Zpět

Demokratická totalita

Text 17.11.20255 min Přehrát

„Jako je řízek s přívlastkem karbanátkem, je demokracie s přívlastkem totalitou“, říkávalo se na adresu demokracie „lidové“ – a říká se dnes na adresu demokracie „liberální“. Latinská definice contradictio in adjecto, čili logický rozpor mezi podstatným jménem a adjektivem, které ho zpochybňuje, má ovšem u demokracie zvláštní kouzlo: pokud se na demokracii na pokračování roubují upřesňující adjektiva, nakonec se totalitou stane i demokracie bez přívlastku. Dojde k opotřebení materiálu, k jeho degradaci.

Demokracie je dlouhodobě zkoušena, neboť ideál vlády lidu má více kritiků než stoupenců. Zpochybňuje se schopnost lidu zvolit, co je pro něj dobré. Proto bývá lidu svěřen pouze výběr expertů, kteří to vědí, a o obecné dobro se postarají. To je princip demokracie zastupitelské, anebo parlamentní (opět ta adjektiva!). Parlamentní demokracie je ovšem v troskách, neboť zastupitelé jsou namnoze zcela nekompetentní a nezřídka rovnou toxičtí. To se pak klade za vinu nekompetentním voličům: Každý národ má vládu, jakou si zaslouží. Není divu, že se oblibě těší bonmot, že demokracie je nejlepší ze špatných systémů.

Nejjistější způsob, jak zdiskreditovat demokracii, je, zdá se, její okupace a personifikace. Jakmile se některé politické strany prohlásí za demokratické, a konkurenci prohlásí za nedemokratickou, a když si někteří politici pro sebe exkluzivně vyhradí status demokratů, je po demokracii. Lidé vyloučení z „demokratické“ společnosti nejsou pouze znechuceni elitářstvím samozvaných demokratů. Stávají se alergickými na demokracii, coby klacek, kterým se demokraté ohánějí hlava nehlava.

Žádná škoda není nevratná a i demokracie je pojem, který může být jednou rehabilitován. Třeba proto, že dojde k diskreditaci totality, která právě demokracii vytěsňuje, a zaujímá její místo. Není ale moc pravděpodobné, že by se demokracie dočkala rehabilitace od současné generace, pro kterou je synonymem pro samozvaného demokrata korupčník, zloděj, mafián, ignorant, hlupák či sprosťák. Demokracie není pouze vyprázdněným pojmem. Stala se pojmem, který zcizili autoritáři a poškodili ho natolik, že nemá cenu se s nimi o demokracii přetahovat.

Pokud se ještě nedávno vysvětlovala krize evropských institucí deficitem demokracie, pak s globálním nástupem neosobních technologií, které se opřou o umělou inteligenci, ztratí lpění na demokracii smysl. Společnost se rychle adaptuje na globální regulaci, lidé uvykají korporátní šikaně, dozoru, ztrácejí rezistenci vůči propagandě a jsou manipulovatelní snáze než v minulosti. Ve výsledku pak poptávka po vládě lidu, čili po demokracii, není příliš patrná. Na demokracii se rezignuje, protože z ní není užitek. Člověk je připraven svěřit se do péče algoritmů, které vědí, co je pro něj dobré.

Demokratickou totalitou, anebo totalitní demokracií samozřejmě nebude završena lidská evoluce, stejně jako konec dějin nenastal s vítězstvím liberálů. Na lidské civilizaci je fascinující, že když člověk dojde na konec další slepé cesty, pokaždé se rozpomene na své staré já. Novým člověkem, člověkem po katastrofě, bude z nouze demokrat. Lidem nezbude, než si vládnout sami. Bůh nic neriskoval, když dal člověku svobodnou vůli. Pojistkou proti lidskému selhání je restart, návrat do původního nastavení. Až když je nejhůř, najde v sobě člověk člověka.

Všechny příspěvky s Ivan Hoffman

Diskuze:

  1. „To se pak klade za vinu nekompetentním voličům: Každý národ má vládu, jakou si zaslouží.“
    Ano, každý národ, který o sobě může rozhodovat, má takovou vládu, jako si zaslouží. Ale nejde jen o schopnosti voličů vybrat ty nejlepší. Kompetentní voliči jsou jen polovina, i když důležitá. Národ v první řadě musí mít schopné lidi, kteří utvoří politickou stranu s rozumným programem a nabídne schopné kandidáty na funkce. Až potom má lid možnost je zvolit. Protože nezávislým lidem úplně stejně, jako za socíku politici kandidovat do sněmovny nedovolili.

    V totalitě by se pan Fiala nemusel obtěžovat s volbami, pana Babiše by našli s kulkou v hlavě, a pánové Okamura, Turek, Macinka, Rajchl a Sterzik by skončili s paní Konečnou ve vězení a celý ten tyjátr s volbami a následným osvětlováním minulých hříchů zvolených kandidátů bychom si ušetřili. Jestli by to bylo lepší, může každý posoudit sám.

    V demokracii samozřejmě není po demokracii poptávka. Je to samozřejmost, i když její úroveň by mohla být vyšší. Poptávka bývá po tom, co nemáme. To ovšem naprosto neznamená, že by většina lidí toužila po diktatuře.

  2. Myslím, že v úvodu je Vaše polemika zbytečným hraním si se slovy.
    Když dojdu na konec slepé uličky, nezbyde mi než vátit se do místa, odkud jsem vyšel, a zkusit vyrazit jinudy. Ano, jsem bohatší o zkušenost „tudy ne, přátelé“ – ale nic to nemění na tom, že nemám tušení, jestli směr, kterým jsem vykročil tntokrát, je ten správný 🙂

  3. Dovolím si okomentovat nepochopení: Pojistkou proti lidskému selhání je restart, návrat do původního nastavení.
    Přitom další věta je ve svém směřování v pořádku: Až když je nejhůř, najde v sobě člověk člověka.

    Restart se děje stále a stále, ale není to nikdy návrat do jakéhosi domnělého vyfilozofovaného původního nastavení. Po každé vyzkoušené slepé uličce jsme zkušenější a naštěstí i otužilejší, a blíže k dalšímu pokroku, protože dříve nebo později dojde automaticky k přesycení nekvalitní produkcí, zvědomění se v tom, a posunu. Vyzkoušet se ale konkrétní přístup musí několikrát až vícekrát, nejde to na jeden pokus. To ale neznamená, že pak nezkusíme zas jinou nekvalitní produkci, která dřív nebo později zas přinese bolest, a tak si toho posléze zas a konečně všimneme.

    Je to vždy evoluce, není to návrat k původnímu nastavení, i když náš přístup končí výraznou až totální destrukcí. Do nového jdeme s tímto zážitkem a s tímto vědomím, vždy kupředu, i kdyby to bylo v kruhu, není to navěky, protože i zacyklení jendou bude tak útrpné, že bude muset být ukončeno.

    A musí to dozrát právě tak hluboko, aby člověk v sobě našel člověka. Bez toho to není možné. Tedy je dobře se v té nekvalitní produkci přijmout, protože bez toho sebe nalézt nejde. Ono se to pokaždé stane hlouběji, to nalezení člověčenství, ale ono to kupodivu pořád ještě nestačí. Je to ohromný úspěch, kam až jsme se dostali, ale pořád to není to ono, pořád to nestačí, a očividně to nepřináší permanentní výsledky. Tedy nejde o to v sobě nalézt jen člověka, ale celou dobu jde o toho bohočlověka, kvůli kterému se to celé divadlo děje. A to je důvod, proč dosud ta produkce byla vždy jen nekvalitní. Myšlením a vymýšlením v oddělenosti od vesmíru a od jeden druhého a dobra od zla, se totiž kvalitních výsledků dojít nedá.

Napsat komentář