Zpět

Co rozhodne volby

Text 4.8.20256 min Přehrát

Obecně se má za to, že volič ve vlastním zájmu svěřuje pravomoc řídit stát lidem, kteří nabízejí dobrý program a jsou kompetentní ho realizovat. Je to představa naivní. Ve skutečnosti je program ve volební kampani upozaděn a kompetenci uchazečů o moc si občan nemá jak ověřit. V praxi tedy může řídit stát kdejaký trouba, a zhusta se tak i děje, pokud se mu nějakým způsobem podaří udělat na voliče dojem a získat jejich hlasy. Více než cokoli jiného rozhoduje volby politický marketing.

Lidé od reklamy, kteří jsou zaplaceni politickými stranami za to, že dostanou jejich politiky do parlamentu, jsou pragmatici a realisté. Je jim jasné, že prodávají problematické zboží. Klíčem k úspěchu proto není srozumitelně vysvětlit, co politici reprezentují a slibují. Důležité je rozumět voliči, vědět co chce slyšet, dostat se mu do hlavy. Reklama pracuje s údernými slogany, s primitivní zkratkou, ať už jde o vytvoření pozitivního obrazu klienta, anebo o poškození politického konkurenta, tedy o reklamu negativní.

Reklamní agentury nepočítají s voliči, kteří jsou politicky gramotní, mají představu o tom, co lze od politiků očekávat a pečlivě váží, kdo nejlépe splňuje jejich náročné požadavky. Tito politicky gramotní voliči jsou minoritou, která volby nerozhoduje. V komunikaci s veřejností politický marketér sází na voličovu lhostejnost, kalkuluje s jeho nevědomostí, počítá s obecnou politickou idiocií. Nikoli proto, že by se nad voliče nějak vyvyšoval. Pouze ze zkušenosti ví, že to minule fungovalo a tudíž to bude fungovat i teď. Pokud je pro politika, uzavřeného ve vlastní bublině volič záhadou, velkou neznámou, pak politický marketér voliči dokonale rozumí. Má ho přečteného. Ví, kudy vede cesta k jeho hlasu.

Volby jsou soubojem reklamních agentur. Politické strany je platí z veřejných peněz, čili štědře. Politická kampaň je lukrativní zakázka, a kdo se k ní dostane, má vysokou motivaci uspět. Ambicí reklamní agentury není vytipovat ty nejlepší politiky s nejlepším programem, ale co nejvíce pomoci platícímu klientovi, kterým může být i korupčník, mafián, psychopat či bezmozek. Z tohoto pohledu není politická reklama pro občana nějaké terno. Bez sugestivní nápovědy by možná při volbě tápal, ale s nápovědou má téměř jisté, že šlápne do něčeho smrdutého.

I politickým marketérům vládnou politici, které dostali k moci. Ne vždy se svým úspěchem chlubí, a zdůrazňují, že jejich přístup byl profesionální, dělali svou práci, že nešlo o nic osobního. Protože takový marketér není žádný pitomec, nemohl přehlédnout, že při minulých volbách nechal voliče zvolit notorické nuly, které navíc na politiku zcela rezignovali a omezili se na dobře placenou pasivní rezistenci. Stát funguje na jakéhosi bruselského autopilota. Bují korupce, lidé chudnou, ekonomika upadá, ale marketéři se k odpovědnosti za to, co způsobili, nemají. Blíží se volby a jejich úkolem je ujistit voliče, že posledně volil chytře a nemá smysl přepřahat.

Co přesně rozhodne volby, nevíme. Víme ovšem, co je nerozhodne. Nebudou to statistická data, rostoucí státní dluh, nebudou to ceny energií či potravin, čili inflace. Nebude to ani zvyšování daní či ponižování důchodců, anebo snaha této vlády zavléct nás do války. To vše lze ve spolupráci s médii bagatelizovat či zamlčet. Volby rozhodne diskreditace opozice, kterou zkušení marketéři nařknou z nepravostí všeho druhu a vylíčí ji jako smrtelnou hrozbu pro demokracii. To, co nám vládne, není za co pochválit, lze ale docílit, že to voličům zbude, podaří-li se znemožnit konkurenci.

Volby rozhodují emoce, nikoli rozum. Strach z neznámého anebo obava ze změny jsou důvodem, proč lidé opakovaně volí to, co znají, co vidí v televizi, co jim připadá normální. Strašení opozicí funguje proto, že většina občanů si neumí představit, že by z politika mohl být užitek. Dosud se to nikdy nestalo. Kdo slibuje, že do politiky přinese odpovědnost, poctivost a rozum, je automaticky podezřelý. Jde o hodnoty, které si prostě volič s politikou nespojuje. Než riskovat zklamání, volí politiky, u kterých má jistotu, že ho ničím nepřekvapí: Osvědčené korupčníky, notorické lháře, intrikány, arogantní papaláše a prázdné žvanily. To je portfolio, se kterým se při robustním marketingu vyhrává parlamentní většina a sestavuje vláda.

Všechny příspěvky s Ivan Hoffman

Diskuze:

  1. Lidé přímo ty kdo budou řídit stát, tedy vládu nevolí a nemají na to, kdo bude ministrem žádný vliv. Nejen u nás, je to světový standart, neznám zemi, kde lidé volí členy vlády. V zemích s prezidentským systémem volí přímo toho, kdo stát řídí, ale to není náš případ.

    Diskreditace opozice je dnešním vládnoucím stranám málo, vrátily se ke kriminalizaci opozice. Nejvyšší představitel ANO stále čelí obvinění, nově byla zakázána propagace komunismu, obviněna SPD a její nejvyšší představitel a také nejznámější představitel Motoristů. Není jediná opoziční strana, která má podle průzkumů možnost uspět ve volbách, která by nečelila kriminálním obviněním.

  2. Poněkud depresivní, leč pravdivé či pravdě se blížící.
    Už mne to nepřekvapuje, ale z hlavy to vyhnat nejde – bilbórdy! Jsou psychologicky účinné, to se celkem ví. Kladu si tedy otázku, co to musí být za voliče – debily, když se rozhodují koho volit podle hesla či obličeje, které míjí a registruje je maximálně několik vteřin.

    Za jisté považuji následující:
    Třetina občanů je (zatím ještě) celkem spokojena.
    Třetina voličů je (zatím ještě ne dost) nespokojena.
    Třetině občanů je to celkem fuk.

    Co s tím?
    Nic.

  3. Co rozhodne volby? Především vůle imperátora, kolonizátora a jeho výkonných protektorů. Volby jsou zjevně jen fíkovým listem pro uplatňování jeho vůle. A ten si jejich výsledky (k obrazu svému) vždy nějak (a to jakkoliv) zařídí. Změnit to může jen vliv zase jiného – dostatečně silného konkurenčního impéria. Naše země (střed Evropy) jsou po více než tisíc let ovládány některým, z právě mocných a vlivným impérii – od Franské říše, za krále Přemysla Otakara II., či Karla IV., jsme to na čas snad byli i my, kdo ovládal střed Evropy, ale potom se o něj přetahovaly střídavě vždy – v daném čase aktuální „mocnosti“ – Polsko, Prusko, Rakousko, Francie, Rusko, později Německo, SSSR a dnes USA. Demokracie – „vláda lidu sama sobě si“ je sice známá od starého Řecka (už po tisíce let). Ale je také dnes už zjevné, že demokracii musí někdo nastolit, udržovat a chránit, jinak má jepičí život. A ten někdo zase není nikdo jiný, než některá z právě aktuálních „mocnosti“ – potom platí, jaká mocnost, taková demokracie. Francouzská revoluce takový jepičí život měla. Sice ve svém posláním se nakonec zvrhla, propadla a změnila v novou totalitu, ale zanechala po sobě významnou ideu – podobně jako křesťanství před 2 tisíci léty. Ukázala se totiž jako velice mocný a účinný prostředek a nástroj k vládnutí – ovládání lidí, národa (jen se nesmí právě aktuálně mocnému imperátorovi vymknout z rukou, protože jinak dochází k výměně na pozicích právě toho mocného a vlivného impéria. Takže u nás v podzimních volbách, ať bude vůle lidu jakákoliv, zjevně nemůže zvítězit nikdo tak, aby mohl jakkoliv ohrozil pozice, vliv a zájmy dnešního imperátora. Pokud ovšem ta vůle lidu – se silným domácím opozičním představitelem a lídrem, nebude mít v zádech jiné mocné konkurenční impérium. Ostatně, boj amerických kolonií za nezávislost (na Anglii), v polovině 18. století a vyhlášení nezávislosti (1776), byl tak intenzivně podporovaný a financovaný tehdejším protivníkem Francie, až se ten tak dostala na buben, k Francouzské revoluci a jeho císařské hlavy pod gilotinu. Dnes potřebujeme spojence, „podobně jako americké kolonie v 18, století“, kteří nás podpoří a pomůžou nám vymanit se z naší dnešní koloniální nadvlády, závislosti, otroctví, vrátit nám naši nezávislost, svrchovanost, suverenitu a vyhlásit a garantovat naši neutralitu. Což musí být samozřejmě i v jeho zájmu. Začít se ale musí doma.

    1. Nejzábavnější je na tom ta na víra a naděje, že příští volby něco zásadního změní. A když to nevyjde, tak „musíme vydržet“ do dalších voleb a do dalších voleb.. Ono se to vlastně podobá tomu, když církev lidem slibovala nebe, ovšem až poté, co pokorně přetrpí život v pekle..

  4. Ivane, moc děkuju. Moc trefný a dnes je to perla!!!!!😉
    Přeju ti pevné zdraví a ještě hodně plodných dní, tvoření je TO proč tu jsme… a dává nám smysl… A sílu žít…
    Měj se a drž se…
    Děkuju.

Napsat komentář