Současný systém přerozdělování majetku je větší než bylo znárodňování po roce 1948
Zákony, vyhlášky a další všemožné legislativní normy, tedy pravidla, kterými stát, případně veřejná správa, svazují naše jednání a trestají nás za jejich porušení – v každé společnosti jsou nezbytné, ale otázkou je, kde je jejich správná míra. Máme zákony, které jsou lidem srozumitelné? Dokážou si je zapamatovat? Nebo je jich tolik, že nikdo není schopen řídit se jimi? A navíc, většina lidí ani nerozumí tomu, co by měli dodržovat, aby nebyli potrestáni. Je to zásadní téma, nad kterým diskutují odborníci i laici zdaleka nejen u nás. Kvalita zákonů velmi silně určuje kvalitu vztahů, a tím i kvalitu života v každé společnosti. Jak jsme na tom v naší zemi? Není u nás legislativa tak nepřehledná a zmatená, že lidé ztrácejí důvěru ve spravedlnost a demokracii? Kdo za tímto trendem stojí? A co bychom si měli odnést ze zkušenosti z temných časů covidu a války na Ukrajině? To vše jsou témata, o kterých dnes budu mluvit s ústavním právníkem, vysokoškolským pedagogem, docentem Zdeňkem Koudelkou.
Martina: Pane docente, jsem moc ráda, že jste tady, a protože váš záběr je široký, kromě toho, že učíte ústavní právo, správní právo, tak jste také autorem knih – a teď pozor – Korunovační klenoty království českého v Rakousku – i o tom bude řeč – případně Jaroslav Krejčí, protektorátní premiér a předseda Ústavního soudu, Mezinárodní konflikty a bezpečnost státu, a také jste předsedou redakční rady časopisu Právo a bezpečnost. Tak, teď jsem vás představila, doufám, že cele, a pojďme na první otázku, myslím, že základní je na každého ústavního právníka: Žijeme v jasném, nezpochybnitelném právním systému?
Zdeněk Koudelka: To určitě nikoli, ale lidstvo nikdy v takovémto systému nežilo.
Martina: Nikdy nežilo ve spravedlivém, rozumném systému?
Zdeněk Koudelka: Určitě nikdy nežilo.
Martina: Ani za Chamurapiho?
Zdeněk Koudelka: Nemám osobní zkušenost, ale vychází to z podstaty práva. Právo a spravedlnost jsou dva pojmy. Je určitý ideál, aby to, co je podle práva, aby bylo i spravedlivé. Ale spravedlnost je morální pojem, a morální pojmy, morálka, může být odlišná, a to souvisí také s kulturou a s civilizací. To znamená, že někdo může cítit jako morálně přípustné něco, zatímco někdo jiný to samé už může cítit jako morálně nepřípustné, a někdy je to i otázka individuálního postoje. Zatímco právo, to jsou objektivní právní normy, takže to, co je podle práva, nemusí být podle morálky, a naopak. Ideální by bylo, aby to bylo jak podle práva, tak podle morálky, a všechny právní systémy se tomu snaží přiblížit, ale žádný se k tomu nikdy nepřiblíží, protože to je ideální stav, kterého nelze na tomto světě dosáhnout.
Martina: Dobře, takže se musíme spokojit s tím, že k tomu pouze směřujeme, ale měli bychom asi býti povinni k tomu usilovat, přibližovat se k piedestalu morálky i práva. Není-liž pravda?
Zdeněk Koudelka: Není to pravda.
Politici dnes vytváří ostudný právní řád podle představy: Poručíme větru dešti. Berou všem, a sami na tom rejžují.
Martina: To nerada slyším.
Zdeněk Koudelka: Právo tvoří ti, kteří drží moc. Právo je spojeno s mocí, a právní normy jsou nějaká obecně závazná pravidla chování lidí, vynutitelná státní mocí. A to, jestli se k tomu přibližujeme, nebo ne, záleží na držitelích moci.
Martina: Doře, takže jak byste charakterizoval systém, ve kterém se právě teď nacházíme z hlediska práva, a vlastně i z hlediska morálky, z hlediska, které je pro každého občana nejdůležitější, domoci se spravedlnosti?
Zdeněk Koudelka: Spíš to vezmu z hlediska práva. Na současný systém se dívám velmi kriticky. Samozřejmě právo souvisí s politikou, protože politici nastavují určité cíle, a tomu právu přizpůsobují, a já se na současnou dobu dívám, jako na obrovské okrádání normálních, běžných lidí, a to díky tomu, že politici nařizují, aby se naše právo poklonilo, sklonilo před politikou zeleného údělu. To znamená, energie, nebo otázka spalovacích motorů, to znamená dostupnost cenově přijatelných automobilů, obrovské dotace, které jdou do předem vybraného odvětví, které je preferováno z Bruselu, nebo z hlediska naší vlády. A tyto peníze se někde musí vzít, někdo to musí zaplatit, a platí to obyčejní lidé, protože i důchodci, kteří už nevydělávají, platí v potravinách DPH, takže i když si člověk koupí rohlík, tak v něm platí něco, co vláda potom vydá na nějaké cíle, které považuji za nesmyslné. A vnímám to tak, že bychom byli mnohem bohatší, svět by byl mnohem lepší, kdyby nás politici skrze právní řád – protože ten nastoluje tyto věci, stanoví povinnosti pro výrobce, pro spotřebitele – netlačili k takovým ideálům, které já považuju za špatné, protože to je ideál: „Poručíme větru dešti.“
U nás máme v historii zkušenost s velkými majetkovými přesuny po roce 45, a po roce 48, tedy znárodňování. Nicméně si myslím, že dnes jsou majetkové přesuny ještě větší. A ještě bych doplnil, že po roce 48 se bralo z ideologických důvodů těm, kteří byli prohlášeni za třídní nepřátele, bralo se továrníkům, a tak dále, kteří vlastnili výrobní prostředky. Ale dnes se bere všem, skrze daně se to bere všem, a platí se z toho skupina vyvolených, kteří jakoby říkají, že zachrání planetu, že sníží emise CO2, že zabrání změně klimatu, ale v podstatě na tom jenom rejžují. A já to vnímám jako velkou ostudu našeho práva.
Martina: Pane docente Koudelko, vy jste teď mluvil o obrovských majetkových přesunech. Vnímáte to tak, že jsou nástrojem politiků, ať už evropsko-unijních, potažmo našich? Nebo to vnímáte vysloveně jako nebezpečí pro náš právní systém, protože je schopen pracovat s něčím, co bychom mohli pracovně nazvat jako vyvlastnění 2.0?
Zdeněk Koudelka: V podstatě hlavně to druhé, jako nebezpečí pro náš právní systém, protože právo se mimo jiné vytvořilo proto, aby chránilo svobody lidí, práva lidí, včetně jejich práva vlastnického, a daně právo vlastnické narušují. Je jasné, že vždycky musí být nějaké daně, a lidé se shodnou na tom, že si chtějí platit policii, aby nebyli ohrožováni kriminalitou, a tak dále, musí být vytvářeny nějaké systémy sociálního zabezpečení, důchody, a tak dále. Ale pokud se z daní platí něco, s čím se většina lidí neztotožňuje, jenom proto, že si to někdo nesmyslně vylobbuje – třeba že ten, kdo si koupí spalovací motor, bude muset platit jakousi pokutu, protože automobilky budou muset platit pokuty za to, že budou vyrábět spalovací motory, a tyto pokuty budou převáděny ve prospěch výrobců elektromobilů – tak lidé potom budou cítit, že to je nespravedlivé. Proč, když si kupuji spalovací motor, mám platit výrobu elektromobilů, které nikdo nechce? Zaregistroval jsem výrok šéfa BMW – a úplně mě zděsil – protože BMW bylo dříve vnímáno jako automobilka pro bohatší lidi, reprezentant úspěšného kapitalisty, vnímalo se, že podnikatel je reprezentant principu svobodného podnikání, svobodného trhu – a on navrhoval, aby německá vláda zavedla vyhrazené pruhy pro elektroauta, aby tak donutili lidi kupovat elektroauta, když je nikdo nechce. Protože když elektroauta vyvíjeli, potřebovali státní dotaci, když je vyrábějí, potřebují státní dotaci, a teď, když to nikdo nechce, tak aby to prodali, potřebují zase stát, aby lidi donutil si to kupovat, i když to nechtějí. A vlastně lidé potom, když jsou k něčemu nuceni, když vidí, že musí platit daně za něco, co považují za nesmysl, přestávají právu a státu celkově věřit. Takže ano, toto nucení lidí do něčeho, co nechtějí, ohrožuje důvěru v konkrétní právní režim.
Ústavní soud se v době covidu snažil vyhnout rozhodování o restrikcích. Nejvyšší správní soud byl mnohem aktivnější, chránil práva lidí, a některá nezákonná rozhodnutí rušil.
Martina: Já přemýšlím, jestli teď mluvíte více jako ústavní právník, nebo jako občan.
Zdeněk Koudelka: To se nedá oddělit – člověk má více rolí – takže každý ústavní právník je zároveň občanem. A já to beru takto: Měli jsme dobu covidu – taky zřejmě dojdeme o tomto k diskusi – a tam se projevilo, že mnozí ústavní právníci, kteří do té doby žvanili na konferencích o lidských právech, tak když o něco skutečně šlo, tak mlčeli. Ústavní soud se projevil v době covidu jako soud, který se snažil vyhnout rozhodování. A já ho srovnávám s Nejvyšším správním soudem, který naopak – ve srovnání s Ústavním soudem, vždycky je to v určité relaci – byl naopak mnohem aktivnější, a v mnohém chránil práva lidí, a rušil některá nezákonná rozhodnutí ministerstva zdravotnictví. Takže Ústavní soud u nás, a ústavní soudci, úspěšně bojují za takzvaná lidská práva a právní řád, když o nic nejde. Úspěšně bojují za své soudcovské platy. Úspěšně bojovali proti předčasným volbám, které byly vyhlášeny v roce 2009, – a proč by lidé nemohli jít k volbám, – a to tak, že najednou bojovali o nějaké principy, které ve skutečnosti nebyly hájením práva lidí, těch obyčejných, ale když byla masa lidí ohrožena přísnými zásahy státu, nedůvodnými zásahy státu, tak Ústavní soud v podstatě zalezl. A tak se domnívám, že ústavní právník by neměl o právech lidí, o právech občanů, hovořit jenom na nějakých konferencích, přijímat nějaké granty, a psát o tom knihy, ale když o něco jde, tak by měl bojovat právním způsobem.
Martina: Pane docente Zdeňku Koudelko, už řadu let můžeme pozorovat a poslouchat názory, že náš právní řád se začíná poněkud křivit, nebo řekněme, je záměrně křiven, a od vás jsem také četla, že se někdy přibližuje k jistým totalitním praktikám. Když vás budu citovat, tak jste řekl: „Převychovat společnost chtějí totalitní režimy, ne svobodomyslné. Pakliže se představitelé vlády cítí jako vychovatelé občanů, blíží se svým uvažováním nacistickým a komunistickým režimům.“ To jste řekl vloni. Tady hovoříte obecně, ale něco vás k této formulaci muselo inspirovat. Inspiroval vás k tomu systém práva a spravedlnosti v naší zemi, ke kterému se blížíme?
Zdeněk Koudelka: Já bych se trošku zastal systému práva, a zastal bych se psaných zákonů, které máme, a psaných textů právních předpisů. Co se změnilo? Změnila se atmosféra, a jejich aplikace. Uvedu konkrétní příklad: V podstatě jsme měli v době, kdy byla válka v Jugoslávii, stejné skutkové podstaty trestných činů, jako dnes, i když v dnešní době formálně platí nový trestní zákoník, jiný, než jaký platil v době války v Jugoslávii. Když bylo v roce 1999 bombardování Jugoslávie, tak byla ve společnosti zcela svobodná diskuse, a veřejně prezentovali své názory jak zastánci tohoto amerického – a některých dalších států – útoku na Jugoslávii, tak odpůrci tohoto útoku.
A nyní máme v podstatě stejné právní předpisy, stejný trestní zákoník, sice formálně nový, ale obsahově stejný, jako tehdy, a najednou, když se diskutuje o válce na Ukrajině, jíž nejsme účastníky, vystoupilo státní zastupitelství – v čele s člověkem, který bojoval za komunistické právo, a byl před rokem 89 komunistickým vojenským prokurátorem, který najednou ví, kam fouká vítr – s prohlášením, a státní zastupitelství a policie začaly kriminalizovat určitá jednání. Někdy to bylo až směšné, kam jsme se dostali. Pamatuji si, že někdo vyrobil chlebíčky, kde byl sýr srovnán do písmene Z. Mě by ani nenapadlo při pohledu na takový chlebíček zkoumat, co to vlastně připomíná, ale někdo si dal tu práci, a policie vyšetřovala, jestli to není symbol nějaké podpory Ruska ve válce na Ukrajině.
A chci říci, že z hlediska práva nejsme účastníky této války, a Petr Fiala, předseda vlády České republiky lhal, když říkal, že jsme ve válce. Nejsme ve válce. Je to válka, kde nejsme účastníky, a mohli bychom o tom také svobodně diskutovat. Mně vůbec nevadí svobodná diskuse, kde budou vzneseny argumenty jak jedné, tak druhé strany, tedy zastánci jedné bojující strany, druhé bojující strany. To mně nevadí.
Martina: Tady vás ještě doplním, že to šlo až do takových absurdit, že na Zelené hoře – kde má Santini logo, které připomíná písmeno Z, protože jeho půdorys se dá propojit, dají se spojit body, takže vznikne toto písmeno – byl natáčet štáb s tím, jestli budou měnit Santiniho emblém. Až tam jsme se dostali. Promiňte, že vás přerušuji, ale řekněte mi: Dobrá tedy, máme covid, ten už jste zmínil, jako, řekněme, první viditelnější selhání – nevím, jestli je to správné pojmenování – práva, nebo svobody slova, nebo nevím, jak to správně formulovat.
Zdeněk Koudelka: Selžou vždycky lidé. Jo.
Kdyby byl v době covidu Václav Klaus prezidentem, nebo premiérem, reakce by byla jiná. Premiér Babiš vůbec nevnímal doporučení imunologa profesora Berana.
Martina: Dobře. Chtěla jsem se zeptat: Co selhalo za covidu, v době války na Ukrajině, co se týká těchto absurdních, nesmyslných opatření, která jste zmínil? Selhalo psané právo? Selhali jednotlivci? Selhal systém? Co selhává v současné době tak, že se nemůžeme dobrat svobodné diskuse, práva na vyjádření?
Zdeněk Koudelka: Selhávají lidé. Neselhává systém jako takový.
Martina: Systém tam dosadil ty, kteří selhávají.
Zdeněk Koudelka: Poukážu zase na rozdíl v době covidu mezi rozhodováním Ústavního soudu a Nejvyššího správního soudu. Prostě platí stejné právo pro oba soudy, ale jeden byl zbabělý, to byl Ústavní soud, který se snažil rozhodování především vyhnout, a druhý byl Nejvyšší správní soud, který se k tomu postavil čelem. I když i tam byly rozdíly mezi jednotlivými senáty. Prostě vždycky jsou za vším lidé. Takže určitě bychom měli jinou reakci na covidová opatření, kdyby v té době, tehdy – nemohu říct nikoho z České republiky, nebo můžu – byl ve funkci prezidenta, nebo premiéra Václav Klaus, který se už v době, kdy byla prasečí chřipka, postavil proti povinnému očkování, které bylo vymáháno vůči určitým profesím.
Martina: Vetoval antidiskriminační zákon.
Zdeněk Koudelka: Včetně jeho samotného, protože se měl, jako vrchní velitel, očkovat snad proti prasečí chřipce, protože se to prosazovalo vůči vojákům. Tedy, kdyby byl tehdy ve funkci prezidenta, nebo premiéra Václav Klaus, tak by reakce byla jiná. Ale najednou jsme měli premiéra Andreje Babiše, který přišel s tím, že za ním přišel nějaký matematik z pojišťovny, který mu vykreslil nějaký model, a on jeho doporučení vnímal, ale nevnímal stanoviska, doporučení třeba profesora Jiřího Berana, který je imunolog. Takže jde o to, koho držitelé moci poslouchají, a co realizují.
Ve Švédsku byl jiný systém reakce na covid než ve zbytku Evropy, a ukázalo se, že švédský model nevedl k horším výsledkům, a dokonce někdy vedl k lepším výsledkům. Ale rozhodně nevedl k takovým škodám, která u nás opatření způsobila v ekonomice, a nevedl k takovým drastickým narušením základních práv člověka, jako u nás. Takže bych znovu řekl, že jsou za tím vždycky lidé, a je koneckonců na nás, koho si volíme. Takže ano, teď máme premiéra, který lže o válce na Ukrajině, máme jemu podřízené orgány, nebo na vládě závislé orgány moci, jako je státní zastupitelství a policie, které provádějí nějakou trestní politiku. Premiér se tam dostal v důsledku voleb, a je zcela jisté, že kdyby tam byl jiný premiér – který by zaprvé lidem nelhal, že jsem ve válce, zadruhé by nechtěl, aby si mysleli, že pravdu může mít jenom jedna strana tohoto konfliktu – tak by realizace trestní politiky, a s tím související svoboda slova, byla u nás jiná.
Martina: Pane docente Koudelko, já musím použít vlastně takovou hrubost, a to je úsloví, že ryba smrdí od hlavy, a podle toho, co teď právě říkáte, je markantní, že státní úředníci, ať na Ústavním soudě, nebo jinde u soudů, visí na rtech politikům, a plní jim jejich přání. To by ale potom znamenalo, že tento systém je špatně nastaven, protože jim umožňuje výklad práva a jeho ohýbání podle toho, kdo je právě u moci. Je to tedy jenom v jednotlivých lidech? Protože to, co se tady dělo, bylo skutečně do té doby bezprecedentní uzurpování práv občanů, byla to vlastně státní zvůle, řekněme.
Zdeněk Koudelka: Nemyslím, že by ústavní soudci viseli na rtech politikům. Prostě většina ústavních soudců měla nějaký věk, jsou to starší lidé, mají nějakou životní zkušenost ve smyslu, že působili jako právníci ještě před rokem 89, a možná byli a priori více navyklí, že se vládě takzvaně věří. Já a priori vládě nevěřím, jsem k ní zdrženlivý, opatrný, zvláště když chce dělat nějaké masové zásahy do práv lidí. Takže, spíše to byla nějaká jejich osobní zkušenost, lidská podstata, lidské vlastnosti, které vedly k tomu, že vůči těmto opatřením, která byla jasně nedůvodná, ve své většině nesmyslná – ani k takovým, přímo idiotským opatřením, že v jednu dobu jste museli mít roušku, když jste šli sami po lese, i každý ví, že když jste sám v lese, tak nemůžete nikoho nakazit – nezasáhli.
Já to vnímám takto. Víte, Ústavní soud se často glorifikuje, jaká to je poslední záštita, záštita demokracie a ochrany práva, a tak dále, ale když jsem viděl Ústavní soud, jak se zachoval v době covidu – nebo jak aktivně bojuje za věci, u kterých většina lidí nevnímá tak, že jsou nějakým demokratickým problémem, třeba jak byli proti předčasným volbám v roce 2009, nebo jak bojují za soudcovské platy, a za vnímání soudců jako nějaké nedotknutelné kasty – tak si říkám: „Kdyby takovýto Ústavní soud fungoval v roce 1933 v Německu, tak nástup Hitlera nezdrží ani o jednu minutu.“
Za protiústavní opatření za covidu nebyl nikdo potrestán, a to je špatné. Na Slovensku vznikla vyšetřovací komise, která má vyšetřit, proč byla přijata tak tvrdá opatření.
Martina: Na tom mě zaráží ještě jedna věc: Vím, že jste byl kritikem proticovidových opatření, soudy vám posléze dávaly za pravdu, a jedno opatření za druhým prohlašovaly za nezákonná, nebo jich bylo docela dost. Vy zjevně nesouhlasíte, klidně mě opravte.
Zdeněk Koudelka: Většinou byly publikovány případy, kdy soud daná opatření zrušil. Ale i na Nejvyšším správním soudě byly různé senáty. Na Ústavním soudě to většinou řeší v plénu, to znamená všech 15 soudců najednou, ale na Nejvyšším správním soudu to dostaly různé senáty, a bylo vidět, jak někteří považují opatření ministerstva zdravotnictví za jasně, skutečně nezákonná, a rychle je rušili, a jiní tak trošku váhali, a nechali to ležet. Mám případy, kdy opatření byla zrušena třeba dva roky poté, co už přestaly platit, to znamená, nechali to ležet, a pak řekli: „Ano, navrhovatel měl pravdu“. Ale byly senáty, které u obsahově podobných opatření – protože ministerstvo si navyklo, že když jim někdo opatření zruší, tak vydalo v podstatě nové, v bleděmodrém stejné – v zásadě uznaly, že jsou platné. Vymýšlely se některé věci, jako že řekli, že já nemám aktivní legitimaci, to znamená, že jsem nebyl přímo dotčen. Jak chcete dokázat, že jste přímo dotčen, když vám jakožto neočkovanému zakážou chodit do hospody? Některé senáty to vzaly, už toto tvrzení stačí, že se nemusím nechat vyhodit, nebo dostat pokutu od policie, nebo hygieny za to, že jsem jako neočkovaný šel do hospody. Ale někteří říkali, že tam prostě není přímý zásah, takže to ani nechtěli řešit. To tam bylo také. Některé senáty na Nejvyšším správním soudě jednaly vyhýbavě.
Martina: Zdeňku Koudelko, ale mě přesto jako občana zaráží a vadí na tom, co jste popsal – a co já nepovažuju z podstaty slova za systém, ale za chaos – že vlastně dodnes nikdo z těchto stáních úředníků nebyl potrestán. Nebo, víte o někom? Víte o někom, kdo by poté, co byla některá rozhodnutí shledána protiústavními a byla zrušena – a víme, že na základě těchto opatření mnozí lidé přišli o práci, o živnosti, na určitou dobu o osobní svobodu – musel nést zodpovědnost? Nebo na konci prostě není nikdo?
Zdeněk Koudelka: Nikdo nebyl potrestán, a to považuji za velmi špatné. Velmi cením, že na Slovensku vznikla vyšetřovací komise, nebo skupina, která má vyšetřit, proč na Slovensku byly přijaty i tvrdší opatření než u nás. Za Matovičovy vlády se Slovensko v podstatě přeměnilo téměř v polodiktaturu tím, jak se vynucovaly zákazy cestování mezi okresy, jak se tam policie chovala k lidem, jak se snažili likvidovat opozici, zavřít Roberta Fica za to, že svolal protivládní demonstraci, prostě něco, co je v demokracii běžné. Tam to bylo mnohem tvrdší, a oceňuji, že se to nyní na Slovensku vyšetřuje.
A něco podobného by mělo být u nás. Já to ale od vlády Petra Fialy neočekávám z jednoho prostého důvodu, a to, že oni sice mají plná ústa antibabišismu, ale když šlo o věc, tak pro nouzové stavy, až na výjimky, hlasovali i oni. I oni, když nastoupili do vlády, ponechali ještě určitou dobu v platnosti vyhlášku o tom, že se povinně musí očkovat vojáci, hasiči – a zase nesmyslně. Covidem byli ohroženi především starší lidé, kteří mají i více dalších nemocí, a tady se nařídilo povinné očkování vojáků, hasičů, policistů, což jsou zpravidla mladší lidé, fyzicky zdatní, protože by jinak tuto práci nemohli vykonávat. Takže současnému ministrovi zdravotnictví z TOP 09 trvalo určitou dobu, než zrušil tuto hloupou vyhlášku, a přitom to mohl zrušit podstatně dříve, a tím přivedl spoustu vojáků do tíživé situace. A to proto, že zatímco u hasičů a u policie se povinné očkování nevymáhalo, tak u vojáků se to vymáhalo s tím, že už musí být naočkovaní před tím, než tato vyhláška nabude účinnosti. Tedy, že ke dni účinnosti vyhlášky musí být naočkováni. Ministr Válek s tím velmi dlouho otálel, a způsobil tak těmto lidem škodu.
Odpovědnost za nezákonná a protiústavní opatření v době covidu nese tehdejší Babišova vláda, ale i tehdejší opozice, dnešní vláda, která na těchto opatřeních do značné míry kolaborovala
Martina: Já vás jenom doplním, že jsme tady měli jednoho pana rotmistra, který skutečně na konci roku přišel o práci, přišel i o polovinu výsluh, a až – i na základě našeho vysílání – za dva, nebo tři měsíce, bylo jeho propuštění zrušeno. Ale to byla individuální práce, a nebylo to plošné rozhodnutí.
Zdeněk Koudelka: Přesně tak. Aby se proti tomu vojáci postavili, také jsem některé zastupoval, tak museli odmítnout poslechnout rozkaz. Podal jsem spoustu návrhů na předběžné opatření Městskému soudu v Praze – protože žalovaným byla armáda zastoupená ministerstvem obrany, takže rozhodoval Městský soud v Praze – a zastupoval jsem řádově desítky vojáků, a jenom v jednom případě mi soud vyhověl. Zase záleží, který konkrétní soudce to dostal, a nařídil, že se tento rozkaz nesmí realizovat vůči tomu jednomu vojákovi. A armáda ho skutečně nechala na pokoji. Ale vůči ostatním – ta samá právní situace, ten samý příběh – soudci toto předběžné opatření odmítli.
Martina: Nedemotivuje vás to, protože máme snad jeden zákon, a přesto.
Zdeněk Koudelka: Takhle – já vím, že toto je normální.
Martina: Jenomže když nejste tím jedním, kterého se vám podařilo zachránit, tak vás to mrzí trošku víc, než…
Zdeněk Koudelka: Možná nepoužiji slovo „normální“, ale „běžné“. To znamená, že když je stejný příběh, stejná skutková podstata, ať už je to v civilním právu, nebo v trestním řízení, tak zjistíte, že u různých soudců někdy člověk odchází tak, že vyhrál, a s tím samým příběhem u jiného soudu někdo jiný odchází s tím, že prohrál. Liší se jak výměra trestu, tak to, že někdo je zcela osvobozen, a někdo je odsouzen za úplně podobné jednání. Takže mě tato rozdílnost rozhodování nepřekvapuje. Samozřejmě ten, kdo s tím nemá zkušenosti jako já, tak ano, může se cítit, že to tak nemá být, a já mu třeba řeknu: „Ano, nemělo by to tak asi být, ale je to prostě tak.“ A vychází to z toho, že nejde o právní řád jako takový, ale o to, kdo rozhoduje, a to jsou lidé. Lidský prvek v rozhodování soudů je podstatný.
A myslet si, že za to může jenom špatný, nebo dobrý právní řád? Už jsem to uvedl na příkladu, jak se hodnotí, když máte svobodnou diskusi o válce v Jugoslávii, a když máte svobodnou, nebo dneska spíše nesvobodnou diskusi, o válce na Ukrajině. A platí stejné právní normy, ale realizují to jiní lidé, nebo možná titíž lidé, ale v jiné době, a cítí, že je jiná atmosféra, a tak je jejich rozhodnutí jiné.
Martina: Pane docente, řekl jste, zdůraznil jste, že to záleží na tom kterém člověku, na tom kterém soudci, ale zdá se, že v jednom byli všichni soudci jako jeden muž, to jest, že nikdo nebyl potrestán za neústavní kroky v době covidu. A tady bych řekla, že jde o velmi důležitý princip, velmi důležitý vzkaz pro občany, jako v příměru: „Když zabiješ jednoho člověka, tak jsi vrah, ale zabiješ milión lidí, tak jsi dobyvatel.“ Nebo: „Jsi státní úředník? Tak jsi nepostižitelný. Jsi obyčejný občan? Tak tě budeme honit po ulici, když nemáš roušku.“ Co si z tohoto může občan odnést, když navíc nedošlo k takové katarzi, že bychom řekli: Vy jste byli v právu, a státní úředníci ne.
Zdeněk Koudelka: Podívejte se, občan si z toho může odnést to, že si za to může sám. Samozřejmě ne konkrétní občan, ale vnímám teď skupinu voličů, když tyto lidi volila. A znovu říkám, že tehdejší Babišova vláda, a tehdejší opozice na těchto opatřeních do značné míry kolaborovaly společně, a nesou za to odpovědnost. Samozřejmě vláda nese odpovědnost větší. Ale hlavně bývalá opozice, která se stala za Petra Fialy dnešními držiteli moci a vládne, neudělala nic, aby to prošetřili.
Já se tady trošku zastanu soudců, protože oni by to mohli soudit, kdyby jim to někdo podal jako návrh. Buď by to podalo ministerstvo zdravotnictví, které by řeklo: „Dřívější úředníci, nebo dřívější ministr, spáchali škodu, vyčíslili by škodu, a chtěli by to po nich zaplatit. Například, že podepsali smlouvy, které vedou k tomu, že jsme ještě velmi dlouho nakupovali a platili za vakcíny, které nikdo nechtěl, a likvidovaly se. Jenže to by se při vyšetřování přišlo na to, že na tom spolupracovali. Ale nakonec to skončilo tak, že jeden z ministrů zdravotnictví, Adam Vojtěch, se stal velvyslancem ve Finsku, to znamená, dostal velmi dobrou trafiku.
Martina: Takové „uklizení“.
Zdeněk Koudelka: Tak. Takže to vnímám tak, že jestliže lidé ve své většině volí strany, které za to nesou společnou odpovědnost – a to jsou strany současné vlády, ale i předchozí vlády, které jsou v našem politickém systému dominantní – tak nelze očekávat, že bude vyvozena nějaká odpovědnost. Ať už civilní, že by ministerstvo zdravotnictví, nebo někdo jiný, stát, nárokoval po těchto škůdcích škodu, nebo trestněprávní, že by státní zastupitelství řeklo: „Ano, půjdeme do toho, a ti, kteří masově porušovali práva občanů, dovedeme i k nějaké trestní odpovědnosti za zneužívání moci.“
Všechny příspěvky s Zdeněk Koudelka
Vidí niekto aj ďalej?
Že všetko, článok aj diskusia je trefa vedľa a nikam nevedie? Áno, zrejme zas a opäť účelovo!
Asi jsi to nepochopil.. stejně jako většina voličů volící hlupáky.. ti jsou pak u koaličních koryt.. mají tolik prostředků, tak to podporují.. pak si sami sobě proti střetu zájmu zvýší z vybraných daní příjmy..
Názvom „přerozdělování majetku“ sa tá zlodejina schvaľuje. Treba to nazvať ZLODEJINA, lúpež.
Tím slovem „přerozdělování“ děláte medvědí službu. Aby se něco mohlo přerozdělit, tak se to nejprve musí rozdělit. Ale majetek se prací nijak nerozděluje (přestože ty absurdní koláče světového jmění, kde má „nespravedlivě“ každý jiný díl, se nám snaží vsugerovat opak), ale produkuje, dokonce mnohdy vzniká zcela „z ničeho“ (IT program, umělecké dílo, nalezení nového využití pro předtím bezcenný materiál – třeba ropu :), …).
Demokracie neni jedna.Muze byt vući obcanum vstricna a nebo mu hazet klacky pod nohy stohy zakonu,aby systemu korupce neprekazel,tak da vsude vypalne .Pravo je minimum moralky a pan Koudelka je socialista a politicky źvanil co kryje zlodejny jako kazdy socialista.Odporny postsocialisticky system co dnes existuje je jen parodie na pravo a lhani se povazuje za nazor.Parlament je sbirka egoistickych psychopatickych blaznu.
Pokud se lidé nedomůžou spravedlnosti, je to vždy selhání systému. Dobrý systém se dokáže vypořádat s chybami jednotlivců.
Ovšem řeč byla o systému (obecně), nikoli o „dobrém“ systému – ať už tím myslíte cokoli.
Třeba takový systém „letadlo“ nebo „skořápky“ funguje naprosoto spolehlivě k obohacení jedněch a okradení jiných. Je to jeho účel, nikoli selhání.
Téma je právní systém který řídí Ministerstvo spravedlnosti. Vzhledem k tomu, že jsem nepsal samostatný článek, ale do diskuse pod rozhovorem jsem nepovažoval za nutné to opakovat.
A jste přesvědčen o tom, že smyslem „právního systému který řídí Ministerstvo spravedlnosti“ je prioritně zajistit spravedlnost pro občany? Já si myslím, že prioritou toho systému je chránit stát, jeho ideologii, jeho představitele. A v tomto smyslu systém neselhává.
Na psaní, schvalování, vykládání a prosazování zákonů se podílelo a podílí takové množství lidí, že o smyslu a prioritách se můžeme jen dohadovat. Nejsem si ani jistý tou státní ideologií, co by to vůbec mělo být. Pokud jde o ochranu představitelů státu, ta není nic moc. Po prezidentovi Zemanovi házeli vajíčka, ukradli mu standartu, vyhrožovali podřezáním a snažili se ho zbavit moci v podstatě beztrestně. Já bych řekl, že právní systém je zneužitelný používáním dvojího metru.
Tak současnou státní ideologií, jak soudruzi zcela otevřeně přiznávají, je „liberální demokracie“. Ta zahrnuje takové věci jako ESG, grýndýl, LGBT, sankce proti sobě samým a hlavně naprosto tupou a slepou podřízenost EU.
A ještě k těm zákonům. Vždy nám tvrdili, že státní moc má tři nezávislé pilíře. Třeba že moc výkonná má dělat operativu a moc zákonodárná určovat pravidla (zákony), kterými se ostatní řídí. Ve skutečnosti je moc zákonodárná automatem na schvalování blbostí z Bruselu a zbytek jsou vesměs vládní návrhy. Prostě si z nás dělají srandu.
To je spíš vládní ideologie. Já jsem myslel něco jak býval program směřování ke komunismu.
Tak když říkám stát, nemyslím tím nějaký objekt, ale souhrn subjektů představujících státní moc (vláda, parlament atd.).
Ale máte pravdu, dnešní státní moc se nezmůže ani na žádnou vlastní ideologii, oni jen přebírají noty shora.
Bordel neni zadny system.Pokud system funguje dokaze se neschopnych lidi zbavovat a dat je na co staci a ne je nadstandardne platit a dokonce kryt jejich spatnosti.Bohuzel cela Evropa se naucila podvadet,krast a to i v drive pravnich statech.Je to dusledek toho cemu se rika sjednocena EU.Co nekde neumeli to se jinde naucili.A vetsinou podrazackou moralku a zlodejnu.To jde naucit hned.
S tím systémem to bylo vysvětleno.. nefunkční „systém“ tvoří lidé, kteří tam nemají být.. globální důvod je.. škodí
„Selhávají lidé. Neselhává systém jako takový.“
Jistě. Ten systém funguje podle svých zakódovaných principů. Jedním ze základních principů demokracie je to, že ustanovuje jedince do pozic, ve kterých mají moc rozhodovat o životech ostatních bez jakékoli přímé odpovědnosti. A v demokracii funguje evoluce při obsazování mocenských pozic „kupodivu“ směrem od Mirků Dušínů k Rychetským, Babišům a Fialům. Takže ano, systém neselhává, systém funguje podle své DNA.
„Občan si z toho může odnést to, že si za to může sám.“
Tohle je základní problém. Kolektivismus versus individualismus. Občan si za to může sám? Jak který. Ovšem pokud z občanů uděláme všeholid, pak ano, je to stoprocentní pravda.
Pan Koudelka je právní expert strany Trikolora za kterou opakovaně kandidoval do sněmovny, senátu i místních voleb. Neúspěšně. Pan Koudelka tím chtěl říct, nezvolili jste mě, máte co si zasloužíte:)
Nu, je to možné. Jinak má ovšem v mnohém pravdu.
Napadlo mě.. koho jsi volil? Já bych nevolil nikoho, kdo nic neumí.. kdo má nízké IQ a charakter.. podívej se na naše ministry a co se děje v „Bruseli“..
„Jedním ze základních principů demokracie je to, že ustanovuje jedince do pozic, ve kterých mají moc rozhodovat o životech ostatních bez jakékoli přímé odpovědnosti.“
Jak jste na tohle přišel? Ne, že by se to absolutně nemohlo stát, ale demokracie právě tomu principiálně zabraňuje. Pokud by se to stalo, bylo by to selhání demokracie, popřípadě o demokracii vůbec nejde (to je dnešní systém). Ono je náramně jednoduché, přičíst systému nějakou nesmyslnou vlastnost a pak na základě toho ten systém odsoudit.
Každopádně, ať se Vám to líbí, nebo nelíbí, buď zde budeme mít nějaký typ oligarchie, nebo demokracii. Jiný systém v rozvinuté lidské společnosti možný není. A pokud se takovým někdo opájí, je to lunatik (a patří ho přestěhovat na Lunu) 🙂
Dokolečka dokola. „Demokracie právě tomu principiálně zabraňuje.“ Definujte pojem „demokracie“ a na základě této definice rozporujte původní tvrzení.
„Buď zde budeme mít nějaký typ oligarchie, nebo demokracii“ (chtěl jste jistě napsat „nějaký typ demokracie“). Jistě. Souhlasím. A to do doby, než se lidi shodnou, že důležitá není forma spravování společnosti, ale její kvalita. A že nejdůležitějším parametrem kvality je svoboda. Což ovšem v „rozvinuté“ (myšleno asi „všelidové“, globalizované), centrálně řízené společnosti skutečně nelze očekávat. 🙂
No tak tím už jsme si snad prošli. Definici jste dostal, pěknou, jednovětou, a nezdá se, že by Vám to pomohlo. Furt povídáte hezké věci, ale bez jakéhokoliv vztahu k realitě. Neexistující, nerealizovatelné. Proč jednoduše nepřiznáte, že se Vám líbí oligarchie, když ji fakticky prosazujete? Prostě jste lunatik 🙂
Vy jste něco tvrdil, tak ukažte z čeho to vyvozujete. Ukažte kde je to psáno, nebo z čeho to logicky vyplývá. Z mé definice nic takového neplyne a mohlo by se to stát jedině tehdy, kdyby se občané zbláznili a hlasovali proti svým zájmům. Ale samozřejmě i v takovém případě by vůči případnému narušiteli systému nejspíš byla vyvozena odpovědnost za selhání.
Tak jestli se dobře pamatuju, Vaše původní definice byla: „Demokracie je forma vlády, v níž o výkonu státní moci rozhoduje mínění většiny oprávněných občanů, nejčastěji volbou. Způsob, jak občané své mínění v demokratickém státě uplatňují, určuje ústava.“ Pak jste vzal zpět ústavu, a nakonec zaměnil „oprávněných“ za „svéprávných“. Takže Vaše finální znění je toto:
„Demokracie je forma vlády, v níž o výkonu státní moci rozhoduje mínění většiny svéprávných občanů, nejčastěji volbou.“
A teď mi na základě této Vaší definice ukažte, jak „demokracie principiálně zabraňuje“, aby se do mocenských pozic dostávali jednotlivci bez jakékoli přímé odpovědnosti.
Totiž jestliže se většina svéprávných občanů rozhodne volbou, že státní moc bude čtyři roky vykonávat dvě stě lidí, o jejichž názorech, kompetencích a morálních zásadách nemá většina lidí nejmenší tušení, a ti jsou při svém rozhodování (hlasování v parlamentu) chráněni imunitou, což je hrubý popis současné reality, prozraďte mi laskavě, v čem spočívá rozpor s tou Vaší definicí?
Všechno ostatní jsou jen kecy okolo 🙂
„Vy jste něco tvrdil, tak ukažte z čeho to vyvozujete.“
Z čeho to vyvozuju? Třeba z Vaší definice – viz výše. A když budu uvažovat tu základní nejobecnější definici (demokracie je vláda lidu), musím konstatovat, že je to nepovedená zkratka. Totiž žádný subjekt „lid“ neexistuje, existují jen lidi, kteří mají jednotlivě rozdílné preference, takže se na jedné „vládě“ neshodnou. Demokracie je reálně vláda většiny. A jestli by měly platit Vaše fantazie o reálné zodpovědnosti vládců, musel byste definici upravit na „přímou vládu většiny“. Takže se vyjádřete, jestli je toto Vaše představa o demokracii, a pokud ano, jak byste ji chtěl realizovat.
To není žádná moje definice, to je doslova opsaná definice z Wikipedie, tedy, řekněme, obecný konsensus. Já s ní v zásadě souhlasím, v podstatě bych ji jen chtěl do důsledku realizovat. Od druhé věty jsem neustoupil a neustupuji, jen ji považuji za nadbytečnou (nebyl jsem dost pečlivý při kopírování). Není definitorní, jde v podstatě o popisnou část provedení. Kde jste vzal, že bych záměňoval oprávněné za svépravné, to netuším, opět jde čistě o technikálii. To všechno jsem Vám ale už napsal, zdá se, že máte problém buď s chápáním, nebo s pamětí.
Podle té definice v podstatě žádné mocenské pozice nevznikají. O všem rozhoduje nadpoloviční většina voličů, dnešní mocipáni nezávislí na vůli občanů jsou (jen v nezbytné míře) nahrazeni reprezentanty vůle občanů, řekněme administrátory. Například neexistuje, aby vláda, parlament, nebo jakékoliv odvozené těleso, rozhodovalo o nějakých větších výdajích, nebo politikách, natož jejich změně. Maximálně by mohli něco (po pověření) vymýšlet a navrhovat voličům ke schválení. Když by to nadpoloviční většina voličů neschválila, nebylo by to. I to by samozřejmě byla určitá koncentrace moci, respektive vlivu, takže pro balanc by každý v tom postavení byl bezprostředně odvolatelný a bezprostředně vystaven postihu za případná selhání. Veškerá rozhodnutí by byla principiálně revokovatelná.
Takže Vaše spekulace, že by si většina voličů zvolila nesmyslné uspořádání proti svým zájmům je zcela neopodstatněné (všimněte si, že jsem je absolutně nevyloučil). Rozpor je v tom, že toto dnešní uspořádání zavedli, brání je a vyhovuje jen těm, kteří chtějí vůli většiny občanů obejít a prosazovat vlastní odlišné – oligarchické – zájmy. Argumentujete něčím, co rozhodně demokraticky nevzniklo. Nedělám si iluze, že v demokracii by takové síly a zájmy nebyly, ale ke svým záměrům by musely zkorumpovat nebo oklamat nikoli pár mocipánů, ale nadpoloviční počet voličů. Subjekt „lid“ do toho nepleťte. To je jen takový zjednodušující konverzační a popularizační konstrukt. Nic jako vláda většiny by to také nebylo. Nebylo by ani nic jako nějaká uchopitelná systémová většina. Veškeré většiny by byly okamžité, čistě ad-hoc existující, v jiné věci by mohly být naprosto jiné (největší slabinou tohoto systému by bylo, že by bylo obtížné „pozitivní“ většinu vůbec kdy konstituovat; za předpokladu, že by se vycházelo z minarchistického základu chci věřit, že by převažovaly pozitivní aspekty této „stability“).
Jak bych to chtěl realizovat jsem Vám už taky napsal, tak proč si myslíte, že to budu do omrzení opakovat, když to nechcete vzít na vědomí?
Pokud hledáte někoho se slabou pamětí, podívejte se do zrcadla. A asi máte problém s chápáním psaného textu. Jestli je něco v definici nadbytečné, pak to tam nepatří. Když jsem Vám argumentoval, že o tom, kdo je oprávněný volič, stejně zas rozhoduje většina, která si může odhlasovat, že to budou třeba jen lidi se sociálnm kreditem nad xy bodů, odpověděl jste, že jsem vůl, protože se samo sebou rozumí „všech svéprávných voličů“. Fabulujete něco, co by mohli – nemohli, rervokace rozhodnutí – kde to v té své definici máte? Máte tam jenom to, že o výkonu státní moci rozhoduje většina (nikoli že státní moc provádí, kontroluje, libovolná další slovesa – ale pouze rozhoduje, jak bude vykonávána). Z toho plyne, že když se většina rozhodne, že státní moc bude vykonávána prostřednictvím chovanců pavilonu C v Bohnicích, je to naprosto v souladu s Vaší definicí demokracie. Jestli chcete argumentovat seriózně, napište, jak je KONKRÉTNĚ ve Vaší definici demokracie (a naformulujte si ji libovolně, pro případnou následnou diskusi přijmu cokoli, když se toho budete i následně držet) zabráněno, aby se k moci mohli dostat jednotlivci bez reálné odpovědnosti. Tečka.
Z představy, že mé „romány“ k něčemu jsou, někdo je čte a možná k něčemu konstruktivnímu vedou, už jste mě snad vyléčil 🙂
Takže už nebudu doširoka mlátit prázdnou slámu a okomentuji jen třeba tu otázku revokace. Ta pochopitelně z definice vyplývá zcela jednoduše. Když se na něco – třeba vývojem situace, nebo získanými zkušenosti – výrazně změní „mínění většiny oprávněných občanů“, musí mít ta (nová) většina možnost rozhodnout jinak. Jinak by to nebyla demokracie, neplatila by definice (dávám do závorky, že prováděcí předpisy, například ústava, by nepochybně stanovovaly nějaká podrobnější pravidla, jak by se to dělalo; dovedu si představit, například, že třeba při revokaci musí být konsensus vyšší, než byl původně; každopádně jde opět o odvozenou technikálii).
Rozhoduje znamená rozhoduje, víc k tomu asi nemám co dodat.
Definice a technikálie. Pokud je něco součástí definice, nejede přes to vlak. Součástí definice může být i technikálie. Třeba že penalta se střílí z deseti metrů. Kdyby v definici bylo, že penalta se střílí z bílého puntíku a o tom, jak je daleko od branky, rozhodují hráči hlasováním, pak je to technikálie velmi variabilní.
V definici není, že „o výkonu státní moci rozhoduje mínění většiny, pokud se výrazně (jak výrazně?) změní mínění většiny“. V definici je, že rozhoduje mínění většiny. Ale jak, jestli jednou za čtyři, deset, sto let nebo třeba když to navrhne Vlk 🙂 , to už není v definici, ale v prováděcím předpisu, který podléhá hlasování. Takže lze odhlasovat cokoli. V současné definici rozhodně není záruka revokace při změně.
Rozhoduje neznamená vykonává. Jestliže se rozhodnete, že na čtyři roky svěříte svou peněženku manželce s tím, že do výkonu (operativy) utrácení nebudete zasahovat, je to vaše svobodné rozhodnutí. Za čtyři roky pak pro nespokojenost s manželkou svěříte peněženku třeba tchýni. A tak dál. Navíc náš prováděcí předpis obsahuje technikálii (která není součástí definice), podle které si dvě třetiny vaší domácnosti můžou odhlasovat, že sice budete dál rozhodovat o tom, komu svěříte svou peněženku (protože to je v definici), ale třeba jen jednou za deset let. A utrácející mají doživotní imunitu. Třeba.
Takže některá reálná aplikace demokracie by sice mohla představovat vládu osvíceného lidu včetně kontrolních mechanismů, ale rozhodně to definice nezaručuje. A vzhedem k aktuální politické gramotnosti a stavu morálky „většiny oprávněných voličů“ je osvícená demokracie velmi nepravděpodobná.
Vůbec netuším, co těmi nesmysly vlastně chcete říct. Asiže demokracie fuj, svoboda hej! Tak to můžete říct jednoduše a budeme to mít z krku.
To už jsem Vám taky vysvětloval, že prováděcí předpis musí vycházet z definice, respektovat ji a podporovat, není možné, aby se tvořil a vykládal proti jejímu duchu a smyslu, ale je to zjevně marné.
Tak snad kdybyste se aspoň naučil správné skloňování BruselE 🙂
To je s Váma těžké, když ani nedokážete vstřebat, že definice je exaktní a explicitní záležitost. Je naprosto jednoznačná, nemá žádného „ducha“ a „smysl“, kterým byste měl/mohl definici dopňovat nebo vysvětlovat (překrucovat).
Že svoboda hej, to jsem snad jasně a jednoduše řekl milionkrát. Že demokracie fuj – no to je otázka. Když nemáte (a nechcete a nechcete a nechcete napsat) definici, těžko hodnotit.
No a těmi nesmysly jsem reagoval na váš smysl, že demokracie principiálně zabraňuje tomu, aby se k moci dostali jednotlivci bez jakékoli přímé odpovědnosti. Dokázal jsem Vám, že pro Vaši definici demokracie to rozhodně neplatí a vyzval jsem Vás, pokud to chcete rozporovat, nepište kolem toho romány s podmiňovacími slovesy, ale konfrontujte svůj názor s definicí. No a místo toho – škoda mluvit.
Máte pravdu – škoda mluvit. Jste umanutej furt na nějakou definici, notabene kterou jste dávno dostal. Nemám potřebu dávat jinou, jakkoli by to jistě šlo napsat lépe (ta stávající má otevřená zadní dvířka pro otrávenou návnadu tzv. zastupitelské demokracie, která teoreticky může fungovat, avšak je ještě obtížnější zabudovat do ní funkční zpětné vazby). Ale v definici problém není, problém je v tom, že si pletete nějaké exaktní disciplíny, řekněme matematiku (i ta však zpravidla vyžaduje stanovení okrajových podmínek), s fluidními zákonitostmi lidské společnosti. Zkuste vzít na vědomí, že lidé jsou jen organizovanější odrůdou divoké zvěře. Pak Vám možná dojde, že v lidské společnosti není principiálně možná absolutní individuální svoboda, respektive že obsah individuální svobody je v ní trošičku odlišný. Jednak odvislý od společnosti, jednak kvalitativně na jiné, nezřídka vyšší, úrovni, stavící na svobodě společenské. To je možná trochu mlhavá nešikovná formulace, tak řeknu jeden příklad, který s tím souvisí – kdysi pradávno dávala izolovaná lidská společenství absolutní svobodu jedincům, kteří porušili panující pravidla – ve formě vyobcování ze svého středu, k samostatné existenci v divočině. Bylo to chápáno jako trest a v zásadě to tak i fungovalo.
Já nemám problém s Vámi ve většině věcí souhlasit. Ale musíte si vybrat, kdy se bavíme o ideologii a kdy o státním (resp. nestátním) zřízení, tedy organizaci, její struktuře a organizačním řádu. Filosofii a ideologii nemůžete do detailu jednoznačně definovat, je to souhrn myšlenek, lze ji pouze charakterizovat hlavními premisami.
Na rozdíl od toho je organizační řád jednoznačným popisem a předpisem struktury a pravidel rozhodování a řízení. A pokud je nejednoznačný, je to špatně. V této poslední diskusi se nebavíme o ideologii, tedy jestli v té Vaší demokracii bude socialismus, kapitalismus, oligarchismus, lidožroutismus, ale jen o způsobu ustanovení a výkonu státní moci. Pokud trvrdíte, že to nelze přesně definovat, jak můžete na druhou stranu tvrdit, že ten organizační řád něčemu principiálně zabraňuje?
K té svobodě. Samozřejmě je individuální svobodu třeba chápat pouze v kontextu společenském. Svobodu jednotlivce na opuštěném ostrově nemá smysl řešit, neboť zde není žádný jiný člověk, který by mu tu svobodu mohl upírat. Ale schválně, zkuste vysvětlit, proč by v nějakém kolektivu, který bude respektovat princip neagrese, nemohla fungovat individuální svoboda? Jistě, nikdy nebude nějaký princip respektován stoprocentně, nezabiješ a nepokradeš se taky porušuje každou chvíli, ale to přece není důvod, abychom tyto principy (včetně svobody) relativizovali.
To s tím vyobcováním je dost dobrý příklad. Jestliže chcete fungovat v nějakém společenství, komunitě, musíte přijmout její pravidla. Jinak vás komunita odvrhne – spíš byste z ní měl odejít sám, když vám pravidla nevyhovují. A se svobodou je to naprosto kompatibilní. Dokud vám ovšem nezakážou „podat výpověď“.
Třeba jsem Vás špatně pochopil, ale stavět „společenskou svobodu“ nad svobodu individuální je čirý socialismus. Tam nemá smysl se o svobodě jednotlivce vůbec bavit.
Nic takového, jako že „nelze přesně definovat“, já netvrdím. Tvrdím, že je to definováno dostatečně určitě. Nemá smysl to definovat určitěji, protože zelený je strom života. Takže z mého pohledu řešíte kraviny.
Na jedné straně (snad, konečně!) připouštíte, že „individuální svobodu třeba chápat pouze v kontextu společenském“, na druhé straně jste stále schopen cosi plantat o absolutní individuální svobodě. Mnohokrát jsem Vám prezentoval, jak neomezený majetek jedněch zcela neodvratně destruuje svobody jiných, Vy jste nikdy jediným slovem neargumentoval proti tomu, ale furt byste se chtěl tvářit, že jste pro „svobodu pro každého“. Ne, jste ve skutečnosti pro svobodu jen pro některé, pro vyvolené, pro oligarchii. To už tu ale máme teď, o to nemusíme usilovat. Možná byste chtěl jen to jinak přerozdělit, znovu rozdat karty. To by jistě na čas pomohlo, jenomže to nejde.
Já nevím, jestli jste mě „špatně pochopil“, možná jen nečtete nebo nevnímáte, co píšu. Já nestavím „společenskou svobodu“ nad svobodu individuální. Já chci a mnohokrát jsem napsal, že chci -rovnováhu svobody individuální se svobodou společnosti. S akcentem na tím větší individuální svobody, čím více jsou skutečně individuální (v menší kolizi se zájmy společnosti), až intimní. Takže maximalizace práv na život, zdraví, myšlenky a víru, svobodu pohybu a slova, pravo ba informace a shromažďování, soukromí a lidskou důstojnost. Právo na majetek, zejména ten, výrazně přesahující běžný osobně využívaný, už může kolidovat nejen se zájmy společnosti, ale i se svobodami druhých (jak jsem též nejednou prezentoval) takže jeho ochranu nepovažuji za absolutní a naopak jeho regulaci považuji za nutnou a spravedlivou.
Teď odporujete sám sobě. Nemá smysl to definovat určitěji, protože zelený je strom života. Tak proč se tolik rozčilujete, že tu nemáme demokracii a vlastně jsme ji nikdy neměli, když si zelený strom života přizpůsobil tu „dostatečně určitou“ definici k dnešnímu obrazu?
Jak „připouštím“! To já tvrdím od začátku, že svobodu lze chápat pouze ve společenském kontextu. Kolikrát jsem Vám předkládal, že svoboda je, když „každý člověk … atd.“ To přece u jedince mimo společnost nedává smysl!
Nejlepší argumentace je, když já tvrdím, že platí A, tak Vy to rozporujete tím, že určitě myslím B! Co to je neomezený majetek jedněch? Majetek „jedněch“, tedy každého, je omezen tím, co si legitimně pořídil. Samozřejmě i možností si to něco pořídit, ale pravidlo „každému podle jeho potřeb“ se myslím moc neosvědčilo. Možnost něco vlastnit je taky omezena trváním života (do hrobu si nic nevezmete). No a základem fungování lidské společnosti je směna. Na trhu je pořád něco ke koupi. Tím, že něco vlstním, neznemožňuju jinému, aby si taky něco koupil. Jen mu znemožňuju přivlastnit si to, co už vlastním já. A taky ne na trvalo (smrt a tak dál).
A teď mi vysvětlete, jak individuální právo na majetek omezuje společenskou svobodu. Že může omezovat „zájmy společnosti“, to je samozřejmě pravda, ovšem je to naprosto něco jiného. Jestliže bude mít některá konkrétní společnost zájem prosperovat na úkor úspěšných jedinců, a ti se budou bránit, pak to tak jistě bude.
Poslední poznámka – svobodná společnost má význam výhradně jako společnost svobodných lidí. Neexistuje nějaká rovnováha mezi svobodou jednotlivců a svobodou společnosti. Svoboda společnosti je totožná se svobodou jednotlivců. Jinak se jedná o prosazování nějakých nároků určité skupiny, která se prohlásí za společnost, vůči jiné skupině či jednotlivcům.
Já to nejsem, kdo tady odporuje sám sobě. Aspoň ne v tomto. Je zapotřebí číst s porozuměním, ne jen povrchně a bezmyšlenkovitě. I pod tím novým článkem naznačujete, že vlastně demokracii máme, že současný režim vlastně naplňuje vůli většiny občanů („lidu“), takže je všechno v pořádku. Já s tím hrubě nesouhlasím a mohu to prokázat (samozřejmě jen tomu, kdo je schopen racionálního úsudku a argumentace). Jak panující režim ví, co si myslí „lid“? Zjišťoval to nějak? Jak ví, že většina voličů podporuje rozfrcání bilionu na válečné hračky, uzavření okupační smlouvy s SSA, podporu války na Ukrajině, členství v Nato, členství v Uhniji, emisní povolenky na dýchání, zákaz plastových brček? (Částečně je něco, řekněme, zabaleno ve volebních programech, ale nikdy izolovaně, aby opravdu mohli voliči o tom hlasovat.) No neví to a radši to ani vědět nechce, protože dobře tuší, že „lid“ to nechce a nepodporuje. Takže dennodenně režim dělá věci, které většina voličů neschválila, de facto proti jejich evidentním elementárním zájmům. V našem případě je to už úplně v absurdní poloze – u většiny legislativy se už ani nepředstírá, že je založena na vůli „lidu“, je otrocky transponována z Uhnije.
Nevšiml jsem si. Proč by nemělo dávat smysl „..když „každý člověk … atd.“ u jedinců mimo společnost? Tím, že říkáte, že do rozhodnutí „svobodného člověka“ nikomu jinému nic není, toho člověka z té společnosti vyčleňujete. Navíc chcete, aby Vám společnost garantovala údajně „legitimně nabytý“ majetek, ale nic jí za to nenabízíte. Respektive říkáte – vy budete respektovat můj majetek a já si s ním budu dělat jen to, co sám budu chtít. To jako proč by měla společnost akceptovat?
Já netvrdím, že říkáte A a myslíte B. Já říkám, že myslíte A, které je utopické a nerealizovatelné, a že by při pokusu o realizaci (v případě změny podmínek, například v případném postapu, bez toho to nejde vůbec) stejně vedlo k B.
Hlava mi nebere, jak se můžete zeptat „jak individuální právo na majetek omezuje společenskou svobodu“? Myslíte vážně? Můžu s nějakým upřesněním přitakat dalšímu, co jste napsal, že „svoboda společnosti je totožná se svobodou jednotlivců“. Ještě nic?
Fakt to nejsem já, kdo si protiřečí.
Chtěl bych žít ve Vašem světě. Vždyť proč bychom si dělali starosti s tím, že už nám v této zemi nic nepatří? Prostě si ty cizí monopoly koupíme a je to!
Těžko se mi argumentuje, když nerespektujete základy logiky. To Vy jste řekl, že nemá smysl přesně definovat, co to je demokracie, protože zelený je strom života a ten si cestu najde. A když si v rámci té Vaší „dostatečně přesné“ definice strom života zvolil cestu, která se Vám nelíbí, okamžitě popřete, co jste řekl na začátku!
„Mohu to prokázat.“ Tak už to konečně prokažte! „Jak panující režim ví, co si myslí „lid“?“ No přece z voleb, Halík, kurwa! Přesně podle Vaší „dostatečně přesné“ definice, tak jak to nasměroval „zelený strom života“!
Jasně, že režim dělá denně věci, které „lid“ neschválil, ale „lid“ si zvolil své zástupce a svou moc delegoval, přesně podle Vaší „dostatečně přesné“ definice!
„Do rozhodnutí svobodného člověka nikomu jinému nic není, toho člověka z té společnosti vyčleňujete.“ To jako fakt? Po stránce legální, pokud někdo neporušuje práva druhého, tomu druhému po tom skutečně nic není. Avšak. Vy snad se sousedy, rodinou, pekařem jednáte výhradně na základě paragrafů? Nechápete, co je společenská kooperace, kolektiv, komunitní život? Tam se socializujete na úplně jiných pricipech. Naprosto dobrovolně. Tam je sakra znát, jestli ten kolektiv s Vaším jednáním a morálkou nesouhlasí. Teprve pak se vyčleníte z této konkrétní společnosti, ale nic Vám nebrání začlenit se do jiné. Třeba se od socialistů dáte k jehovistům.
Jestli chci, aby mi společnost garantovala svobodu? No to mi asi společnost nikdy garantovat nemůže. Já jen doufám, že jednou zvítězí etický názor, že krást a vraždit se nemá. A co jí za to nabízím? Závazek, že krást a vraždit nebudu.
Jestli Vám něco hlava nebere, skuste se třeba zamyslet. Proč nám tu nic nepatří? Protože jsou totálně pošlapávány principy svobody. Protože státní moc cizí monopoly zvýhodňuje, podporuje, uplácí, ničí jim konkurenci. Asi tak.
Tak sláva, konečně končíme! 🙂
Když myslíte, že těmi našimi zfixlovanými volbami jednou za čtyři roky je naplněno „rozhodování většiny občanů o výkonu státní moci“, tak na takovou „logiku“ mi nestačí fantazie.
Výborně. Test logiky a prostor pro fantazii. Ještě si do těch úvozovek doplňte „nejčastěji volbou“.
Takže: jestliže většina občanů volbou rozhodne o výkonu státní moci tak, že tuto státní moc bude provádět vláda ustavená parlamentem, který si občané touto volbou vybrali (detaily jsou jen nedefiniční technikálie), jedná/nejedná se o demokracii? Podle jaké logiky je tento výrok v rozporu s textem: „Demokracie je forma vlády, v níž o výkonu státní moci rozhoduje mínění většiny oprávněných občanů, nejčastěji volbou“?
Za odpověď děkuji předem.
Takže ještě nekončíme? 🙁
Nenapadlo mě, že byste to nevěděl, ale volit nemusíte jedině „jednotnou kandidátku národní fronty“. Volit můžete a dokonce musíte každý den a každou chvíli. Ze dvou či více možností. Vstanu ráno brzy z postele, nebo si raději přispím? Dám si ke snídani rohlík se salámem, nebo ovesnou kaši? Takže – když to aplikuji na náš problém – myslíte, že totéž rozhodování se dá zajistit tak, že jednou za čtyři roky si vyberete prodavačku v místním koloniálu, která Vam bude každý den nosit domů snídani, podle nějaké vágní nabídky, co ve volbách naslibovala? Vážně?
Ekvivalentní alternativou zastupitelské demokracie by mohlo být, že se prodavačka každý den bude ptát, co bych si rád dal a kolik bych byl ochoten za to zaplatit. To by, do jisté míry, i mohlo fungovat. Určitě líp, než to předtím. A to je právě ta souvislost, o které jsem mluvil – kdyby fialový hnus o všem, co nám naděluje, nechci říkat dal hlasovat, ale minimálně si poctivě zjišťoval, co si „lid“ myslí, a rozhodoval výhradně podle toho, asi bychom se tu dnes tady „nehádali“.
No promiňte milý Plho, ale o čem se tu asi celou dobu bavíme?
Jasně že text takhle volné definice lze naplnit na milion způsobů. Do té definice se vejde třeba i ta varianta, že pro přijetí zákona musí hlasovat v referendu devadesát procent a třeba i to, že o právu „můj dům – můj hrad“ je zakázáno hlasovat vůbec.
Ale aby to bylo „zafixované“, musí to být v definici, nikoli v prováděcím předpisu, který si může úzká skupina vyvolených (zvolených) libovolně měnit. Proto ta diskuse o definici a „technikáliích“. Já jsem Vám jen ilustroval, že do této definice se vejde (bohužel!) i současný způsob volby vykonavatelů státní moci.
Opět nevím, co to zase píšete za nesmysly. Já jsem nastínil dva odlišné způsoby, kterými by pravděpodobně šla naplnit ta wikidefinice (a musel jsem se dost snažit, aby „prolezla“ i ta verze zastupitelská*).
Vy se prostě tragicky mýlíte, když píšete, že „do této definice se vejde (bohužel!) i současný způsob volby vykonavatelů státní moci“. Nebo dokonce jakýsi „milion způsobů“. Naprosto nevejde. Netuším, proč myslíte, že vejde. Hádám, že jste se zaháčkoval na slovíčku „volbou“. Jakoby nějaké v podstatě asi skoro jakékoliv volby snad měly stačit. Jenomže podstata je úplně jinde – samotná volba nestačí, volbou vyjádřené mínění většiny oprávněných občanů musí rozhodovat o výkonu státní (obecní, krajské atd.) moci. Posledních devět slov tučně a podtrženě! Pokud by nějaké nesmyslné podmínky, které zřejmě předpokládáte, že by mohly být třeba v nějakém prováděcím předpisu, tomu bránily, tak by prostě definice naplněna nebyla.
Zjevně nejsem nadán darem srozumitelně vysvětlit své myšlenky, protože už nevim, jak jinak to mám napsat.
*) Na druhé straně chápu i ty kteří si jinou, než zastupitelskou, demokracii ve státním měřítku představit ani neumí. Vlastně jsem to tady taky už napsal – v té přímé demokracii by bylo obrovským problémem vůbec nějaké jakékoliv rozhodnutí schválit. To proto se vůbec snažím s touto myšlenkou nějak vypořádat. Tedy stanovit podmínky, za kterých by mohla být i zastupitelská demokracie ještě jakž takž „opravdovou“ demokracií. Tedy splňující definici. A tady bych s Vámi zřejmě souhlasil, že je to prakticky mission impossible. Jenomže, asi na rozdíl od Vás, jsem realista. Takže, než holuba na střeše, beru i vrabce v hrsti (zejména v situací s harpyjí za krkem).
Obávám se, že jsme se dostali na pole lingvistiky a že ani jeden nejsme v tomto oboru tak silní, abychom dokázali tasit nevyvratitelné argumenty. Nicméně:
Nezaháčkoval jsem se na slovíčku „volbou“, alébrž na výrazu „rozhodovat o výkonu“. A to jsem napsal snad už desetkrát. A že to rozhodnutí MÚŽE BÝT i takové, že výkon je delegován (třeba na dobu čtyř let) na jiný subjekt. Prováděcí předpis je v této diskusi irelevantní, neboť právo jej měnit delegoval rozhodující též na výkonný subjekt.
Pokud by tomu tak nebylo, jak vysvětlíte, že NIKDO z odborníků (soudců, politilogů, filosofů) ať koaličních, opozičních, jakýchkoli dalších neargumentuje jako Vy a nekřičí do světa, že systém je nelegitimní, že odporuje své nejzákladnější podstatě? Jestli o nějakém případu víte, hoďte jej sem. Díky.
Jinak k té zastupitelské demokracii. Pokud bych měl volit způsob (druh) demokracie podle kvality (úrovně na stupnici od svobody k totalitě), volil bych rozhodně přímou, i když (nebo právě proto), že – jak píšete – „by bylo obrovským problémem vůbec nějaké jakékoliv rozhodnutí schválit“. Neměli bychom milion pitomých rozsáhlých zákonů, ve kterých už se neorientují ani právníci. Rozhodovalo by se jen o těch nejnutnějších základních problémech, do detailů (jako kdo bude jezdit jakým autem) by stát neměl šanci zasahovat. Ale takovou demokracii nemůže stát dopustit (viz marný boj Okamury za uzákonění referenda).
Nemůže a vůbec to není věc lingvistiky, to je prostá výroková logika. K vyvrácení Vašeho tvrzení stačí, když najdu jediný případ, kdy by delegovaná moc rozhodla proti „mínění většiny oprávněných občanů“. To se degeneráti u moci snaží obcházet tak, že pro jistotu mínění občanů vůbec nezjišťují. Ovšem i to vyvrací tvrzení (jak by mohli rozhodovat v souladu s míněním, když je nezjišťují?). Teoretickou možností je, že zjišťují, výsledky nezveřejňují, ale jinak podle něho rozhodují. Ovšem to prakticky zatím není možné, aby se dalo spolehlivě zjistit mínění většiny občanů, aniž bychom si toho všimli.
Pokud jde o odborníky, soudce ani politology za ně rozhodně nepovažuji. To jsou jen slouhové, hledající, za co by je někdo mohl co nejlépe platit. Filosofové snad ještě existují a myslím, že tématem krize dnešní podoby „demokracie“, tzv. postdemokracie se rozhodně zabývají. Viz například asi náš nejznámější filosof:
https://www.novinky.cz/clanek/kultura-salon-vaclav-belohradsky-antipoliticky-nihilismus-elit-17858
Jestli někdo řeší problémy konkrétně přímé demokracie, to netuším. Pokud moc ne, hledal bych za tím dvě možné překážky. Zaprvé nedůvěra ve schopnost lidí se vůbec na čemkoliv domluvit, bez elit, které by jim to předžvýkaly. Zadruhé faktická nemožnost vytvoření použitelného, bezpečného a odolného systému, který by byl k rutinnímu zjišťování mínění občanů potřeba. To zatím skutečně nemáme.
Stran obtížného až nemožného odsouhlasení nové legislativy jsem tu již také psal něco podobného, souhlas.
Výborně. Naprostý souhlas, že delegovaná moc rozhoduje proti mínění občanů. To lze doložit třeba tím, že Fiala má AKTUÁLNĚ asi tak sedmnáctiprocentní podporu. Jenže v pravidlech delegace moci jest, že test mínění občanů se provádí NÁRAZOVĚ jednou za čtyři roky! Jestliže úkonem delegace těchto pravomocí (účastí ve volbách) legitimizujete i řád, musíte se s tím řádem smířit. A v řádu je, že po čtyři roky do toho nemáte Vy osobně co kecat.
Proto ten odpor proti přímé demokracii. Tam by se nic netestovalo, nedelegovalo, tam by se rozhodovalo. V libovolném termínu, pokud se má změnit legislativa, musí se spustit všelidové hlasování. Pak bych Vám dal za pravdu.
Že existují filosofové, kteří tvrdí, že dnešní demokracie stojí za houno, souhlasím. Ovšem oni kritizují kvalitu, neznám nikoho, kdo by tvrdil, že dnešní režim (vláda) není výsledkem rozhodnutí většiny voličů. Pořád slyším jen „každý národ má takovou vládu, jakou si zaslouží“.
Demokracie nezávisí na schopnosti lidí se domluvit. Prostě se hlasuje a silnější vyhrává. Demokracie není vláda schopných, chytrých, pracovitých, krásných, mladých, hodných. Demokracie je vláda většiny, která z principu není ani chytrá, ani hodná, ani krásná. Prostě větší bere. K čemu rutinní (každodenní?) systém zjišťování potřeb občanů? O běžných potřebách jednotlivců snad nebude rozhodovat stát. A o tom, jestli táhnout na Rusa (Turka, Němce) se doufám nebude hlasovat každý den.
Pro jistotu dodávám, že mně osobně se monopol vlády většiny nelíbí v žádném provedení (jak už víte). Jen jsem chtěl říct, že skutečná vláda lidu je demokracie přímá.
O jakých „pravidlech“ to zase mluvíte? To není žádné hej nebo počkej. V definici nic takového není a „prováděcí předpisy“ z definice musí vycházet, ctít její smysl a ducha, aplikovat ji a rozhodně nemohou definici obracet v její opak.
Četl jste vůbec toho Bělohradského? Píše o tom na několika místech. Například – „…se západní kulturně-politický establishment snaží delegitimizovat většiny, které jsou s idealizovaným obrazem Západu v rozporu. A to dvojím způsobem: zaprvé vyhlašuje veřejný prostor za „toxické místo“, kde nelze argumentovat a většiny tu jsou produktem demagogů; zadruhé vyhlašuje takové většiny za „populistická hnutí“, která ohrožují liberální demokracii tím, že po zvolených politicích vyžadují opatření překračující ústavní omezení výkonu politické moci.“
Já spíš neznám nikoho, kdo by psal, že dnešní“demokracie“ je v pořádku. Další třeba Keller – http://www.e-republika.ch/article4700-Rizena-demokracie
S čím jsem se ale opravdu nesetkal, je moje přesvědčení, že celý dnešní kolektivně-záchodní systém je primárně a zásadně řízen, koordinován a ovlivňován tajnými službami – CIA a spol. Celkem to chápu, každý, kdo by se pod takový názor podepsal, riskuje zničení existence. Šmahem se to zařazuje pod konspirační teorie. Přitom je zřejmé, že bez toho by celý ten dnešní složitý systém v podstatě nemohl ani fungovat a současně je absurdní představa, že někdo, kdo má tu sílu, možnost, schopnost a motivaci k tomu, že by to nedělal.
No vždyť to říkám pořád. V definici nic takového není. Prováděcí předpisy nesmí být v rozporu s definicí. A to nejsou. Definice žádného ducha nemá, to je striktně exaktní a explicitní výrok.
Ani Bělohradský ani Keller netvrdí, že současný stav je v přímém (prokazatelném) roporu s Vaší (případně wiki) definicí. Totiž jelikož žádná ustálená a všeobecně přijímaná definice neexistuje, každý se vymezuje pouze vůči vlastní představě o demokracii. Uvědomte si, že i naše ústava, přestože má plnou hubu demokracie, nikde neuvádí její definici (ani žádný přibližný popis). Proto pro nějakou k cíli vedoucí diskusi je třeba přesně definovat, o jakém pojmu se bavíme.
Nicméně poslední argument (na víc už nemám):
Jestliže jste přesvědčen, že současná verze demokracie je v zásadním rozporu se skutečnou (definiční) demokracií, proč tuto verzi Vy osobně legitimizujete svou účastí v procesu (účastí ve volbách)? Např., jestliže vím (a tvrdím), že pravidla hry Skořápky jsou cinknutá, nebudu ji hrát. Jestliže se DOBROVOLNĚ hry zúčastním, automaticky (bezpochyby) přijímám a legitimizuji její pravidla.
Hezké svátky.
Asi nemohu, než zopakovat, že nemám tolik fantazie, abych pochopil Vaši „tvůrčí“ logiku. Za mě to definici zcela evidentně odporuje a víc k tomu nemám co dodat.
Možná to netvrdí explicitně, ale zcela zjevně to v podstatě říkají. Že to zvlášť neexponují, může opět souviset se snahou nenabourat si vlastní existenci.
Nesouhlasím, že všeobecně přijímaná definice neexistuje. Zcela zjevně existuje, odkázal jsem Vás na ni. A právě její existence byla důvodem, proč jsem nevymýšlel vlastní (která by jinak zajisté explicitně akcentovala přímou volbu). Protože proč vymýšlet kolo, když už tu jedno máme. Jde jen o to, umožnit mu nerušeně se otáčet. Zcela záměrně jsem se k ní přihlásil a nevytvářel nějakou „revoluční“ alternativu. A že je tato definice všeobecně přijímána, o tom se můžete přesvědčit na každém kroku – každý druhý, i když o tom vůbec nepřemýšlí, ani tomu zvlášť nerozumí, Vám řekne její základní jevovou charakteristiku – „vláda většiny“. Že to skoro nikdo nedomýšlí a nedovádí do důsledků, to už je jiná věc (a taky následek masírky celoživotní propagandou).
Dobrá otázka, nevím, jestli mám na ni dobrou odpověď. Primárně asi proto, že jsem demokrat, demokracii ctím a hájím. A při všem tom cinknutí jsou volby nesporným demokratickým prvkem. Nesouhlasím s názorem, že svojí účastí legitimizuji celou tu podvodnou a prolhanou nadstavbu. Legitimizuji demokratický akt, který sám o sobě (dokud se nepodaří jej zničit všelijakými korespondenčními, elektronickými a jinými podvodnými způsoby) má velkou sílu a vypovídací hodnotu. Zatím předpokládám, že výsledek voleb je prostým sečtením odevzdaných hlasů. Až si to myslet nebudu, asi se toho účastnit taky nebudu.
A taky jsem idealista, romantik a životní optimista. Věřím, že když se podaří změnit názor většiny voličů, že může být lépe. Hádám, že fialový hnus tomu pomáhá nejvíc.
Posledním důvodem může být, že jinou možnost nevidím, násilí a revoluci jako možnou cestu odmítám.
K přání klidných a radostných svátků se připojuji 🙂
Vlk napsal: 11. 12. 2024 (8:00)
„Jedním ze základních principů demokracie je to, že ustanovuje jedince do pozic, ve kterých mají moc rozhodovat o životech ostatních bez jakékoli přímé odpovědnosti.“
Jak jste na tohle přišel?
======
— Tie slová sú PRIAMYM výsledkom ZÁKONOV. Zákon dáva neobmedzené práva NAJPOČETNEJŠIEMU subjektu na akékoľvek tyranizovanie. CovidTyrania je do očí bijúcim dôkazom toho.
Slepí nevidia, hlúpi nechcú vidieť.
Psal jsem Vám už víckrát, že systém, který nyní máme, demokracií není. Můžete do omrzení blábolit své nesmysly „o hloupých ovcích, které si za všechno mohou samy“, ale v realitě je zjevné, že dnešní systém je ryzí oligarchií, navíc u nás konkrétně oligarchií externí cizí moci (domácí oligarchie nemá žádné významné mocenské postavení). Jsme bezprávnou kolonií a vládnou u nás agenti cizí moci a jejich zkorumpovaní pacholci, ve prospěch cizích zájmů. Demokracii to nevidělo ani z rychlíku.
Každý systém, vlády země ustanovuje jedince do pozic, ve kterých mají moc rozhodovat o životech ostatních. I v anarchii musí být někdo, kdo organizuje jednání.
Pokud jde o přímou odpovědnost, není to nic proti zásadám demokracie. Ovšem odpovědnosti se každý snaží vyhnout v jakémkoli zřízení. Čím výš je postaven, tím úspěšnější v tom bývá. Ve veřejné správě je situace lepší než v soukromých firmách, kde odstupující ředitel který společnost přivedl na buben dostane často ještě tučné odstupné. Občas je i u nás někdo souzen, i když zřídka a zpravidla bývá osvobozen, jako např. paní Parkanová. Ale odsouzení v demokracii za špatnou správu není principiálně nemožné. Jen se tomu všichni politici snaží vyhnout, protože je jim jasné, že se to může obrátit proti nim. Proto i padlí vládci dostávají azyl. Přesto byli naši poslanci dotlačeni k omezení své imunity.
Tady nebyla řeč o odpovědnosti za nějaké konkrétní (i když třeba vymyšlené) porušení platných zákonů (viz třeba ta Parkanová). Tady jde o odpovědnost za politická rozhodnutí, která ovlivňují životy ostatních. Dovedete si představit, že by byl v demokracii nějaký poslanec zodpovědný třeba za hlasování pro zavedení povolenek na kysličník uhličitý? A komu by měl být zodpovědný? Svým voličům? Co když je to nějaký kovaný zelený, jehož voliči si právě tohle přejí? Přestože to všem ostatním ničí život? Zodpovídá se třeba Merkelová za viršafendas?
Poslanec samozřejmě nemůže být odpovědný lidem, kteří ho volili. Nezná je, volby jsou tajné, politik neví kdo ho volil a voliči nemají potvrzení koho zvolili. Politik se zodpovídá primárně občanům svého volebního okrsku, které zastupuje ať volili, nebo zůstali doma a následně všem občanům Česka. Zodpovídat by se měl, pokud bez rozumného důvodu prosazuje opak než co sliboval před volbami a podle škody, kterou způsobil. Netvrdím, že je to běžné, ale že je to v demokracii možné a jiné systémy na tom nejsou lépe.
Ovšem jak je to v praxi obtížné svědčí vaše poznámka o paní Merkelové. Ta zcela jistě uprchlickou krizi nevyvolala, i když to nebyla vhodná reakce a část lidí, kteří o migraci do Německa uvažovali to povzbudilo. Uprchlickou krizi vyvolaly neuvážené útoky na muslimské země, které paní Merkelová rozhodně neprosazovala a v době jejího výroku už byly desetitisíce v Evropě na cestě do Německa.
Ano, o tom je řeč. Jakási tzv. politická odpovědnost tu snad obecně je, ovšem jediným „trestem“ je to, že politik nebude příště zvolen. Ale skutečná přímá, reálná odpovědnost třeba ve smyslu náhrady škody (za škody způsobené grýndýlem by všichni přikyvovači museli být staženi dohola a vyhnáni pod most) tady není a nebude. Prostě by to bylo proti zásadám demokracie – oni jako zástupci lidu jednají jménem lidu, takže trestán je vcelku logicky lid (třeba právě tím grýndýlem). A že dělají něco jiného než slibovali před volbami? Ale oni přece od lidu takový bezlimitní mandát dostali! Lid (třeba formou ústavy) jim žádné přesné vymezení nedal. Ergo kladívko, žádnou reálnou odpovědnost nemají, neboť v demokracii platí – co lid (resp. jeho zástupci) činí, dobře činí. Není komu se zodpovídat – snad jen Bohu.
A ta Merkelová sice povodeň nevyvolala, ale otevřela dveře dokořán, což i velmi široce a oslavně presentovala, čímž kromě rezignace na ochranu před povodní ještě otevřela stavidla a způsobila přílivovou vlnu.
Ty škody jsou tak velké, že je majetek politiků nedokáže pokrýt. Vždyť u nás se zkoumá u vrcholných politiků kteří si koupili pouhý byt, kde na to vzali. Navíc, každý někdy udělá chybu, nějaká forma trestu by měla být vyhrazena jen pro ty nejhorší případy.
Myslím, že s paní Merkelovou to jako mnoho jiných přeháníte, spousta západních zemí na tom není lépe, než Německo, i když se jejich představitelé stavěli proti migraci. Například Velká Británie, Francie na tom nejsou lépe a jejich představitelé nikoho nezvali a migraci se snažili bránit. Jsou to všechno velké země, tak mají vysoký počet přistěhovalců a mluví se o nich, ovšem pokud by se to počítalo na procenta obyvatel, některé malé země jsou na tom ještě hůř.
Představitelé Fr. a GB se snažili bránit migraci? Opravdu?
Francouzi prosadili různé zákony, které tamním muslimům znepříjemňují život, byli například první, kdo zakázal muslimským dívkám nosit ve veřejných školách šátky.
Britové opevnili vjezd do tunelu v Calais a prováděli tak důkladné prohlídky, že tam stály mnohakilometrové fronty. Snažili se posílat žadatele o azyl zpět do Afriky, platili Francouzům aby vyslali více pobřežních patrol…
Německo je z hlediska migrantů vhodná země i bez zvaní. Naučí je jazyk, jejich sociální systém pokrývá základní potřeby, mohou zdarma vystudovat a platy jsou tam vysoké. Pamatuji, že těsně před tím pozváním se Maďarsko tehdy hroutilo pod náporem desetitisíců migrantů, kteří už tehdy všichni chtěli do Německa.
Ano, prosadili zákony, dělají prohlídky. Jaký je výsledek? Ve Francii je už každý desátý migrant. Ve Velké Británii se sice po brexitu snížil počet migrantů z EU, ale jejich počet z Indie, Nigérie či Pákistánu roste.
Británie chtěla vyhošťovat do Rwandy. Bombastické titulky „Zátah na migranty. Britové je začali posílat zpět do Rwandy.“ Nebo „Chtěli jste do Británie? Skončíte ve Rwandě.“ Výsledek? „Vládní plán deportací do Rwandy pohořel. Britský soud ho zamítl.“ „Británie chce zpět peníze za pohřbený plán, Rwanda to odmítá.“ „Let, jímž chtěla Británie deportovat do Rwandy první migranty, kteří přišli do Spojeného království nelegálně, byl zrušen.“
Nebo z Itálie: „Soud utnul úklid migrantů do Albánie už v zárodku.“
Nebo Dánsko: „V roce 2021 bylo k vyhoštění z Dánska odsouzeno 1105 cizinců.“ Jak příznačné. Kolik jich skutečně vyhostili, se nedovíme.
Já s vámi souhlasím:) proto jsem výše napsal
„Myslím, že s paní Merkelovou to jako mnoho jiných přeháníte, spousta západních zemí na tom není lépe, než Německo, i když se jejich představitelé stavěli proti migraci. Například Velká Británie, Francie na tom nejsou lépe a jejich představitelé nikoho nezvali a migraci se snažili bránit.“
Psal jsem že se snažili, ne, že jí zabránili. Rwanda je v Africe. Původně jednali i s jinými africkými zeměmi. Jsem přesvědčen, že podobně jako roušky za covidu, to částečně pomohlo. Kdyby je paní Merkelová nepozvala, měli by Němci pravděpodobně trochu méně migrantů a ostatní země trochu víc. Potíž je, že lidé chtějí jednoho jasného viníka který za to může. Ale to paní Merkelová jistě není. Naopak, pokud by tehdy Německo zavřelo hranice, měli bychom část těch davů u nás.
To jo, já si taky nemyslím, že Merkelová je hlavní viník. Ona je jen hlavní tváří migrace kvůli tomu viršafendas.
Hlavním viníkem je EU jako celek, schengenský princip otevřených hranic, zbytečný Frontex a hlavně připosranost místních vlád. Orbán se vzepřel a ustál to.
Čím vyšší postavení tím větší moc ale menší až žádná zodpovědnost. Bruselsko ukrajinská pavláda toto dovedla k dokonalosti. U nás panuje pouze mafiánská demokracie stojící na moci peněz ponejvíce nakradených
Hádám, že nebezpečné pseudovakcíny budeme nuceně kupovat až do roku 2026, není to uzavřená věc.
Jinak bych si nebyl tak jistý, že by Klaus odolal. Neodolal ani s Lisabonskou smlouvou a to bylo podstatně jednodušší. Základním problémem je, že nejsme suverénním státem, že jsme drancovanou nesvéprávnou kolonií (a na tom má Klaus svůj podíl, v podstatě nás tam dovedl). Globalisté nás řídí kombinací korupce, vydírání a v neposlední řadě přímo prostřednictvím tajných služeb.