionalistické vnímání sama sebe z pohledu státu, ale na otevřenost.

Štěstí národa je postavené na kultuře, na tradicích, na spolupráci, ale otevřené k jiným zemím, a ne že se tyto platformy národních států začnou prát. Komenský v 17. století vysvětluje, že už se to dělo. A říká: Když se vám to bude dít znova – což se nám teď děje, že se oslabují státní aparáty, a všechno se nějakým způsobem centralizuje – tak se vám bude opakovat válka. Ale to tenhle, řeknu lidově, frajer nemohl tušit, že tady bude 2. světová válka, že tu budou velké válečné konflikty. Takže tak.

Martina: Mně by se vlastně líbilo, kdyby Evropa byla trošku zahleděna sama do sebe, protože kdyby byla zahleděna sama do sebe, tak by nemohla dovolit nelegální migraci v takovémto množství, nemohla by dovolit spoustu jevů, kterých jsme dnes svědky. A mimo jiné by nemohla dovolit ani právě oslabování národních států, protože by si musela uvědomit, kam to v historii vedlo.

Robin Čumpelík: Krásné. Opravdu moc díky za tuto otázku. Pro mě je čest tady vůbec sedět, protože to je úhel pohledu. Zahledění do sebe je v mém chápání to, že se přijímá nějaká nedemokratická vize otevřenosti Evropy, a na jiné myšlenky není prostor, včetně čtení Komenského. Kdyby si to lidé, kteří o těchto věcech rozhodují, třeba o migraci, a dalších tématech přečetli, tak by tuto knížku hned zakázali, protože on tam i o migraci říká, že jakmile budete promíchávat národy, bude to velké neštěstí pro jednotlivé země, i celou Evropu. Takže se k tomu znova vrací, protože pro mě je to kompas, jak se v tom světě….

Great reset je geniální trik. Jsou tam krásné myšlenky, kterým by člověk po prvním přečtení fandil. Ale ve skutečnosti je to hrůza. Je to jako Mein Kampf.

Martina: To by s tím pan Coudenhove–Kalergi nesouhlasil.

Robin Čumpelík: Takže je to úhel pohledu. A máš v tom naprostou pravdu, že my jsme zahleděni do nějaké vize, která se mnou nerezonuje, a ta je možná dobře formulovaná třeba ve Velkém resetu, nebo v nějakých dalších tezích, které se snažím studovat, a tam se prostě ubíráme. To je většinový názor, že jsme otevřeni světu tímto způsobem, tím, že CO2 je problém a tak dále. Svými slovy bych to řekl tak, že když jsem přečetl Velký reset – ten teď hodně ovlivňuje Evropu, evropskou politiku – tak tam jsou báječné myšlenky. To jsou věci, kterým já fandím. A když se podívám racionálně, kdo je prosazuje? Za jaké peníze? Jakým způsobem? Jaké firmy platí tyto akce? Akce jako třeba Green Deal – tak to ve finále platí americké korporace, a tak dále. To jsou fakta.

A já řeknu: „Počkejte, to mi trošku nesedí, nejsou to trošku myšlenky, které jsou sice hezké, ale jsou využité naopak proti nám?“ A to mi vadí. Takže je to vlastně geniální, protože on tam taky jmenuje, covid–19, Velký reset, nádhera, Agenda 2030, a je to tam popsané. Takže oni tam popisují 15minutová města, ale v úplně jiném vnímání – v pohledu na Evropu – než si to já dokážu představit. Protože pro mě to znamená lokální ekonomiku, národní ekonomiku. A co to znamená pro ně? To se můžu jenom domnívat.

Martina: Vězení.

Robin Čumpelík: Vězení, centralizace do velkých měst, vyprázdnění venkovů, a tak. Takže geniální tah, geniální trik. A já už jsem to někde řekl: Je to prostě pro mě někde na úrovni Mein Kampf. Dokonce k tomu asi udělám nějaké video, a dám tyto knížky vedle sebe. A je to sofistikovaně udělané – opravdu doporučuji lidem, ať si to přečtou – že se tomu chce po přečtení této knížky vlastně fandit.

Martina: Než si člověk začne klást otázky, jak to taky může v důsledku vypadat.

Robin Čumpelík: Přesně tak. Ale když se ještě vrátím k otázce zahleděnosti Evropy, tak je to prostě jenom úhel pohledu. My jsme se zahleděli do určité ideologie, nebo do nějaké vize – já nevím, jak to označit – která se třeba s mým vnímáním světa, Evropy, a našeho národa, vůbec neslučuje. Vůbec.

Martina: Takže se vlastně můžeme shodnout na tom, že to, co jsi nazval „zahleděnost Evropy sama do sebe“, je zahleděnost Evropy do jednoho typu ideologie?

Robin Čumpelík: Ano, takhle to asi můžeme nazvat. Neodemokracie.

Martina: Deal.

Robin Čumpelík: Neodemokracie. Můžeme to tahle nějak označit.

Kubiceho zpráva – brutální fake news, který ovlivnil volby – byl politicky zadán Českému rozhlasu, aby to rozhýbal v mediálním prostoru

Martina: Robine Čumpelíku, kdy jsi začal sám sebe aktivovat? Co tě přimělo k tomu, aby začala vznikat Inovace republiky, aby se z tebe vlastně postupem času začal stávat zlobivý chlapec, až rebel?

Robin Čumpelík: Já jsem hodný, já nejsem zlobivý. Nebo takhle: Rebel až do konce – to je vlastně moje životní motto, tak jsi to možná trefila. Ale tyto věci zrají dlouho. Ale hlavním momentem probuzení pro mě byl v mládí dětský sen zkusit si moderovat v rozhlase, a tak jsem pár let – asi dva roky – pracoval v pořadu o sportu v Českém rozhlase, na rádiu Wave. To je na dlouhé vyprávění, možná na celý pořad, já to řeknu jenom v bodech. Takže jsem se jako mladý kluk zajímal o mediální rady: „Toto rozhoduje generální ředitel, nebo mediální rady?“ Mediální rady: „Kdo je volí? Aha, tito. Jaký je zákon? Jak je popsaný?“ Tak si ho přečtu. „Aha, tak to tam tato skupina v mediálních radách zastupuje nás, koncesionářské poplatníky. Tak to je zajímavé. Tak se zeptám pana ředitele Českého rozhlasu.“

Nejdřív tam byl pan Kasík, Václav Kasík: Vzpomínám na něj, měli jsme pak otevřený vztah, už není mezi námi. Pak tam byl pan Duhan. Řeknu jednu věc: Kubiceho zpráva byla normální brutální fake news, která ovlivnila volby. A byla politicky dána Českému rozhlasu, aby to rozhýbal v mediálním prostoru. A teď to říkám vlastně poprvé otevřeně, a jsem moc rád, že zrovna u tebe, protože pan Kasík se tenkrát bál o tom mluvit. Nechal telefon někde stranou, šli jsme do Branického pivovaru, kde byl velký ruch – ve Vodičkově ulici, čtyřková hospoda – a tam jsme se bavili o tom, jak tady významní politici diktují, co má Český rozhlas vysílat, a jakým způsobem byla jemu konkrétně Kubiceho zpráva nadiktována. Tato kauza – jakoby.

Martina: A jak byla nadiktována?

Robin Čumpelík: To já už si nepamatuji, ale vím jména. A to už bych zatím nechal – z důvodu bezpečnosti – stranou. Ale vím jména, vím souvislosti. To byl boj mezi Paroubky a ODS, a dalšími lidmi. Ale bůh ví, kdo je za nimi s penězi, a s vlivem tajných služeb. A s podporou těchhle věcí to bohužel, přátelé, není jako v dokumentech, nebo ve filmech – dokumenty a filmy se to většinou zakrývá. Takže v české politice jsem šel takto jako úplně mladý, nezkušený, neznal jsem žádného politika, a během pár týdnů jsme se dostali k takovýmto informacím – naprosto ověřeným. Protože pak ještě probíhaly další schůzky s lidmi, kteří byli Kubiceho zprávě blízko, a nestíhal jsem se divit. Opravdu jsem se nestíhal divit, a bylo to pro mě velké probuzení k tomu, že se chci zajímat o věci jinak. A pak jsem začal potkávat zajímavé přátele, a lidi, se kterými jsme souputníci, kteří třeba byli zkušenější, a už jsme rozmlouvali o racionálním pojetí změn, co všechno se musí hluboce změnit, aby nastala změna. A to je tak zhruba deset let zpátky.

Martina: Takže 2009.

Robin Čumpelík: To bylo 2009.

Martina: To už je déle.

Robin Čumpelík: Tam jsem si prošel různými zkušenostmi, vzestupy, pády, a tak dále. A to, co to ovlivnilo, je covid-19. Po národních oslavách 100 let Československa, které jsem měl čest vlastně koordinovat s pověřením ministrů vlády a primátorky Prahy, jsem dostal různé nabídky na různá angažmá, a vybral jsem si Inovační strategii státu. A to bylo pár měsíců, zhruba půl roku. A pak přišel covid.

Je potřeba změnit zákon o volbě mediálních rad, aby bylo zabráněno zasahování politiků do řízení médií. Pak může nastat skutečná svoboda slova, kterou tady teď nemáme.

Martina: Já jenom doplním, že ty jsi byl hlavním koordinátorem Inovační strategie vlády 2019 až 2021.

Robin Čumpelík: Ano. A vědomě jsem se rozhodl. Protože ono je hezké něco kritizovat na náměstích a na ulicích – takže jsem se vědomě rozhodl: „Dobře, takže už jsem něčemu malinko porozuměl, už mám trošičku nějaký názor, tak co kdybych stát, když tato možnost přišla sama – aniž bych o ni usiloval, aniž bych se někam hlásil na výběrová řízení, a já nevím co – šel vědomě – zdůrazňuji slovo „vědomě“ – poznat zblízka, nebo zevnitř. Zajímavá práce – na jiný rozhovor.

Martina: Nejprve jsi šel vědomě poznat Český rozhlas, vaše setkání s panem ředitelem Kasíkem v restauraci…

Robin Čumpelík: Nejenom tam…

Martina: V restauraci nevalné pověsti a velkého hluku, jsi popsal. Řekl jsi, na účet tehdejších poznatků, které jsi učinil, že tehdejší Rada Českého rozhlasu se chovala jako cenzoři v padesátých letech.

Robin Čumpelík: Ano. Dokonce tam řekli – slavná věta – někdo tam komentoval písničku kapely Primal Scream – levicová písnička zpívající pravicové texty levicově pojaté – a Rada Českého rozhlasu si tam sedla – a teď jsou pro mě důležité už jenom tóniny hlasů, to, jakým způsobem to říkali – a padaly tam věty: „No, posluchači Českého rozhlasu, Rádia Wave nejsou budoucností tohoto národa. Nejsou budoucností tohoto národa.“ A takhle intenzivně. Ještě dneska mi jde mráz po zádech, a já jsem říkal: Tak tady je něco špatně. Jestliže dříve byl zákon o Československé televizi, kterou jasně řídila komunistická strana, já jsem si to kdysi i přečetl, tak bylo jasno – všichni věděli, s kým hrají. A dneska tam máme politické loutky, dodneška – a samozřejmě situace se stále zhoršuje – které jsou v rukou politiků.

Evropa říká, že mediální rady musí být nezávislé na politicích. Našel jsem si to před deseti lety, byly to vyhlášky EU. Všechno to zní vždy krásně, ale pravý opak se děje. Pravý opak. Takže to pro mě bylo velké probuzení, protože jsem si na tom uvědomil tu obrovskou manipulaci, kterou najednou člověk viděl v praxi. No dobře, něco jiného je to číst, nebo slyšet v rozhovorech, a něco jiného je to potom takhle zažívat na reálném příběhu.

Martina: Robine Čumpelíku, ty sis to tedy zažil nejenom v médiích, ale zažil sis to i pak jakožto koordinátor Inovační strategie vlády: Tak když se obrátím na média, tak jaká je nezávislost mediálních rad nyní? Už sis oddechl?

Robin Čumpelík: Kdo teď sedí v mediálních radách, to úplně nevím, přiznám se – ale kolikrát se tam objeví velice zajímaví lidé, kterým jde o věc. Teď, myslím, v Radě ČTK sedí, nebo seděla kolegyně Angelika Bazalová, a plno dalších lidí, se kterými jsem se znal. Takže to není všechno jako černobílé a tak.

Ale princip je špatně. Takže já nemám důvěru v média – nejvíc to prověřil covid – médiím bohužel nemůžeme důvěřovat. A jestli chceme změnu, tak možná bych řekl, že krokem číslo jedna je osvobodit média – a vy to tady děláte už dlouho. Média jsou naše, nejsou jejich. A tím nemyslím ani těch klidí, který jsou mocní z pozice peněz, ani těch, kteří jsou krátkodobě mocní z pohledu volených zástupců. Přičemž je důležité podotknout, že největší roli mají nevolení zástupci, to znamená figury v pozadí. A to není žádná trapná konspirace, to je přeci realita, že je spousta poradců, a spousta lidí, kteří přesně politikům říkají co, proč, a jakým způsobem to mají dělat. „Jistě, pane ministře“ – v praxi je bohužel tvrdý fakt, a tvrdá reality show. Takže tento proces. Člověk zase nějaké zkušenosti má. Honí se mi v hlavě spoustu myšlenek a příkladů, ale principiálně bychom se měli bavit o tom, jak změnit zákon o volbě mediálních rad, jakým stylem zabránit tomu, aby politika takhle zasahovala do řízení médií. Protože pak může nastat jakési uvolnění, skutečná svoboda slova. A tu tady teď nemáme.

Mediální svět se neskutečně mění. A možná je to největší příležitost, protože oni si toho ještě nevšimli.

Martina: Nemáme tady svobodu slova?

Robin Čumpelík: Takhle: Teď jsme v nějakém sklepě, je to tady moc příjemné, kafe máte dobré, ale já bych si přál Martinu Kociánovou v prime time místo lidí – já jim nebudu dělat reklamu – teď mě napadl příklad, který nám 30 let kazí nedělní oběd, sváteční čas. Takže to bych přesunul do jiného schématu. Víš, co tím chci říct? Prostě prostor by měli dostávat i jiné názory, jiní lidé. Já mám pocit, že se už koukáme na skanzen, a proto se zřejmě lidé čím dál tím více přemisťují na jiné platformy. Mediální svět se neskutečně mění, a možná je to největší příležitost, protože oni si toho ještě nevšimli.

Martina: V každém případě my ovšem formou speciální daně, takzvaných poplatků, platíme každý měsíc někoho, komu už, a priori, nevěříme.

Robin Čumpelík: Jo, to je síla.

Martina: To mě mate.

Robin Čumpelík: Já jsem o tom nikdy nepřemýšlel, a teď jsem hodně kreativní přímo tady „z voleje“, protože bychom se měli minimálně bavit o tom, jaká je brzda koncesionářů ve chvíli, kdy se jim opravdu nelíbí jednání Rady. Kdo je tedy majitel? My, když to platíme. To je náš rozpočet, náš budget, naše televize. My bychom se měli bavit, jaké jsou páky na to, když těmto zástupcům nevěříme, když to je takhle za hranou, jako to bohužel teď je. A zase bych odkázal na dobu covidovou. Já jsem ty black listy neviděl, ale myslím, že existují, neformální black listy lidí, kteří se v televizi, nebo potažmo v Českém rozhlase už nemůžou objevit, ve chvíli, kdy řeknou nějaký názor, který je v dnešní době nepohodlný. To je neuvěřitelné, co to udělá – pravý opak to udělá: Začnou spojovat lidi, a způsobí to pravý opak.

Takže zákon o mediálních radách, zákon – nevím, jak se to jmenuje – kdysi jsem to hodně studoval, ještě s dalšími lidmi, ale mělo by se to změnit. Je to dokonce, bych řekl, priorita číslo jedna, aby se národ nadechl, aby se k němu začaly dostávat jiné informace – nechci používat slovo pravda, tu si uzurpuje kde kdo – ale jiné informace. A aby se osvobodil mediální prostor. Víc nemám, co k tomu dál říct.

Všechny příspěvky s Robin Čumpelík

Diskuze:

  1. Já se vrátím k začátku diskuse. K té otázce jestli byl Ježíš bílý nebo černý. To je směšné. Ježíš Kristus byl Žid. Židovský prorok, kterých v té době běhali po Izraeli desítky. Hlavně neměl nic společného s křesťanstvím. Vytvoření tohoto náboženství bylo záležitostí Římanů. Svatého Pavla a dalších. Následně byla křesťanská církev uzákoněna, křesťanství se stalo v Římské říši státním náboženstvím. S tím vším neměl Ježíš nic společného.

  2. Poslechl jsem s týdenním zpožděním, je to hustě komentováno, já bych jen napsal: díky Martino a díky Robine. 👍

  3. No, ono je to vlastně celé jen taková variace na známé téma „a kdo bude hlídat hlidače?“

    Takže zákony o veřejnoprávních mediích a poplatcích zrušit, všechny ty „bidelníky“ v radách poslat na pracák. A pokd parlament dospěje k tomu, že mermo mocí nějaké veřejnoprávní služby potřebuje, může takovou službu definovat, hodit do zákona. Vláda pak vypíše tendr a zaplatí to ze státního rozpočtu stejně, jako poště za doručování dopisů …. a dohlédne na to Kontrolni úřad 🙂

  4. Zmíněná knížka již (9.2.24) na stránkách „Muzejního obchodu“ není a kromě tiskové zprávy z 17. 09. 2023. není na stránkách NPMK k dohledání vůbec (ani ve formátu pdf.)
    Zkusím štěstí na emailu Muzejního obchodu…

  5. „…ty jsi byl hlavním koordinátorem Inovační strategie vlády 2019 až 2021“
    Moc by mě zajímalo, o jaké inovaci může být řeč v situaci, kdy mocní o několik pater výš plánují naopak zánik tohoto státu. Byli jsme upozorňováni už před vstupem do EU, že dlouhodobým cílem nejvyšších míst je „rozpustit nás jako kostku cukru“. Věděli naši inovátoři o této dlouhodobé strategii svých zahraničních nadřízených ? Dovedli ji pojmenovat ? Jak na ni reagovali ?

  6. Hmmm, poslouchá se to pěkně, ALE: kolik má např. Česká televize nebo Český rozhlas „koncesionářů“ (nevhodnost tohoto slova nyní pomiňme). 3,5 milionu? Tedy řekněme cca polovinu oprávněných voličů do Poslanecké sněmovny?
    A jak si technicky představujete správu této „koncese“? Volbami? Takže 3,5 milionu lidí bude krom poslanců, senátorů, krajských a obecních zastupitelstev a europoslanců ještě volit Radu ČT a radu ČRo?
    Principiálně proč ne, ale nebude to ausgerechnet úplně stejné jako s těmi ostatními volbami?
    Kdo z nás zná osobně nějakého poslance, senátora, europoslance či krajského zastupitele natolik dobře, aby jim bez problémů odevzdal více než polovinu svých příjmů? Jedno procento voličů? Dvě procenta? Pět procent? Deset procent (skoro vyloučeno)? Takže co ve skutečnosti volíme? Mediální obrazy politických stran a hnutí plus mediální obrazy jednotlivých lidí/politiků. A Vaše zlepšení bude spočívat v tom, že nově budeme volit i mediální obraz lidí, kteří budou mít za úkol vytvářet mediální obrazy těchto lidí? Proboha jak by to asi mohlo dopadnout? Budeme živit další armádu mediálních poradců a mediálních manipulátorů, jejichž úkolem bude vytvářet mediální obrazy lidí, jejichž úkolem pak bude tvořit mediální obrazy lidí jiných? To má být kvadratura kruhu? A co se tím jako zlepší proti současnému stavu?

    Ten princip by musel být úplně jiný, musel by vycházet z nějakého lokálního svazáctví, kdy by ve volebním okrsku volili „koncesionáři“ svého volitele, a ten by poté volil na krajské úrovni dalšího volitele a těch 10 volitelů by pak na svojí osobní odpovědností volili člena rady. Ale to by bylo strašně nákladné a umím si představit ty tlaky na těch 10 volitelů, to by museli být mnohem opravdovější lidé než byl jediný opravdový Meresjev. Jasně, svoboda a svoboda slova zejména je strašně drahá komodita; je tak příšerně drahá, že si ani neumím představit pohromadě tolik peněz, kolik zainteresované strany musely napumpovat do mediálních manipulací ve prospěch zvolení lidí, kteří jsou v dnešní vládě, parlamentu, europarlamntu, senátu, úřadu prezidenta… atd. (a to jsem přitom uvnitř této množiny). Ale sdružený „koncesionářský“ poplatek pak nebude 180 Kč, jako dnes, ale mnohonásobně či spíš možná řádově vyšší. A fakt to bude každému důchodci a ženě na mateřské stát za to?

    Není pak mnohem levnější a jednodušší „média veřejné služby“ buď platit rovnou ze státního rozpočtu, nebo je rovnou zrušit, ať si každý platí to svoje?
    Jasně, nevýhody tohoto řešení jsme viděli jednoznačně např. při poslední volbě prezidenta ČR, kdy manipulátoři mediálním obrazem kolem Petra Pavla ovlivnili drtivou většinu médií (ovšem VČETNĚ těch tzv. veřejnoprávních), takže svoboda zůstala opět kdesi za dverami (nebo fakt někdo věří, že si občané této země se 40letou zkušeností s komunistickým svinstvem vybrali za svého prezidenta komunistického rozvědčíka za plného vědomí a s čistým svědomím???). Rozdíl by byl vlastně jen v tom, že by si občané tuto mediální manipulaci nemuseli platit formou „koncesionářského“ poplatku. Přínos 180 Kč měsíčně pro většinu domácností v ČR je sice ve srovnání s cenou svobody slova naprosto směšná a bezvýznamná suma, ale obávám se, že to je jediný možný reálný přínos v úvahách o změně systému mediálních rad.

  7. O vikendu protestovalo nekolik stovek Iru proti imigrantum. Davos tisk poslal do eteru: „11 lidi zadrzeno policii“ + fotky nacku.

    Kdo neumi Anglicky, at se podiva na dve fotky prilozene ve clanku. Protestanti drzi cedule: „svoboda slova“, „ne statni cenzure“ a „kolonizuj, umlc, nahrad – charta zradcu!“. (letmy ‚preklad‘)

    https://m.sundayworld.com/news/irish-news/hundreds-march-through-dublin-city-centre-in-protest-against-asylum-seekers/296403641.html

    1. Cenzura se utuzuje. Napsala jsem prispevek na GBN, ze Rusum se neda verit – reakce na info o chystajicim se rozhovoru Tuckera Carlsonsa s Putinem. Smazano.

  8. Tu knížku pana Komenského jsem sice nečetl, ovšem pokud migrant Komenský byl proti přistěhovalcům, tak máme opravdu dlouhou historii emigrantů, kteří se nacpou do nějaké země a vehementně brání všem ostatním, udělat to, co udělali o trochu dříve oni sami. Nemůže být lepší ukázka dvojího metru.

    „Je potřeba změnit zákon o volbě mediálních rad, aby bylo zabráněno zasahování politiků do řízení médií. Pak může nastat skutečná svoboda slova, kterou tady teď nemáme.“ Svoboda pro novináře. Možná. Rozhodně ne pro mne. Cenzura je našemu národu vlastní, sáhne po ní každý režim. Je to v nás jako v koze, je to i náš nejvýraznější příspěvek do EU. Tam každý národ přispívá tím nejhorším.
    Docela by mne zajímalo, kdo píše ty mezititulky, vymýšlí nadpisy a úvod. Moji svobodu slova omezují hlavně naše zákony jako zákaz schvalování trestného činu, nebo o podpoře terorismu.

    1. To přeháníte, ne? Taky jsem to nečetl, ale podle pana Čumpelíka Komenský varoval proti „promíchávání národů“. To je přece něco úplně jiného. Neznal jsem Komenského, ale hádám, že kdyby nemusel, do exilu by neodešel. Odešel pod tlakem „konečného řešení“ vzpurného kališnického národa Habsburky.

      S tou Vaší osobní svobodou slova máte pravdu, ale někde se začít musí. A jistě připustíte, že svoboda slova novinářů je nutnou podmínkou k tomu, abyste měl tu svou. Nikoli dostačující, pokud budou stále provozovat nadměrnou autocenzuru.

      Rovněž se mi nelíbí, jak směšujete náš národ a režim mu vládnoucí. Nemyslím, že by náš národ byl v tomto horší jiných, ba naopak. Ne my, ale kolaboranti cizích zájmů si z našeho středu vybírají to nejhorší, aby tím obohatili eurouhniji.

      1. Pokud pamatuji pan Komenský odešel s mnoha dalšími kvůli své víře. Jistě to byl pro něho vážný důvod. Jako věřící dal logicky přednost omezení na několik desetiletí pozemského života před ohrožením své nesmrtelné duše.
        Jistě to bylo těžké rozhodnutí a rozhodně mu to nijak nevyčítám.
        Nebyl sám, tenkrát šlo o uprchlickou vlnu vyvolanou jak jste napsal pronásledováním tehdejší vládou. Nejsem si jist o kolik se zvýšil počet obyvatel dotčených zemí. Holandsko není velká zem a jak je to v procentech srovnatelné s dneškem s kterým to pan Čumpelík srovnává, ani jaký vliv v těch zemích Češi získali. Hlavně neznám souvislosti ve kterých to napsal. Proto jsem zdůraznil, že jsem to nečetl a použil slovo „pokud“
        Jsem si jistý, že i naprostá většina dnešních přistěhovalců má vážné důvody pro opuštění své země a nebezpečnou cestu. Tak jako země kam se snaží dostat májí své dobré důvody proč se jim v tom snaží zabránit.
        Ale přistěhovalec by měl být soudný a neodsuzovat jiné za to, co sám udělal. Ovšem čeští emigranti z nějakého důvodu velice aktivně vystupují proti svým kolegům. Pokud by to v rozhovoru nedali do souvislosti s dnešní migrací, tak bych to nezmínil.

        Pokud jde o svobodu slova, novinářům ji přeji a nic proti změně voleb do mediálních rad nemám, ovšem oni ji chtějí pro sebe, lidi na sociálních sítích vnímají jako konkurenci, kterou je třeba potlačit, protože jim ubírá čtenáře. Opravdu jsem přesvědčen, že základem jsou zákony a svoboda slova pro všechny.

        Já když vidím, jak se to vrací, jak metody, tak lidé a jak to šíříme po světě tak jsem přesvědčen, že nejde o režim, když stejná řešení přijímali komunisté i kapitalisté či navzdory ideologii ti, co si říkají demokraté. Nemyslím, že jde o náhodu. Češi si ty lidi opakovaně volí a lidi kteří varují před ztrátou svobody slova většina ignoruje. Ovšem nejsme v tom sami, je to spíš oblastní zvyk, Německo k tomu má také sklony. Je to znát i historicky, cenzura má v této oblasti dlouhou tradici. Pamatuji když jsem psal do diskuse na idnes, tak jako odpověď byly výzvy aby mě nahlásili:)
        Je to jen můj názor, nemusíte ho přijímat.

        1. O tom asi nikdo nepochybuje, že „naprostá většina dnešních přistěhovalců má vážné důvody pro opuštění své země a nebezpečnou cestu“. V naprosté většině jde nepochybně o důvody ekonomické, tj. mít se lépe. Já bych jim to i přál. Ale současně i oni by si měli uvědomit, že aby je přijímací země přijala, musí být pro ni přínosem. To znamená, mimo jiné, nezatahovat do ní nepřátelské a nekompatibilní kulturní a sociální problémy (především islám), nebýt nijak na obtíž a nebýt ekonomickou přítěží. Zbytečně na sebe neupozorňovat, ideálně „zapadnout“ a být přijímací společnosti užitečný. To vše, domnívám se, Komenský splňoval a tím se diametrálně lišil od dnešních nepřátelských dobyvatelských hord. Navíc by se Komenský nepochybně rád vrátil, pokud by se okolnosti změnily, takže porovnávat ho s dnešními parazitickými připrchlíky je totálně mimo.

          Náhoda to není. V obou případech to ovšem nevycházelo „z národa“, ale naopak to mělo „národu“ zabránit zbavit se cizí nadvlády.

          1. „oni by si měli uvědomit, že aby je přijímací země přijala, musí být pro ni přínosem.“
            Tak to bohužel nefunguje. Tak si někteří podnikatelé kupovali takzvané zlaté pasy, ale to bylo dost kritizováno. Pro azyl je hlavní důvod pronásledování, nebo válka. A to hodně z nich splňuje, zbytek to předstírá. Nefungovalo to ani obráceně. Evropané se podle toho nikdy v muslimských zemích nechovali. Jak jsem psal, dříve oni se u nás chovají lépe, než my u nich.
            Pokud vím z osobních rozhovorů, tak na prvním místě bývá bezpečná země, s nízkou pravděpodobností války na jejím území, pak jak se v dané zemi žije, což se posuzuje podle shlédnutých filmů a informací od známých a ze sociálních sítí. Ekonomické důvody jsou jistě pro všechny důležité, nechce být chudý a když máte začínat od nuly je dobré vybrat si zem kde nebude trvat dlouho zařízení běžné domácnosti a kde budou začátky snadné. Pro někoho je důležitá i existující komunita, nebo jak těžké je získat občanství. Tak se rozhodovali i Češi, proto jich tolik šlo do Kanady raději, než třeba do Mali. Nevím o nikom, kdo by se zamýšlel nad tím, jestli bude pro přijímající zemi obohacením. Žádný nechtěl dobrovolně měnit své zvyky.
            To, co jste napsal je pohled rasistického Čecha, který se vidí vysoko nad nějakým hnědým muslimem. Rasista je do určité míry skoro každý, já také, ovšem pro přijímající země je ze zákona migrant jako migrant, a úředník s kterým jednají může být klidně bývalý migrant z Afriky, který získal občanství.
            Je jisté, že pro někoho, kdo je z nuzných poměrů je podpora v Německu víc než dost a stačí mu to. Je i pravda, že Češi se asimilují rychleji. Musí. Jsme malá zem, je nás málo. Ovšem i Češi mají problematické emigranty. Řekl bych, že to odpovídá míře kriminality u nás.
            Západní státy si uzákonily svobodu vyznání, tak musí Islám tolerovat. Nebo mohou změnit zákony. Ale na to je myslím pozdě. Jak jsem psal dříve většina toho co děje s přistěhovalci je naše chyba. Oni toho jen využívají. Paní Kociánová muslimům vyčítala i to, že demonstrují, i když já to považuji za znak přijetí místních zvyků.

          2. To já vím, že nefunguje, ale mělo by. A vždycky to tak fungovalo. Nesměšoval bych azylanty a migranty. Azylanti mají za určitých podmínek určitý nárok na přijetí, ovšem jen v nejbližší bezpečné zemi a na nezbytnou dobu, takže prakticky v Eurouhniji se to může týkat jen něco málo uprchlíků z Ukrajiny (kteří jsou tam ohrožováni na životě svou vládou), u nás téměř nikoho.

            Tak já jistě rasista jsem. Taky xenofob, což je vyšší úroveň téhož. Obé považuji za přirozenou a vysoce hodnotnou součást výbavy k přežití biologického druhu, jehož jsem příslušníkem. I když jsem asi menším rasistou a xenofobem, než ti připrchlíci, specificky machometáni. Ne, že by to byla moje zásluha, spíše delšího vlivu humanistické kultury v našich krajích.
            A s islámem nemáte pravdu. Máte pravdu v tom, že jím opovrhuji a považuji jej za podřadnou středověkou, nebo dokonce starověkou, ideologii. Nejméně sedm století zaostalou, u nás již překonanou. Proti svobodě vyznání ani půl slova, ale (jen) o tom to není. Proti islámu dokonce máme i zákony – proti podpoře a propagaci hnutí směřujících k omezení práv a svobod člověka. Z nějakého záhadného důvodu se neaplikují.

            Souhlasím, že je hlavně naší chybou, jak daleko jsme to nechali dojít. Souvisí to s tím, že tu nemáme demokracii, a vládnoucí oligarchii to takto vyhovuje.

          3. Islám je druhé nejrozšířenější světové náboženství. Právo na náboženskou svobodu se uznává jako přednější, než zákon proti podpoře a propagaci hnutí směřujících k omezení práv a svobod člověka. Všechna náboženství která znám omezují práva a svobody a jsou starověkými ideologiemi, které určily chování lidí a daly základy práva. Tolik k tomu pitomému argumentu, že Islám není náboženství ale ideologie. Učení, které pojednává o Bohu a slibuje při dodržování zásad věčný život, je náboženství. Chcete omezit svobodu ve jménu ochrany svobody:) Svoboda je nechat lidi ať si věří čemu chtějí, ne rozhodovat to za ně. Pro příklad jak je náboženská svoboda důležitá bych se vrátil k panu Komenskému. Většinou části náboženství, které jsou v rozporu s dnešními názory lidé pomíjejí.
            Zákaz Islámu by v mezinárodních vztazích byla katastrofa. Češi by se mohli stát terčem útoků, arabské země by nám neprodaly žádný plyn ani ropu. V některých zemích by mohlo dojít na oplátku k zákazu křesťanství. Zatím u nás žádné problémy nemáme, není rozumné do toho šťourat. Já jsem tolerantní člověk, tuhle část politiky SPD rozhodně nepodporuju. Já se s každým pokud to jde snažím vyjít, násilí uplatním jen když to nejde. Je mi jasné, že tahle stránka je zaměřená proti přistěhovalcům, ale já jsem nikdy nezapadal, tak jsem na to zvyklý.
            Mohu vědět, kolik muslimů jste poznal, nebo si s nimi aspoň chvíli povídal?

          4. Islám samozřejmě je náboženství. A proti tomu já nic, je to soukromá věc každého jednotlivého soudruha. Když to někdo rád, ať si to spánembohem užívá. Ovšem je to také (totalitní) ideologie, která klade požadavky i na jiné lidi, popřípadě řídí všechny aspekty života svých oveček. A opět – nic proti tomu, pokud se tomu někdo dobrovolně podřizuje a v soukromí to provozuje. Ovšem všechno proti, pokud jde o nedobrovolnost (A ptá se někdo kupříkladu machometánských dětí, zda v tom chtějí být vychovávané?) Může machometán svobodně od víry odpadnout?). V tomto směru jsme si už v „křesťanské“ kultuře udělali „pořádek“. A že to stálo mnoho krve. Naprosto odmítám, že bych chtěl někomu omezovat svobodu! Svoboda jedněch ovšem končí tam, kde začíná svoboda jiného. Nehodlám vyvážet k machometánům demogracii a ani nechci, aby oni své „záliby“ tahali sem. Ať si věří na co chtějí, ale žádné mešity, žádné organizované veřejné trachtace, žádné zábory veřejného prostranství, žádné požadavky na extrabuřty od jiných (speciální jídlo, přestávky v práci na modlitby, zákazy spalování koránů atp.), žádná veřejná propagace. Až si odbudou svou občanskou revoluci, osvobodí se a zbaví své náboženství totalitarismu, můžou zase přijít a dát řeč. A vůbec nemám nic proti tomu, aby si to u sebe organizovali podle svého recipročně. Ale ani tomu nejsou dnes schopni dostát, myslím.

            Machometánům se, pochopitelně, programově vyhýbám, takže žádné. Není to podstatné, protože já to, jak výše popisuji, neberu osobně. Věřím, že mezi nimi jsou fajn lidé, ale to není o lidech. Je to o totalitním tmářském systému, který s sebou nesou. Zničil jim jejich společnost a nikomu nepomůžeme, když si ji necháme zničit také. Myslím, že by hodně k nám připrchlých ve skutečnosti uvítalo, kdybychom je „přinutili“ získat zpět ten kus svobody.

          5. Pokud jde o děti, výchova je ve všech zemích zodpovědnost rodičů. Křesťané se také neptají dětí jestli je mohou vychovávat v křesťanském duchu, stejně tak ateisté a ostatní náboženství. Ono to ani jinak nejde, muslim těžko může vychovávat dítě jako křesťana, když se tak sám nechová a nic o tom neví.
            Pokud jde o odpadlictví od víry, to zákony islámských zemí pokud vím v drtivé většině netrestají. Je to část která se přestává vymáhat. Jsou ovšem venkovské oblasti, kde to lidé stále úzkostlivě dodržují. Nelíbí se mi to, ale jim je to jedno:)
            Máte pravdu, že islám je někde, kde bylo křesťanství před několika sty lety. Nejsem si jistý, jestli je to dobré, nebo špatné.
            Pokud věřím, že Bůh po mně něco vyžaduje, měl bych se snažit to dělat. Spousta křesťanů se Biblí moc neřídí. Došlo to až tak daleko, že jsou kostely pro homosexuály, kde jim kněz říká jak je fajn, že se mají rádi. Je to drzost, snažit se opravovat Boha. Na druhou stranu, starozákonní Bůh a to co říkal Kristus se velice liší.
            I já jsem přesvědčen, že masová migrace není dobrá věc a měli bychom jí bránit. I když víc mi vadí Afričané, než Asiaté. Při počtu našich vystěhovalců a lidí, kteří pracují za hranicemi je to ale obtížná pozice.
            Ovšem pro ty, co jsou už tady by měly platit běžná práva a zákony. Nemyslím, že je možné zakázat jim veřejné trachtace, nebo místo, kde by se mohli scházet k modlitbě. Pokud chceme aby se asimilovali, musíme je přijmout jako jednoho z nás, pokud jim budeme upírat běžná práva, tak si je jen znepřátelíme. Není rozumné někoho bezdůvodně urážet, na druhou stranu jistě by si od jednoho muslima neměla jídelna nechat diktovat změnu jídelníčku. Přestávka na modlitbu se nijak neliší od přestávky na kafe, nebo na cigaretu může být i ve stejnou dobu. Rozumní lidé se domluví a vyjdou si vstříc. Ale nevěřím, že bych byl schopen vás přesvědčit:) Islám je docela demokratický v porovnání s křesťanskými církvemi. Většinou nemá tu pevnou hierarchii s jedním nejvyšším hodnostářem v čele. Irán je vyjímkou, ale to je jen jedna země.
            Pokud jde o první bezpečnou zemi pro azylanty, myslím, že pro Ukrajince by to znamenalo Slovensko a v Česku by tedy byli podle vás jen migranti. O status emigrantů by přišli i ti, co utekli v osmašedesátém do Kanady. Já to tak přísně neberu, znamenalo by to obrovský nápor na postižené země, přitom Slovensko konfliktu na Ukrajině nemohlo nijak zabránit. Není to dobrý koncept. Většinu konfliktů s následnou uprchlickou vlnou rozdmychaly vzdálené státy. Já bych ty uprchlíky posílal do USA:D

          6. Myslím, že už jednou dříve jsme se na toto téma rozešli v názorech, tak aspoň jsme konzistentní 🙂
            Já jsem dalek od toho, zbytečně machometány pro víru „urážet“ (karikatury, pálení koránů), na druhé straně, když se jim to nelíbí, mohou se spánembohem vrátit do země s kulturou ke svému obrazu. Když chtějí żít u nás, musí dodržovat naše zákony (a kulturní zvyklosti). Tak, jako je dnes dodržují křesťanské církve. Které, domnívám se – právem, mají kromě provozování náboženství svých oveček, i některé historicky podmíněné kulturní a společenské přesahy, na které ale cizí totalitní náboženství nemají žádný nárok.
            A tím to pro mě hasne. Nezajímá mě jestli jsou jakákoliv náboženství demokratická, nebo ne, je to jejich vnitřní věc. O nic víc mě to nezajímá, než jestli jsou demokratičtí zahrádkáři. Co mě zajímá je, zda respektují naše zákony a zda může ovečka svobodně to které náboženství bez vážných následků opustit. Pokud ano, je to pro mě cajk. Pokud ne, je to pro mě hnutí podporující a propagující omezení práv a svobod člověka.

            Zase směšujete azylanty a migranty. Hádám, že u nás žádní azylanti z Ukrajiny nejsou, nebo jen minimálně. Aby u nás mohl Ukrajinec oprávněně požádat o azyl, musel by mu o život nebo jinou závažnou újmu usilovat jeho mateřský stát (který má jinak povinnost se o něho postarat). Tedy například ho nutit proti jeho vůli narukovat do války. To, co ve skutečnosti provozujeme, je zcela dobrovolná podpora jedné válečné strany. Částečně jde o podporu humanitární, ale z větší části o ryze ekonomickou. Zbavujeme válečnou stranu zátěže starosti o ve válce nepotřebné ženy a děti, uvolňujeme jejich muže od starosti o ně, umožňujeme jí uvolnit více prostředků na válčení. Ukrajina je veliká, na celém území se rozhodně nebojuje a nepochybně by zvládla se o své lidi postarat sama. Ale asi by už potom nezvládla tak dlouho a intenzivně válčit.

          7. Pálení knih je v naprostém rozporu s našimi tradicemi. I komunisté je zamkli ve skladu, nebo recyklovali. Knihy v našich dějinách pálili nacisté a jezuité.
            Nyní se k nim připojila paní Černochová a Ministerstvo obrany. Ti nechali spálit jen kalendář, ale i to je vnímáno negativně.
            Stanovisko muslimů a naše ke knihám jsou shodná. Knih si vážíme.

          8. Je diskutabilní, zda je pálení knih v naprostém rozporu s našimi, nedej Bože s machometánskými, tradicemi, ale asi nemá smysl se o tom přít.
            Ovšem kontexty, v jakých to používate, jsou podivné.
            Korány se pálí ne proto, že by se tím bránilo rozšíření či dostupnosti idejí v nich uložených, ale buď na znamení odporu či znechucení, nebo jako provokace. Buď přímo vůči machometánům, nebo vůči vlastnímu právnímu systému, který je testován, zda chrání občanské svobody, jak o sobě tvrdí.
            Ministerstvo obrany pak nechalo zničit své vlastní knihy, svůj majetek, protože zjistilo, že někteří jeho zaměstnanci tam propašovali něco, co se vedení nelíbilo. Pokud vůbec ničení proběhlo spálením, nebyl za tím nejspíš žádný úmyslný symbolický záměr z hlediska zúčastněných, šlo patrně o nejsnazší řešení zadání.

            Kteří muslimové si váží knih? Dávno vyhynulí středověcí chalífové, kteří měli dost rozumu, aby využili akumulované vědění uchváceného antického světa, nebo dnešní fundamentalisté, kteří si neváží ani lidského života, pokud patří příslušníku jiné sekty, nebo káfirovi? A kterých knih? Obecně všech, nebo jen těch, které se jim líbí?

          9. V Koránu jsou židé a křesťané označováni jako majitelé knihy a je to označováno jako velká výhoda.
            Protiatomový znak je pro armádu která nevlastní nukleární zbraně a tvrdí, že je ani nechce a jde jí o zachování míru, jistě hrozivý symbol:) Opravdu mne nenapadá jak by mohla být recyklace papíru u nás obtížná:D
            Jsem si jist, že mezi tou více než miliardou muslimů se najdou tací, kteří si knih neváží, ale vy víte, že to není argument, tak by se dalo zpochybnit vše.

          10. Je mi to známo. Také jsou mi známy jiné věci 🙂

            To je právě ten problém, že mají jiné zadání, než mír.
            A zcela pragmaticky a racionálně – odvézt náklad do spalovny a dohlédnout na likvidaci je nejjednodušší, nejrychlejší a nejspolehlivější způsob zprovození té tiskoviny ze světa.

            Souvisí to s „problémem“, že machometáni nemají centrální autoritu a jejich „náboženství“ je principiálně vybudováno jako nereformovatelné. Takže můžete desítky, stovky let nechat vstřícně budovat tzv. umírněné machometány zázemí ve své společnosti, aby pak přišli fundamentalisté, řekli, že ti před nimi byli pomýlení a odpadlíci od víry a využili to zázemí proti vám. A striktně vzato, budou mít ti fundamentalisté pravdu, bude to jejich „náboženská“ povinnost.

            Jsem rád, že to tu vedete ke konci 🙂

  9. Rečičky, ktoré sa páčia absolutne VŠETKÝM, sú super. Takýto je aj tento rozhovor. Samé super reči. Pan hosť toto ovláda. Nazory typu : „Treba aby všetkým bolo lepšie! „.

    Samozrejme ani slovko o tom, AKO KONKRETNE by to malo byť. Toto by sa asi nepáčilo skoro nikomu. Na KONKRRETNYCH návrhoch sa ľudia pohádajú super.
    Vo štvrtine som skončil – možno tie múdrosti su na konci.

  10. Moc hezký rozhovor a podnětné myšlenky.
    Dal bych do kontrastu údajně do sebe zahleděnou Evropu a GreenSteal. Evropa by krásně mohla být do sebe zahleděná a nic takového, jako je globální oteplování, neřešit, když by jí v podstatě mohlo vyhovovat. Aspoň pro mě osobně je výhodné, když se otepluje. Teď například šetřím hromadu peněz na vytápění. Několik let už jsem nezaznamenal „zmrzlé muže“, brzy budu moci pěstovat meruňky. Takže já osobně bych nebojoval s přírodou, což je beztak předem prohraný boj, ale díky energetické úspoře bych se věnoval přizpůsobení na méně příjemné důsledky oteplování – tím myslím především sucho. A pokud jde o jistě enormní emise lidské společnosti, soustředil bych se na nejzbytnější a nejnesmyslnější jejich složky – přebujelou globální přepravu a zejména „válečné stroje“. Taková moderní válka, to je ta úplně nejzbytečnější a nejstrašnější ekologická havárie, co může být. A je tak snadné a ekonomicky výhodné ji navždycky zastavit. Stačí se zachovat podle jednoduché Hemingwayovy rady – „Všichni ti, kteří těží z války a přispívají k jejímu vzniku, by měli být zastřeleni hned první den občany své země.“ No, nemusíme je hned střílet, jsme humanisté. Stačilo by odstavit je od moci už předtím, než ji spustí. Nedovolit jim, aby se na válku připravovali a odírali nás o nesmírné prostředky na tu přípravu. Nedovolit, aby měli jakési obskurní středověké či feudální „právo“ posílat naše děti do války.
    Takže z toho je zřejmé, že tady něco nehraje. „Někdo“ si udělal z Evropy novodobou kolonii a kromě běžného vysávání jí vrtí podle svých zájmů – k ovládnutí celého světa a koneckonců i GreenSteal není nic jiného, než obrovský vysavač na peníze.
    Ten „někdo“ je globální oligarchie a ke způsobu, jakým to dělá, velmi přesně míří citace z rozhovoru – „…bůh ví, kdo je za nimi s penězi, a s vlivem tajných služeb.“

    1. „Moc hezký rozhovor a podnětné myšlenky.“

      Fakt podnetné. Napríklad hneď v úvode :
      „Je třeba změnit zákon o volbě mediálních rad a zastavit zasahování politiků.“

      Tato „podnetná“ myšlienka má iba malinkatú vadu :

      Ten zákon môžu zmeniť JEDINE POLITICI, a títo asi ťažko urobia zákon, ktorým by sebe zabránili zasahovať.
      Všetky „podnetné“ myšlienky sú podnetné iba vtedy, keď sú na REÁLNOM základe, a nie iba sny naivných ľudí.“

      1. Ale změnit mediální zákon je opravdu třeba! Nebo si to nemyslíte??? Takže je podle vás lepší nedělat nic a naivně doufat, že se politici polepší, procitnou, popř. budou zvolení ti lepší, a pak podle vás „navrhnou něco na reálném základě“ co potom zmeni? No nevím, nevím, jestli to také nezavani naivitou… A že byste tedy sám alespoň také něco na reálném zaklade navrhnul…?

      2. Na tom není nic nereálného. Mediální rady jsou dnes obsazeny převážně bastardy nyní vládnoucích politiků. Proto je i v zájmu opozičních politiků tento stav změnit. Takže teoreticky stačí změnit poměry v politické reprezentaci a zákon se může změnit.

    2. Evropa neni teoreticke pole na mape, ale uzemi zaplnene lidmi, kteri zde ziji ‚odjakziva‘ a maji sva prava spravovat sve staty podle sveho uvazeni. Svou architekturu, zvyky, jazyk, nabozenstvi. Svou Kulturu.

      Stejne jako Cina, Japonsko nebo Rusko (nebo Afrika).

      Kdyz nechceme ‚prevrat‘ pripraveny zradou, tak ho nechceme. Hotovo.

      Sel by jakykoliv prevrat udelat bez ideologie a porusovani zakona? Je jedno, kdo je jeho puvodce. ‚Ismy‘ (ideologie, nabozenstvi). V tomto pripade jde o liberalismus na dalsim levelu (sila, ktera stoupa a utvari se v radach slabych, nemajetnych ci jinak nepravem ovladanych). Zde bohuzel spolecne se silami tech nejbohatsich (to mi pripomina jeden ‚konspiracni‘ pojem Z.-b.

      Jenze vsechny ismy maji vzdy Pana (pány) – a ti nejsou nikdy chudi nebo slabi (vylouceni). A moc korumpuje.

      Jenom puvodni Indiani se hodi(li) na tuto planetu.

      *Podle demokratickych zakonu, ovsem. V Republice. Lidmi volenymi zastupci, ne SEF (Z.?) ci okupanty volenymi zastupci (zajmy bohatych obchodniku jdou jako prvni).

      1. Prispevek byl nahozen na vase vlakno, prestoze jsem nezvolila ‚odpovedet‘.
        Zajimalo by me, ktery soudruh uhnetal a prosadil html5.

Napsat komentář