Zpět
Zdeněk Koudelka Díl 3/3

Dnešní doba připomíná období před první světovou válkou, která vznikla z furiantství některých politiků

Text 7.1.202535 min Přehrát

„Je to jako když se díváš do propasti: Čím déle se díváš, tím méně vidíš dno.“ Tato věta z Kafkova Procesu asi nejlépe vystihuje narůstající složitost našeho právního systému. Právě odtud se podle docenta Zdeňka Koudelky odvíjí znepokojivý trend, kdy se právo stává nástrojem moci, namísto aby zůstalo ochráncem spravedlnosti. Ještě to není nesvoboda, ale náš host mluví o svobodě regulované natolik, až mu připomíná období mezi lety 45 a 48, kdy, jak říká: „Samozřejmě toto období bylo lepší než to, co následovalo. Ale i podstatně horší, než byla první republika.“ V dnešním pokračování našeho rozhovoru se zaměříme na to, jak se tento neblahý trend projevuje v konkrétních případech, jak se z dobře míněné snahy o rovnost může stát nástroj omezování svobody jednotlivce, a především – jak se bránit, když se právní systém začne obracet proti těm, které má chránit.

Martina: Pane docente, vy jste tak trošičku, řekla bych, unaveně mluvil o tom, co se do právního řádu může chtít infiltrovat cestou antidiskriminačních norem. U nás už před 16 lety, v roce 2008, vetoval antidiskriminační normu náš tehdejší prezident Václav Klaus, protože nerovnosti jsou přirozený jev, jak řekl, ve kterém se zrcadlí naše subjektivní zkušenosti. Snaha o jejich potlačení narušuje právo jednotlivce na svobodu, na svobodnou volbu. Ale přesto všechno se děje – a to říkám skutečný příběh – že moje kamarádka, která vlastní penzion, si dala na dveře vývěsku, že přijme pokojskou. Vzápětí na to přišly dvě bytosti, které jí vyměřily 20 000 pokutu, protože tam nebylo markantní, že přijme také pokojského, což je mimochodem slovo, které neexistuje. Jak to, že se nám tady tyto věci, navzdory právnímu řádu, dostávají do běžného života? Jak to, že si jako majitelka bytu nemohu napsat, že chci byt pronajmout manželskému páru? Jak to, že si najednou nemůžu svobodně nakládat se svým vlastním majetkem a určit si, že když ho pronajmu, tak že nechci třeba, aby v mém krásně opraveném bytě byl pes a dvě kočky? Jak to, že najednou nemám tuto svobodu, přestože v právním řádu je určeno jinak?

Zdeněk Koudelka: Protože v právním řádu už to bohužel jinak určeno být nemusí. Já bych to srovnal s devadesátými roky, kdy jsme měli podstatně méně zákonů, hlavně byl menší rozsah veřejné moci, to znamená, co všechno mohou státní orgány pokutovat. Takže, když jste v devadesátých letech dali inzerát, že chcete pokojskou, nebo servírku, tak vás za to nikdo nepokutoval, ale dneska by vás pokutovali, že tam nemáte alternativu pro druhé pohlaví. Je to bohužel tím, že – i díky Evropské unii, ale často si za to můžeme sami – neustále zvyšujeme rozsah státní moci, a hlavně neustále zvyšujeme rozsah kontrolních orgánů, a to nejen z hlediska pravomocí, ale tím, že se tam nabírají lidé.

Kdybychom neplatili zbytečné úředníky, kteří chodí a tyto inzeráty kontrolují, tak by to třeba ve správním řádu bylo, ale nepostihovalo by se to, protože by nebyli ti, kteří by vyměřovali pokuty. A to už záleží na konkrétní vládě. Teď jsme ve vládě, která nás zadlužuje: Nedávno jsme měli obrovskou inflaci, máme vysoký státní dluh, máme velký schodek státního rozpočtu, a přesto tato vláda rozšiřuje počet úředníků, kteří jsou určeni k tomu, aby chodili a pokutovali lidi. Ať je jich míň. Když Brusel chce, že něco máme mít v právním řádu, tak je potřeba trošku Brusel odšvejkovat – klidně si to do právního řádu dejme, ale nebuzerujme lidi, protože to už má vláda ve svých rukou. Jenže naše vláda chce být, jak se říká, papežštější než papež, to znamená bruselštější než Brusel, a vymáhat řadu nesmyslů.

Spousta lidí od nás jezdí do Řecka, a ví, jak tam fungují různé taverny a tak dále – Řecko je v Evropské unii déle než my. A vzpomínám na to, jak se odůvodňovalo, když jsme vstupovali do EU, jak se musejí přestavovat kuchyně ve školních jídelnách, a v různých restauracích, jak se zvýšily hygienické požadavky, a odůvodňovalo se to tím, že to chce Evropská unie. A já říkám, že se stačí podívat do jiných členských států Evropské unie, kde najednou vidím, že to EU v některých státech nechce. Takže, buď to nechce vůbec, anebo si stát řekne: „Tak dobře, abychom Brusel uspokojili – jak se říká, že vlk se nažral a koza zůstala celá – tak přijmeme do našeho právního řádu nějakou směrnici, ale nechme lidi žít. Nezavírejme taverny pro ty turisty, nechme je na malých ostrovech, ať si žijí podle svého, a nelikvidujme je nějakými nesmyslnými hygienickými opatřeními.“ A také to jde.

Martina: Kdo seje vítr, sklízí bouři, a průzkumy veřejného mínění 35 let od listopadové revoluce ukazují, že i tato bouře zasela své. Protože současný demokratický režim hodnotí jako lepší než ten, který byl, jen necelá polovina obyvatel, 48 procent. Téměř třetina lidí, 31 procent, dnešní režim naopak vnímá jako horší než minulý. A do třetice – a to je číslo, které je opravdu alarmující – zhruba pětina lidí, nad 20 procent, považuje oba režimy, tedy totalitní, komunistický, a dnešní liberálně demokratický, za prakticky stejné. Řekněte mi, kdy se to zvrtlo, kdy si lidé – kteří byli nadšení, okouzlení 17. listopadem, a dobou, která přišla poté – najednou připadají v tomto systému zbytní, malí, zapomenutí, jako otloukánci, jejichž osud má v rukou kdejaký politik, kdejaký státní úředník, potažmo kdejaký soudce, podle toho, jak se vyspal?

Zdeněk Koudelka: Budu mluvit za sebe: Já tento režim pořád považuji za lepší, než jaký byl režim před rokem 89, ale považuji dnešní dobu, z hlediska práv a svobody lidí, za horší, než byly devadesáté roky, nebo ještě doba před deseti lety. Velkou rádu tomu zasadila doba covidu, a potom vláda Petra Fialy v rámci reakce na válku na Ukrajině tím, jak omezovala svobodnou diskusi, svobodu slova, svobodnou diskusi o této válce ve společnosti. Takže já to zvrtnutí vidím s covidem, a potom s nástupem vlády Petra Fialy. Samozřejmě, velké byrokratizování společnosti nám hodně přinesla Evropská unie. Prostě v devadesátých letech by mě třeba nenapadlo, že stát bude regulovat, jestli si budu moci koupit spalovací motor, nebo ne. A nenapadlo by mě – a tady vidím hloupou politiku státu – že bude podporovat třeba předělávání topení na elektrické topení, a potom zase plynové topení, a pak se zjistí, že, vzhledem k současné politice k Rusku, plyn není dobrý, a tak zase elektrické topení.

Dnes drží moc lidé, kteří nás zatahují do regulované polosvobody. Jako v období let 45 až 48, které bylo lepší než komunistický režim, ale daleko horší, než první republika.

Martina: Zakazovat krby.

Zdeněk Koudelka: Zakazovat krby. Na jedné diskusi, kde byl přítomen rodinný příslušník jednoho diskutujícího z Kanady – provdala se mu tam dcera, která byla na této diskusi přítomna – jsme se dozvěděli, že když si tam ve vesnici chtějí udělat na zahradě opékání s ohněm, tak musí na úřad, a žádat o povolení, nahlásit, žádat o povolení. Mně se zdá, že to, co by nám v devadesátých letech, nebo ještě před pěti, deseti lety připadalo, jako absolutní nesmysl, a že to u nás nikdy nebude – u nás to zatím není, ale nepřekvapilo by mě, kdyby ministr životního prostředí Hladík řekl, že bych chtěl zákon o regulaci zahradních setkání, a spalování ohňů pod širým nebem. Takže budeme regulovat množství, a možná za to bude nějaký správní poplatek, když si někdo bude chtít s přáteli zapálit ohýnek na své vlastní zahradě. Bohužel, tento trend tady je, prohlubuje se.

A vidím, že třeba ti, kteří proti tomu hovoří, což je hodně i zmiňovaný Václav Klaus, tak je to trošku jako volání osamělého na poušti. Tedy, že masa politiků, byť z různých stran, kteří to nakonec Bruselu odkývají – a provedou ještě více regulací – převažuje, tedy že mezi politiky je servilita a akceptace toho, že regulací musí být více a více. Má se zavést – a to také považuji nesmysl, zase to bude stát jenom další peníze, zase to zdraží potraviny – označování potravin tak, že k tomu, jak je to dnes, tedy kolik to má cukru, bílkovin, složení potravin, přibude označení, jakou daná, konkrétní potravina způsobuje stopu CO2, jaký to má důsledek na vypouštění CO2. To jsou většinou čísla, která se vycucají z prstu, jsou nesmyslná. Takže to zase bude pokutováno, zase to bude kontrolováno, zase se na tom budou živit nějací úředníci.

Martina: Co byste dělal vy, kdybyste zjistil, že už si nebudete moct opékat buřty na zahradě, protože jste vyčerpal svou kvótu opékání jedenkrát v měsíci? Co byste jako ústavní právník udělal, kdybyste zjistil, že se musí na obalech potravin udávat údaje – které, jak jste řekl, jsou nejspíše vycucané z prstu – o tom, kolik tahle čokoládová tyčinka způsobila CO2? Zalehl byste – slovy Maria Puzza – na matrace? Nebo si stejně, jako to bylo za minulého režimu, myslíme své, máme to v rukou, a zase začneme kličkovat?

Zdeněk Koudelka: Tak jsem demokrat, věřím ve volby. To znamená, že pro mě je určující, které strany jsou radikálně proti Green Dealu, a ty bych se snažil podporovat, a podporuju je, a snažil bych se přesvědčit voliče, aby volili tyto strany, které Zelený úděl považují za jednu velkou krádež peněz všem lidem, ve prospěch někoho, protože tento obrovský majetkový přesun nemá s racionalitou ani s rozumností vůbec nic společného. Ale jestliže většina lidí nakonec kývne, že jim to nevadí, nebo že jim to vadí, ale budou jenom brblat, a nakonec zvolí strany, které Green Deal podporují, tak bohužel většina rozhodne. To je demokracie.

Martina: Pane docente Koudelko, přesto se zklamání z demokracie propisuje do názoru mnoha lidí, a důsledkem jsou opět výsledky reprezentativního průzkumu, který se zabýval právě tím, jak v současné době lidé vnímají demokracii a její kondici. Svobodu slova hodnotí v České republice jako dobrou méně než polovina lidí, jen 44 procent, třetina nemá jasný názor, a pro 22 procent lidí je svoboda slova špatná. Dalším zjištěním je, že se lidé bojí a podléhají autocenzuře. Dokonce 58 procent dotázaných soudí, že lidé – jako já – si dnes musí dávat pozor na to, co veřejně říkají, aby se nedostali do problémů. A opět nadpoloviční počet lidí, 54 procent, říká, že si musí dávat pozor na to, co říkají, aby se nedostali do problémů v zaměstnání. Řekněte mi, zajímá vás tato statistika? Nebo jsou to zkrátka čísla, a není to pro vás nikterak důležitý ukazatel? Nebo si naopak myslíte, že je potřeba vzít toto v potaz, a rozum do hrsti?

Zdeněk Koudelka: Je to určitá výpověď o současné době, a věřím tomu, že v devadesátých letech, kdyby někdo dělal takový podobný průzkum, by čísla byla jiná, a lidé by psali, že se nebojí hovořit a že nevnímají žádnou autocenzuru. Takže to vypovídá o zhoršení postavení jednotlivce, jeho práv a svobod dnes, ve vztahu s devadesátými roky, nebo se začátkem našeho století. Já osobně píši a říkám, co chci, kritizuji současnou dobu i z hlediska svobody slova, kritizoval jsem i svého zaměstnavatele, mimo jiné Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, kde byl x let k dostání na stojánku newsletter Institutu Václava Klause, ale když si dva, tři studenti stěžovali, jakože co to tam dělá, tak to vedení právnické fakulty odstranilo. Mně to z pohledu vedení připadá asi jako nějaká autocenzura. Proč by bývalý prezident nemohl zadarmo šířit své myšlenky i ke studentům? A hlavně to vypovídá o studentech, kteří si stěžovali. Ano, jsou u nás studenti, kteří by v padesátých letech byli nadšenými budovateli komunismu, za protektorátu by možná vítali nacistická vojska, prostě tito lidé, kteří byli i v jiných historických epochách, se neztratí. Jsou to samozřejmě jiní lidé, ale jsou to u nás pořád ti, kteří chtějí vládnout, ovládat jiné, a myslí si, že pouze jejich názor je správný a že ostatní musí likvidovat a zadupat do země. Mně vůbec nevadí, když by na právnické fakultě vedle newsletteru Václava Klause byl nějaký zpravodaj ekologických organizací, a něco tam vykládali o tom, jak je Green Deal dobrý, ať si každý čte, co chce. Takže jsem to kritizoval, a zatím nějakou sankci nevidím, možná ještě něco přijde. Ale je to o tom, aby lidé se nebáli ozvat.

Je jasné, že ve své většině je lidská společnost taková, že jde s proudem, jde s hlavním proudem. A pak je to otázka vůdců, společenských vůdců, politických vůdců, a bohužel dneska drží moc lidé, kteří hlavní proud zatahují do polosvobody – ještě ne nesvobody, ale regulované svobody. Já to někdy přirovnávám k období 45 až únor 48, kdy bylo toto období lepší než to, co následovalo, ale z hlediska různých politických svobod bylo podstatně horší, než jaká byla první republika.

Voliči by si měli uvědomit, že jsou tady lidé, politici, vojáci, kteří nás chtějí zatáhnout do války. Ale že jsou tady také jiní, kteří říkají válce: Ne!

Martina: Pane docente, my jsme si, než se zapnuly mikrofony, tady o těchto historických paralelách povídali, ať už co se týká společnosti, historie i práva. Nemyslíte si, že možná mají pravdu lidé, kteří tvrdí, že nežijeme až tak rok 38, nebo 1945, 46, ale spíš rok 1913, 1914?

Zdeněk Koudelka: Mají pravdu. Já vidím situaci před první světovou válkou razantně jinou než před druhou světovou válkou. Před druhou světovou válkou Hitler a Německo chtěli jít do války. A když taková mocnost chce jít do války, tak prostě do války půjde, a válka nastane. Před rokem 1914 ovšem byla situace, kdy válka vznikla tak, že z furiantství některých politiků – konkrétně v Rakousku-Uhersku to byl náčelník generálního štábu Conrad von Hötzendorf. Byla tam tedy nějaká válečnická strana, ale nebylo to tak, že by občané Rakouska, nebo hromadně politici Rakouska- Uherska, volali po válce. Například uherský premiér hlasoval proti válce, protože si myslel, že ji Rakousko-Uhersko vyhraje a že pak do uherské části přibudou další slovanské národy, Srbsko, a tak dále, což on nechtěl. Připomíná mi to právě dobu před první světovou válkou, protože tam válka vznikla z jakéhosi furiantství některých politiků, ale nebyla nutná, protože se tehdejší společnost vyvíjela dobře, byl obrovský průmyslový rozvoj. To znamená i růst životní úrovně, i dělnická třída se měla ve srovnání třeba s polovinou 19. století podstatně lépe, protože tam přece jenom začaly platit nějaké sociální zákony. Bismarckovy zákony v Německu, a u nás také Rakousko-Uhersko zavedlo určitá sociální opatření. Mimo jiné, Rakousko-Uhersko byl první stát, který zavedl – nebo jeho rakouská část – který trošku později, za Karla I. zavedl ministerstvo sociálních věcí. Takže nebyly podle mě objektivní důvody, které by vedly k válce, ale bylo to čistě subjektivní a furiantské rozhodnutí některých politiků, kteří si řekli: „Rozprášíme Srbsko!“, a vlastně tak vyvolali něco, co možná dopředu ani nezamýšleli, vyvolali celosvětový konflikt. Přitom naši vojáci, konkrétně z Čech a Moravy, rukovali s písničkou: „Máme jít na Rusa, nevíme proč…“

Martina: „A do švestek jsme doma…“

Zdeněk Koudelka: Tak to zpívali spíš němečtí, možná maďarští vojáci, ale čeští – protože to byla z hlediska Rakouska-Uherska, které se neúčastnilo bojů na západní frontě, válka především proti Srbsku a Rusku, a Itálie ještě do války nevstoupila – to vnímali v podstatě jako boj proti Slovanům, tak do války nechtěli v podstatě vůbec. Mně to připomíná tehdejší dobu, tedy, že je tady určitá válečnická militaristická strana, včetně našeho generálního štábu, který by se nerozpakoval zatáhnout náš stát do války. Takže kdybychom do té války šli, tak bychom možná – obyčejní vojáci – oprášili písničku: „Máme jít na Rusa, nevíme proč“, protože ta válka není objektivně nutná, ale vlastně nám bude některými furiantskými politiky vnucena. A i to je možná základní problém pro voliče, aby si toto uvědomili. Že když volí určité politiky, tak někteří jsou schopní a ochotní zatáhnout náš stát do války, a jiní řeknou: „Ne.“ Protože není důvod, abychom do války šli.

Když vláda řekne, že vypne některé weby, tak vlastně zavádí cenzuru, byť tomu tak neříká, protože „cenzura“ je ošklivé slovo

Martina: Pane docente, musím říct, že to, s jakou lehkostí mnozí politici a lidé, kteří mají vliv, žonglují se slovem „válka“ – nejprve se za Prahu bojovalo u Kábulu, a když se ukázalo, že už se tam nebojuje, tak zase jsme ve válce, co se týká ukrajinsko-ruského konfliktu – tak vám to skutečně dává za pravdu. A řekla bych, že velký, lví podíl na tomto obrazu, nebo na tomto zdání mají novináři, média. Chápete vy, jak je možné, že tolik novinářů vlastně podporuje cenzurní politiku? Tolik novinářů souhlasí s tím, že je potřeba psát jenom jeden názor, že se na jejich serveru, nebo v jejich plátku, musí objevovat právě jenom provládní ideologické agitky. Když takto agituje politik, nebo když politik oklešťuje svobodu slova, tak se to vlastně dá pochopit, nedá se s tím souhlasit, ale dá se to pochopit. Ale rozumíte tomu u novinářů? Protože toto vypadá jako poměrně silný jev.

Zdeněk Koudelka: Uvedu příklad Václava Moravce, který v jednom ze svých pořadů – byly to Otázky – hovořil o mně, ale samozřejmě beze mě, a mimo jiné tam uvedl jakoby negativní konotaci, že píši články, vyjadřuji se. Tak jsem říkal: „Jak vlastně může novináři vadit, že někdo jiný také píše články? On si myslí, že to můžou dělat jenom novináři?“

Martina: Vy jste ústavní právník, tak nemáte co psát.

Zdeněk Koudelka: Asi tak to vypadá. Ale byl jsem tehdy úplně zděšen z toho, že on, který je vydáván – určitou skupinou lidí – za vzor novinářské práce, může volat po tomto, protože to opravdu bylo míněno jako něco negativního, že si toto dovoluji. Jak může volat po omezování svobody slova, nebo být proti tomu, aby i někdo jiný psal novinářské texty? Jak to může novinář udělat? Ale čert to vem, protože je to jenom novinář, a když budeme mít pluralitu, tak si někdo pustí Václava Moravce, někdo si pustí Martinu Kociánovou – to je v pořádku.

Já jsem ostražitější vůči těm, kteří drží moc – to jsou politici. Když lidé budou mít možnost si svobodně pustit Moravce, nebo Kociánovou, tak je to dobrý systém.

Když ovšem vláda, ať už skrytě, nebo otevřeně řekne: „Některé novináře vypneme. Sice je ještě nezavřeme, ale vypneme jim možnost publikovat na webech, zavedeme cenzuru, byť tomu takto nebudeme říkat, protože cenzura je ošklivé slovo.“ Ale cenzura to fakticky je. Tak toto dělají mocenské orgány, a to je velmi nebezpečné. Někteří už volají po cenzuře takzvaných dezinformací, a tak dále, protože vědí, že současný internet novinářskou práci úžasně demokratizoval. Dřív bylo televizní, nebo rozhlasové vysílání drahé, a bylo omezené, protože byl omezen počet kmitočtů a licencí. A tím, že je internet, může být vysílání velmi levné, každý může mít svůj blog a psát, a je to v podstatě zadarmo. Takže oni najednou zjišťují, že když měli velké vysílací, mediální domy, které držely faktickou moc, protože jich bylo pár, a neměli demokratickou konkurenci internetu, tak jejich názory byly v podstatě dominantní, a najednou jsou tady konkurenční názory, a oni s těmito konkurenčními názory ve svobodné diskusi nejsou schopni u čtenářů, diváků, posluchačů obstát. Takže místo, aby to nějak reflektovali ve své novinářské práci, tak se snaží je zakázat. Zakázat toto demokratické šíření informací po internetu. A v tom je činná vláda, a považuji to za nebezpečné, a jde i o to, abychom nějak reagovali. Nebo aby – až tato vláda zmizí, a bude nějaká jiná – se reagovalo na vypnutí webů v roce 2022 z hlediska vyšetření, kdo to byl, a tak dále.

Vnímám velkou úlohu Václava Klause a jeho institutu, který se nebojí. Ovšem takových Václavů Klausů bychom potřebovali víc.

Martina: Tady začalo fungovat i to, že některá vyvolená média začala psát o ostatních, onálepkují je, že jsou to dezinformátoři. A v tu chvíli, kdy klesá kupní síla, a mnozí lidé také nemají čas se tomu věnovat, tak přijmou tuto rychlou zprávu, která k nim dolétne, když si ráno zapnou počítač, a tam se objeví nejrozšířenější prohlížeč, a řekne jim, co si mají myslet. Když se na to podívám na základě toho, co si pamatuji z režimu před rokem 89, tak komunisté tvrdili, že neuplatňují cenzuru, a samozřejmě ji zhusta uplatňovali, zejména do osmdesátých let, ale i pak tam byly stále jasné prvky cenzury. A lidé na to reagovali tak, že začali uplatňovat velmi rozšířenou autocenzuru. Prostě se vědělo, co je potřeba říkat, vědělo se, jaký názor nás katapultuje k vysněné práci, ke zvýšení platu, nebo aspoň ke svatému klidu. A právě teď začínám kolem sebe sledovat, že mnoho lidí – a ukázal to právě zmíněný průzkum – tlak na autocenzuru pociťuje, a podléhají mu. Myslíte si, že autocenzura je další stádium cenzury? Je to prostě klasická akce – reakce?

Zdeněk Koudelka: Další stádia, řekl bych, jsou souběžná. A ještě bych k tomu přidal, že už se zase začíná jinak mluvit v rodině, a jinak ve škole. Třeba v rodině se může svobodně hovořit třebas o tom, jak vidí příslušná rodina válku na Ukrajině. Ale děcku řeknou, nebo to dítě samo pochopí: „To ve škole, třeba v občanské nauce, raději neříkej, aby z toho nebyly problémy.“ Takže ano, i toto presumuje dobu, která – jak jsem si myslel – už nenastane. Protože to, že se jinak hovořilo ve škole, a jinak v rodině, to byla typická doba před rokem 89. V devadesátých letech, ještě na začátku našeho století, to neplatilo, a nyní už vnímám, že to tak je. Takže je to realita.

Ovšem lidé, kteří se nebojí, musí hovořit svobodně, protože tady máme nějaké ideové, názorové, nebo prostě politické vůdce, kteří prosazují politiku omezování svobody slova, a proti nim musí být ti, kteří na to nepřistoupí, a budou jim tento jejich narativ nějak narušovat. Tady vnímám velkou úlohu Václava Klause a jeho institutu, který se nebojí, a protože je to bývalý prezident, tak má přístup i do velkých mediálních prostředků, televize Prima, a tak dále, a není to o tom, že by hovořil jenom v alternativních médiích, ale hovoří i tam, a nebojí se toho. Ovšem, my bychom takových Václavů Klausů potřebovali víc.

Martina: Pane docente Koudelko, vy jste řekl, že právo zaručuje zákon a že spravedlnost je morálním pojmem. Představme si, že lidé půjdou k volbám, a zvolí si jinak – neříkám lépe – ale zkrátka jinak. Když se podívám na náš právní řád, na čem začít stavět? Nebo by bylo dobré to postavit vedle, a začít znovu?

Zdeněk Koudelka: Tak, a zase se vracíme k právnímu řádu. Já si myslím, že ho přeceňujete. Naprostá většina soudců za nacistického režimu vystudovala právo ještě v době relativně právního státu německého císařství. Značná část zákonů, které platily za nacistického režimu, byla přijata ještě v době císařství, nebo za Výmarské republiky. A stejně tak, když byl u nás soud s Miladou Horákovou, tak to bylo podle zákonů na ochranu republiky, které byly z první republiky. A naopak po roce 89 platil trestní zákon a další předpisy ještě ze šedesátých let. Takže to, že se změní režim – až do roku 92 byla československá ústava, která byla přijata v roce 1960, která byla potom významně doplněna Ústavou o československé federaci, což byla také z období komunismu. Prostě to, že se změní režim, neznamená, že režim neumí pracovat se stávajícím právním řádem, protože rozhodující není znění zákonů, ale nakonec ti, kteří to vykládají. Takže náš trestní zákoník nemusíme měnit.

Protože já říkám, že normy jsou dneska stejné, jako byly v době války v Jugoslávii, kdy ještě byla svobodná diskuse. A kdyby nastoupila vláda, která by řekla: „Nejvyšší státní zástupče, jestli budete zavírat lidi za to, že hovoří svobodně o válce, jíž nejsme účastníky, tak končíte ve funkci, tak on přestane dělat tuto svou kriminalizační politiku, protože šel vždycky s politickou mocí. Do roku 89 byl s komunisty, teď je s Petrem Fialou, a přijdou-li Marťani, tak klidně bude říkat, že nejlepší právo na světě je marťanské a že to vždycky říkal. Náš prezident by říkal: Ano, já jsem si to odpracoval, já si to teď taky myslím. Takže rozhodující jsou lidé, kteří moc a právo realizují.

Měli bychom volit tak, aby držitelé moci moc nezneužívali. Aby politici, nebo soudci nebyli aktivističtí, a nepromítali své soukromé názory do svého rozhodování jménem státu.

Martina: Pane docente, když budeme volat po více právním státu, a po více spravedlnosti, a právu pro lidi – tím myslím v morálním smyslu – tak jakým způsobem můžeme v sobě posilovat morálku, aby se nám odrazila v tom, aby společnost byla, řekněme, spravedlivější, laskavější, mravnější? Vy jste optimista – tuhle otázku si zasloužíte.

Zdeněk Koudelka: Já to vnímám tak: „Žít, a nechat žít“, prostě nechtít všechno regulovat. Mně vůbec nevadí, že by tady byly dva různé názory, nebo kdekoliv jinde, na válku na Ukrajině, na Green Deal, a tak dále. Já mám nějaký názor, a nepociťuji ze své podstaty touhu všechny přesvědčit, nepociťuji to tak. A už vůbec nepociťuji touhu k tomu používat veřejnou moc, donutit je, a když tě nepřesvědčím, tak tě donutím. A už vůbec nemám touhu říct si: „Tak si mysli, co chceš, ale navenek budeš říkat jenom to, co chci já.“ Takže je to o tom, abychom si volili takové politiky, aby držiteli moci byli ti, kteří jsou zdrženliví v nakládání s mocí, aby moc nezneužívali. Aby držitelé moci – a to je premiér, nebo soudci – nebyli aktivističtí, to znamená, aby nechtěli své soukromé názory promítat do svého rozhodování.

Já teď řeknu konkrétní příklad: Krajský soud v Brně rozhodoval o tom, zda je volba členů zastupitelstva za koalici SPD, Trikolóra a Svobodní do Jihomoravského kraje platná, nebo ne. Někdo si tam stěžoval, že v předvolební kampani byly použity nějaké plakátky a vizualizace. A soudkyně napsala, že volba je platná, v pořádku, protože proběhla podle zákona. Ale ve zdůvodnění ty plakátky zkritizovala, a tak dále. Ale mně nevadí, že soudkyně vyjádří svůj soukromý názor na něco, ale ať o tom napíše nějaký článek na nějaký blog, nebo do nějakých novin, ale v soudním rozhodnutí, ve státním aktu, má být řečeno: zákonné, nebo nezákonné, a nikoli: líbí, nelíbí. Stejně tak má premiér říci: „Z hlediska svobody slova je možné, abyste měli jakýkoli názor na válku na Ukrajině. Mně se ovšem některé názory nelíbí, a budu v televizi a tak dále, říkat svůj názor, a budu doporučovat, abyste mému názoru věřili“. To je v pořádku. Ale ve státních aktech, ať už jsou to soudní rozsudky, usnesení vlády, dopis vojenského zpravodajství nějakému provozovateli webů, tak tam mají být tvrdé, jasné přístupy: Zákonný, nezákonný. Nikoliv líbí, nelíbí.

Martina: Pane docente Zdeňku Koudelko, já vám moc děkuji za váš profesně statečný, a zároveň především lidský pohled na právo, a na lidi. Díky za to.

Všechny příspěvky s Zdeněk Koudelka

Diskuze:

  1. Je zábavné, jak se ženám nelíbí prosazování zákonů o rovnoprávnosti které si vymohly. Muži čelí horším problémům, než s pokojskou. Jsem zvědav kdy dostane pokutu majitel nočního klubu, který bude hledat striptérky. A pokud uvědoměle dá inzerát na osobu která se svléká a přihlásí se nějaký hošan…

    Vražda předurčeného nejvyššího představitele státu při návštěvě sousední země by klidně mohla vést k válce i dnes.

    Z tohoto rozhovoru bych si udělal dojem, že pan Koudelka je vzor demokracie a tolerance. Ovšem člověku, který říká „Já mám nějaký názor, a nepociťuji ze své podstaty touhu všechny přesvědčit, nepociťuji to tak.“, a má přitom píše články do médií, má blog, navíc dává rozhovory a angažuje se v politické straně nevěřím ani slovo. Byl to článek pana Koudelky, který je právním expertem Trikolory, ke korespondenční volbě mne vyléčil ze sympatií k této ministraně a podílel se na mém rozhodnutí volit ODS.

    1. Když jste zastáncem korespondenční volby, je logické, že volíte ODS. Zajisté se též ztotožňujete s požadavkem na stíhání lidí za „neoprávněnou činnost pro cizí moc“.

      1. Myslím, že u korespondenční volby záleží jak bude provedena, ale nejde mi tak o korespondenční volbu. Jde o to, že opoziční strany nechtějí aby vůbec bylo možné volit v zahraničí. Jsou přesvědčeni, že volební právo by neměli mít všichni občané, ale jen ti, kteří v Česku celý rok bydlí a platí tam daně. Pan Koudelka staví voliče v cizině do protikladu k voličům v Česku, prý jejich hlasy oslabují, tak by jim je demokraticky sebral. Je samozřejmé, že nebudu volit žádnou ze stran, které mluví o demokracii a touží zbavovat spoluobčany jejich občanských práv.
        Jak se ztotožňuji s požadavkem na stíhání lidí za „neoprávněnou činnost pro cizí moc“ je myslím zřejmé z mé poznámky pod posledním rozhovorem s panem Hoffmanem kterou jste četl.

        1. Není to pravda. Proti současnému způsobu voleb na ambasádách dřív neřekl nikdo ani popel. Tyto úvahy se rozvířily až se snahou o zavedení korespondenční volby. Takže se kolem toho povídá, ale nikdo zrušení voleb v zahraničí neprosazuje. Narozdíl od prosazování voleb korespondenčních.
          Jestli vám „neoprávněná činnost pro cizí moc“ není příliš po chuti, jak se to srovná s vaší volbou ODS, která toto podporuje?

          1. Jste naprosto vedle. Pan Babiš například v rozhovoru pro Parlamentní listy naprosto jasně prohlásil, že volby by měly být jen na území Česka. Proti zahraničním voličům byl i pan Okamura a další z SPD. Pokud si pamatuji, proti byla i paní Konečná. Pan Koudelka který se tu snažil vykládat ústavu, tvrdí, že hlasy zahraničních voličů nemají stejnou politickou váhu, jako hlasy domácích voličů, navzdory ústavě, ve které je rovné volební právo. Na Rádiu Universum v rozhovoru pan Krása, který zastupuje postižené tvrdil, že kdo v Česku neplatí daně, neměl by mít právo volit. I když z invalidního důchodu se daně neplatí. Pan Větvička Přejal článek z To, kde tvrdili, že jediný politik, kterého zahraniční voliči znají je pan Havel, proto by jim mělo být volební právo odebráno. Nechápou, že takoví lidé se o možnosti korespondenční volby vůbec nedozví. Články byly sice o korespondenční volbě, ale argumenty byly proti účasti zahraničních voličů na rozhodování o naší zemi.
            Většina těch lidí zaměňuje Čechy a lidi českého původu, žijící v zahraničí, kteří se většinou o českou politiku moc nezajímají a k českým volbám nechodí a menší část z nich kterou zahraniční voliči tvoří, kterým na tom z nějakého důvodu záleží, většinou proto, že svůj pobyt v zahraničí vnímají jako dočasný, nebo mají v Česku majetek.
            https://zdenekkoudelka.cz/www/article_detail.php?id=959

            Jako průměrně inteligentní člověk volím jak jste napsal níže menší zlo:)

          2. V tom se nepřu, máte to určitě dobře podložené. Ale:
            Všechny tyto diskuse se odehrály až POTOM, co koalice začala tlačit na korespondenční volby. A probíhalo to pouze jako diskuse, nikoli jako vážně míněný legislativní návrh.
            Tady nejde primárně o volby v zahraničí. Umožněním korespondenční volby v zahraničí se otevírá přímá cesta ke korespondenčním volbám obecně. Další kolečko salámu.

          3. @Jetvart:
            Takže menším zlem je pro Vás možnost korespondenční volby pro zlomek oprávněných voličů v zahraničí, oproti, například, prosazení totálně gumových paragrafů o neoprávněné činnosti pro cizí moc, namířených proti komukoliv s nepohodlnými názory? Rozumím tomu dobře?

          4. Dobře víte, že opozice v současnosti nemá možnost prosazovat své zákony. Co bude dělat pokud se dostane k moci nikdo neví.
            Bylo by samozřejmě možné uzákonit, že místo zahraničí, mohou korespondenčně mohou volit jen lidé, kteří mají do volební místnosti dál než například 30 km. Takové místo myslím v Česku není.
            Psal jsem tu mnohokrát, že největší problém Čechů je v tom, že se nesoustředí jak to udělat, ale proč to to nedělat. Myslím, že nepůjde ani tak o zavedení korespondenční volby pro všechny, pošta je už dnes beznadějně zastaralá, ale o volby po internetu. Ty návrhy by se objevovaly i bez té schválené korespondenční volby pro zahraničí. Je třeba požadavek posuzovat jestli je oprávněný, nebo ne. Jako u všeho je možné to odmítnout, nebo přemýšlet jak to udělat aby to fungovalo.

          5. Pro Vlka.
            Ne. Několikrát jsem vám psal, že přímo o korespondenční volbu mi moc nejde, přímo se mne netýká. Píši to i výše. Jde o záměr zbavit volebního práva všechny České občany za hranicemi a další rozdělování společnosti.
            Mnoho členů ODS neoprávněnou činnost pro cizí moc nepodporuje. Navrhl to STAN, ne ODS. Pokud to projde, mám pochyby, že by to například ANO zrušilo. Jak píši výše a v přechozích dílech, lidem jako pan Koudelka věřím jen to, že chce pustit ke korytu a tak tu říká co tu lidé chtějí slyšet. Budou volby. Rádio Universum předvolební rozhovory pravidelně maskuje jako soukromé, i když by měly být jasně označeny.

          6. Pokud vím, psal jste naopak, že se Vás to osobně týká, že trávíte velkou část roku v zahraničí (podezříval jsem, že v Bruseli, nevzpomínáte? 🙂 ). Ale nešť.
            Žádný takový záměr není a nebyl, pokud vím. Ale i kdyby byl (já bych to i podporoval, pokud jde o občany v zemi nežijící, ani to v budoucnu nezamýšlející), vyhnul jste se otázce, zda by to bylo pro Vás větším zlem, než evidentně totalitní gumový pendrek na nepohodlné. Nadto přijatý evidentně protiústavním způsobem, neústrojným přílepkem, který nemůže ústavní žumpa nezrušit (vzhledem k nedávno zrušenému obdobnému přílepku ohledně Babiše).

            Plácate hlouposti. Nenavrhl to STAN, alébrž Exner, který je místopředsedou bezpečnostního výboru, takže proto si ho zřejmě k tomu čučkaři vybrali. A hlasování máte tady:
            https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=84507 Nějak tam nikoho z ODS, kdo by byl proti, nevidím. Natož mnoho.

          7. Ne všichni zahraniční voliči hodlají volit poštou.

            Co je pro mne větší riziko se rozhodnu před volbami. Zákon ještě zdaleka neprošel. Ovšem co je lepší pro mne, nemusí být dobré pro vás:)

            Pan Exner je poslanec hnutí STAN.

  2. Glorifikace Klause, je naprosto mimo mísu. My si pamatujeme, kdo vlastizrádně rozdělil Československo, kdo vykradl důchodový fond na sanaci bank s následným prodejem, kdo stál za rozkradením zlatého pokladu republiky atd. My pamatujeme a nezapomínáme.

    1. Jak si Klaus potajmu strká protokolární pero do kapsy, to přesně vystihuje jeho morální „kvality“.

  3. NA VINE JE DEMOKRACIA.
    – Tieto moje slová často opakované nádherne potvrdil pan docent, právnik Koudelka svojimy :

    „Ale jestliže většina lidí nakonec kývne, že jim to nevadí, ….. a nakonec zvolí strany, které Green Deal podporují, tak bohužel většina rozhodne. To je demokracie.“

    ANO . Demokracia je kurváreň ktorú schválili debilní ovčania, voliči.
    Suhlasiť nemusíte, ale DEMOKRACIA vás porazí aj tak.

    DEMOKRACIA je zákon džungle, zákon silnejšieho, zákon tyranie väčšiny.

    Demokratická väčšina súhlasila s CovidTerorom, podriadila sa CovidTeroru, väčšina by najradšej napichala jedovatou vakcínou tých ostatných.

    1. Jestliže je nadpoloviční většina tvořena hlupáky, zbabělci, křiváky, pak je demokracie na obtíž a ke škodě.
      A to je bohužel případ ČR.

      1. Smiřte se s tím, že lidi jsou ve svěm průměru naprosto průměrní. IQ 100 není nic moc. (I když i IQ 107 může být prezidentem). A jiní nebudou, i kdybyste se rozkrájel.
        Průměrný člověk, dokud není existenčně ohrožen, chodí do práce, stará se o rodinu (v zimě jde naštípat dříví, aby neumrzl), večer mrkne na zprávy v naší české veřejnoprávní. Na politiky všeobecně nadává, ale hlouběji ke kořenům nejde. Od mala je masírován státním školstvím a státní propagandou. O politiku se zajímá týden před volbami a pak to hodí „menšímu zlu“. S tím nic nenaděláte. Demokracie je systém, kde rozhoduje průměrný volič v aktuálně připravených (státní mocí zmanipulovaných) podmínkách.
        Všichni od demokracie očekáváte vládu moudrou, spravedlivou, krásnou a ušlechtilou. Ale nic takového demokracie zajistit nemůže. Většina nikdy nebude moudrá, spravedlivá … a navíc ještě schopná prokouknout a kontrolovat zkušené politické šíbry. Prostě pokud vyžadujete, aby vám někdo vládl, tj. dobrovolně delegujete svou osobní „politickou moc“, smiřte se s tím, že přijdete o svou osobní svobodu (minimálně její část).

        1. Že je někdo hlupákem není zásluhou nízkého IQ ale pouze svobodným rozhodnutím každého jedince být hlupákem.

          Teorie hlouposti.

          V roce 1976 vydává slavný italský historik Carlo Cipolla nečekaně dílo “Základní zákony lidské hlouposti”. Stručně řečeno pět základních zákonů:

          Lidé netuší, že jsou obklopeni větším počtem hlupáků, než si uvědomují. A pokud ano, bagatelizují jejich počet a nebezpečnost;
          Hlupákem může být každý člověk ve vašem okolí, bez ohledu na vzdělání, původ, společenské postavení;
          Hloupý člověk vždy způsobí druhým nějakou škodu, aniž by z toho měl prospěch, často utrpí ztrátu;
          Chytrý člověk podceňuje škody způsobené hlupáky, i když má smutné zkušenosti ze styků s nimi; čas od času šlápne na staré hrábě, nese ztráty a utrpí ztráty;
          Hloupý člověk je nebezpečnější než bandita jednající se zlým úmyslem.

          Existuje však nuance, kdy společnost vedou vynikající a inteligentní lidé, kteří jsou schopni mobilizovat elity a eliminovat procesy morálně-duchovního úpadku, dekadence a nastolit dobře fungující systém společenských vztahů shora dolů. Členové společnosti nedovolí, aby hlupáci byli aktivní, škodili sobě i druhým.

          Jakmile se společnost z různých ekonomických, politických, dynastických nebo historických důvodů dostane do úpadku, hlupáci se aktivizují a začínají páchat stále destruktivnější činy. Dokonce se dostávají k moci.

          Výsledek je vždy smutný, vládních pák se zmocní … lumpové opírající se o hloupé lidi a potlačující aktivitu chytrých a prostoduchých. Cipollova teorie je tedy docela dobře aplikovatelná na téměř všechny země pověstného kolektivního Západu nebo na samotný makrosystém anglosaského či germánsko-románského typu civilizace.

          1. No, je to možné. Ale: „Členové společnosti nedovolí, aby hlupáci byli aktivní, škodili sobě i druhým.“ Jak toho chcete v demokracii docílit? Zbavit „hlupáky“ volebního práva?

          2. Děje se to tak, že „v mase se automaticky vybalancuje egoismus s idealismem, pragmatismus s vizionářstvím, naivita s cynismem a hloupost s přemoudřelostí. Toto zprůměrování vede k tomu, že zcela zcestná rozhodnutí nejsou tak pravděpodobná, jako když rozhoduje excelentní menšina nebo jedinec.“ (© Robejšek)

            Ačkoliv nelze garantovat moudrost masy, jsou známy sociologické experimenty, v nichž „skupinová moudrost“ dává na frak „expertům“. Minimem, o které bychom se měli snažit, je švýcarský standard.

          3. V tom se nepřu, nejsem sociolog (konečně ani Robejšek ne).
            Nicméně se domnívám, že skupinová či masová „moudrost“ se může projevit v okamžiku, kdy ty masy mají aspoň trochu reálné (nikoli pouze propagandistické) informace a intenzivní motivaci (na rozdíl od převažující lhostejnosti) něco rozhodnout, změnit. A to (podle mě) nenastane, dokud nebudou (nebudeme) rýt držkou zemi, jak praví klasik.

          4. Já neříkám, že „experty“ je třeba poslat na převýchovu k motyce. Ale jejich odborná stanoviska je třeba vystavit konkurenci a hlavně je oddělit od možnosti nezávislého (politického) rozhodování. Rozhodovat zásadně musí ti, kteří ponesou následky svého rozhodování. A z toho následně vyplyne i kýžená motivace – když uvidí, že na nich skutečně záleží a že když zvolí špatně, že na to doplatí, a vice versa.

          5. Myslím, že reálná informace je, když lidé vidí jak se zvyšují ceny a mohou porovnat jak se měli dříve a jak nyní. Já za výhodu demokracie považuji, že když lidé chtějí změnu, nemusí se zabíjet, ale stačí vhodit lístek.
            Co znamená v Češtině excelentní? Ta přejatá slova z angličtiny mne hrozně matou.

          6. to Vlk
            „Rozhodovat zásadně musí ti, kteří ponesou následky svého rozhodování.“
            Ano, to je rána hlavičkou o hřebíček. Tak by to fungovalo ve společnosti, kde každý rozhoduje sám za sebe, s kým, na čem a za jakých podmínek chce spolupracovat.
            Dnes ovšem rozhodují ti, co žádné následky nenesou. Následky rozhodování nesou voliči, ovšem nikoli rozhodování svého, ale rozhodování kolektivního, většinového (navíc nepřímého), kde je vaše individuální vůle naprosto nicotná.

            to Jetvart
            Víte, kolik lidí vhodilo lístek, ale ke změně to kupodivu nestačilo? A když, tak ta změna byla k horšímu?

          7. @Vajo:
            Nechcete mi rozumět. Samozřejmě mluvím o rozhodování ve věcech, týkajících se věcí obecní/ý/ch, politických, které nelze rozhodnout individuálně. Nemůžete si sám rozhodnout, kde třeba povede silnice mezi městy. Jaká bude, že bude potřeba vykácet kus lesa, kolik to bude stát. Jaké případně bude na ni potřeba vybrat daně 🙂
            Problém, který dnes máme, absolutně není v tom, že by voliči nesli následky SVÉHO, byť kolektivního, většinového nebo i nepřímého rozhodování. Problém je, že neseme následky rozhodování někoho úplně jiného – cizí moci. Která si to zařídila tak, že si může dělat prakticky co chce, a taky to dělá.

            @Jetvart:
            Excelentní v češtině, podle mě, znamená totéž, co v angličtině excellent – vynikající, skvělý, nadmíru dobrý.

          8. To, co jste teď napsal, je sice pravda, ale:
            Předtím jste napsal, že rozhodovat musí ti, kteří ponesou následky svého rozhodování. No a když tedy rozhoduje nejmenovaná cizí moc, dejme tomu mezinárodní oligarchie, tak oni následky nesou. Aktuálně „těžkej vejvar“ z dividend korporací, z obchodu s povolenkami a z podobných legrací. Jinak by to nedělali. Jestliže voliči nenesou následky (oni je ve skutečnosti nesou docela dost, ale ne přímo osobně), je to taky tím, že ve skutečnosti o ničem prakticky nerozhodují.
            S tím obecním rozhodováním, např. výstavbou dálnic, s Vámi samozřejmě nesouhlasím, ale to by bylo na hódně dlouhé povídání 🙂

          9. Toto zprůměrování vede k tomu, že zcela zcestná rozhodnutí nejsou tak pravděpodobná, jako když rozhoduje vynikající menšina nebo jedinec.“ (© Robejšek)

            Už to nevypadá tak chytře, co? Moc to nedává smysl.

          10. @Vajo:
            Netuším, co rozporujete. Myslím, že jsem konzistentní.
            To Vy teďko píšete opak toho, co jste napsal včera v 8:50 („Dnes ovšem rozhodují ti, co žádné následky nenesou.“ Následující věta je taky, podle mě, nepravdivá.) 🙂
            Ani s větou o tom, že by „nesli následky, ale nikoli osobně“, nemohu souhlasit. Nevím jak Vy, ale já ty následky nesu zcela osobně. Mě bezprostředně osobně kupříkladu hanebně nestydatě okrádají, zadlužují, zhoršují mi podmínky existence, vystavují nebezpečí od kriminálních živlů a války.
            A ohledně toho nesouhlasu myslím, že už jsme to probrali dost, naše stanoviska jsou známá, takže jsem rád, že to nerozvíjíte 🙂

            @Jetvart:
            Proč mi to píšete? Nejsem Robejšek. Takhle to zní úplně stejně (blbě, chcete-li). Já bych to napsal jinak (asi bych použil slovo „expertní“), ale srozumitelné je to i takhle. Je to o vkusu či vyjadřovací obratnosti každého soudruha., není to naprosto nic, co by stálo za polemiku. Kdybyste se raději vyjádřil o kvalitativním rozdílu zel výše.

          11. To nemělo být nějaké rozporování. S těmi následky za rozhodování je to dost neuchopitelné. Třeba ti oligarchové. Ti z těch „následků“ berou jen zisky, ztráty rádi přenechají jiným. Nebo Fiala. Pro toho měly být ziskem fotky s Bidetem a pověst světového lídra, zůstal mu jen výsměch. Cena elektřiny se ho asi netýká, ale asi si ani moc nenahrabal. Volič Fialy je spokojen, že se kupují tanky a letadla a posílají se prachy na Ukrajinu. Cenu elektřiny neřeší. No a pro nás ostatní je tu ten zbytek. A teď bych rád slyšel, kterým svým rozhodnutím jsem si to zasloužil.

          12. To Vám neřeknu, ptejte se sám sebe. Popřípadě KohosiIného. Já tvrdím, že o ničem nerozhodujete, a to ani v míře odpovídající relativní váze z počtu všech voličů. Nemáme tu totiž hentu demokracii.

        2. A co dělá nadprůměrný člověk, dokud není existenčně ohrožen? Nechodí do práce, nestará se o rodinu (v zimě nejde naštípat dříví, aby umrzl), místo zpráv v naší české veřejnoprávní čte Větvičky na Rádio Universum. Politiky chválí, jen mudruje nad příčinami proč není lépe. Od mala je masírován privátním školstvím a konspiračními teoriemi. O politiku se zajímá 365 dní v roce, ve volbách to pak hodí „Většímu zlu“. Nebo perfektnímu vůdci? Či k volbám nejde a nechá o sobě rozhodovat ostatní, protože ví, že ho stejně přehlasují?

          1. To nevím, co dělá „nadprůměrný“ člověk. Asi každý něco jiného. Jestli jste to nepochopil, tak tím předchozím příspěvkem jsem chtěl říct, že demokracie není záležitost volby individuální, kdy si každý volí svou vlastní cestu, nýbrž volby masové, v níž vítězí průměrný většinový člověk zvaný „všeholid“.

          2. Myslím, že všeholid má stejné potíže jako já, najít mezi tím množstvím stran nějakou alespoň přijatelnou, neboli jak píšete, menší zlo. Za celý život se mi nestalo, že bych nějakého kandidáta nadšeně podporoval. Politici běžně mění názory a po zvolení začnou dělat naprostý opak toho co tvrdili před volbami. Poslední překvapení byl pan Dostál, který před zvolením dával přesné informace, mluvil rozumně a po zvolení se dal dohromady s Vidlákem, který reprezentuje naprostý opak.

          3. Teď jste popsal chronickou nevyléčitelnou nemoc demokracie.

  4. „Téměř třetina lidí, 31 procent, dnešní režim naopak vnímá jako horší než minulý. A  … zhruba pětina lidí, nad 20 procent, považuje oba režimy, tedy totalitní, komunistický, a dnešní liberálně demokratický, za prakticky stejné.“
    Osobně považuju současný režim za víc totalitní než ten minulý v privátní sféře, protože dnes má stát podstatně víc (a lepších) technických prostředků ke šmírování a víc zdrojů k šikanování občanů prostřednictvím státních úředníků. V politické rovině nelze pochybovat o tom, že režim, který měl v ústavě zakotvenu vedoucí úlohu jedné strany, měl zajištěn (totální) monopol na vládu. Ovšem po přijetí přílepku o „neoprávněné činnosti pro cizí moc“, kdy bude možné stíhat opozici za legitimní politickou činnost, se současný režim dostal na stejnou úroveň.

    1. Osobně považuju současný režim za víc totalitní než ten minulý v privátní sféře, protože dnes tato totalita dokázala sfanatizovať a zdebilizovať väčšinu zombí (predtým ľudí) , a títo zombí podporujú tyraniu vlády aktívne, alebo aspoň vo voľbách.
      Technické prostriedky na tyraniu majú dnešná vlády na úrovni, o akej sa Orwelovi ani nesnilo.
      ====
      Vaše libertarianske názory sa krásne čítajú, ale potom, pri pohľade z okna je mi do plaču. Našťasie môj vek je na mojej strane. ❤ 😁

    2. „„Téměř třetina lidí, 31 procent, dnešní režim naopak vnímá jako horší než minulý.“
      – len také malé, extremne dôležité doplnenie :

      Ak na dnešnom režime je aspoň ČOSI dobré, tak tých 31 procent nespokojencov sú nasratí práve na to ČOSI dobré . Takže títo nespokojenci nie sú šancou na zlepšenie, ale „šancou“ na absolutnu katastrofu. Dovidenia v pekle.

  5. Mám bohužel jinou zkušenost z rodiny a můj přítel také, co se týče názorů na dění ve společnosti. Ani doma nemohu říct před dospělými dětmi a můj přítel taktéž jak před dospělými dětmi, tak ani před dospívajícím vnukem. Už jsou tak indoktrinovaní ze škol a z médií, že je autentické životní zkušenosti rodičů a prarodičů nezajímají a dokonce je velmi až hystericky napadají. Zapomněli už i na slova Václava Havla že už nedopustíme aby se u nás znovu udomácněla nějaká cizí armáda. Syn mého přítele s manželkou a dítětem byli vítat americký konvoj projíždějící naší republikou. A syn mého přítele, nezodpovědný člověk dělající zbytečné dluhy, dokonce poslal finanční příspěvek na pořízení vojenského materiálu pro Ukrajinu. Už mě to připomíná umělé rozdělování rodin a společnosti jako v Sovětském svazu v době Pavlíků Morozovů.

Napsat komentář