Zpět

Drtivá většina lidí svobodu nepotřebuje, ani svobodu pohybu, ani svobodu slova

Text 4.10.202331 min Přehrát

Milí posluchači, i dnes je mým milým hostem Ladislav Větvička. Populární bloger a spisovatel. V poslední době jste o něm slyšeli především s jeho přestupem z iDNES, kde měl léta svůj blog, a nyní má svůj blog na Rádiu Universum. Blog na iDNES psal celkem 15 let a devětkrát byl vyhlášen na iDNES „Bloger roku“. Přesto byla před nedávnem jeho spolupráce ukončena. Navzdory jeho rekordní čtenosti i oblíbenosti. Jsme rádi, že posílil naše řady a že se s jeho texty, blogy, myšlenkami, cestopisy i fotografiemi budete setkávat na blogu „Větva na větvi“ na Rádiu Universum. Ladislave Větvičko zdravím tě do Batumi, kde právě teď dopisuješ svou patnáctou knihu. Jsem ráda, že se slyšíme alespoň takto přes telefon. Dobrý den.

Ladislav Větvička: Dobrý den. Já jsem také velice rád, protože české slovo tady jen tak neuslyším, a tak doufám, že něčím přispěji tady českým krásným slovem. Nebudu mluvit ostravsky. Ano?

Martina: Dobře. To je mimo jiné velmi pozoruhodné, jak dokážeš velmi plynně přecházet ze spisovné češtiny, nebo víceméně spisovné češtiny do ostravštiny. Bez ztráty kytičky, většinou.

Ladislav Větvička: No, tak nezapomeň, že jsem také dlouhá léta působil v rozhlase. Takže jsem se musel naučit mluvit trošku spisovně. Bo, kura, ta ostravština tam ne vždy sedí. Ale je to tak. Ano.

Martina: Pojďme se vrátit nejenom k tvé anabázi, kterou jsi nedávno zažil, ale jenom v té souvislosti, jak se podívat na úroveň svobody slova u nás. Ty jsi komentoval, že to, že majitel iDNES nechce, aby byly na iDNES prezentovány názory, které se mu nelíbí, je normální. A řekl jsi: „Tak to v polo-svobodných společnostech chodí“. A to mě zaujalo, protože z toho vychází dvě otázky. A je potřeba se nad nimi poctivě zamyslet. Jedna je spíše konstatování, že ono to tak nechodí jen v polo-svobodných společnostech, ale i ve svobodných společnostech. Prostě majitel je, a měl by být – pokud chce být ve svobodné společnosti – tím určujícím, kdo má největší vliv na obsah. Pokud někdo například vlastní ryze komunistické noviny, tak není žádná povinnost, aby tam dával texty kovaných pravičáků, konzervativců. No, a pokud někdo má zase čistě konzervativní médium, tak tam nemusí prezentovat názory ultralevicových aktivistů. Takže rozhodnutí majitele není přece znakem nesvobody. Nebo to vidíš jinak?

Ladislav Větvička: No, já bych nejprve podotknul, že netuším, jestli to bylo rozhodnutí majitele, nebo jestli ten tlak přišel z jiné strany. Prostě berme jako fakt, že od 7. září tohoto roku pro iDNES po 15 letech už nesmím psát, přestože moje texty se jim po dlouhá léta – 15 let nebo po většinu těch 15 let – líbily. Ty texty se jim líbily, pak už ne. Ale nevím, kdo za tím stál, anebo…

Facebook nebo Twitter mají úplně jiný dosah než jiné platformy na internetu. Blokace uživatelů z jejich strany je jako cenzura.

Martina: V každém případě… promiň… V každém případě to musel majitel odsouhlasit. Takže z toho vycházejme.

Ladislav Větvička: Předpokládejme. Ano. Protože pokud máte někoho, kdo má nejvyšší čtenost a největší oblibu čtenářů, tak asi bez souhlasu nebo tichého souhlasu majitele by to nešlo. Po pravdě ani nevím, kdo dnes je majitelem iDNES. Ale to není podstatné. K té otázce zpátky. Samozřejmě. Já na tom nevidím nic moc nesvobodného, pokud majitel řekne ne, mně se to nelíbí a já nechci, abyste se tady u nás prezentoval. Aby ty názory tady byly prezentovány, a tak dále, a tak dále…

Teď je otázka, kde je ta hranice mezi tím, kdy si to řekne soukromé médium jako iDNES, což si myslím, že je naprosto v pořádku, a třeba v okamžiku, kdy vám tohleto řekne médium jako je třeba Facebook – protože podle mě Facebook je něco jako – jak já tomu říkám „hitlermarket“ – obchod, který prostě soustřeďuje takovou obrovskou tržní sílu a sociální sílu v případě Facebooku, kdy tato sociální síť ovládá řekněme 70, 80 % lidí v České republice, co se tomu věnují. Pak už se podle mě jedná o něco jiného. Pak už se jedná o porušení zákona České republiky, kde se píše, že cenzura je nepřípustná. A v okamžiku, kdy vás vycenzuruje třeba Facebook jako obrovská tržní síla, pak si myslím, že to už je přes čáru. Ale vrátím se zpátky. Okamžiku, kdy by mě nenechalo dopsat třeba komunistické Rudé právo na své stránky, tak bych se jim vůbec nedivil. To, že nepíšu na iDNES, dobrá, respektuji. Nechtějí mě, tak ať si tam mají, koho chtějí, a také bych asi nepsal na stránky různých jiných politických stran nebo subjektů.

Martina: Ty jsi teď oddělil od sebe soukromá média a zároveň si zpochybnil, že by to vlastně stejně mělo fungovat i na sociálních sítích. Myslíš si, že sociální sítě by měly spíše spadat, řekněme, do kategorie veřejné služby navzdory tomu, že i ony jsou soukromé? Že i ony mají svého majitele?

Ladislav Větvička: Stoprocentně. Vždyť u nás přece platí ten zákon o významné tržní síle, kdy si hypermarket nemůže dovolit to, co dělá třeba nějaký malý obchodníček. Takže ano. Pokud sociální síť… uveďme třeba kazašskou síť V kontaktě – VK.com. Tam je poměrně velká část českých občanů, ale kolik má tržní pokrytí? 5 %? 10 %? Tak se nic neděje. Ale v okamžiku, kdy máte 80 %, a oni vám zničí třeba vaši práci, kterou tam prezentujete v rámci komerčních služeb, protože řeknou: Porušil jste pravidla komunity, což je stejná blbost jako porušení kodexu blogera, to jsou prostě ubohé poučky, které jsou používány mnohdy naprosto automatickými stroji, které nemají nic společného s realitou.

Martina: To znamená, že bys tedy na sociální sítě už nepohlížel vysloveně jako na média, ale na veřejnou službu, která vlastně spadá pod ochranu ústavy o nepřípustnosti diskriminace za politický názor?

Ladislav Větvička: Ano. Přesně tak. Tak bych to asi formuloval.

Martina: Ta otázka je poměrně zásadní. Protože na sociálních sítích se odehrává bitva o svobodu slova. Facebook se od začátku choval poměrně silně politicky, a je veřejným tajemstvím, že vždy stranil krajně levicovým ideologiím anebo alespoň levicovým ideologiím. A dost nevraživě vzhlížel na pravicové a konzervativní ideje. Twitter, dnes X, byl na tom podobně. Pak se tou orientací trochu s novým majitelem zamíchalo. Ale v době, kdy byl Twitterem, tak upřednostňoval silně i levicová ideologická vyjádření. A všichni takzvaní liberálové to prezentovali jako normální. Dnes se tedy X chová, řekněme, vyváženěji, nebo alespoň vzbuzuje dojem větší objektivity, a mnoho liberálů a odpůrců svobody slova to kritizuje. Řekni mi, jak se tedy podívat tady na tento jev, když tě cenzuruje soukromý subjekt. Je to cenzura? Není to cenzura?

Ladislav Větvička: No, rozhodně to jistá forma cenzury vždy je, za každé okolnosti. Teď je otázka, jestli má člověk šanci jít jinam. Řekněme si, že v České republice jsou tři významné sociální sítě: Facebook, V kontaktě a Twitter. Je to tak? Máme ještě nějaké jiné?

Martina: Tak jsou tady ještě TikTok. Je tady Instagram. Což jsou sítě, které promlouvají především k mladším ročníkům.

Ladislav Větvička: Instagram je součást Facebooku. Ale řekněme, že ty sítě… včetně TikToku, můžou mít 80, 90% pokrytí. Takže v okamžiku, kdy vás jeden z těchto silných hráčů zablokuje, zcenzuruje, tak tady toto už by se mělo hodnotit jinak, než když vás zcenzuruje nějaká malá mediální společnost typu, já nevím, píšu ještě třeba na slovenský web Pravda.sk. V okamžiku, kdyby mně Pravda.sk řekla, že tady už psát nebudeš, no tak si najdu jinou. A to je vše. Prostě píšu pro slovenské čtenáře tam anebo jinde. V okamžiku, kdy vám Facebook zničí vaše kontakty budované třeba 15 let, nemyslím teď mě, ale to se stalo spoustě společností nebo jednotlivcům, tak to má úplně jiné souvislosti.

Martina: Jak vnímáš to, že mnozí lidé na Facebooku, nebo blogeři, když se tě zastali, tak byli zabanováni? To je projev čeho?

Ladislav Větvička: To je projev naprosté cenzury. Typický příklad: Dva, tři dny zpátky Ázerbájdžán pohltil zbytky křesťanského Karabachu, a dochází tam k obrovskému exodu, který mimochodem vůbec není reflektován v českých médiích. Nikoho to nezajímá. Že tady dochází opět k jisté formě genocidy arménského obyvatelstva. Když se jeden z mých přátel v diskusi pod něčím článkem zmínil, že k tomuto tématu bylo právě na mém blogu mnoho fotografií a mnoho analýz a mnoho předpovědí, jak to asi dopadne, tak byl zablokován jenom za to, že uvedl moje jméno. Takže myslím si, že není čistější forma cenzury než právě toto.

Gruzii hrozí obdoba ukrajinského scénáře, společnost je rozpolcená

Martina: Ty jsi v posledních letech zveřejnil hodně reportáží, postřehů, fotografií z Arménie, Kazachstánu, Gruzie, kam se pravidelně vracíš, a ani nevím, kde všude jinde jsi pobýval. Teď si řekl, že my tady máme naprosto zanedbatelné informace z těchto oblastí. Máš pro to nějaké vysvětlení? Proč se zrovna těmto zemím, které nejsou od nás až tak vzdáleny a nedá se říct, že by nás nemohly ovlivňovat, nebo ta situace v nich by se netýkala i nás – tak proč jsme podle tebe tak velmi málo informováni o tom, co se tam odehrává?

Ladislav Větvička: Nevím. Řekl bych, že tuším… V prvé řadě začneme tím, že bohužel pro českého občana, když řeknete Gruzie nebo Arménie, tak pro mnohé z nich to připadá jako něco obrovsky vzdáleného. Přitom Gruzie leží na pobřeží Černého moře. Je to vlastně soused Bulharska. Neboli když ty naše rodiny jsou na bulharském pobřeží, tak se na druhou stranu můžou kouknout na Gruzii. Kdyby ji viděli, tedy. A kdyby to nebylo těch 1500 kilometrů. Ale je to vlastně náš soused a je pořád považován za Evropu. Arménie je sousedem Gruzie. Nemá sice moře, ale má několikatisíciletou historii bojů se svými muslimskými sousedy. Ať už to byli Turci z jedné strany, nebo Ázerbájdžán, což je opět turkický národ z druhé strany. Paradoxně od dob Peršanů nemají problém třeba s Íránem, silně muslimským státem. Ale z nějakého důvodu nás tato situace nezajímá. Je to daleko. Připadá nám, že je to daleko. Přitom obě země, jak Gruzie, tak ta Arménie, k nám velice vzhlíží. Gruzie by chtěla být paradoxně členem Evropské unie a NATO. Což tady v Gruzii všem vymlouvám, aby to nedělali, a oni nechápou, o čem tady mluvím. Arménie by ráda měla nějaké své ukotvení v prostoru, ale prostě nenachází ohlas. Nikoho to nezajímá.

V Karabachu nyní dochází opět k příšerným věcem. Mám tady fotografie a záběry od mého kamaráda, který dělá v Jerevanu ombudsmana, zástupce pro lidská práva pro Karabach, a je to něco příšerného. Ale u nás to nikdo nechce slyšet. Na tu otázku, proč tomu tak je? Já si myslím, že vzhledem k tomu, že Arménie je pravoslavnou křesťanskou zemí, tak to je jeden z těch důvodů, proč to nikoho u nás nechce zajímat. Kdyby někdo takto útočil na Ujgury někde v Číně, tak si myslím, že jsou toho plné noviny a plné multikulturní televizní zprávy.

Martina: Když jsme spolu mluvili asi před čtrnácti dny, tak ty jsi mi říkal, že se ti nelíbí, co se děje v Arménii. Že se ti nelíbí, co se chystá kolem Karabachu a že si myslíš, že za pár dnů nebo měsíců to tam může bouchnout. A pak jsme spolu mluvili, a ty jsi říkal: A stačilo půl dne a bouchlo to tam. Řekni mi, je to tam opravdu tak natlakované v této oblasti, stejně jako třeba v Gruzii, že se mohou dít věci, o kterých my si tady nevyprávíme, ale člověk, který tam pobývá, cítí, že ta situace je natolik napjatá, že se můžeme velmi záhy všichni nestačit divit?

Ladislav Větvička: Ano. Bohužel. Já se… Já už dnes do Karabachu nesmím. Už by mě tam nikdo nepustil. Už to patří pod ázerbájdžánskou správu. Arménie sama se vzdala Karabachu. Jejich prezident, multikulturní levičák, který je u moci asi tři, čtyři roky, před týdnem prohlásil, že v Arménii žádná arménská vojska nejsou, Arménie nemá o Karabach zájem, a tím pádem – jak to říká náš chytrý premiér Fiala – vyslal signál, že Ázerbájdžán si může dělat, co chce. Takže tam ta situace je teď opravdu zlá a nechtěl bych být v kůži arménského lidu.

V Gruzii je klid, pohoda, a obávám se, že je to klid před bouří. Protože se tady chystá horký politický podzim. Gruzíni jsou rozpolcení: Jedna část by chtěla k Evropské unii, druhá část by chtěla zůstat přikloněna k Rusku. Zároveň k Rusku mají obrovský odpor, protože mají pocit, tím že Rusko podporuje Abcházii a Jižní Osetii – to znamená oblasti, které patřily dlouhou dobu pod Gruzii – tak jsou z toho nyní takoví prostě nesví. Gruzie neví, co by chtěla. Chtěli by mít bohatství Evropské unie. Zároveň si neuvědomují, že Evropská unie je nechce a nepotřebuje. Takže obávám se, že tady se může opakovat majdanský scénář z Ukrajiny, z Kyjeva, kdy to může vyústit ve velice horký podzim.

Martina: Jak mnozí ostatní blogeři, novináři zmiňovali, těmto oblastem jsi se mnohdy téměř výlučně věnoval jenom ty. Budeš v tom nadále pokračovat?

Ladislav Větvička: Pokud mě tady pustí, tak ano.

Martina: A budeš o tom psát?

Ladislav Větvička: No, budu o tom psát hlavně na Svobodném Universu, protože tam si myslím…

Martina: V Rádiu Universum…

Ladislav Větvička: Tak pardon. Na Rádiu Universum. Protože to je takto… Gruzie je pořád za námi nějakých 10, 15 let v likvidaci občanských svobod a v likvidaci svobody tisku, svobody podnikání a tak dále. Tady pořád, když přijedete, nepotřebujete víza. Z Ostravy jste tady za tři hodiny letem z našeho letiště Ostrava-Katovice. Přijedete a dvanáct měsíců se o vás nikdo nestará. Během hodiny si můžete zařídit účet v bance. Během hodiny si můžete vyřídit IČO a můžete začít podnikat. Je tady velice svobodné prostředí. Já tady jezdím psát knihy, protože se tady cítím svobodně. Takže budu v tom rád pokračovat a popisovat to, co tady vidím, a zároveň je velice nepříjemné, že vidím, jakou rychlostí dělají stejné chyby, jaké jsme dělali před dvaceti lety my. Jakou rychlostí si ničí školství, děti, vzdělání. Malé děti vychází ze škol, a vidím, že to bude mít bohužel podobný vývoj, jako je u nás. Už tady jsou dotace z Evropské unie. Už tady jsou úředníci. Bude se to zhoršovat každým dnem, ale pokud to půjde, budu tu jezdit a budu o tom psát.

Drtivá většina lidí nejen u nás, kdekoli, svobodu nepotřebuje, ani svobodu pohybu, ani svobodu slova

Martina: Ty jsi teď řekl větu, která mě znovu vrátila na začátek tohoto našeho rozhovoru. Když jsme opustili tvoji úvahu o polo-svobodné společnosti. Ty jsi řekl: Jezdím do Gruzie, protože se tam cítím svobodně. A já se tedy vracím k tvému výroku. Proč mluvíš o nás, jako o polo-svobodné společnosti? Co si pod tím představit?

Ladislav Větvička: No, pod tím si můžeme představit spoustu věcí. Ale představte si nebo představme si, že za posledních 5, 10 let jsme naprosto bez protestů přišli o spoustu malinkých svobod. Svoboda kouření v restauraci. Nechali jsme si nainfikovat, jak se to jmenovalo, ten systém…

Martina: Myslíš v době covidu, nebo EET? Nebo?

Ladislav Větvička: Jo, EET. To naprosto zlikvidovalo třeba ubytování na malých vesnicích. Ti místní lidé ty podnikatelské radosti, které měli, prostě zrušili. Je to malinká ztráta svobody, ale je. Tady v Gruzii to třeba pořád je, pořád to funguje. A teď se vůbec nebavme o tom, že v době koronapodfuku nám zakazovali jezdit, překračovat hranice okresů, dokonce chodit po lese bez roušky a takové podobné absurdity. Tady v Gruzii to bylo podobné, a možná ještě horší, protože Gruzíni si na celé dva roky zavřeli celou zemi a nepustili žádného cizince dovnitř. To znamená, že si naprosto zruinovali to, co je tady živí. Hotely, turistický průmysl, restaurace a všechno, co je na to navázané. Takže doufám, že se poučili.

Teďka jsou v takové fázi, kdy mně připadají podstatně svobodnější než my, kteří jsme už zvyklí na nejrůznější omezení. Ale samozřejmě se nejedná o ta obrovská omezení svobody, jaká jsme měli třeba v 70. letech za normalizace nebo ještě dříve. Jsou to zatím jenom takové drobné věci, které ovšem bují a vypadají, že nás brzy pohltí.

Martina: Jednou věcí je, když někdo prosazuje určité omezování svobod, pokud se to děje z politické vůle, nebo někdy i ze soukromých subjektů, z takového toho korporátního kapitalismu, tak se to vlastně dá pochopit. Ne akceptovat, ale pochopit. Ale myslíš si, že našim lidem jde o svobodu? Že jsou dostatečně bdělí v tom, když jim někdo sahá na ty jejich drobnosti, ať už je to třeba svého času svoboda pohybu, nebo i ta svoboda kouření. Anebo projevují spíše jakousi liknavost, nezájem o třeba o obhajobu svobody slova, protože svoboda slova je poněkud vágní, a pokud nám není sáhnuto na tu fyzickou svobodu, pokud prostě nejsme v arestu, tak vlastně je to ještě pořád dobré. Máš pocit, že toto je nebezpečí?

Ladislav Větvička: Já mám spíše pocit, že 80 % lidí kdekoliv, ve kterékoliv zemi, svobodu nepotřebuje. Nepotřebují ji k tomu, aby cestovali, protože necestují. A když někam jedou, tak možná do Chorvatska, nebo do Egypta na Hurghádu. A na to jim stačí ten Čedok. Nepotřebují svobodu slova, protože řeknou: „Jaké porušení svobody slova? On nepíše na iDNES, on píše na Universum. No tak co? Nic se neděje. Jaké zákazy za koronopodfuku? Přece to sloužilo k tomu, aby nás ochránili. Nemohli jsme chvilku do hospody, nemohli jsme přes okres, ale nic se nám neděje.“ 80 % lidí toto vůbec nevnímá jako porušení svobody, a je jim to naprosto jedno. A těch 20 % lidí, kteří to vnímají – jsem trošku skepticky, ale bojím se, že proti této mašinérii, která připravuje nejrůznější typy zákazů a omezení, tak mají velice malou šanci.

Martina: No, jsem ráda, že jsi zvolil zrovna tady tento percentuální poměr, protože jsi možná nepřímo pojmenoval Paretovo pravidlo, a to tvrdí, že 20 % lidí dokáže změnit 80 % lidí. Že pokud se ve společnosti pro nějakou myšlenku nadchne nebo pracuje 20 % lidí, tak to přímým způsobem dokáže ovlivnit těch 80 %. Takže to by ještě nebylo tak špatné skóre.

Ladislav Větvička: Já vím. Také jsem tento princip popsal ve své knížce „Tajemství bohatých Ostraváků“ a proto jsem to řekl, aby to nevyznívalo takto úplně negativně, protože nejenom 20 %, ale i 5 % lidí může dokázat změnit nejenom atmosféru, ale i spoustu dalších věcí ve společnosti. Musí akorát chtít.

U nás bude muset být situace ještě horší, aby si lidé uvědomili, že je potřeba něco zásadně změnit

Martina: Takže ty jsi tak rafinovaně chtěl navzdory tomu, co říkáš, přesto do toho zakomponovat určitou naději?

Ladislav Větvička: No, snažím se o to. Napadá mě tady jedna souvislost: Když jsem byl na Kubě pár let zpátky, tak jsem se pohyboval v místech, kde soudruh Castro útočil na kasárna Moncada, a naprosto šokovaně jsem zjistil, že těch lidí, kteří spolu s ním byli, bylo asi 15, 20. Bylo jich pár. Opravdu pár jednotlivců. Jediné, co jim pomohlo, byla atmosféra ve společnosti, která byla už tak příšerná, a tehdejší diktátor Batista byl tak drsný, že normální lidé Fidelovi drželi palce a podporovali ho. A teď se vrátím zpátky do České republiky. U nás to bude muset být podobné. Pokud chceme něco změnit. Bohužel vypadá to tak, že ta situace musí být ještě podstatně horší, aby ti lidé si uvědomili, že tady už jim někdo bere to, na co byli zvyklí. A obávám se, že to ještě bude chviličku trvat.

Martina: Ta situace u nás musí být podstatně horší, aby si lidé uvědomili… To jsi právě teď řekl. Před chvílí jsme se bavili o, řekněme, jisté cenzuře, na kterou má právo majitel média. Bavili jsme se a diskutovali o tom, zdali má stejná práva také třeba majitel sociální sítě, anebo tady už je to v ranku veřejné služby a mělo by to mít jiná pravidla. Řekni mi: Vnímáš u nás vysloveně státní cenzuru? Tedy státní politické zásahy do svobody slova, vyjadřování?

Ladislav Větvička: Určitě. Zatím je to skryté, ale v okamžiku, kdy má vláda placené agenty, kteří dnes a denně sledují, cenzurují, škatulkují, nálepkují, zakazují weby, tak rozhodně se o státní cenzuru jedná. Nicméně jak říkal Karel Kryl: Pořád ještě neryjeme držkou v zemi. Takže zatím to ještě většině lidí nevadí.

Chybí tady zatím ta nálada, jako v listopadu 1989, kdy lidi věděli, že už to takhle nejde dál

Martina: Na závěr, Láďo Větvičko, otázka, která je, pokud někdo zná odpověď, na výhru v Milionáři. Co s tím?

Ladislav Větvička: No. Hezká otázka, dobrá. Ale jak na ni odpovědět? Když jsem kdysi studoval změny režimů v různých zemích, tak k tomu byly vždycky třeba dvě věci. Zaprvé odhodlaná skupinka lidí, kteří chtějí něco změnit a jsou ochotni tomu věnovat opravdu veškerou energii, kterou mají. Veškeré peníze, veškeré své postavení. A druhá věc, která musí být k dispozici, tak musí být společenská atmosféra. Protože kdyby třeba někdo v květnu roku 48 se chtěl postavit komunistickému režimu, tak neměl šanci, protože společenská atmosféra byla namířená proti, a lidi věřili, že je to dobrý experiment. Zkusme to.

Dnes bych viděl, že už tady jsou odhodlané skupinky, ale chybí pořád ta atmosféra, ta nálada, kdy třeba, jako v listopadu 89, kdy prostě všichni věděli, že dál to už takto nejde. Viděli jsme, co se děje okolo nás. V Polsku, Maďarsku. Nemluvě vůbec o západních zemích, a chtěli jsme změnu. Lidé chtěli změnu a jestli to udělali dobře, nebo špatně, to je dneska jiná věc. Ale prostě byla tady odhodlaná skupinka na jedné straně a byla tady, nevím, jestli to můžu říct, jestli je to správné slovo, byla tady revoluční situace, kdy byl prostor pro změnu. Pokud nyní nebudou tyto dvě podmínky splněny, tak bohužel se u nás nemůže nic změnit. Máme odhodlané skupinky, zatím ještě ale pořád nevidím situaci, kdy by lidé „ryli držkou v zemi“.

Martina: Ladislave Větvičko, já ti děkuji za toto setkání, byť na dálku. Děkuji ti za tvou odhodlanost, pracovitost, otevřenou mysl, a jsem ráda, že nadále budeš psát svůj blog. Budeš ho psát u nás pro Rádio Universum. A budeme všichni společně zkoušet naplnit ten náš kodex blogera „Nebát se a nelhat“ se vším, co tato slova a kategorie obsahují. Moc ti děkuji, ještě jednou říkám: „Vítej u nás a těším se“.

Ladislav Větvička: Mně se kodex velice líbí. Já se těším také na spolupráci a zdravím všechny posluchače a doufám, že si najdou cestu na nejenom ke mně, ale i na mnoho dalších zajímavých lidí, osobností, kteří na Rádiu Universum píšou.

Martina: Díky moc.

Všechny příspěvky s Ladislav Větvička

Diskuze:

  1. Určitě jsou lidé, kteří svobodu pro svůj život nepotřebují, ale lidstvo jako takové svobodu potřebuje. Bez svobody se každá ctnost mění v nástroj zotročení, je myšlenka, která není má, ale vzal jsem si ji za svou. Osobní svoboda je tedy úplně základní podmínkou smysluplného života.

  2. xxx jako v listopadu 89, kdy prostě všichni věděli, že dál to už takto nejde.xxx
    Všichni komunističtí miliardáři?
    Nevím kde jsi byl, ale na Václaváku si lidi ode mne nechtěli brát letáky s nápisem – Konec vlády jedně strany a ti co si je vzali je štítivě házeli na zem, a na Letné Adamce vítali jako spasitele 🙂 (Musel se sám znemožnit, jak to měl ve scénáři).
    Jsem hodně háklivý na pohádky o Velké Listopadové Bramboračce 🙁

  3. Výborný rozhovor.
    Na tom iDnes mne vyhodili také (i když jen z diskusí) nejprve distanc na 9 měsíců (příspěvky se jim politicky nehodily a v jedné chvíli udělali šťáru do minulosti a naráz mi smazali cca 8 komentářů se zdůvodněním „trolling“ – to vedlo dle pravidel k dlouhodobému zablokování přístupu) Po 9 měsících mě zablokovali již bez nějakého zdůvodňování napořád. V diskusích zůstali prakticky jen ti, co podporují válku na Ukrajině a současný režim. Diskuse jsou tam nyní nudné a nezajímavé. To je daň za cenzuru.

  4. Víš, Laďo, ten tvůj blog nebyl jen tvůj a iDnes. Byl i všech čtenářů, a dokonce byl i těch, co o tobě nikdy neslyšeli, ale mohli na blog někdy v budoucnu narazit a přečíst si ho. Pokud tě chtěli z iDnes vykopnout, měli aspoň zajistit kompletni archi vaci a archiv ti předat. Zveřejnit archiv na jiném webu je otázka několika hodin. A řekl bych, že oni ten archiv někde nejspíš mají, servery se zálohují. Měl bys najít nějakého schopného právníka, který by jim tenhle vyhazov řádně znechutil. Co třeba Raichl nebo Hamplová?

  5. Zdravím Martinu i Ladika a moc děkuji za skvělý rozhovor! Tento i první díl.
    Oba jste perfektní jako vždy. Vydržte! Vaše práce je moc potřebná.
    👍
    Opatrujte se!

  6. Spíš bych to formuloval, že lidé omezení svobody slova a pohybu nevnímají, jako něco, co by se týkalo jich samotných.
    Většina lidí svobodu slova a pohybu potřebuje, jen když to slyší ve zprávách, tak si to nepřipouští jako problém, který by se mohl týkat jich osobně. Myslím, že většinu lidí, kteří byli v posledních 30 letech stíháni za to, co napsali na Facebooku, nebo v nějaké diskusi vůbec ani nenapadlo, že by jim za to mohl hrozit trest. I pan Větvička sledoval jak jsou jeho kolegové odstraňováni, ale, měl pocit, že se ho to netýká, on byl oceňován, tak si nechtěl kazit dobré vztahy s redakcí, nějakou kritikou.
    Pamatuji, že na idnes měli pravidla pro diskutující podobná jako u řidičáku, každý měl 10 bodů, za každý prohřešek mu bod strhli a když se dostal na 0 dostal ban. Pak na idnes začali trpět stihománií o ruských trolech a zmrazili účet každému, kdo neměl české, nebo západní jméno, bez toho, že by se ohlíželi na nějaké body. Ruský agent se totiž podle nich pozná podle svého ruského jména:)

  7. Skvělý rozhovor a díky jak Láďovi Větvičkovi tak Martině. Nejen za tento rozhovor ale za vše, co dělají. Je to spíše smutné, pravda nebývá vždy veselá ale s tím, co říkají naprosto souhlasím. A tak se ptám slovy Petra Bezruče i v provedení Jarka Nohavici:
    Kdo zdvihne můj štit ?
    https://www.youtube.com/watch?v=FkQQIlgi65w

  8. Naprosto souhlasím s Tomkk
    Nemyslím, že je správné aby si majitel, či organizace, která poskytuje prostor jiným mohla dělat co chce. I zákazník má mít právo na nějakou stabilitu a i když bloger neinvestuje peníze, investuje svůj čas, který se majitel stránky snaží zpeněžit prodejem reklam. I odmítnutí poskytnout službu na základě jiných politických názorů je těžko přijatelné, její přerušení z politických názorů se omluvit nedá. Obzvlášť u velké společnosti. Chápu, že majitel malého domu, kde bydlí nechce pronajmout byt cikánům, nebo homosexuálům a obráceně. Ale pro společnosti to neplatí. Argument: Toho by mě obsluhovat nebavilo, nemá v obchodním vztahu co dělat. To, můžete uplatnit u rodinného stolu. To, že si majitel firmy v ní může dělat co chce, protože jde o jeho majetek je naprostý nesmysl. Stačí otevřít zákoník práce a obchodní zákoník. Těch omezení a nařízení jsou stovky.
    Názor, že naše zákony o cenzuře neplatí pro české společnosti, ale společnosti z USA ho musí dodržovat je absurdní. Já to vnímám obráceně. Facebook by se měl řídit podle amerických zákonů a pokud se tam Čech připojí, je tam na návštěvě. Facebook nepůsobí u nás, nevím o tom, že by tu měl servery, nebo nějakou část firmy. Bitva o svobodu slova probíhá ve volbách, ne na facebooku, tam jsou jen důsledky. Prvním omezením byl německý zákon, pak se přidaly zákony EU.
    Je v pořádku nedávat lidem osobní prostor k vyjádření, ať již pro blog, nebo pod články, ale pokud ho dáte, musíte čekat, že s vámi někdo nebude souhlasit. To neznamená, že se nesmí nic mazat. Pamatuji v jakou žumpu se měnily takové diskuse.

    1. Nesoulasim, že by FB měl být určován americkou legislativou. To by platilo pouze v případě, že by vaše příspěvky byly publikované/viditelné pouze v USA. Rozhodující není, kde ten text vytváříte, ale kde si ho mohou lidé přečíst. A to je pod jurisdikcí místní legislativy, tedy evropské a národní. Rozhodně není přípustné, aby nám zde podmínky a pravidla nastolovaly soukromé firmy ať už jde o cokoliv. To by byl konec občanského principu, to by byla obnova feudálních vztahu feudála a nevolníka/bezzemka, který je plne v jeho moci, nemá žádnou občanskou ochranu. Odevzdat svoje práva korporátu, kde nemůže ani volit, ani hlasovat a jeho jediným důvodem existence je sloužit, to nemůže žádný příčetný svobodný člověk chtít. A co se týče samotné regulace tedy legislativou evropskou či národní. Tak očekával bych, že jako evropane A euroobcane máme již poměrně dlouhou historickou zkušenost s ideologiemi, které vedou k násilí a krveprolití a s  nejrůznějšími projevy a formami štvaní lidí proti jiným lidem. Evropa je multikulturní, multinabozenska a multietnická společnost a vždycky byla, v našem sousedství jsou Asie i Afrika a s řadou civilizací,národů a zemí na těchto kontinentech máme desítky i stovky let trvající vztahy a vazby, 500 let vztahu máme i s oběma Amerikami, řada evropských zemí má vztahy i s Tichomořím. Je tedy na čase odbourat předsudky a nacionální předpojatosti, pokud ještě někde zbyvaji a spíše se zaměřit na společný výklad dějin a kultur jako společného dědictví lidstva. Celé dějiny jsou v podstatě střípky zkušeností, které si musíme poskládat vedle sebe v každém dějinném okamžiku, abychom je vůbec mohli pochopit. Svět je úžasný a adaptabilita člověka na nejrůznější geografické a klimatické podmínky od severu po jih, od východu na západ, od souse po vodní plochy, od moři přes pouště až po velehory, je vskutku obdivuhodna. Tomu samozrejme odpovidalo i postupně vytváření rozdílných zvyků a tradic ve všech ohledech a tomu odpovídají i různá náboženství. V dnešním světě, kdy je v pohybu doslova vše, tedy zboží, služby, kapitál a lidé,tedy kdy panuje obrovská svoboda řada z těch zvyků a tradic bere za své a prochází obrovskou proměnou. Bohužel se však vždy najdou lidé, kteří by rádi bohatli na volném pohybu zboží služeb či kapitálu, ale vadí jim, že by se také lidé měli mít právo přesouvat dle libosti anebo, že by se snad neměly šířit myšlenky a poznání. Zároveň platí, že ti nejbohatší a nejmocnější si už mezitím vytvořili monopol, který jim nese enormní rentu, protože zákazníci, spotřebitele a zaměstnanci nemají kam odejít a nedovolí ostatním, aby jim ten monopol nabourali. Tím ovšem konci konkurence a jakákoliv svoboda. Mnohem horší je, že ovšem dnes soukromé subjekty, korporace a oligarchové ovládají celé státy, ba dokonce kontinenty. Národní či federální vlády tak už prakticky nevládnou,ale vykonávají pokyny světových oligarchů .To jsou ti, kdo si je pase, kdo jim nasype do stranických pokladen, kdo si je udržuje jako premiéry či prezidenty kdekoliv na světě, kdo jim umožní vysoký životní standard a zabezpečení na několik generací- pokud jsou poslušní a spolupracují. Je jedno, jestli se bavíme o USA, kde se říká, že dnes už tam existuje jen jedna byznys strana, která má dvě křídla – republikány a demokraty, nebo jestli se bavíme o Británii, Francii, Střední a Východní Evropě, jestli se bavíme o arabském světě, nebo o Číně či Rusku. Oligarchové vládnou dnes ve všech zemích, bez ohledu na zřízení, nebo jak se režimy jmenuji. Vidíme moc dobře, že dokáží i obejít sankce: prostě si vzájemně vymění /prohodí majetky západní oligarchové s těmi ruskými, a ruští s těmi západními. A žádná vláda a žádné obyvatelstvo s tím nic nezmůže. Přitom kdyby chtěla, mohla by vláda takové vzájemně transakcí oligarchů zabránit a daného majetku/firmy se zmocnit, zabavit ho, znárodnit či prodat a inkasovat peníze. Jenže ona udělá to, co chtějí oligarchové, kteří si ji pasou. Je skutečně jedno, jestli je u moci ten či onen. Já skutečně na celém světě nevidím takřka zemi, kde by se oligarchové ať již cizí či domácí nezmocnili všeho. Nyní jde v celém průmyslu na světě o to, kdo bude držet tech cloud, tedy chytré technologie, které umožní sklízet rentu úplně ze všeho, co se na světě vyrobí a prodá. A je jedno jestli jde o geneticky upravená semena kukuřice nebo mobily, satelitní kanály, domácí spotřebiče anebo elektroauta s displeji, navigaci a samorizenim. Úplně všechno. A úplně všechno, co si koupíte si zdaní obchodník nebo ten kdo ovládá platební systém, nebo ten, kdo umožní, ať vám služba fungovala. Nedaní tedy stát, ale soukromé firmy si vybírají rentu ze všeho a nemáte před nimi úniku. Ať jste křesťan, muslim, budhista, hindu nebo ateista, bílý černý žlutý nebo strakatý na národnosti rovněž nesejde. Akorát že čím jste chudší tím víc a tím dřív vás sedřou. A vás stát, všechno co vaší dědové a otcové budovali, mezitím eroduje. Vy ho ze svých nízkých mezd neutahnete financovat a oligarchové mu nedají ani korunu. Skončíte bez důchodu a bez všeobecného zdravotního pojištění, protože léky a přístroje z něj už neufinacujete. Skončíte doslova jako žebrák. Ať jste odkudkoliv. A to se ještě najdou takoví, kteří nenávidí ty, kteří se z té mizérie a životní neperspektivní snaží utéct jinam. To je pošetilé a krátkozraké. Oligarchům je úplně jedno odkud jste. Váš život je bezcenný. Máte cenu pouze do té doby, dokud mu sloužíte jako prostředek k ovládnutí všeho, co ještě zbylo. Ne nežijeme v kapitalismu 19. či 20. století, ten byl patrioticky, národní, budovatelský, my žijeme v globálním rentierismu, cronycapitalismu, financierismu a není to demokracie ale plutokracie, to je režim,který reálné vládne. Kdysi lidem stačilo mít skromné malé živobytí: políčko, dilnička, obchůdek, hospoda, řezník, pekař, cokoliv. Nebo vám jistotu dalo zaměstnání v solidní továrně, na úřadě, v bance. To už dnes také konci, neznáte dne ani hodiny. O vašem místě rozhodnou CEO na druhém konci Planety, podle toho, kterou technologií uvedou v chod, nebo který trh obsadí, jakého odvětví v jaké zemi se zmocni. Jakákoliv jistota pro drobného obyčejného cloveka už dnes skoro neexistuje. Jeho vlastní stát, jeho vlastní obec ho nechrání. Třeba se někdy i snaží, i EU se snaží, ale co má za páky EU proti USA a Číně a proti globálním oligarchům obecně? Nic. Rusko i Afrika jsou v totalni moci Číny. O zbytek světa se s Cinou přetahují USA. Starosti pana Větvičky s islámem a migranty mi připadají úplně mimo a naprosto malicherné. Všichni jsme totiž úplně na stejne lodi. Akorát do podpalubí, kde jsou lidé z Afriky nebo Asie už zateka teď, k nám bude zatékat už během pár let. Ale nebojte, našich 1000 nejbohatších oligarchů a horních 1 procento přežije všechno. Dokonce i horních a 10 procent. Ne, já to nejsem a vy také ne. Jinak byste nebyli na rádiu universum, ale kupovali právě zlato nebo kupovali další IT společnost…

      1. Cokoliv napíšete na internet je viditelné ve všech zemích na celém světě, s vyjímkou těch několika jako Čína, nebo Rusko, kteří část blokují. Pokud byste se musel řídit zákony všech zemí, kde to mohou číst, byla by výsledkem maximální omezení.
        Ta svoboda na Facebooku byla daleko větší, když si to reguloval sám, bez zásahů z EU.

  9. „Drtivá většina lidí svobodu nepotřebuje, ani svobodu pohybu, ani svobodu slova“

    – V tejto vete v nadpise je jedna významná chyba : Nejedná sa o „lidi“ . Jedná sa o zombí, ktorých tu po vakcinácii stúpol počet na možno až 70%. Zombí nepotrebujú slobodu pohybu, ani slobodu slova. Zombí vyslovujú iba vety, ktoré im do mozgu nalial ich vodič , hlavne televízia, a politici cez televíziu. Zombí nepotrebuje slobodu pohybu – pretože on sa pohybuje iba po miestach, ktoré mu určil jeho vodič, a zombí nemá žiadne potreby pohybovať sa mimo územie určené jeho vodičom.
    Zombí nemyslí, nemá emócie, city, …… nebúri sa, neprotestuje, nežije skutočný život, iba robí pohyby podľa príkazov vodiča. Ktorému plne verí a miluje ho.
    Ideálny tvor pre politikov.
    Doporučujeh hodne detailov v článkoch na
    antivirus.22web.org/av/230720-organicky-portaly-zombici-a-psychopati.htm

  10. Co pomohlo Fidelovi Castrovi k úspěchu při druhém vylodění na Kubu.
    Když v noci plulo asi 40 chlapů vylodit se, tak jeden ve tmě, v noci, spadl do moře. Tma. Fidel neustoupil a oni hodinu kroužili a hledali, až vypadlého chlapa našli. Tím zdržením podstatně ohrozil úspěch celé akce. Z duchovního přístupu tím si zajistil úspěch. Nic není náhoda.

  11. Já nesouhlasím s tím, že by si majitel média či sociální sítě na ní mohl dělat co chce, blokovat a cenzurovat koho chce. Může zablokovat pouze toho, kdo zjevně poruší zákon a musí proti tomu být možné odvolání. A nazvat surikatami nějaké politiky jistě porušením zákona není, když porušením zákona nebylo přát smrt prezidentu Zemanovi či Babišovi (ódéesáka Novotného a tisíce diskutérů nikdo za takovouto sprostotu nemazal, Novotného soudce neodsoudil, zatímco jiní za méně nebezpečné řeči na netu odsouzeni byli). Na internetu se dnes odehrává větší část celospolečenské diskuze a tato média mají monopol. Takže stejně jako vás pro vaše názory nemohou (zatím) vyhodit z Alberta, Teska, nebo Lídlu, nemělo by to být možné ani na sociálních sítích, minimálně těch, které mají monopol. Jde o to, že provozovatelé těchto sítí fakticky získali moc řídit, o čem společnost smí mluvit, jaké smí mít názory a tedy i koho bude ve volbách volit. Tohle je špatně a pokud proti tomu nebudeme bojovat a nezmění se to, budeme ovcemi voděnými na provázku a volby bude vyhrávat vlastizrádná pětikolka.

Napsat komentář