Zpět

Historie umírá za živa

Text 25.8.20256 min Přehrát

Od historických mezníků 21. srpna 1968 a 17. listopadu 1989 uběhlo 57, respektive 36 let. Ani jedno z těchto výročí už nemá na život společnosti vliv. Současnost, každodenní realita liberálně demokratického režimu, není odvozena ani od frustrace z okupace, kterou se na Československu provinili naši spojenci ve zbrani, a není ani důsledkem východoevropské euforie z příslušnosti k idealizovanému Západu. Obě výročí jsou jaksi vyčpělá a slouží především politikům k primitivním pokusům o manipulaci veřejného mínění.

Srpnem 68 se straší děti a jednodušší dospělci, že se na nás z východu vrhnou ruští komunisté, asi aby nám tentokrát místo socialismu s lidskou tváří zatrhli globální kapitalismus. Jaksi se přehlíží, že Rusko Evropu nepotřebuje, neboť z technologické závislosti na Západě se mu podařilo vymanit díky spolupráci se zeměmi BRICS. Realita je taková, že nemáme co Rusku nabídnout a nemáme ho jak ohrozit.

Listopad 89 se setrvale připomíná jako vítězství pravdy a lásky nad lží a nenávistí. Ve společnosti, která je rozeštvaná jako nikdy a která si lže do kapsy, že je něco víc, než periferií Západu, ke kterému vzhlížela, působí někdejší revoluční nadšení nepřesvědčivě. Z touhy po svobodě vzešlo vítězství chamtivosti nad solidaritou, což může slavit leda cynik.

Když se zamýšlíme nad historií, psanou vítězi, můžeme bilancovat, co všechno padlo za oběť soudobým interpretacím, autoritativním mejnstrýmovým „narativům“. Obecně je obětí pravda. Historie umírá, umírají-li její protagonisté, aby se narodila s protagonisty nového řádu, nového konsenzu, nové tyranie. Na tom ovšem není nic překvapivého, člověku je to odjakživa jasné. Co si ovšem nepřiznáváme, před čím odvracíme zrak, je skutečnost, že historie umírá za živa, v nás, kteří jsme jejími pamětníky a dokonce jejími aktéry.

Může za to proud času, který nás unáší z bodu, kdy vše je přehledné, jako na dlani, někam do nepopsané budoucnosti, aniž bychom věděli, co ten proud času s námi udělá, jak smýkáni dějinami získáme nadhled, anebo ztratíme přehled. Právě proměna historie v čase, tedy to, že není nahlížena jako momentka, nýbrž jako film, tedy jako kontinuum, kdy interpretace minulého závisí na budoucím poznání, činí historii příběhem s otevřeným koncem.

Na okupaci v roce 1968 reagovali Češi a Slováci pasivní rezistencí, což je eufemizmus pro kapitulaci. Patos nenásilného hrdinství se rychle vytratil, takže z historického vzepětí k socialismu s lidskou tváří nic nezbylo. Historie zaživa zemřela již v době, kdy se nenaplnila očekávání současníků, tedy o desetiletí dříve, než fyzicky zemřela generace „osmašedesátníků“ a s nimi jejich osobní zkušenost. Připomínat si něco, co se nestalo, zkrátka nevydrží na věky: Časem se do vzpomínek vkradou pochybnosti, zda toho co se nestalo, byla škoda, anebo zda jsme měli štěstí, že se nestalo, co hrozilo, kdyby nedošlo k té okupaci.

U listopadu 89 to nebude jiné. Euforie z nabyté svobody neměla dlouhého trvání. Místo změny režimu na vyšší level, vzali politici zavděk levelem nižším. Vrátili se ke kapitalismu, který již v minulosti prokázal, že se jedná o slepou cestu vývoje, neboť zákonitě tíhne ke krizi a k válce, jako jejímu řešení. I listopad 89 je historií, která umírá zaživa, když místo nějaké tvořivé vize parazitují mladší generace na dědictví těch minulých. Listopad 89 se historickou událostí nestal, a především se jí už nestane. Tak jako se po srpnu 68 stala historií normalizace, po listopadu 89 se historií stala privatizace, neboť historií je vždy to, co se stalo, nikoli to, co se nestalo.

Důležité je mít na paměti, že v měnících se historických kulisách se odehrávají stále stejná lidská dramata, kdy se buďto člověk snaží záludně vyzrát na člověka, anebo člověk člověku v nouzi podává pomocnou ruku. Jsme zde pro sebe anebo proti sobě, nezávisle na přeceňovaných historických meznících. Není větší marnosti, než reptat na neosobní historii, spílat špatným historickým kulisám. Po pravdě neexistuje doba, ve které by člověk nemohl být člověkem. Ale ani doba, ve které nehrozí, že šanci stát se člověkem člověk promarní.

Všechny příspěvky s Ivan Hoffman

Diskuze:

  1. „Nie je hlava štátu“. Leyenovú vyhodili z rokovania na Trumpovom washingtonskom summite – Richard C. Cook, Global Research

    25. srpna 2025

    Nie je líderkou ani zvolenou hlavou štátu

    Tento clánok dramatizuje fakty, že EÚ nie je „národ“ a Ursula von der Leyenová nie je „líderkou“ národa. Je byrokratkou zastávajúcou administratívnu pozíciu v dost nestabilnej únii. Samozrejme, nemá právo zúcastnit sa stretnutia Trumpa s národnými lídrami. Nie ej to však jediná chyba. Ani Zelenskyj nie je lídrom „národa“, pretože Ukrajina je v skutocnosti kolóniou angloamericko-sionistickej ríše. Predtým bola
    súcastou Sovietskeho zväzu. Ukrajina nikdy nebola „národom“.

    Bystrí reportéri z Apollo News v záplave mediálneho pokrytia po summite zachytili túto drobnost :

    Podpredseda Bundestagu Omid Nouripour v utorok v programe
    „Frühstart“ televízie n-tv povedal , že Ursula von der Leyenová bola pocas Trumpovho stretnutia s európskymi lídrami vo Washingtone nútená opustit miestnost. „Uprostred vcerajšieho stretnutia… musela pani von der Leyenová odíst,

    pretože Americania povedali: ‚Chceme hovorit len s lídrami.'“

    Podla Nouripoura bola predsednícka Európskej komisie vyhodená z miestnosti, pretože ju americkí politici nepovažujú za zvolenú hlavu štátu. Nouripour tento americký názor okamžite spochybnil: „Pani von der Leyenová zastupuje viac ako 400 miliónov ludí. Vcera bola aj hlasom štátov, ktoré neboli prítomné a ktoré sú velmi relevantné pre spor s Ukrajinou, ako napríklad Polsko, pobaltské štáty a Ceská republika.“

    Povedal, že stretnutia s Trumpom boli príliš o tom, ako ho nerozrušit, namiesto toho, aby sa zastupovali „vlastné národné a európske záujmy“. Európa musí zostat na strane Ameriky, povedal, ale musí sa tiež stat nezávislejšou, aby mohla sama podporovat Ukrajinu.

    Von der Leyenová zastupuje „viac ako 400 miliónov ludí“ rovnakým spôsobom, ako neslušní úradníci na úrade pre evidenciu motorových vozidiel zastupujú miestnych vodicov.

    V prvom rade neexistuje žiadny jednotný európsky lud ani jednotný európsky národný záujem, v mene ktorého by von der Leyenová mohla hovorit. Nemá žiadny zmysluplný rozpocet, nevelí žiadnej armáde a nemá žiadnu politickú legitimitu.

    Von der Leyenová naposledy vyhrala volby do krajinského parlamentu Dolného Saska v roku 2003; celá jej kariéra odvtedy bola produktom zákulisných dohôd, vnútrostraníckej hierarchie a patronátu Angely Merkelovej.

    Ten ju vyniesol na popredné miesto sériou vládnych postov, ktoré vyvrcholili jej šestrocným funkcným obdobím ministerky obrany, kde bola všeobecne obvinovaná zo zlého riadenia a nekompetentnosti. V roku 2019 si len tretina Nemcov myslela, že Merkelovej „najslabšia ministerka “ je spôsobilá predsedat Európskej komisii, co je pozícia, za ktorú vdací do znacnej miery politickým trianguláciám Emmanuela Macrona.

    Americania mali úplnú pravdu, ked jej povedali, aby odišla, a mali by to robit castejšie.

    ZDROJ: Richard C. Cook, Global Research

  2. Myslím, že Rusko Evropu potřebuje, ale dokáže se bez ní obejít. Realita je taková, že máme co Rusku nabídnout, od letadel po luxusní výrobky a Evropa ho místo toho bezesporu ohrožuje a poškozuje, i když ho nedokáže zničit. Evropská podpora pomohla Majdanu k vítězství. Vražení klínu do spolupráce Ruska a Ukrajiny obě země velice poškodilo. Evropa přímo podporuje zabíjení Rusů jak financováním, tak dodávkami zbraní, výcvikem. Sankce způsobují potíže a nižší příjmy. Vstupem do NATO Švédsko a Finsko velice omezily ruským lodím přístup do Baltského moře a tím i Atlantského oceánu a prodloužily jeho hranici s NATO.

  3. Český národ umírá zaživa, protože je zbavován vlastní historie. Slouhové a podslouhové popisují roky 1948-89 jako hrůzovládu, jako období, které se od popravy Milady Horákové nezměnilo. Opomíjejí studenou válku, tedy snahu zlikvidovat sovětský blok, do kterého jsme ekonomicky i vojensky patřili. Vojensky to nešlo, tak se rozvracelo zvnějšku. Balonové akce, špionáž, teroristické akce, embarga i agenti chodci. Podle historičky Muriel Blaive posléze došlo k jakémusi sociálnímu kontraktu mezi utlačovanými a utlačovateli: „My vám dáme zdravotnictví, školství, plnou zaměstnanost, byty, kulturu (takové ty tupé jistoty o nichž mluvil Havel) a vy se od nás necháte dál terorizovat. Když podvodný Havel ustoupil od své údajné podpory socialismu (a vlastně všeho, co kdy hlásal) zbyla ze socialismu s lidskou tváří jen „ztráta samostatnosti“ v Srpnu 68. Jako bychom teď nějakou měli. Přepisuje se respektive vynechává První republika, kromě Bati a pár citátů z Masaryka. Nemluví se o národním obrození. Máme novou sochu Marie Terezie, císařovnu Sissi v Pantheonu NM, Mariánský sloup a snahu vylíčit, že jsme po Bílé Hoře netrpěli, ale naopak.

Napsat komentář