Zpět
Petr Kratochvíl Díl 3/3

Nadnárodní společnosti páchají absolutní zločin. Říká se tomu korporátní, nebo liberální fašismus

Text 14.11.202337 min Přehrát

Osud světa se zdá v nejbližší budoucnosti na vážkách – s válkou na Ukrajině, rozpoutáním bojů na Blízkém východě, obnovenou záplavou migrantů a číhajícími mutacemi covidu máme před sebou domino, jehož jednotlivé kostky už padají. Dá se to změnit? Producent Petr Kratochvíl doufá, že šance na změnu je nyní ve Spojených státech, pokud v blížících se prezidentských volbách zvítězí Donald Trump, kterého považuje za Churchilla dnešní doby. Možnost, že by se něco pohnulo v Evropě, natož v Česku, příliš nevidí, protože jsme příliš svázáni s pokrytectvím Západu. A v předchozí části rozhovoru náš host smutně konstatoval: „Jsme ubožáci, lokajové, sluhové Ursuly von der Leyenové, Bidenovy administrativy a dalších. Jsme nehrdý národ. Jsme opět sluhové. Nemám slov, jak opovrhuji touto politikou.“

Martina: Víš, mě napadá zdánlivě úplně jiná věc. Ale já si vzpomínám, jak naše maminky – tedy generace těch, co se narodili mezi válkou a podobně, nebo za druhé světové války – když byly Vánoce, tak to, co se dělo v našich rodinách bylo ne nebe, ale peklo. Vánoce byly krásné, ale to, co se odehrávalo, jak musel být každý hrneček umytý, každá sklenička musela být znovu vyleštěná – už měsíc před Vánocemi jsme byli otrávení. Do toho jsme zase my nutili maminky péct, abychom se ještě mohli chlubit ve škole, kolik máme druhů cukroví. Nebyly peníze, ale všechno se do toho nastrkalo. Možná si to také pamatuješ – byla to totální rekonstrukce celého bydlení, domova, a tak. A já jsem se nedávno ptala mé maminky, protože teď k tomu přistupujeme jinak – víc pohoda, víc si užijeme, pojďme na procházku, a tak: „Prosím tě, vzpomínáš si na to, co se dělo?“ Ona mi říkala: „Já nevím. Nedávno jsem nad tím přemýšlela, a přijde mi to jako nějaká hypnóza. My jsme se o tom s ženskými v práci bavily, a teď jsme se navzájem ještě stresovaly tím, co která má.“

A já se tě chci zeptat. Jestli si myslíš, že je to možné, že se opravdu jenom tak určitá skupina tak trochu zblázní? Protože my teď máme poměrně jasně nakročeno k totalitním principům. My si o ně říkáme. My si dokonce říkáme o více zákonů, o více trestů, více pokut, více bezpečí. My už chceme dýchat i na řece, jestli jsme neměli pivo na lodi. Rozumíš? A já to teď srovnávám s tou maminkou., protože si myslím, že atmosféra ve společnosti tehdy byla taková, a z České televize a z rádia se tady vinuly tyto pokyny, které lidé nemuseli poslouchat – a poslouchali. Řekni mi, není toto nějaká další vlna sebehypnózy?

Petr Kratochvíl: Když tě vezmu za slovo, tak Vánoce probíhaly tak, jak probíhaly. V totalitě to byl krásný útěk k tomu upéct dvacet druhů cukroví, protože člověk se neměl jak jinak projevit. Takže se maminky předháněly – protože neměly možnost projevovat se jinak – byl to útěk na chaty, na polínka, prkýnka, na krásno, zatlouct si plot. Společnost byla nemocná – je to davová psychóza. A dneska je zase nemocná jinak. Ano, je to davová psychóza.

Absolutní manipulaci lidstva digitálními technologiemi se dá utéct jen tak, že všichni vezmou chytrý telefon, a hodí ho co nejdál. Tak vypneme my je, a ne oni nás.

Martina: A momentálně asi k šíření davové psychózy máme mnohem více prostředků než tehdy první a druhý program ČT.

Petr Kratochvíl: Já jsem hned na začátku, když začal internet, říkal, že tohle je daleko nebezpečnější než atomová bomba, a dneska mně, myslím, většina lidí dá za pravdu, že to je velký problém. Když vidím děti, jak se koukají do chytrých telefonů, tak ony už nebudou za dvě, tři generace schopny samy rozhodnout cokoliv, protože si to najdou jako v navigaci, kterou také najdou v chytrém telefonu. Ony už přestanou přemýšlet. A tam dochází k absolutní manipulaci lidstva, a není možné, aby to bylo s touto technologií jinak. Podle mě se tomuhle nedá utéct. Dá se tomu utéct, když všichni vezmou chytrý telefon, a hodí ho co nejdál. Tak vypneme my je, a ne oni nás. Ale oni vědí, že se tohle nestane. Tak, jako maminky nevyhodí automatické pračky, a nezačnou prát na valše. Na to si člověk strašně rychle zvykne. Toto vidím velice špatně a velice černě. Proto říkám, že jednou skončíme – nevím kdy – ale jednou to skončí jako Planeta opic.

Martina: Protože v tomto smyslu slova by bylo mnohem horší, kdyby to šlo dál v klidu tak, jak to jde nyní, než nějaký velký otřes, který si samozřejmě nepřejeme.

Petr Kratochvíl: Přesně tak to je. To je to, čeho si je člověk, který cítí, vědom, že musí dojít k nárazu, že katarze musí být obrovská, aby nedošlo k absolutnímu zničení člověčenstva. Nebudu říkat lidstva, to je takové bezpohlavní, člověk. To, co se teď děje, je všechno proti člověku.

Nadnárodní společnosti páchají absolutní zločin. Říká se tomu korporátní, nebo liberální fašismus.

Martina: Co se to stalo, že jsme najednou začali sami na sebe působit tak rakovinně, tedy že se naše buňky zvrhly, a začaly jít proti člověku? Máš na to nějakou teorii?

Petr Kratochvíl: Vznikají geniální věci, třeba od Elona Muska, a dalších úžasných lidí, ale lidstvo k tomu nedospělo. Oni možná jo, ale lidstvo to nestíhá, a tímto způsobem totálně zdegenerujeme. Je to už vidět na dětech. Já ti řeknu věc, která se mi hrozně líbila: Byl jsem na ostrově v Asii, na Maledivách, úžasný resort, a všichni mimo mě a mé ženy se koukali do chytrých telefonů, nebo do tabletů, a nikdo neviděl, že nad nimi létají obrovští netopýři – všichni měli jen ozářené ksichty tablety. A když chtěli vidět netopýra, tak si ho našli v tabletu. Tohle prostě nemůže skončit dobře. Pak jsem jel na ostrov, kde bydleli jenom domorodci – já rád chodím na hřbitovy – protože podle toho poznám nejlíp kulturu národa…

Martina: Jsme takzvaní funerální turisté.

Petr Kratochvíl: Funerální turista, to je přesné. Takhle já trávím narozeniny. A říkám tamnímu domorodci: „A vy tady nemáte hřbitov?“ A on říká: „Tohle je hřbitov“. A já říkám: „Vy tam nedáváte ani kytičku, nebo něco?“ A on se na mě podíval a říkal: „Hele, my nejsme pokrytci jako vy. My se o lidi staráme. My nemáme domovy důchodců, potřebují nás, když žijí. Teď už nás nepotřebují.“

Martina: Nějací moc chytří. To říkal domorodec?

Petr Kratochvíl: To říkal domorodec. Ostrovan, který z toho ostrova nikdy nevytáhl patu.

Martina: A když k tomu všemu ještě připočteme třeba umělou inteligenci – o jejímž vývoji a možnostech si myslím, že nemáme ponětí, a vlastně mnozí z nás si to neumíme vůbec ani představit – tak by to dílo, které nám je předkládáno jako budoucí ráj, ale mohlo by to být totální otroctví, mohlo být dokonáno poměrně rychle.

Petr Kratochvíl: Myslím, že bude dokonáno, pokud se tohle všechno podaří, strašně rychle. Když se podíváme na dokumenty o umělé inteligenci, a trochu si uvědomíme, kam až to jde, tak až tam, kam sahá naše fantazie, tam to půjde. To je šílenost, a myslím, že tohle opravdu může zničit lidstvo, jak říká Elon Musk.

Martina: Podíváme se na Čínu, kde by to člověk přezíravě čekal: Kreditní systém, poslušnost, a tak dále. Podíváme se ale na Ameriku, a tam už jsme nečekali, že se jiná forma kreditního systému, kreditů a laiků na Facebooku, chytne tak často. Pak se můžeme podívat na země, o kterých se už vůbec nic nedozvíme, jako je třeba Jihoafrická republika, protože tam to nedopadá zrovna nejlépe, takže o tom nebudeme příliš informovat. Podíváme se na Evropu a vidíme, čemu jdeme vstříc. Řekni mi, čím to je, že lidi s různými kořeny, s různou historickou zkušeností, s různým historickým vývojem, s různou geografií, přestala plošně bavit demokracie a svoboda?

Petr Kratochvíl: Tahle otázka je přesná. Já mám zkušenost, že vždycky, když se nejvíc dařilo a když byla absolutní pohoda, tak se divadelní soubor rozpadl. Nikdy se nerozpadl, když byly problémy, které se stále řešily. A tohle je strašně podobné. Překročili jsme Rubikon konzumu a předhánění se, a velké nadnárodní společnosti toho využily k absolutnímu zločinu. Páchá se zločin, říká se tomu „korporátní fašismus“. Klaus Schwab říká: „Nebudete mít nic a budete šťastní.“ To je spíš feudální fašismus. Ale je to liberální fašismus. Liberálové nám všude zfašizovali. A jde to k nám – strašně rychle.

Bod možného návratu byl překročen, už se to nedá vrátit

Martina: Myslíš, že je šance, že se lidé probudí včas? Nebo už byl bod návratu překročen?

Petr Kratochvíl: Myslím, že bod návratu už byl překročen, že se to nedá vrátit. Doporučil bych úžasný film, dokument, o kterém se nemluví – zase se to bojkotuje – a to je „Sound of Freedom“, nejúspěšnější film, který bojkotuje Hollywood. Protože Hollywood vlastní kdo? Čína. „Sound of Freedom“ podporuje, nebo stojí v čele tohoto úžasného dokumentu, Mel Gibson, Denzel Washington. Absolutní tma, nesmí se o tom mluvit. V Americe se to vystřihuje, do kin se to nemá pouštět. A ten vypovídá o dnešní době, ale týká se to především obchodu s dětmi a pedofilie, kterou chtějí například v Americe…

Tátové musí jasně říct: A dost! Na děti nám nesahejte, nebo dostanete po hubě!

Martina: Legalizovat.

Petr Kratochvíl: Zlegalizovat. Na děti nám nesahejte, nebo opravdu dostanete po hubě. Tátové musí prostě říct: „A dost!“ Ti, co splácejí hypotéky za barák, postavili barák, zasadili strom – tak ti musí říct: „Ne! A dost!“. Takhle daleko to musí dojít. Ale řeknu ještě další: „No Farmers, No Food“ – dokument od Romana Balmakova. Také si to lidé mohou najít, není to těžké, a podívat se na to. Tam všechno je. Oni se tím vůbec netají. To, co já tady říkám, oni říkají otevřeně. Když to tady říkám tobě, tak si připadám jak magor, ale když si to pustíš, a on ti to takhle říká, tak řekneš: „A jéje. To je malér.“

Martina: My jsme se tady bavili o Ronaldu Reaganovi, který měl pravidla: „Komunismus je zlo. Nízké daně. Absolutní svoboda. Stát nesmí lidem překážet, ať už různými regulacemi, nebo vysokými daněmi.“ To je popis staré dobré Ameriky, jak jsme si ji pamatovali, a jak jsme si ji idealizovali. Dobře, Ronalda Reagana už nemá ani Amerika. Má někoho takového Evropa?

Petr Kratochvíl: Já to vezmu z jiné strany: Macron – to jsou všechno nemocní lidé, to je vidět, že to jsou nemocní lidé – s tou svou paní učitelkou. Trudeau je to samé, a v Kanadě, to se podívej, to je to samé. Všechno to je to samé. To nejsou lidé, to nejsou muži, to nejsou osobnosti. Podívej se na Ursulu von der Leyen – ta je jak z Přeletu nad kukaččím hnízdem, jako ta krásná blonďatá sestřička – a my jsme pacienti, z nás se stali pacienti. A tato doba, si myslím, vyplivne v Evropě nějakého nového Churchilla, nebo také Hitlera, a v Americe je to definitivně Donald Trump, ale také Kennedy junior. To je důležité.

Martina: Myslíš, že Donald Trump ustojí všechny soudy, a bude znovu bojovat o Bílý dům? Protože kampaň, která proti němu jede od prvního dne, kdy oznámil svou kandidaturu, to nevím, jestli je pro člověka vydržitelná?

Petr Kratochvíl: On to vydrží, je to fighter, on je Američan, za kterým já jsem odešel, kterého uctívám, to je Ronald Reagan. To jsou oni, kteří padnou na hubu, ale umí znovu vstát. Zkrachuješ? To není nic špatného, musíš znovu vstát, a znovu jít dál. To je ta message. Ono to totiž začíná výchovou.

Řeknu ti příklad: Já chodím hrozně rád v Portugalsku na koridu, ale korida je tam o něčem jiném. Tam, když dospěje kluk, a končí škola, tak táta pošle svého syna, aby se postavil býkovi, a jeho kamarádi mu musí pomoct. Čili, když mu nepomohou býka zastavit, tak býk toho kluka zabije. To znamená, že tam se tento kluk učí odvahu a zodpovědnost, důvěru v kamarádství. To je přece úžasná záležitost.

Martina: Mužská iniciace.

Petr Kratochvíl: Ano. A u nás dospívajícího syna vezme táta poprvé na pivo.

Martina: I to je přechodový rituál. Ale půllitrem býka neumlátíš.

Petr Kratochvíl: Přesně tak.

Musíme mít takové zastupitele, kterým věříme, kteří nám nebudou lhát. Současná garnitura slouží špatným lidem v EU, jako je Ursula von der Leyen a spol., a to je cesta do pekel.

Martina: I u nás se dělají nějaké přechodové rituály, ale většinou to je spojeno třeba s nějakou církevní mládeží, nebo něco podobného, YMCA, a podobně. Ale pravdou je, že to u nás není úplně zvykem. Dobře. Ty jsi řekl, že to je výchovou a že Donald Trump pravděpodobně vydrží stát tomu býkovi tváří v tvář přesto, že kamarádů, kteří ho podrží, asi moc nemá.

Petr Kratochvíl: Má jich víc, než si myslíme.

Martina: Než se tady u nás dozvídáme.

Petr Kratochvíl: Než se tady dozvídáme. Můžu jmenovat i slavné, ale to je zbytečné, za ním stojí osmdesát milionů lidí, kteří absolutně věří, že je neopustí, že to dotáhne do konce, že je to Cassius Clay v ringu.

Martina: Když se znovu podívám do Evropy, tak tady jsme zatím nevygenerovali žádného lídra, a tak se tě chci zeptat, jestli vlastně dokážeme v Evropě, v rámci Evropy, uhájit na prvním místě svou svobodu slova, protože od té se to odvíjí. Zda ji dokážeme uhájit, pokud zůstaneme součástí Evropské unie.

Petr Kratochvíl: Tady zase na mě začnou všichni šíleně plivat, ale na to si člověk zvykne. Já jsem přesvědčen, že se musí obnovit V4, aniž bych někoho chtěl urazit. Poslouchal jsem Orbána, jeho tři velké projevy, a všechno podepíšu. Orbán je lepší než vy všichni dohromady. Poláci, Duda, všichni lepší než vy dohromady. Tím chci říct, že kdyby se dala dohromady V4, tak máme šanci něco uhájit, něco vybojovat především proti po všech stránkách sílícímu Německu, proti Evropské unii. Myslím, že Evropská unie není to, co bylo úmyslem Evropské unie, ale že to je dnes absolutní paskvil, a že to je špatně. My tam máme naši Jourovou, která zavádí největší cenzuru, jaká nebyla ani za bolševika. A když se jí redaktoři zeptají: „Kde to berete, že tohle je konspirace?“ Tak ona říká: „To mám zjištěné ze CIA.“ Takže se člověk musí začít smát. Ano, naše záchrana je spojit se především s Polskem a s Maďarskem.

Martina: Ty, jako světoobčan, a pozorný pozorovatel toho, co se děje kolem, myslíš, že je ale možné v tuto dobu vystoupit z Evropské unie? Vím, mluvil jsi o tom, že je potřeba se spojovat jako V4. Ale je čas se také rozpojovat tímto způsobem, nebo je to trošičku marné gesto?

Petr Kratochvíl: Je to marné gesto. Musíme mít takové zastupitele, kterým věříme, kteří nám nebudou lhát. Ti, kteří řeknou: „My musíme, protože pro nás, pro náš národ, je tohle lepší“ – a říct to natvrdo, ne sprostě lhát. Naše garnitura slouží špatným lidem v Evropské unii, a to je třeba Ursula von der Leyen a spol., a to je cesta do pekel. Ale nemůžeme odejít, nejde to. Já myslím, že to nejde. Laicky si myslím, že jde proti tomu bojovat, když nás bude víc.

Martina: Petře Kratochvíle, vidíš ve světě nějaký útvar, etnikum, stát, kde to funguje?

Petr Kratochvíl: Řeknu ti to takhle: Bude to fungovat všude, ale musí se všichni pořádně naštvat.

Martina: Ale ty už říkáš: „Bod zlomu je trošku minut.“ A navíc jsi řekl, že nevěříš tomu, že všechny moderní technologie začneme využívat tak, aby sloužily, a ne je zneužívat, a že neodhodíme chytré mobily, neodhodíme našeptávače v podobě umělé inteligence. Takže, řekni mi, prosím tě: Co by se tedy muselo stát? Otázka, na kterou nikdy nedostanu odpověď. Co tedy s tím?

Petr Kratochvíl: Jsme schopni prodloužit tento stát velkou revolucí, velkým zemětřesením, než nás doběhnou šílené technologie se strašně nemocnými lidmi. Tomu neutečeme, tomu se utéct nedá, to je prostě vývoj. Muselo by to být biblicky… Umělou inteligenci, a všechny tyto technologie dáme do trezoru, nikomu je nedáme, nikomu nic nepustíme, až k tomu dospějeme. Což se nemůže stát. To je utopie.

V delším horizontu to pro lidstvo dobře nevidím

Martina: A jak tedy sypeš ty písek do soukolí, třeba v rámci své rodiny? Máš spoustu dětí, jste téměř klan. Tak jak to děláš ty?

Petr Kratochvíl: Všechno věnuji lásce dětem, aby cítili lásku. Láska k přírodě, pěstování slepic – to dělám kvůli dětem – slepičky jim snáší každý den vajíčka – to nedělám kvůli sobě. Aby věděly, že existují tyhle malé radosti, že když slepičku nakrmí, tak že ona jim snese vajíčko. Maličkosti. V maličkostech. A doufat, že kolem sebe člověk vytvoří pár lidí, kteří si rozumí a kteří místo ve ferrari budou jezdit na mopedu. Zpomalit, dýchat, být šťastný za to, co je, najít znovu Boha, kterého jsme ztratili. V papeži Františkovi ho nevidím, ale ve Wojtylovi jsem ho viděl.

Martina: Ne Boha, ale zástupce, řekněme.

Petr Kratochvíl: Zástupce. Já prostředníka nepotřebuji, ale můj pastýř je určitě Duka, a ne Halík. Musíme si to najít, vyzobat. Dneska jsem v takové náladě, že v delší budoucnosti to pro lidstvo dobře nevidím. Hrozně mě to štve, ale – asi bych to ani neměl říkat – realita je šílená v tom, co člověk všechno dokáže – a jak se dokáže zlikvidovat.

Martina: Takže jediná cesta je v podstatě ta nejjednodušší: Modli se a pracuj.

Petr Kratochvíl: Ano. Užívej si přírody a buď pokorný.

Martina: Napadlo tě před třiceti třemi roky, že si za třicet tři let s někým budeš povídat na tato témata? Poté, co jsi se vrátil s rozjařenýma očima z Ameriky s pocitem: „Já jsem to dokázal v Americe, a teď to dokážu tady doma. Proto se vracím domů, tady je svoboda, všechno zlé je za námi, a teď už se budeme dívat do budoucna jenom s nadějí“.

Petr Kratochvíl: V životě by mě to nenapadlo. V životě. Ale musím nalévat dětem – tím pádem všem – nějaký optimismus. Já ho hledám těžko. Nejsem pesimista, myslím, že jsem velký optimista, životní optimista, ale najednou všechny problémy, které jsem tady měl, když jsem se vrátil, jsou nicotné proti tomu, co se děje ve světě. Nějaké dotace, co to je „dotace“? Komunista támhle, estébák tady, a taky nic neznamená, že na Hradě máme šíleného komunistu, generála, který souhlasil se vstupem sovětských vojsk. Tohle někomu říct před třiceti lety, tak řeknou: „Ty jsi se zbláznil. Takového člověka my nikdy nezvolíme.“ Dneska ho zvolí úplně všichni. Divadelníci, ti, co podepisovali Antichartu, si dneska zvolí komunistického generála, který souhlasil se vstupem sovětských vojsk, dělají si z něj nového Havla. Tohle by mě ani ve snu nenapadlo, že je vůbec možné. To by ani Havel nenapsal ve své nejabsurdnější hře.

Martina: Přemýšlel jsi nad tím, kde jednou strávíš podzim života? Máš více možností. Když se tak podíváš na mapu, tak kam zapíchneš prst, a řekneš si: „Petře, tady to bude dobré“?

Petr Kratochvíl: Tam, kde je to nejchudší, v Portugalsku. Tam jsou lidé opravdoví. Myslím, že už nemám co dělat v Americe. Tady jsou lidé hrozně divní – prostě jsme nehrdý národ. Myslím, že asi nejlépe bude dětem v Portugalsku mezi pastevci, co tam jsou. Tam chodí každý den ráno s kozami – stačí jim jeden olivovník, a nějak nic neřeší.

Nejsme daleko od toho, že divadelní kolektivy budou žádat trest nejvyšší, jako pro paní Štěpničkovou, pro ty, kteří třeba jen nemají roušku, nebo se nenechali naočkovat

Martina: Já bych možná jenom polemizovala o tom nehrdém národu, protože mám obavu, že jsme si už zvykli nás považovat za národ panských služek a jejich pánů, ale myslím, že jsme mnohokrát v životě, a v historii, ukázali, že tomu tak úplně není. A když se podíváš třeba jenom na odboj u nás za druhé světové války, tak vezmi v úvahu, že tady na počet obyvatel zemřelo v odboji nejvíce lidí v Evropě – a nemuseli.

Petr Kratochvíl: Řeknu to jinak: Ke všem dobrým lidem jsme se zachovali vždycky špatně. A nejsme daleko od toho, že kolektivy divadel budou psát a žádat trest nejvyšší tak, jako to chtěli pro paní Štěpničkovou, třeba jenom proto, že nebudeš mít roušku, nebo že se nenecháš očkovat. Tak málo stačí. Dokud tento národ nevezme, že generál Mašín velice dobře vychoval své děti – ne jako tatínek generála Pavla – a nepřiznají hrdinský čin: Pro ně válka neskončila, oni šli za svobodou, chtěli bojovat za svobodu. A teď můžu jmenovat dál a dál, jak kdo tady vždycky dopadl. Nechováme se dobře ke svým lidem, kteří pro tento národ něco udělali, jako jsou letci RAF, a tak dál. Když dneska vím, že estébáci, kteří vyslýchali disidenty, mají větší důchody, tak je mi z toho na zvracení. To nikomu nevadí?

Martina: Teď už půjdeme do diskuse. Myslím, že vadí. Ale já jsem měla tendenci vzhlížet právě k RAF, k Churchillovi, a tak dále, ale trošku mě v tom ruší to, že jsme pak museli za naše vojáky, kteří bojovali v bitvě o Anglii, a padli, zaplatit do poslední tkaničky. Ještě, myslím v osmdesátých letech, nám zadržovali zlato, dokud jsme nesplatili pohřeb i těch, kteří se nikdy nad Kanálem nenašli. A to mně na tom přijde takové, že bych nám možná pořád oslí uši nemalovala, protože si někdy myslím, že jsme byli jenom naivní, a naletěli.

Petr Kratochvíl: Znám pár lidí, kteří za nás v Anglii bojovali. Přes Pavla Landovského jsem se seznámil s jedním letcem, jmenoval se Smornic, to jsou lidé, kteří už se sem nechtějí nikdy vrátit tak, jako se sem nechce vrátit Mašín, protože tomu nevěří. Tato společnost prostě není zdravá. A znovu se to ukázalo tím, že jsme se nevypořádali s komunistickou minulostí, a jsme na tom vůbec nejhůř z postkomunistických států. Proto budeme říkat o Orbánovi, že to je fašista, a Poláci pro nás zase budou druhořadí. Vždyť Poláci ve své historii bojovali jak s Němcem, tak s Rusem: A teď tady máte toho Pavla, a budete někoho kritizovat? Ježíšmariá. Tamhle čeká za bukem estébák, a vy máte tu drzost někoho kritizovat? No, to je…

Martina: Na druhou stranu zase, Petře, vezmi v úvahu, že ke spoustě demokracií jsme se dívali jako k etalonům – třeba Austrálie – a podívej, co dělala Austrálie za covidu, to bylo téměř bezpříkladné, a vlastně se nakonec nechal stejným způsobem strhnout i Nový Zéland. Podívejme se, jak se chovala Amerika, podívejme se na hysterii kolem nás. Já myslím, že…

Petr Kratochvíl: Tam jsou infiltrovaní lidé – to neříkám já, to říká Klaus Schwab – tam jsou od něho infiltrovaní lidé. To je součástí té velké hry. To není věc Australana. Oni se vzbouří, a někde se už vzbouřili… V Kanadě – kdo ví, že tam byl Konvoj svobody, tři tisíce náklaďáků – a zabavili jim konta, a někteří ještě dodnes sedí ve vězení? Ten samý konvoj jel v Evropě do Bruselu – milion protestujících v Bruselu. Akorát, že to nikdo neví. Lidé se prostě musí vzbouřit. Já to nechci přivolávat, ale musí se vzbouřit.

Martina: Poslední otázka: Člověk potřebuje k životu naději, a je velký zločin brát naději třeba mladým lidem. Co v tobě živí naději?

Petr Kratochvíl: Naděje je příroda, a zase příroda, víra, a taky – zní to blbě – je to pokora. Prostě pokora. Já nemám e-mailovou adresu, nemám počítač, nemám chytrý telefon. Vím, že děti toto nemůžou, že to po nich nemůžu chtít, ale je to můj vnitřní vzdor proti špatnosti.

Martina: Petře Kratochvíle, přeji hodně sil. Moc ti děkuji za tvou otevřenost a těším se, že se zase brzo setkáme, a probereme, jak vypadá svět vůkol.

Petr Kratochvíl: Martino, mě strašně mrzí, že ze mě vypadnou takové nepozitivní věci. Ale lidé, mějte se rádi, určitě to dokážeme – ale budeme muset strašně bojovat. A zahoďte ty telefony!

Martina: Petře, moc ti děkuji.

Petr Kratochvíl: Nemáš zač. Bylo to příjemné, i strašně smutné. Budu mít depresi dalších čtrnáct dní.

Martina: Nebudeš sám.

Všechny příspěvky s Petr Kratochvíl

Diskuze:

  1. pan Kratochvil siri bludy, zapomel rict ktere koncerny v Hollywoodu patri Cine. Moc toho o USA nevi, Hollywood patri akorat tak „Cinanum“ s obrezanym foglem, stejne jako vetsina financniho sektoru a Washington DC.
    Nejvetsim sponzorem Hollywoodu je ostatne Pentagon.

  2. Ježíš je ten kámen, který jste vy stavitelé odmítli, ale on se stal kamenem úhelným.
    V nikom jiném není spásy; není pod nebem jiného jména, zjeveného lidem, jímž bychom mohli být spaseni.“ (Písmo svaté, Sk 4:11-12)

  3. „Já nemám e-mailovou adresu, nemám počítač, nemám chytrý telefon.“

    Jakpak čte či sleduje ty lidi, které zmiňoval v prvním dílu?

  4. Opravdu si za všechno můžeme sami?

    Rozhovor Martiny Kociánové s panem Kratochvílem jsem zvládl jen díky několika přerušením. Není lehké ustát kradmou dehonestaci člověka, která se ve slovech moderátorky skrývá. Jako bychom byli lokaji vlastní vinou, svou nedostatečností, jakýmsi národním rysem poddajnosti a poddanosti, a jako by v jiných národech Evropy a světa na tom byli lépe. Jako by vývoj naší společnosti byl zcela spontánní proces, ve kterém se vždy ukáže, že si vládnout sami nedokážeme, jako bychom si ve skutečnosti někdy sami vládli a jako by někde jinde si lidé vládli sami. Věru není lehké ustát tuto dezinterpretaci, která viní člověka a dává ho na roveň parazita, kterého je třeba, když ne zahubit, tak alespoň ztrestat. Kdo je ovšem tím skutečným parazitem, který vytváří podmínky, trendy, hodnoty? Opravdu si za všechno můžeme sami?

    Společnost lze kultivovat a rovněž dekultivovat, což se děje řízeným procesem v cyklech. Kdyby nebyla společnost nejdříve kultivována, nešlo by ji vzápětí dekultivovat, a to je fáze, ve které se právě nacházíme. Cirkusová show končí a někdo bourá kulisy, které se ještě donedávna zdály být pevnými základy společnosti. Není to však důsledek patologické charakterové vady národa, rasy či lidské společnosti, ale důsledek procesů, nad kterými nemůže mít běžný občan žádnou moc. Představa, že si technokratická nařízení na sebe vymýšlíme sami, je přece naprosto iluzorní. My si říkáme o totalitní principy, o více trestů, o více pokut? Takové vyjádření je přece naprosto nemístné a jednoduše se nezakládá na pravdě. Host pořadu, Petr Kratochvíl, aspoň částečně uvádí věci na pravou míru, vědom si jisté nevyhnutelnosti procesů, které se ve společnosti odehrávají.

    Bylo snad v lidských silách odhalit ničivé důsledky na samotném počátku demontáže křesťanského světa, které sahají až k založení Královské vědecké společnosti a ještě dále hlouběji do minulosti? Bylo možné se vzepřít důmyslné behaviorální psychologii ve chvíli, kdy člověk o Boha přišel a stal se ovladatelným konzumentem? Málo bylo těch, kteří zvedli varovný prst nad prvním televizním vysíláním a pro naprostou většinu z nás, domestikovaných indoktrinovaných lidí podmíněných reflexů, bylo zcela nemožné spatřit pravdu a dohlédnout konce, ke kterému tak neodvratně spějeme.

    Přesto se dočkáváme toho, že nás z těchto neslavných konců, na kterých fakticky neneseme žádnou vinu, mnozí obviňují. Jedním z nich je k mé lítosti i Martina Kociánová. Zásadní poznatek, který bychom si z dnešního vývoje společnosti měli odnést je, že to nejsme my sami, kdo na člověka působí takto rakovinně. Těžko můžeme porazit nepřítele, když ani nevíme, kde se nachází. To může dopadnout jedině tak, že začneme střílet do vlastních řad.

    1. Ne za všechno, ale za velkou část. Převážná většina zemí alkohol na loďkách neřeší. Dost zemí neřeší ani jedno pivo za volantem. U nás si svobodně volíme vrchnost s bičem.

      1. Je pravdou, že je zde české specifikum horlivosti. Mimořádné postavení egregoru české kotliny vede k pečlivější přípravě kádrů. Tam, kde může zažehnout jiskra uvědomění, musí být krátké otěže a přímé vedení bez špetky suverenity. Spíše jsem chtěl ale upozornit na situaci, kdy nepřítel postupuje s lstivostí generála Sun Tzua a nevědomá (umrtvená) masa nemá šanci tuto lest odhalit, pouze předvídatelně reaguje na podněty. To už není české specifikum ale celosvětový problém. Dle mého v takové situaci platí: „Odpusť jim, oni nevědí, co činí.“ Viníka je třeba hledat jinde. Tvrzení, že si za to můžeme sami, je krajně falešné.

  5. Občas řešíte kraviny jako depopulace na 1 miliardu, které zřejmě jsou záměrně šířeny, aby se odpoutala pozornost třeba od pandemické smlouvy s WHO. Nebo od invaze negramotných kriminálníků a džihádistů, která EU rozvrátí. A pak nám nepomůže ani AI, před kterou zbytečně varujete, protože ta zde vládnout nebude. Ale primitivní právo šaría, to už se prosazuje.

  6. Je tragické vkládat naděje do Trumpa. Oranžová hlava nikdy nepřekročí svůj stín. Prostudujte si jeho poslední výroky na adresu Číny, Ruska, Izraele, Evropy a taky USA samozřejmě. Že by blufoval? Vyloučit se to nedá, koneckonců celý život si hraje na protřelého byznysmena a geniálního vyjednavače, jenže moc tomu nevěřím.. Rozhodně tomu věřím o dost méně než pan Kratochvíl. Je to vskutku zoufalost volit mezi Trumpem a Bidenem..to chce už opravdu hodně tlustou hroší kůži tenhle očividný nesmysl tuhle očividnou frašku označovat a považovat za demokracii.

  7. Nemyslím, že pan Kratochvíl má pravdu. To pečení mnoha druhů cukroví a ostatní věci nejsou něco, co vzniklo za komunismu. Komunismus ovšem změnil podmínky.
    Aby byl svátek svátkem, musí se lišit od všedních dnů. Je mnoho způsobů jak toho docílit. Připravit sváteční jídlo, které se jí jen jednou v roce. Obléci se do svátečního, mít alespoň na pár dnů pocit hojnosti, když se celý rok musí uskromňovat atd.. To je problém moderních svátků, kdy se lidé nijak svátečně necítí. Máme sice spoustu sociologů, ovšem výsledky mají nulové.
    Dříve byla žena doma, měla víc času na úklid a pečení. To bylo dětství maminky paní Kociánové, která se tradiční Vánoce jak je pro ni připravovali rodiče snažila předat svým dětem. Ovšem podmínky se změnily a žena která chodí do práce to nestíhá. Chvíli to trvá, než se společnost přizpůsobí novým okolnostem. Ten protiklad mezi větším množstvím práce a vánočním klidem, kdy lidé s uspokojením z vykonané práce viděli jak je vše čisté pak ještě zvyšoval význam Vánoc. Podobně půst. Vánoce jsou v čase, tradičního odpočinku, kdy polní práce byly skončeny a byl čas na to, dát do pořádku domácnost, která se v době sklizně trochu odsunula stranou.

    „My si dokonce říkáme o více zákonů, o více trestů, více pokut, více bezpečí. My už chceme dýchat i na řece, jestli jsme neměli pivo na lodi. Rozumíš?“
    Ne. Nevím o vodácích kteří by se dožadovali dýchání do trubiček. Podle mne jde čistě o byrokracii. Když nemůže pít kapitán parníku, tak se to týká i pána na šlapadle, 10 metrů od břehu jezera. Vybere se víc a nehrozí zpoždění. Psal jsem tu mnohokrát, že si neumíme vládnout, náš největší problém není Brusel, ale my sami. A jde o všeobecný problém, který nesouvisí s tím, která strana zrovna vládne.

    Myslím, že nejlepší řešení pro pedofila je adopce.

    Poláci nejdřív odmítli pustit přes své území pomoc, pak s Němci zabrali naše pohraničí a s radostí by po boku Německa bojovali, kdyby je Německo nechalo.

  8. Deprimujúci rozhovor, úžasne pravdivý.
    Ale tato veta je divná :
    —–
    Petr Kratochvíl: …… Já nemám e-mailovou adresu, nemám počítač, nemám chytrý telefon.
    —-
    Odkiaľ má svoje úžasné informácie ??? Z  ČT 24 ?

  9. I když je zábavné sledovat, jak tento pán kombinuje svůj luddistický instinkt s infantilními trumpistickými názory, je poměrně snadné dojít k závěru, že stejně jako Trump je i tento pán vystaven výzvě porozumět povaze a složení mocenských struktur, ať už v Americe nebo globálně. . Kromě toho klade rovnítko mezi korporativismus a liberální fašismus, přičemž zcela ignoruje, že korporace nejsou o ideologiích a modelech vládnutí.
    O další zábavu se stará komentář, že Čína vlastní Hollywood. Proč je to vtipné? Protože je víc než směšné a každé americké zaslechnutí by se takové prohlášení zeptalo: „are you nuts?“
    Na druhou stranu gentlemanova víra, že V4 je spásou pro všechno, vyžaduje určité objasnění, proč aliance mizerných a bezmocných kolonií produkuje něco jiného než kolonie, která je teritoriálně větší. A to ani nemluvme o tom, že Polsko se svou nejsilnější ekonomikou v regionu, americký zástupce ve východní Evropě, který je naprogramován tak, aby neustále oslaboval všechny síly v Evropě, které soupeří s americkými zájmy, usiluje pouze o obnovu svého bývalého impéria.
    A nakonec, když ten pán pohlíží na Reagana jako na Boha a když usiluje o politiky, kteří nebudou lidem lhát, evidentně nechápe, jak si protiřečí. Reagan, informátor FBI za McCarthyho éry, byl skutečně obratný v rétorice potěšující davy, ale lhal skrz zuby ve snaze rozptýlit domněnku, že nezastupuje zájmy bohatě vydělané elity a Deep State, kromě své totální idiotská reaganomika, která iniciovala zničení střední třídy v Americe.

    1. „tento pán kombinuje svůj luddistický instinkt s infantilními trumpistickými názory, ….“
      – lenže to dnešné šialenstvo môže zastaviť JEDINE niekto podobný Trumpovi. Žiadny intelektuál nezíska podporu výraznej väčšiny bežných amíkov.

      “ Kromě toho klade rovnítko mezi korporativismus a liberální fašismus, přičemž zcela ignoruje, že korporace nejsou o ideologiích a modelech vládnutí.“
      – a vy ignorujete, že tie korporáciu perfektne využívajú tie šialené ideologie na osprostenie svojich prívržencov. Ideologie NIE SÚ cieľ, ale sú NÁSTROJ.
      ——–
      Kukajte sa na problémy z hodne väčšej výšky.

      1. Tady je pohled na věci z mnohem vyšší výšky.
        Za prvé, neexistuje žádné šílenství. Svět zažívá další změnu v modelu své existence a tento proces je vždy dynamický. Navíc, pokud stará struktura nemůže najít žádné porozumění s novou strukturou, jako je tomu nyní, naprosto klasickým způsobem, jak to vyřešit, byla vždy válka. Co se týče příštích prezidentských voleb v Americe, Trump ani Biden nebudou kandidáty, ale co je důležitější, je naprosto irelevantní, kdo bude hlásnou troubou elit sedících v Bílém domě jen proto, že proces změn má svou vlastní dynamiku a síly, které jej utvářejí, nemají s voliči nic společného.
        Zadruhé, nesouhlasím s tím, že ideologie není cílem, ale pouze nástrojem. Nebudu diskutovat o německém a britském nacionalismu a ideologech leninismu, trockismu, stalinismu, hitlerismu a tak dále. Tragickou realitou věci je, že v naší době jsou elity poháněny ideologií moci kvůli moci jako obrannému mechanismu, a nikoli chamtivostí po zdrojích, kontrole půdy nebo firemním zisku. A to je důvod, proč v Americe mají skutečnou moc ti ideologové, kteří žijí ve svém vlastním světě Bohem daného manifestu osudu Ameriky, který je založen na výjimečnosti – to je jen anglosaská verze hitlerismu, která je živena Nietzscheho filozofie.

        1. „A to je důvod, proč v Americe mají skutečnou moc ti ideologové, kteří žijí ve svém vlastním světě Bohem daného manifestu osudu Ameriky, který je založen na výjimečnosti“

          Zide maji v Americe temer absolutni moc. Amerika sla do kopru pote co Zide odstranili Kennedyho v sedesatych letech. Neoliberalismus a neokonzervatismus jsou zidovske ideologie, ktere nemaji s liberalismem ani konzervatismem mnoho spolecneho. Jediny ucel tech ideologii byl vyzdimat Ameriku jako dojnou kravu. Vsiml jsem si, ze Vam vadi i Polsko. Proc? Podarilo se jim ziskat zpet bankovni sektor zpet z rukou mezinarodnich Zidu. To vam vadi? https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/nana.12660

      2. Svetova vladnouci vrstva prosazujici ideu negativniho rustu jsou horsi nez Luddite, oni take veri v nadbytecnost velke casti lidstva, ale narozdil od Ludditu se ho rozhodli utratit pripadne nahradit levnymi otroky.

      1. Knhacke, zdá se, že obviňujete Židy z vytvoření židovsko-centrického světa, který je jimi zcela ovládán, ale vaše komentáře naznačují, že i vy věříte, že svět se točí kolem Židů. Nevidíte v tom nějaký rozpor?

        Myslím, že je zbytečné diskutovat o příběhu o atentátu na Kennedyho a židovské nadvládě v Americe, protože bych mohl snadno použít podobné metody prezentace obsažené v odkazech, které ukazujete, a tvrdit, že Ameriku ovládají záludné zlaté ryby a že to bylo stejné plemeno ryb, které zabilo Kennedyovy a všechny další zúčastněné oběti.

        Pokud jde o Polsko, nezajímá mě jejich banky a jejich ekonomika, protože v Polsku nežiji. Článek o takzvaném ekonomickém nacionalismu považuji za zbytečnost, protože (1) ekonomické zájmy žádné země nemohou být z definice altruistické a jsou vždy samoúčelné a (2) ekonomický nacionalismus nemůže být pozitivní v zemi, která slouží zájmy jiné země. A nemám rád země, které mají režimy, které jsou loajální k jiným zemím, a přitom lopatou hází dutý šovinismus v kombinaci s nároky na minulou vznešenost k vymývání mozků jejich lidem.

        1. „že to bylo stejné plemeno ryb, které zabilo Kennedyovy a všechny další zúčastněné oběti.“

          Tim jste konkretne vyvratil co?

  10. Jenže budoucnost nemůže být v pastevcích podle Portugalska. Občas se blíží asteroid, který je třeba posunout. Občas cunami se blíží, lépe před ní varovat včas. Prostě technický pokrok je potřebný. Neřešme přísunem pastevců ze Sýrie.
    Jenže je výběr – zda vše pro člověka nebo zda vše pro bohatství, peníze, hmotu.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_of_Freedom_(film) … únosy dětí pro sex, napínavé příběhy.

  11. Je to fasismus bez privlastku. Fasismus byl vzdy korporatni. Liberalismus v puvodnim vyznamu uz take neexistuje, dnes je termin liberalismus pouzivan jako eufemismus pro fasismus.

    1. “ Liberalismus v puvodnim vyznamu uz take neexistuje,“

      – toto už dnes asi NIK nevie. Okrem vas a mňa.

Napsat komentář