Zpět
Zdeněk Koudelka Díl 2/3

Vypnutí webů v roce 2022 bylo nejzávažnějším útokem na demokratické základy státu za 35 let

Text 17.12.202433 min Přehrát

„Právo vždy bude odrazem moci – a moc určuje, co je považováno za spravedlivé,“ upozornil v předchozí části našeho rozhovoru expert na ústavní právo Zdeněk Koudelka. Tato myšlenka rezonuje zvláště dnes, kdy složitost právního řádu často zastírá jeho skutečné účely. Naše legislativa, jak náš host poznamenal, stále více připomíná nástroj k prosazování politických agend než prostředek ochrany občanských svobod. Kde se stala chyba? A jaké šance máme na obnovu důvěry v právní systém, pokud jeho ohýbání nezastavují ani jeho strážci – soudy? Docent Koudelka také upozornil, že takzvané „zákony pro všechny“ často narážejí na subjektivní rozhodování jednotlivců, kteří mají v rukou klíčovou moc. Je tedy právní systém odrazem univerzálních principů, nebo spíše nástrojem těch, kdo ho ovládají? V dnešním pokračování se zaměříme na to, jak se systém může vymanit ze sevření mocenských tlaků a zda se v současné době můžeme spolehnout na jeho nezávislost.

Martina: Já teď ocituji Romana Jocha, je to citát, tuším, už z roku 2008, kdy řekl: „Místo práv, jakožto svobod, dnes dostáváme práva jako privilegia, která nám dává stát, který reguluje vztahy mezi námi.“ Jak říkám, tento citát, je, tuším, z roku 2008, to znamená, že to byla úplně jiná vláda, a přesto jsme tam, kde jsme, přesto už tehdy byly položeny kořeny stavu, který žijeme právě teď. Tak mi, prosím, řekněte, jak to napravit? Jak napravit to, co se zjevně ani neporouchalo jen v této vládě, ani v té minulé, ale nejvíc se to ukázalo právě v době covidu, kdy se ta Pandořina skříňka ohýbaného práva otevřela naplno?

Zdeněk Koudelka: V tomto jsem skeptický. Protože jsem ze svého založení demokrat, vidím jedinou možnou cestu ve volbách. Strany, které razantně vystupovaly proti covidovým opatřením, což byla SPD, a tehdejší Trikolóra, tak to jsou marginální strany. Ty strany, které jsou v politickém systému dominantní – ať je to ANO, nebo koalice SPOLU – tehdejší opatření v podstatě podporovala, a nečekám tedy, že by z toho vyvodily nějakou odpovědnost pro sebe sama a pro své členy, kteří tehdy byli v důležitých funkcích. Takže, pokud se nezmění volební chování voličů, tak se přístup k této věci nezmění, a zavře se nad tím voda. Prostě nevidím způsob, jak dovést lidi k odpovědnosti, když mocenské orgány samy odpovědnost vyvodit nechtějí.

Martina: Před pětatřiceti lety jsme si neustále opakovali mantru, že politici budou bdít nad znovu nabytou demokracií a svobodou, a že my všichni nad ní budeme bdít, protože jsme si ji vybojovali. Řekněte mi, bdí, a bděli vůbec někdy – za těch 35 let – politici nad demokracií a svobodou? Nebo se jenom dělaly kroky, které nebyly tak patrné jako teď?

Zdeněk Koudelka: Tak, já to znovu vztáhnu na konkrétní lidi. Jak říkám, soudci nejsou jednotní, někteří chránili práva lidí, jiní ne, a stejně tak nechci hovořit a hodnotit skupinu politiků jako takových, protože jsou tam obrovské rozdíly. Takže ano, ze začátku, v devadesátých letech, byla zcela jiná atmosféra, než je dnes, v devadesátých letech by státní zastupitelství a policii prostě nenapadlo stíhat někoho za to, že vystoupil, že má nějaký názor. Války na naší planetě byly vždycky, a někdo mohl mít názor třeba na válku na Blízkém východě takový, nebo onaký, ale dneska se z toho dělá problém. Takže tehdy byli u moci politici, kteří prošli obdobím před rokem 89, a i když měli různé názory, tak Václav Havel, Václav Klaus, i Miloš Zeman, nechtěli zneužívat mocenské nástroje státu k tomu, aby zaváděli nějaký jeden povinný narativ, čemu máme věřit. Byla svobodná diskuse ve společnosti, a mocenské orgány do toho nevstupovaly.

Dnes je situace jiná v tom, že jsou u moci jiní politici. Takže za to nemůžou politici obecně, ale můžou za to konkrétní lidé. Petr Fiala ve srovnání se všemi, o kterých jsem hovořil – Zemanem, Klausem i Havlem – má tendenci prosazovat své vidění světa jako jediné správné, a ostatní názory, se kterými nesouhlasí, které považuje za nesprávné, se snaží kriminalizovat, bojovat proti nim mocenskými nástroji. A masový příklad, masově razantní, který nastal, byla iniciace ze strany vlády na vypnutí protivládních webů, nebo vládě nepohodlných webů v únoru 2022. To bylo jasné zneužití moci. A ještě to provádělo vojenské zpravodajství, což je jasné zneužití armády ve vnitrostátní politice. To mi připomíná politiku, která se dělá v nějakých jihoamerických vojenských diktaturách, a to, že se to dělo ve střední Evropě, je hrůzné. A jak ve vojenském zpravodajství, tak ve vládě z toho nebyla vyvozena žádná odpovědnost, i když šlo o jasné zneužití moci. Za tím si stojím, a uvidíme, až se vystřídá vláda, a nastoupí nová, jestli to bude chtít vyšetřit. Protože občas Poslanecká sněmovna zřídí nějakou vyšetřovací komisi. Já za celých těch 35 let od Listopadu nevidím nic jiného takto závažného – protože to šlo opravdu proti demokratickým ústavním základům tohoto státu – s čím by se to dalo srovnat. Na začátku byla vyšetřovací komise pro události na Národní třídě, a ano, ta výrazně zkoumala, co zasáhlo tehdejší ústavní politický systém, potom byly nějaké další vyšetřovací komise.

Martina: Až se začalo říkat: Chceš-li něco neřešit, zřiď komisi.

Zdeněk Koudelka: Tak. Jejichž výsledky v podstatě zapadly, a dneska v podstatě nikoho nezajímají. Ale bylo by obrovským plusem, kdyby nová vládní garnitura zřídila po volbách v Poslanecké sněmovně vyšetřovací komisi, kdo stál za vypnutím vládě nepohodlných webů.

Dopis z vojenského zpravodajství, který vedl v roce 2022 k vypnutí nepohodlných webů, je útok na demokratickou podstatu našeho státu. Musí být vyšetřeno, kdo dal pokyn.

Martina: Soudy už přinesly určité rozsudky ve prospěch vypnutých webů, ve prospěch poškozených, ale dá se říci, že vzhledem ke ztrátám, které tyto weby utrpěly, protože zmizely z veřejného prostoru, byly pro ně sice tyto rozsudky zadostiučiněním, ale byly marginální.

Zdeněk Koudelka: Trošku bych v tomto soudní moc kritizoval. V podstatě byly podány dva typy žalob. Jednak na státní orgány, které to iniciovaly, a tam soudní moc řekla, ale ony napsaly jenom nějaké doporučení, že to nebylo rozhodnutí. Takže tyto žaloby ve správním soudnictví zamítly s tím, že za to odpovídá příslušná společnost, která – je to něco jako spolek, sdružení právnických osob – spravuje doménu CZ, která to fakticky provedla, a že ta za to odpovídá majetkově, soukromoprávně, a že ať je potrestána, ať musí platit náhradu škody. S tím plně souhlasím. Ale ona si to nevymyslela. Vojenské zpravodajství jim poslalo dopis, a vojenské zpravodajství bylo k tomuto kroku zase určitě iniciováno někým z vlády. Já si nedovedu představit, že by něco takového udělalo vojenské zpravodajství ze své iniciativy, bez konzultace s vládou. To by bylo možná ještě horší.

Martina: Pokud jste ten dopis četl, tak musím říci, že se s textem a vyzněním toho dopisu bez nadsázky dostáváme do 50. let.

Zdeněk Koudelka: Určitě. A já to beru opravdu za něco hrůzného, a mělo by být vyšetřeno, kdo to podepsal – což se ví – ale kdo za tím je. Ten, kdo to podepsal, to nepsal ze své iniciativy, někdo musel dát pokyn. A myslím, že tento pokyn musel jít skutečně z vlády. To by mělo být vyšetřeno, a tito lidé by měli být pranýřováni, protože šlo o hrubý útok na demokratickou podstatu našeho státu.

Martina: Šlo o obyčejnou cenzuru?

Zdeněk Koudelka: To je otázka, co je cenzura. Nešlo o obyčejnou cenzuru, protože cenzura tak, jak byla třeba za Rakouska, nebo za první republiky, byly taková, že když cenzorovi vadil článek, tak daný list vyšel, ale místo článku bylo bílé místo, a každý věděl, že tady zasáhl cenzor vůči nějakému konkrétnímu textu. Ale tady nebyly zpochybněny konkrétní texty, že by se řeklo, že tento text vadí, tento vymažte, stáhněte z internetu. Tady vypnuli celé weby. A to mi připomíná cenzuru, kterou zavedli nacisté po roce 39, kdy nedělali cenzuru tak, jak byla předtím, že by nějaký článek zakázali, a list vyšel s bílým místem, ale oni buď zakázali celý list – což se rovná vypnutí webu – takže některé tiskoviny musely přestat vycházet, nebo řekli: „Tento článek nevyjde, a jeho místo se musí zaplnit něčím jiným, aby tato cenzura nebyla vidět, aby byla skrytá. A v tomto duchu cenzury pokračovali potom komunisté po roce 48, a k tomu se vrátila vláda Petra Fialy.

Martina: My se pak k cenzuře určitě dostaneme ve více případech, zejména pak k jejímu dalšímu důsledku, což je autocenzura, což je rodná sestra cenzury. Ale já se vás chci ještě zeptat, protože jste v některých svých výrocích jednoznačný: Máte mezi právníky přátele? Tím chci říct, jestli je vás víc, kdo nazíráte na stav našeho práva, na stav spravedlnosti u nás, takovýmto způsobem?

Zdeněk Koudelka: Mám mezi právníky přátele, mám přátele i mezi soudci, mezi všemi právnickými povoláními. To není o tom, že je někdo právník, že je soudce, státní zástupce, takže by byl takový, nebo makový. Vždycky zůstává jeho osobnost, takže má buď takové, nebo jiné názory. Takže to, že je právník, ještě neznamená, že je buď takový, nebo makový.

Martina: Vy víte, jak jsem to myslela. Ale teď jste řekl další důležitou věc, protože jak říkáte, záleží na jeho osobnosti. Soudci jsou také jenom lidé a jsou různí, a zmítají s nimi nejrůznější emoce, případně pudy. Neměl by být právní řád – bavíme se o naší zemi – nastaven tak, že dá mantinely i jejich případné zvůli? A také tomu, kdy se soudce ukáže jako člověk zmanipulovaný, zaplacený, nebo ideologicky prodchnutý? Neměl by nás právní řád chránit před lidskou malostí?

Zdeněk Koudelka: Asi čekáte, že řeknu, že měl.

Tvůrci práva se snaží, aby bylo spravedlivé, aby platilo ve stejných případech podobně. Ale to nezabrání hluboké nespravedlnosti, nebo justičním omylům.

Martina: Ne, já čekám, že mi dáte odpověď. To je moje výhoda – nečekám.

Zdeněk Koudelka: To jsou marné naděje. Za vším je konkrétní člověk, který rozhoduje, ať právní řád bude takový, nebo makový, vždycky nakonec bude konkrétní člověk, který rozhoduje. A uvedu to zase na příkladu jednoho soudce, který podporoval mé covidové iniciativy, ale byl to trestní soudce, nebo je to trestní soudce, takže se k tomuto rozhodování nedostal. Ale říkal mi svůj osobní příběh, který tuto věc dokumentuje: On covidovým opatřením vlády nevěřil, takže je příliš nerespektoval, a chodil potají do posilovny, chodil do restaurace, která byla otevřená, byť měly být zavřeny, a tak dále, také šel ze své kanceláře na záchod na soudu, a šel bez roušky. A potkal svou kolegyni, která ho seřvala – měla roušku – jak to, že může jít bez roušky. Je úplně jasné, že může být ústava jakákoliv, zákony můžou být jakékoliv, ale kdyby tito dva soudci dělali, dejme tomu správní právo, a rozhodovali o opatřeních ministerstva, tak kdyby to dostal tento soudce, tak bych věděl, že vyhraji. A když bych napsal stejný návrh, a dostala by to tato soudkyně, tak je mi jasné, že prohraji. Takže člověk je rozhodující. Realizace práva záleží na člověku, na subjektivním faktoru.

Martina: Hm, musím říct, že se teď cítím velmi znejistěně, protože kdyby to takhle platilo třeba na silnicích, tak když jeden den nedám přednost protijedoucímu vozidlu, zaviním nehodu, a od policisty dostanu pokutu, ale zítra ji dostane ten, kdo jel v protijedoucím vozidle? Tak to přeci nefunguje. A když to tak nefunguje v dopravních předpisech, tak přece musí být nějaká síla, která mě ochrání – alespoň do určité míry, aspoň v nějaké široké míře mantinelů – i ve věcech trestního práva, správního práva.

Zdeněk Koudelka: Ano, určitě se v zákonech tvůrci práva snaží, aby bylo spravedlivé, to znamená, aby platilo ve stejných případech podobně. Já však dávám důraz na individuální, lidskou složku. Je to prostě tak. Mezi advokáty se říká: „Tak když to dostane ten a ten soudce, tak ten je přísný, tam to bude hodně vysoká sazba. A když dostane to samé nějaký jeho kolega, tak ten je méně přísný, tam to vypadá, že to bude pro toho obžalovaného podstatně lepší.“ Takže se můžeme snažit, a proto taky máme na soudech více instancí, aby se to nějak objektivizovalo. Ale ani to v některých případech nezabrání hluboké nespravedlnosti, nebo justičním omylům.

Podívejte se, v roce 2020, tedy v době relativně nedávné, rozhodl Evropský soud pro lidská práva o tom, že jeden vězeň, pan Tempel, který u nás dostal trest doživotí, byl odsouzen v rozporu s právem. Tento člověk byl ve vězení asi od roku 2000, byl několikrát Krajským soudem v Plzni zproštěn. A protože se to nelíbilo nadřízenému krajskému soudu, tak ten hledal v podstatě soudce, který by ho odsoudil, až ho našel na krajském soudě v Praze, a tam ho odsoudili, a potvrdil to Vrchní soud v Praze, potvrdil to Nejvyšší soud, a potvrdil to i náš Ústavní soud, který taky řekl, že je všechno v pořádku. A až Evropský soud pro lidská práva řekl: „Není možné, aby se dělo to, že když byl někdo opakovaně zproštěn plzeňským soudem – a jde o trest doživotí, nejde o žádnou banalitu – tak aby si nadřízený soud vynucoval odsouzení, a hledal nějakého soudce, který ho odsoudí.“ A samozřejmě ho najde, protože pak si soudce, který bude rozhodovat x-tý v řadě řekne: „Tak ho odsoudím, a nadřízený soud mi to potvrdí. Když ho neodsoudím, tak mi to vrátí, a budu z toho mít více práce.“ A až Evropský soud řekl, že toto nejde. A já si myslím, že by každý rozumný člověk, každý rozumný právník, měl vědět, že hledat si svého soudce, který mi pomůže někoho odsoudit na doživotí, že to prostě nejde.

Martina: In dubio pro reo.

Zdeněk Koudelka: A posvětil to náš Ústavní soud. Tento člověk měl tedy štěstí, že se ho Evropský soud pro lidská práva zastal a že byl potom propuštěn, ale ten proces trval dvacet let. Dvacet let seděl ve vězení s tím, že tam byla určitá malá naděje, ale těch dvacet let mu nikdo nevrátí. Zaplatí se mu nějaké finanční odškodnění. Takže já jsem skeptický k tomu, abych hledal u soudu spravedlnost.

Martina: Rozumím, a jsem vám vděčná za tuto jednoznačnou odpověď. Jen se přece jenom potřebuji ujistit, jestli posílená osobní moc nad daným případem u soudců není dána tím, že naše právo je velmi obsažné, nepřehledné, složité? Mnozí říkají, že není možné vyjít ráno ze svého bytu, ze svého domova, a neporušit do večera žádný zákon, žádnou vyhlášku, žádnou regulaci. Není to vlastně také dáno tímto? A není to třeba záměr?

Zdeněk Koudelka: To, že právo je čím dál více složité, nebo že se víc a víc byrokratizuje, to je pravda, a je to vidět, když jsou přijímány nové zákony. Upravuje se stejná věc a zjišťuje se, že zákon, který byl přijat před dvaceti, nebo třiceti lety, a upravuje stejnou věc, má podstatně méně paragrafů, než když to samé upraví zákon nový. Nové zákony jsou ukecané, stávají se nepřehlednými. Ale přesto všechno vnímám v rozhodování subjektivní roli, to znamená, že i kdyby byly zákony přehledné, tak výklad bude stejně rozdílný.

Martina: Pane docente, nejsem si v současné době vůbec jistá tím, jestli v našem právu ještě pořád bezezbytku funguje donedávna zásadní princip, a to je princip presumpce neviny. Dá se na něj ještě spolehnout?

Zdeněk Koudelka: Jak u koho.

Princip presumpce neviny, tedy, že v pochybnostech se rozhodne ve prospěch obviněného, někdo vnímá jako něco zásadního, a někdo na pochybnosti nebere ohled

Martina: A jéjej.

Zdeněk Koudelka: Trošku to tady připodobním ke scénce z Cimrmana, kde inspektor Trachta říká, že máme v cele sprostého…

Martina: Obviněného?

Zdeněk Koudelka: Pachatele, nebo podezřelého.

Martina: Tak, podezřelého.

Zdeněk Koudelka: To znamená, že někdo princip presumpce neviny skutečně vnímá tak, že jde o něco, co se musí dodržovat, a někdo uvěří nějakému příběhu. Nějaký státní zástupce podá nějaký příběh, a obhajoba napíše příběh jiný, a když nemám důkazy pro ten, ani jiný příběh, tak by ze zásady presumpce neviny, a ze zásady, že v pochybnostech ve prospěch obviněného, tak by mělo platit, že dotyčný bude osvobozen. Ale, zase příklad z jiné kauzy, kauza Lukáše Nečesaného: Byl obviněn, a dokonce odsouzen za pokus vraždy, Nejvyšší soud toto rozhodnutí zrušil. Nicméně Vrchní soud v Praze – zase jsme u Vrchního soudu v Praze, který je nějaký takový…

Martina: Začarovaný.

Zdeněk Koudelka: Tak. Dokonce to byl, myslím, stejný senát, jako v případě toho Tempela, nebo minimálně stejný předseda senátu, a prostě chtěli jeho odsouzení. A i když prvostupňový soud, pod vlivem Nejvyššího soudu obviněného zprostil, tak Vrchní soud tento osvobozující rozsudek zrušil. Tento podřízený, vlastně krajský soud v Hradci Králové, byl ve dvojím ohni, že když rozhodne, jak chce Nejvyšší soud, tak mu to Vrchní soud zruší, a když rozhodne, jak chce Vrchní soud, tak mu to zruší Nejvyšší soud, protože rozhoduje proti názoru Nejvyššího soudu. Takže to byl trochu jakýsi ping pong, a trvalo to dlouhou dobu, a nakonec do toho vstoupil Ústavní soud, a řekl, že toto není možné, že tato věc musí skončit v reálném čase, a když tam nejsou reálné důkazy, nebo byly důkazy zpochybněny. Protože to, co z nich vyvozoval žalobce, který byl pro odsouzení, bylo zpochybněno Nejvyšším soudem, takže platilo rozhodnutí Nejvyššího soudu, a tomu se musí podřídit i Vrchní soud. Takže nakonec se tomu Vrchní soud podřídil, ovšem šalamounsky, takže potvrdil zprošťující rozsudek, ale v odůvodnění v podstatě napsal opak. Tedy, že si myslí, že původní odsuzující rozsudek, obžaloba, byly vlastně správné.

Jsem přesvědčen, že v našich věznicích jsou zavřeni lidé, kteří tam být nemají

Martina: My jsme měli pravdu, ale teď jsme takoví pokrokoví.

Zdeněk Koudelka: Ano, Galileo Galilei, když řekl že… a pak si dupl, že se přece točí. Takže odůvodnění bylo v rozporu s výrokem, a myslím, že za to byl předseda soudu postižen nejnižším trestem v rámci kárného řízení, takzvanou výtkou od předsedy. Ale je to něco, kdy se ukazuje, že když někdo uvěří nějakému příběhu, tak bez ohledu na to, že fakta do toho nezapadají, nebo fakta mohou zapadat do jiného příběhu, a že při nerozhodném výsledku to může být tak i tak, takže by soud měl dát za pravdu obhajobě, ale jsou soudci, kteří toto nerespektují. A toto byl jeden případ, a takových je více, že si někdy státní zástupce – dneska se říká narativ – postaví nějaký narativ, nebo příběh, a když tomu uvěří soudce, tak to, co podává obhajoba, nemá valný význam, když tomu uvěří soudce odvolacího soudu, nebo dovolacího soudu, tedy nadřízených soudů, a obhajoba má potom smůlu.

U nás je ve vězení něco přes 20 000 lidí – nevím teď přesně kolik, ale asi takové číslo máme – a často jsou tam lidé, kteří říkají, že jsou nevinní, a všichni se jim tak trošku vysmívají, nebo na to reagují tak, že „to tady říká každý“. Já si nemyslím, že by z těch 20 tisíc a něco lidí byla nějaká valná většina nevinných. Určitě jsou tam ve valné většině, v naprosté většině případů, právem. Ale jsem pevně přesvědčen, že tam jsou lidé, kteří jsou nevinní. Oni to říkají, a nikdo jim nevěří – ani třeba jejich obhájci – a přesto mají pravdu, akorát nevíme, kteří to konkrétně jsou. Ale s tímto přistupuji k výuce studentů, aby si to pamatovali, protože to je něco, o čem získají zkušenost až praxí. Tedy, že i při takových věcech, jako jsou vraždy, kdy jsou odsouzení na doživotí, se po dvaceti letech zjistí, že daný člověk neměl být odsouzen. Takže jsem přesvědčen, že Tempel, a další, nebyli sami, a že i v našich věznicích jsou – je jich málo, ale jsou tam – kteří tam být nemají. A oni to ze svého pohledu vnímají jako obrovskou nespravedlnost. Kdybyste vy byla za něco zavřena, a ještě za vraždu, za pokus vraždy, kterou jste neudělala, tak byste to vnímala jako obrovskou nespravedlnost.

Martina: Hlavně jako ztracený život. Ztracený život.

Zdeněk Koudelka: Tento systém takto funguje, a nikdo nevymyslel jiný. Jak vymyslet systém, který by všechny pachatele dovedl stoprocentně k tomu, že budou odsouzeni, a všichni nevinní skončí zproštěni. Prostě takový systém neexistuje. Takže já jsem k tomu skeptický.

Martina: Je vidět, že Útěk z věznice Shawshank je stále živý asi ve všech věznicích. Ale pojďme na menší věci. Už jsem tady zmiňovala princip presumpce neviny, který v západních právních řádech existuje právě proto, že v některých případech nelze prokázat svou nevinu, a soud musí dokázat vinu. A tím se, mimo jiné, západní právní řády odlišují od totalitních právních řádů, nebo totalitních zemí. Ale když se podívám na tendence v celé Evropě, tak ty vedou k prosazování presumpci viny, a to třeba v antidiskriminačních zákonech. Jak se díváte na tento princip viny, který se nám zadními vrátky dostal do právního řádu?

Zdeněk Koudelka: To je něco, co tlačí Brusel, takže členské státy musely tuto úpravu přijmout. Antidiskriminační zákon není z oblasti trestního práva, tam se řeší důsledky v civilních sporech. Princip presumpce neviny platí v trestním právu, takže tady jsme v trošku jiném právním odvětví, kde princip presumpce neviny platit nemusí. Tam bylo takzvaně obráceno důkazní břemeno, že ten, kdo je označen za toho, že diskriminoval, musí prokázat opak, tedy, že důkazní břemeno je na něm, tedy musí prokázat, že nediskriminoval. Zatímco obecně, v civilním právu platí, že ten, který něco tvrdí, to musí dokazovat. A původně to bylo tak, že když jste tvrdili, že jste byli diskriminováni, tak jste museli diskriminaci prokazovat, ale teď to musí nediskriminaci dokazovat druhá strana.

Já to vnímám zase jako něco, co je projeven narůstání a bobtnání právního řádu, a co potom vede k nesmyslným závěrům, a k růstu moci byrokratických orgánů. Třeba si myslím, že Úřady práce, nebo ten, kdo, dává pokuty za to, že zaměstnavatel dá inzerát, že najme třeba řidiče, a nenapsal tam i řidičku – a on by třeba přijal řidičku – protože to vnímá jako obecné pojmenování profese bez ohledu na pohlaví. Takže někdy jsou důsledky směšné, Někdy tento zákon nahrazuje, nebo upravuje to, co tady stejně bylo i před tím – byla tady rovnost pohlaví – takže v našem právu to zakotveno bylo, akorát, že bruseláci něco vymyslí, a chtějí, aby to státy doslovně přeložily. Takže vysvětlovat jim, že některé antidiskriminační prvky máme zakotvené ve své Ústavě, v Listině základních práv a svobod, to oni nechápou. Oni se nechtějí zatěžovat nějakou ústavou členského státu, oni si vydají text, a potom chtějí: „Kde jste tento text přeložili do právního řádu?“ A nic jiného je nezajímá. Takže to je důkaz, že se zbytečně podrobujeme nějakým choutkám z Bruselu, i když sami to už v právním řádu upraveno máme.

Příkladem byla – a to tedy není choutka z Bruselu, to je v rámci Rady Evropy – Istanbulská úmluva. Násilí je u nás trestné, bez ohledu na to, jestli jsou to ženy, jestli jsou to děti, a tak dále. Násilí je u nás trestné. Je zaručena rovnost pohlaví. Všechno, co je pro ochranu žen v této úmluvě, už v našem právním řádu je. Tato úmluva nepřináší nic z hlediska ochrany. To, co je tam navíc – a jsem skutečně rád, že tato úmluva neprošla – je o přeškolování společnosti. Že by byly – kdysi se tomu říkalo politické školení mužstva – nějaké speciální kurzy ve školách, a tak dál, a samozřejmě, že by to stát musel podporovat finančně. To znamená, zase by to dělaly nějaké politické neziskovky, které by na tom rejžovaly, a tím by se prohlubovalo naše zadlužení, a tento business by těmto lidem opět museli platit chudí důchodci ze svých daní. Takže toto je třeba příklad právní smlouvy, mezinárodní smlouvy, která je zbytečná.

Všechny příspěvky s Zdeněk Koudelka

Diskuze:

    1. Tak tak. Až budou u moci politici, kteří znají jen EU a Aspen Institut (vzor Hladík nebo Lipavský), vše se rázem změní.

      1. Tak to je mantra ODSáků neustále se odvolávajících na minulý režim, ještě že byl, na koho by pak házeli vinu, že?

        Jen nevím, jak vysvětlit, že politici na západ od našich hranic, kde ten zlý komunismus nebyl, jsou naprosto stejně marní jak ti naši….

  1. „Vypnutí webů v roce 2022 bylo nejzávažnějším útokem na demokratické základy státu za 35 let“

    – Desatina percenta ovčanov protestovala.
    10 percent ovčanov protestovalo MLČKY, iba v hlave.
    A 90 percent oviec TO BOLO JEDNO.

    Takže : Vypnutie bolo silne DEMOKRATICKÉ. Ústavná väčšina oviec suhlasila a mlčala.
    Nech žije DEMOKRATICKÁ tyrania.

    Rozdiel DEMOKRACIA a diktatúra :
    Diktatúra okrada a zabíja ľudí NÁSILNE.
    DEMOKRACIA okráda, vakcínuje a zabíja ovce S ICH SÚHLASOM.

    Vakcínované ovce PODPÍSALI svoj rozsudok.

    1. Vypnutí webů bylo sice demokratické, ale nebylo legální. Když ale máte soudy, kterým to politicky myslí, není nějaká nezákonnost problém.

      1. „Vypnutí webů bylo sice demokratické, ale nebylo legální. “

        – krásna veta. Presne vystuhuje FAKT, že demokracia je výsmechom, opakom slobody , legality.

        1. Tak demokracie rozhodně je omezením svobody, to je jisté, a je to principiální. Nemyslím si, že to je a priori špatně. Demokracie je vláda většiny v mezích stanovených Ústavou. Menšina tedy smí být omezena pouze do jisté, Ústavou definované míry (např. musí platit daně, i když nechce a k tomu může být nucena násilím, jehož míru a formu definuje Ústava), ale nesmí být omezena nad ústavní míru (nelze menšinu pozabíjet nebo umlčet, aby neprudila, tomu právě brání Ústava).
          Demokracie představuje svobodu omezenou vládou většiny.
          Na druhou stranu pokud by demokratické, tedy většinové, omezení svobody neplatilo, mohli by třeba transsexuálové prosadit trestný čin heterosexuálního styku. Protože ale vládne většina (resp. dokud), nepovede se jim to.

          1. To s těmi transsexuály je takový hezký teoretický příměr. Ale vezměme si reálný příklad z historie. Nacionální socialisti onehdy prosadili omezenou svobodu židů (tedy zrušení práva na život) většinově, demokraticky. Nemyslím, že by tomu jejich ústava nějak zabránila. Zřejmě tou většinou byla příslušně upravena. Jestliže připustíte nějaké (byť zdánlivě malé) porušení základních principů, nemáte šanci zamezit, aby se to totálně zvrhlo.

          2. „Demokracie je vláda většiny v mezích stanovených Ústavou. Menšina tedy smí být omezena pouze do jisté, Ústavou definované míry“

            – presne tak. A tú mieru obmedzenia určuje tá VäČŠINA. Ktorá vytvorila tú Ústavu.
            Bachár určuje, maximálne koľko krát môže bakuľou zmlátiť väzna.
            Logika je úžasná…….

      2. Co bylo na tom vypnutí webů demokratického? Nemyslím, že cokoli udělá demokraticky zvolená vláda se automaticky stává demokratickým.

        1. Na to asi není úplně lehká odpověď. Můj názor je ten, že pokud něco demokraticky zvolená vláda provede a demokratická soudní moc nerozporuje/potvrdí, pak je toto jednání demokratické. Ovšem uznávám, že nemám znalosti s. Rychetského.

    2. Opět se mýlíte. Demokracie je sice vláda většiny, ale omezená Ústavou. Ústava vytváří mantinely většinové moci = stanoví, co většinová (státní/veřejná) moc nikdy nesmí. I kdyby se tisíckrát většina v této zemi usnesla, že k večeři budete naporcován Vy, Ústava zaručuje neplatnost veškerých podobných usnesení a zajišťuje Vám bezpečnost před lidovým hlasováním.
      Druhá věc ale je, že pokud to většina prosadí prostřednictvím soudu, už můžete být servírován k večeři zcela bez problémů. Byť k tomu zase slouží vícestupňový systém, aby vytvořil pojistky proti svévoli zešílevšího soudce jako jedince. Pokud ovšem zešílí celý systém, jako ve 20. letech či 50. letech minulého století či jako v současné době, nepomůže Vám svěcená voda. Nicméně díky Ústavě máte alespoň naději, která umírá poslední.

      Pokud přihlédneme k tomu, že Ústavní soud ČR je schopen vydat rozhodnutí, že výslovně zaručené ústavní právo (nevypovídat proti sobě či svým blízkým) neplatí, že zákon smí chránit člověka před ním samým (antikuřácké zákony, dopravní zákony) a že existuje jakási objektivní odpovědnost za věc vyvozovaná pouze z hlediska vlastnictví, je jisté, že v ústavní demokracii dnes de facto nežijeme a můžeme jen doufat, že zrůdy jako JUDr. Rychetský a spol. se budou smažit navěky v pekle. Nicméně de iure ještě stále v ústavní demokracii žijeme a Ústava v této zemi stále platí nade všechny zákony i mezinárodní smlouvy (včetně všech „pokrokových“ nápadů z Bruseli či Štrasburku, protože podle Ústavy všechna moc v ČR patří lidu a ne nějaké zločinné EU).

      1. Teď Vám úplně nerozumím. Ústava by snad měla chránit vládu většiny, nikoli ji omezovat.
        Ona samozřejmě nedělá ani jedno ani druhé. Jednak se dá odhlasovat změna ústavy (a to nikoli všelidovým hlasováním), druhak je v ústavě napsáno, že meze práv a svobod mohou být upraveny zákonem. Takže nějaký „bezvýznamný“ přílepek k zákonu schválený bez valného zájmu zastupitelů může z ústavou zaručeného práva udělat trhací kalendář. Když to někdo napadne, ústavní soud to posvětí. Viz např. objektivní odpovědnost provozovatele vozidla. Prostě platí, že jakmile je ustavena státní moc, může si při troše dobré vůle a šikovnosti dělat co chce – minimálně čtyři roky.

        1. No ona nemůže. Ale popořadě.
          Ústava nechrání vůli většiny, Ústava ji naopak omezuje. Definuje, co veřejná moc nikdy nesmí. Chrání jednotlivce proti (z)vůli kolektivu. Viz.: všechna moc patří lidu (ne nějaké instituci, policii atd.); nikdo nesmí být zbaven majetku, svobody nebo života (bez řádného soudu); nikdo není povinen vypovídat proti sobě či proti osobě, jejíž případnou újmu by vnímal jako vlastní; cenzura je nepřípustná… atp.
          Máte pravdu v tom, že Ústava není neměnné slovo Boží a že ji lze měnit. Nicméně je potřebná shoda převyšující běžnou většinu. Ale ano, máte pravdu, že pokud zešílí drtivá většina lidí, Ústava už pak nepomůže nikomu (viz. např. Výmarská republika a její demokraticky přijaté Norimberské zákony). Zákony mohou Ústavní práva upravovat pouze v případě, že je neomezují nad ústavní rámec. Ostatně to je důvod existence Ústavního soudu…
          Úkolem všech demokratických pojistek, jimž Ústava dominuje, je zkomplikovat zvůli. Ale zabránit jí fyzicky samozřejmě neumí. Proto od Deklarace v US stále platí, že v případě selhání všech ústavních prostředků má lid právo vzít na svoji obranu do ruky zbraň. Upřímně, to mi v naší Ústavě nejvíc chybí.

          1. Pokud by ústava omezovala vůli většiny, popírala by princip demokracie. Ústava má chránit občany před zvůlí státu. Ale to je spíš jen akademická debata.
            Jinak ta ústava je (zvlášť dnes) jen takové pozlátko. Nikdo nesmí být zbaven majetku. A co jsou daně? Svobody nebo života… A co je povinná vojenská služba (už zas se o ní uvažuje) nebo případná mobilizace? Vypovídat proti sobě… Co ty veřejné útoky na „výmluvy na osobu blízkou“?
            Máte pravdu. Tzv. pojistky mají zvůli omezit. Ale tam, kde je (z)vůle, tam je cesta. I US ústavní dodatky jsou relativisovány. Právo na ozbrojený odpor je hezká věc, ale to, že to bude někde napsané, je Vám houby platné, pokud si to právo před přesilou státní moci nedokážete uhájit (ostatně tak jako ostatní práva).

      2. Roman napsal :
        „Demokracie je sice vláda většiny, ale omezená Ústavou. Ústava vytváří mantinely většinové moci = stanoví, co většinová (státní/veřejná) moc nikdy nesmí. “

        – vláda většiny je omezená Ústavou , ktorú vytvorila a schválila tá väčšina.
        Bezva. Vrah aj sudca v jednej osobe.

        Pri kratučkom študiu Ústavy je jasné – že všetky „zaručené slobody“ môže porušiť vláda, ak to považuje za potrebné. VŠETKY.

  2. Práva a svobody mohou lidičkové mít, pouze dokud o nic nejde, dokud se zájmy věrchnušky a lidiček cca kryjí, dokud je dobrá nálada a svítí sluníčko. Když toto přestane platit, stává se z lidiček lůza (popřípadě svi**, jak nás nazval Foltýn), která je zahnána pět do podpalubí a práv zbavena. Opravdu si nikdo nemůže myslet, že nás „demokratickými nástroji“ nechá věrchnuška něco změnit. To jsou její nástroje, které má pro naše ovládání, to nejsou nástroje, pro náš vliv na věrchnušku a už vůbec ne pro obměnu věrchnušky. Každý rok, po který někteří čekají, že volby něco změní k lepšímu, je ztraceným rokem. Je to by malé dítě chtělo v šachu porazit mistra, který si může upravovat pravidla podle svých potřeb. Tedy když mu střelcem chcete vzít věž, tak oznámí, že střelec brát už věž nesmí. Nebo když mu chcete dát dámou šach, tak vám oznámí, že vaše dáma byla diskvalifikována. Prostě nemůžete vyhrát, pokud budete hrát jeho hru podle jeho pravidel.

    1. „Opravdu si nikdo nemůže myslet, že nás „demokratickými nástroji“ nechá věrchnuška něco změnit. To jsou její nástroje, které má pro naše ovládání, to nejsou nástroje, pro náš vliv na věrchnušku a už vůbec ne pro obměnu věrchnušky. “
      – Ako to vidím, tak OVCE , tzv. voliči sa ani raz nepokúsili zvoliť dobrú verchušku. Rok po voľbách VŽDY nadávajú na to čo zvolili.

      “ Každý rok, po který někteří čekají, že volby něco změní k lepšímu, je ztraceným rokem. “
      – SRANDA . Predsa VOĽBY NEMôŽU nič zmeniť . VOLIČI by zrejme mohli zmeniť, keby sa POKÚSILI, a keby rozmýšľali zvyškom mozgu, a nie vtákom.

      1. Protiřečíte si, protože sám popíráte, že (současnou) zločineckou vládu nelze změnit. Lze! A velmi snadno! Jak píšete, stačí přece jenom volit do veřejných funkcí lidi, kteří v minulosti projevili postoje v souladu s Ústavou a demokratickým právem. Je to triviálně jednoduché!
        Jestliže voliči stále dokola volí politiky, kteří opakovaně selhávají, znamená to, že to je jejich (voličů) svobodná vůle. Že chtějí chronicky selhávající politiky, protože jim vyhovují. Možná jsou jim nějak blízcí, třeba odmítají lidi, kteří jsou schopnější a chytřejší? Je to jejich vrcholné demokratické právo, volit lůzu.
        Tedy změnit to lze snadno, ale těch, kteří požadují změnu je menšina. To neznemaná, že to nejde, to znamená, že není demokratická vůle. A to je v pořádku.
        Každá země má právě takovou vládu, jakou si zaslouží.

        1. „To neznemaná, že to nejde, to znamená, že není demokratická vůle. A to je v pořádku.“
          – ano, je to v poriadku, pokiaľ akceptujeme, že väčšina môže konať akokoľvek proti menšine. „Demokraticky“ je to „v poriadku“.

          Z hľadiska mojej tužby po slobode je to totálny zločin. Preto považujem demokraciu za tyraniu väčšiny. Demokratickú tyraniu.
          Demokratickú tyranskú vakcináciu mRNA.

  3. „Vojenské zpravodajství jim poslalo dopis, a vojenské zpravodajství bylo k tomuto kroku zase určitě iniciováno někým z vlády. Já si nedovedu představit, že by něco takového udělalo vojenské zpravodajství ze své iniciativy, bez konzultace s vládou. To by bylo možná ještě horší.“

    Ale tohle všechno je přece jasně zdokumentováno! 25.2.2022 se konala mimořádná schůze vlády „k hybridnímu působení proti zájmům České republiky“, kde v bodě č.9 je Úkol pro vojenské zpravodajství (vláda z podnětu ministrině obrany přijala usnesení č.135/D). Ještě týž den poslalo NCKO, které je součástí Vojenského zpravodajství, dopis řediteli NIC.cz, ve kterém „žádá o technické znemožnění přístupu k navrženým dezinformačním stránkám obsaženým v připojeném seznamu“. Pan ředitel z toho asi nebyl úplně šťastný, takže 28.2.2022 mu byl adresován dopis od s.ministra Síkely, kde stojí: „V této souvislosti potvrzuji Vámi formulovanou domněnku, že v současné mimořádné situaci a na základě přímé výzvy (sic!) příslušné složky Vojenského zpravodajství je zamezení přístupu na tzv. dezinformační weby uvedené na seznamu v zájmu obrany národní bezpečnosti nutné a nelze ho považovat za porušení pravidel síťové neutrality.“ Panu řediteli bylo možná divné, proč mu to píše nějaký ministr průmyslu, ovšem 2.3.2022 mu přišel dopis téměř totožného znění od Mgr. Bc. Víta Rakušana, 1. místopředsedy vlády a ministra vnitra. Tady končí veškerá sranda.

    Jak říká pan Koudelka: „Právo vždy bude odrazem moci – a moc určuje, co je považováno za spravedlivé.“ Jistě. A jelikož je naše právo odrazem státní moci, chrání prioritně stát.

    1. Všetko pravda. Všetko múdre.
      Len chýba jedna JEDINÁ vetička :

      Ovce, tzv. ovčania sa prakticky vôbec , ani len slovne nepostavili PROTI tyranii vlády (ktorej sami dali moc) .
      Ta tyrania vlády je fakticky DEMOKRATICKÁ, pretože ústavná väčšina oviec súhlasila mlčky, alebo nahlas.

      Je ABSURDNÉ, že ovce NEpovažujú demokraciu za cestu k získaniu slobody. Považujú demokraciu za mašinku na baterky, ktorá všetko zabezpečí bez pohnutia prstom ovčanmi.

      1. Já si myslím, že je to ještě horší. Občan je od malička formován státem jako řádný (řadový) člen demokratické společnosti a vůbec ho nenapadne, že by to mohlo být jinak.

        1. je to ještě horší. A nazýva sa to INDOKTRINÁCIA.
          Znásilnenie väčšiny ovčanov nie formou násilia, hrubou silou, ….. ale pomalým nenápadným osprosťovaním, nalievaním sračiek do hláv väčšiny ľudí. Títo indoktrinovaní „ľudia“ sú fakticky Zombí, ktorí sa neriadia vlastnou vôlou a svedomím, ale sračkami, ktoré im naliali do hláv od útleho detstva.
          Indoktrinovaní „ľudia“ nie sú iba obete , ale sú aj vykonávateľmi ZLA, ktoré majú v hlave pod nálepkou „dobro“.

          1984 : Zlo je Dobro , ….. Vojna je Mier , …… Nenávisť je Láska

        2. „Občan je od malička formován státem jako řádný (řadový) člen demokratické společnosti…“. To je přeci v pořádku! Nebo Vy snad nejste řádným (řadovým) členem demokratické společnosti?
          Problém je spíš v tom, že většina občanů nevnímá jako problém, když politici lžou a podvádí.
          Vzpomínáte na film „Bílá paní“? Vzpomínáte na typický dialog voličů: „Vždyť to není pravda!“ „No to on ví taky, ale copak to může říct?“ Pokud jsou voliči prolhaní podvodníci, považují za přirozené, že si do svého čela volí prolhané podvodníky, kteří lžou prostě proto, že „musí“. Že to je běžné, nutné a není na tom cokoli problematického. Kedže „všeci kradnú“, tak proč by nemohli všeci aj lháť?
          Kdyby byli občané čestní a spravedliví, těžko by si do svého čela volili dvojité agenty, lháře a podvodníky, kteří udělají pravý opak svých slibů, nebo nevzdělané hlupáky, kteří nedokáží domyslet důsledky vlastního jednání.
          Problém je ve voličích, v jejich osobnostech a jejich (a)morálních vlastnostech a nikoli v jejich vědomí příslušnosti k demokratickému systému.

          1. Tak nevím, myslel jste to ironicky? Jako že stát má od malička tlouct lidem do hlavy svou ideologii? On to samozřejmě dělá, ale že by to bylo v pořádku? Já se tedy jako řádný řadový člen demokratické fialové společnosti necítím ani náhodou.
            „Většina občanů to nevnímá jako problém.“ Když něco nefunguje a nemáte reálnou moc to opravit, časem se s tím smíříte a přestanete to jako problém vnímat. Prostě se přizpůsobíte. Problém je v systému. Problém je v tom, že o mém životě můžou hlasovat jiní. A somozřejmě i ve voličích, kteří dávají systému legitimitu. „Kdyby byli občané čestní a spravedliví“, nesnažili by se vnucovat svou vůli ostatním.

          2. Nemyslím to vůbec ironicky. A nechápu, z čeho usuzujete, že souhlasím s tím, aby stát vtloukal do hlavy lidem (jakoukoli) ideologii (byť třeba v Německu, pokud budete dítě vychovávat v rozporu se státním zájmem, může Vám být dítě odebráno, ale jaké je tam praxe, netuším).
            „Já se tedy jako řádný řadový člen demokratické fialové společnosti necítím ani náhodou.“ To je v pořádku a plně Vás chápu, ale šlo přeci o větu: „Občan je od malička formován státem jako řádný (řadový) člen demokratické společnosti“. A to je podle mého názoru správné. Občan má mít povědomí o demokratickém právu, o principu ústavnosti a o má vědět, co jsou to demokratické principy a jak fungují.
            Zaměňujete slova. Člen demokratické společnosti je OK. Podporovatel Fialové vlády není OK, protože Fialová vláda lže a podvádí své voliče (nesnížíme žádné daně, nepodpoříme prodloužení věku odchodu do důchodu, stabilizujeme státní finance na straně výdajů atd. – to jsou prokazatelné lži). Na tom co dělá Fialová vláda není nic ani demokratického ani správného (naopak porušuje Ústavu a žádný čestný a demokraticky uvažující člověk ji už nemůže nikdy volit znovu). Ale právě proto je správné, pokud platí, že „Občan je od malička formován státem jako řádný (řadový) člen demokratické společnosti“.

            „Problém je v tom, že o mém životě můžou hlasovat jiní.“. Nevím, zda je to problém, je to princip zastupitelské demokracie. Správně by v ní mělo platit nikoli že o Vašem životě hlasují jiní, ale že ti jiní, Vámi delegovaní hlasují v souladu s Vašimi zájmy. Od toho si je volíte. Ale zároveň musíte akceptovat, že pokud jste v menšině a většina má odlišné zájmy, máte smůlu a jste nucen se podřídit vůli té většiny. To je demokracie.

          3. A vo vo vo tom to je. „Ale zároveň musíte akceptovat, že pokud jste v menšině a většina má odlišné zájmy, máte smůlu a jste nucen se podřídit vůli té většiny. To je demokracie.“
            Ano, jsem nucen. Násilím. A to je demokracie. Agrese. Nesouhlasím, ale chápu, resp. jsem nucen se podrobit. Jen nechápu, jak někdo může dávat rovnítko mezi pojmy demokracie a svoboda. O morálce lidí, „voličů“, můžeme spekulovat, tedy neměli bychom generalizovat. O amorálnosti systému žádné pochyby nejsou.

          4. Tak jistě. Ono je zřejmě mnohem lepší, když se bude většina podřizovat menšině, jak to máme už vyzkoušené.

            Kdopak dává rovnítko mezi svobodu a demokracii? Já znám jenom opačný případ – KohosiIného, který dává rovnítko mezi demokracii a opak svobody.

          5. Od listopadu 89 všichni politici žvaní o tom, jak jsme získali, vycinkali, vybojovali atp. svobodu a demokracii.
            Aby se většina podřizovala menšině je asi na stejné úrovni, jako když je to naopak. Co takhle připustit, že by se nemusel přizpůsobovat, resp. podvolovat cizí agresi nikdo, ať už je tím agresorem většina či menšina?

          6. Takže svoboda A demokracie, že. Mně to smysl dává. A chvilku to tak i mohlo vypadat.

            Prostě lunatik.
            Jenom jsem si zkusil představit libertariánskou včelu 🙂

          7. Ano. Svoboda A demokracie. Vyjadřují se o nich jako o jednovaječných dvojčatech.
            Líbí se mi Vaše hodnocení mé osoby. Můžu to taky zkusit?
            Socialista. Možná umírněný.

          8. Myslel jsem, když jste ondy tak prahl po exaktních definicích a chtěl se hádat o slovíčka, že se aspoň zastydíte.
            Za mě ano, dvojčata. Demokracie bez svobody pro mě není tou správnou demokracií (s využitím zjednodušené „definice“, že moje svoboda končí tam, kde začíná Vaše). Ale jak jinak – připouštím, že si lze teoreticky představit, že bude demokraticky odhlasováno nesvobodné rozhodnutí. Pokud však bude pořád demokracie, věřím, že bude bez zbytečných odkldů revokováno.

            V pohodě, nejsem vztahovačný 😉
            A jestli si vzpomínáte, kdysi na začátku našich debat jsem napsal cosi v tom duchu, že mi tak klidně můžete říkat. Já se za něj dokonce považuji, ačkoliv v mém pojetí to znamená něco jiného, než (pravděpodobně) ve Vašem.

          9. Ano, zastyděl jsem se 🙂 Proto jsem se opravil. Je fajn, když se na něčem shodnem.

  4. Na okraj. Byl tu zmíněn případ Nečesaný. Jako zřejmě případ, kdy soudy nechtěly uplatnit princip pochybností ve prospěch sprostého podezřelého. Svého času jsem se o to hodně zajímal a přečetl k tomu všechno, co se dalo. A dospěl jsem k názoru, že on to zcela jistě udělal. Ty údajné pochybnosti se týkaly toho, že korunní svědkyně popsala vraha, který vstoupil do provozovny zavražděné, tak, že to neodpovídalo Nečesanému (což jednak není nic neobvyklého, jednak se mohl i maskovat). A taky, že „takový od pohledu slušňák“ takový hrozný čin prostě spachat nemohl. Jenomže oproti tomu bylo celkem spolehlivě prokázáno, více svědectvími, že nikdo jiný v inkriminovanou dobu do provozovny nevstoupil (Nečesaný přiznal, že tam byl). Takže to jaksi nikdo jiný udělat nemohl. Ale, asi díky postavení a penězům svého papínka, Nečesaný ten justiční pingpong nakonec vyhrál a vysmál se spravedlnosti do očí.

  5. Žádné parlamentní komise, hezky pěkně trestní stíhání! Zneužití pravomoci úřední osoby. Porušení povinnosti při správě cizího majetku. To jsou jednoduché věci, pádné, srozumitelné, mám za to, že důkazně snadno podložitelné.
    Pak je samozřejmě obrovský problém se soudci. Tady nezbývá, než zavést do té žumpy odpovědnost za rozhodnutí. Rozhoduješ nezákonně – táhni k čertu. Ale aby to fungovalo, aby se to nestalo pingpongem „samosprávy soudců“, bylo by zřejmě nutné udělat pořádek odshora. Především ústavní žumpa si osvojuje manýry „dotváření zákonů“ a buduje opravdovou soudcokracii. To musí přestat. Jsem přesvědčen, že je to umožněno zejména tím, že není naplněno základní východisko Ústavy – to legendární „Lid je zdrojem veškeré státní moci“. Vinou politiků nemáme referendum a není možné udělat v zemi pořádek a přinutit tři údajné pilíře právního státu, aby fungovaly ve prospěch lidí této země.
    Kdo s výše napsaným souhlasí, ví už, koho volit v příštích volbách, které jsou snad poslední šancí naházet něco písku do soukolí totality.

    1. Dílo zkázy v soudnictví dokonal Rychetský (zásekem do volebního zákona těsně před volbami do PS v roce 2021), který Ústavní soud zcela zpolitizoval a tím i zdiskreditoval. Je to od té doby již nedůvěryhodná instituce rozhodujíce v zásadních záležitostech často ve prospěch Fialovy hrůzovlády a hradního rozvědčíka. ÚS se „podařil“ majstrštyk v posvěcení snížení valorizace důchodů na polovinu procentní sazby s katastrofálním a tak směšným odůvodněním, že by hrozil vznik národohospodářské škody !!! Národohospodářskou škodu vidím v jejich neustálém nemravném zvyšování platů, o které se ti slavní soudci dokáží vždy postarat. Jejich arogance a bohorovost, a to i v době současného hospodářského úpadku, nemá obdoby.
      Jak bylo správně řečeno: u soudů spravedlnost nehledejte…

      1. Rychetského ÚS je zdiskreditován už od té doby, kdy donutil Klause k podpisu Lisabonské smlouvy s tím, že se prý nejedná o ztrátu suverenity!

        1. ÚS je legalizátor ZLA , výkonný štátny orgán štátnej moci.
          Celá Ústava je zoznam ZLA, ktoré štát nesmie konať voči ovčanom, ……. ale každé z toho ZLA má povolenú výnimku na vykonanie, ak to ŠTÁT (vláda) považuje potrebné pre ochranu ovčanov !!!!!!!!!
          Takto fungoval CovidTeror akože celkom legálne.

        2. Ale nedonutil. Klaus podepsal LS proto, že nabyl dojmu, že většina obyvatel této země si to přeje. A k tomuto závěru dospěl na základě mediálního tlaku, protože v ČR neexistovala téměř žádná mediální opozice, která by se stavěla proti ratifikaci LS. Vox populi, vox dei. Proto podepsal, ač nesouhlasil. Ale nabyl přesvědčení, že většina lidí v této zemi s ratifikací LS souhlasí (podle mého laického názoru to byla pravda).

          Je to samozřejmě zcela něco jiného, než když dvojitý agent cizích mocností na pražském hradě podepíše něco, o čem poté vysloví pochybnosti. To nemá s vůlí občanů společného samozřejmě vůbec nic, to je jen slizký alibismus bezpáteřního amorálního křiváka, který si přepravuje půdu pro případ dalšího (kolikátého už?) zběhnutí.

          1. O tom se můžeme přít, ale s Klausem jsme ani jeden nemluvili 🙂
            Nicméně že si vyžádal stanovisko ÚS, v podstatě jako poslední krok před podpisem, je snad historické pravda. Myslím, že Klaus se dokázal postavit většinovému mínění, i když třeba při stávce na dráze v 1997 nakonec ustoupil. To nic nemění na tom, že od ÚS to byl vysloveně výsměch ústavě.

      2. Ve věci zkráceného jednání u valorizace důchodů už rozhodnutí ÚS existovalo v době, kdy jej řešila Fialová vláda a ÚS tedy nesměl v této věci rozhodnout podruhé, a už vůbec ne rozdílně. Je to v rozporu s nálezem téhož ÚS…
        Stejná kauza byla totiž řešena již za Nečasovy vlády, kdy ÚS projednání ve zkráceném řízení označil za protiústavní.
        Aby v této věci bylo jasno, snížení valorizace důchodů je právně možné, není a priori protiústavní. Je spíš amorální, jako celá tato vláda, ale v souladu se zákonem.
        Protiústavní jednoznačně je, a to je potvrzeno i nálezem ÚS, že o něm bylo rozhodováno ve zkráceném řízení. To je protiústavní (i když stejný ÚS řekl, že na Fialovou vládu se to nevztahuje, protože na ní se ani v tomto Ústava nevztahuje).
        Vzhledem k počtu hlasů je ale jisté, že by snížení valorizace důchodů bylo schváleno tak jako tak, pouze by k němu došlo později.

        1. Já bych k tomu dodal, že možná existuje více důvodů, pro které ústavní žumpa MOHLA ten zákon hodit fialovému hnusu na hlavu, ale především je tu jeden důvod, pro který to, nebýt ústavní žumpou, ale spravedlivým soudem, udělat MUSELA.
          A totiž, že ten zákon je absolutně nepřípustně retroaktivní, jednoznačně mění již nabyté právo důchodců na valorizaci důchodů, které vzniklo podle zákona, 31.1.2023. To je nepochybný nezvratitelný fakt. Takže zákon, který vláda dala do parlamentu až v únoru poté, samozřejmě nemůže tento již vzniklý majetkový nárok zvrátit. Je to obyčejná loupež. Není protiústavní snížit valorizaci důchodu, možná nemusí být protiústavní ani využít k tomu nějaké procedurální techtle v patlamentu, ale nelze to udělat zpětně.

      3. Tohle byla úplná brnkačka. V roce 2009 zrušila ta žumpa celé volby (zrušila ústavní(!) zákon o vyhlášení voleb v „akci Melčák“). To nás, mimo jiné, stálo bilion korun na dotacích pro solární barony.

    2. Já se hlásím, že s výše uvedeným nesouhlasím. Já si myslím, že to legendární „lid je zdrojem veškeré státní moci“ naplněno je. Lid si volí své zástupce, ti si pak vytvářejí zákony, ustanovují vládu, soudce atd. Takže na začátku všeho, tedy u zdroje, tu máme ten Váš lid a jeho volbu, jeho rozhodnutí. Ostatně si myslím, že tři zdroje socialistické armády jsou opravdu tři. Soudruh Húska, soudruh Žižek a soudruh Jirásko.
      Ovšem je otázka, jestli „být u zdroje“ je vždy úplně dostačující. Navíc v pozici jedince, který je v tom lidu obsažen jako jedno malé nepodstatné nic.

      1. „Já si myslím, že to legendární „lid je zdrojem veškeré státní moci“ naplněno je. Lid si volí své zástupce, ti si pak vytvářejí zákony, ustanovují vládu, soudce atd. Takže na začátku všeho, tedy u zdroje, tu máme ten Váš lid a jeho volbu, “

        – VYTESAŤ do žuly.
        V týchto slovách je vystihnutá absurdnosť DEMOKRACIE ako zdroja spravodlivosti.
        Demokratická vláda ľudu – demokracia , – zabezpečuje vládnutie zločincov cez osprostenie debilných ovčanov.

Napsat komentář