Zpět

Čepice s čerty

Text 6.7.2024

Šestého července, čtrnáct set patnáct. Zapamatovatelné datum z dějepisu, kdy se církev svatá zbavila definitivně jednoho nebezpečného dezoláta, který i přes opakované a vstřícné výzvy odmítl uznat pravdu, na které se shodl kolektiv vážených, moudrých a bohatých mužů. Tvrdošíjně si stál na své pravdě, kterou kromě něj uznávaly jen sprosté lidové vrstvy. Ano, církev potřebovala reformu, však se o ní už sto let intenzivně diskutovalo, ale dělo se tak na dobových Římských klubech, Aspen institutech a skupinách Bilderberg. Už tehdy příslušníci církevních elit psali knihy pro jiné příslušníky elit o Velkém resetu. Už tehdy se svolávaly summity, které měly za cíl uklidnit stále znepokojenější veřejnost a nastolit pořádek. A už tehdy to mocní řešili tím, že lidu předepisovali další a další daně.

Ten český dezolát mohl dosáhnout vysokého postavení. Sám to dokonce chtěl. Vysvětit se nechal, protože chtěl „mít dobré bydlo, vzácné rúcho a být lidem vzácen“. Mohl po celý svůj život žít z práce drobných podnikatelů a zaměstnanců, mohl jezdit po světě, přednášet před plnými sály, mohl se zapojit do mnoha církevních reformních skupin, případně mohl udělat skvělou kariéru v církevních neziskovkách, které tehdy byly v každé vesnici. Dveře měl otevřené. Stačilo jen vědět, jaký je ten správný názor.

Ale on ne. Z nepochopitelného důvodu se rozhodl, že reformu církve nebude řešit s církví, ale s póvlem. Bude mezi lidmi šířit dezinformace o tom, že papež je zlý, že ho není třeba poslouchat, že odpustky jsou sprostá loupež a že kapři si rybník sami nevypustí. A ani deset strategických komunikátorů typu Zbyněk Zajíc z Házmburka, Jan Železný, či Štěpán Páleč s tím nic nenadělali. Inu, postupovali stejně zpupně a hloupě jako plukovník Foltýn.

Tak mu alespoň smazali fejsbůkový profil v Betlémské kapli.

Ale ani to nepomohlo. On přešel na Telegram v jižních Čechách a začal publikovat na Kozím Hrádku. Byl stále slavnější, měl stále větší dosah. Nakonec mocní usoudili, že hůř už být nemůže, aktivovali nezávislý soud – a ten s ním učinil zcela spravedlivý proces.

Prosím, všimněte si, tehdejší doba byla drsnější a přímočařejší, ale už tehdy věděli, že nejprve musejí spustit mediální hnojomety, musejí ho onálepkovat, a až pak ho profesně i lidsky zničit. Bylo třeba úředních kleteb a ve všech novinových plátcích se musí objevit v tom nejhorším světle. A tak mu na poslední cestu dali čepici s čerty. Aby ani ten nejhloupější Jaryn z Horní Dolní nezůstal na pochybách, že šlo o mimořádně nebezpečného kolaboranta, přímo napojeného na zločinný Putinův režim.

Změnilo se od té doby něco?

Ano, vládní spin doktoři už dávno zjistili, že stačí ta čertovská čepice. Není nutné zničit tělo hříchu. To bohužel vyrábí mučedníky, dezoláti mají pro podobné symboly slabost a dělají pak věci, kvůli kterým je třeba dodávat zbraně pochybným režimům, posílat peníze zkorumpovaným oligarchům a mobilizovat chudáky proti jejich vůli. Stačí nálepky, hnojomety, dohled a buzerace. Stačí se pídit po sebemenší chybě a na té pak vítězoslavně rajtovat. Člověka je třeba zničit hospodářsky, společensky, morálně… pak není třeba ho zabíjet. Až zůstane osamělý, zničí se sám.

Nakonec to ale nepomohlo… Dezinformátor byl sice potrestán podle všech měřítek právního státu, ale uběhlo dvacet let a církev přestala být patronem panovníků v celé Evropě. Naopak. Panovníci se stali patrony církve. Mocenská role se zcela obrátila. Panovníci přestali líbat prsten dobové liberální demokracie a doba církevní globalizace skončila. Ještě dlouho zůstala schopnost mobilizovat masy a určovat veřejný diskurs, ještě došlo na řadu pokusů, jak znovu získat ztracené pozice. Ale církev už nikdy nerozhodovala o tom, kdo kde bude vládnout. Naopak. Vládce rozhodoval, nakolik bude církevní aparát potřebovat a jakou úlohu mu svěří.

To všechno kvůli jednomu dezolátovi, který neměl ani vojsko, ani peníze, ani faktickou moc. Jen byl schopen každý den kázat a měl pro to dar. A skutečně to dělal dlouhá, předlouhá léta. I když se věnoval i jiným věcem, stal se dokonce rektorem Karlovy univerzity, dělal na reformě pravopisu, kamarádil se s řadou politiků, ba dokonce i s královnou Žofií, a napsal několik úspěšných publikací, to hlavní bylo, že každý den kázal na aktuální téma.

Dezoláti jsou prostě nebezpeční a pero je skutečně ostřejší než meč.

Všechny příspěvky s Vidlák

Diskuze:

  1. Máte sakra kliku, Vidláku, že je to jen metafora.
    Foltýn číhá, se Střížem za zády.
    Když jsem byl u vás, tušil jsem, že čertovská čepice pro vás je už ve výrobě.
    P.S.: Hus bývá často zobrazován jako hubený až vychrtlý – jak má kazatel být. Ve skutečnosti prý byl malý a celkem obtloustlý, což mě uklidňuje. Na příliš elekgantní hrdiny spíše seru, bývají marketingovým výplodem.

  2. Jo, jo, je to sice čím dál tím stejné, ale přece jen je tu jistý pokrok. Víte, jak bychom se měli, kdybychom té vrchnosti dnes odváděli stále jen ten pouhý DESÁTEK, jako naši předci?

  3. ‼ Je tomu více jak 6 x 100 let co byl v de facto už tehdy v „politickém procesu“ za hlásání svobody projevu a pravdy, a v důsledku nezlomného vlastenectví upálen Mr. Jan Hus ● A jak je tomu dnes? Kam jsme to po více jak šesti stech letech dopracovali? Já to vidím tak, že téměř vše české je vlastizrádně likvidováno, tunelováno či obětováno, aby cizácké mohlo vzkvétat ● Skutečná práva lidu jsou nahrazována vládní mocenskou ideologií jediného správného názoru ● Vlastenectví je stran vládnoucí moci dehonestováno a kriminalizováno, a skrze ohýbání trestně právních norem stíháno a v novodobých politických procesech souzeno ● Pravda je umlčována ● Svoboda projevu je znásilňována šmírováním veškeré internetové sítě, blokací a cenzurou jejich sociálních sítí, webů a platforem● Vládní ideologie jediného správného názoru ovládla veškeré masové sdělovací prostředky ● Oponenti vládnoucí totality včetně vládnoucího militarismu jsou stran vládnoucí moci uráženi, blokováni a umlčováni ●Těžce invalidní policie a justice jsou v zásadě už jen nástrojem totalitní státní moci ● Právo a spravedlnost jsou měřeny dvojím metrem ● Národ je moderně zotročován a Česká země se stala Bruselskou kolonií, vazalem Ameriky, a potravinovou popelnicí Evropy.

  4. Jiný náhled…
    Co jsme to za národ, že slavíme – státním svátkem! – upálení místra kazatele ve vykonstruovaném procesu. Proč neslavíme jeho narození nebo den vysvěcení, velkého projevu na Kozím hrádku apod.?
    zatímco třeba u Ježíška přiléhavě slavíme den jeho narození, ne zabití Židem…
    Také se v mééédiích moc nezdůrazňuje, že předešlý svátek – příchod zverozvěstů – je vlastně oslavou byzantské pravoslavné církve, což je vlastně dnešní Rusko…

    1. Vážený musím vás zklamat. Oslavou ukřižování Ježíše Krista (jak Vy píšete zabití Židem) jsou Velikonoce, které se stejně jako Vánoce slaví každý rok. A připomenutím jeho smrti je vlastně každé Svaté přijímání. Svátek upálení Jana Husa nám připomíná justiční vraždu spáchanou na člověku, který se nebál stát si za svým názorem. Slavit jeho narození je navíc velice obtížné, když datum jeho narození není přesně známo, na rozdíl od data jeho upálení. Svátek je holdem tomuto odvážnému jedinci a připomínkou, že i jeden odvážný člověk může spustit lavinu událostí vedoucích k velkým změnám. Nejde o oslavu toho, že jsme se ho zbavili.

      1. Skoro přesně, ale ne docela. O Velikonocích se oslavuje nikoliv poprava, ale z mrtvýchvstání neboli vzkříšení Krista. Každý státní nebo církevní svátek přece nemusí znamenat bujakou oslavu, kdy se národ přežere a opije. Také připomenutí neslavné smrti Jana z Husince by nás mělo přímět k zamyšlení nad tím, že když se věci mají změnit, musí člověk za svou ideu jít až do konce.

  5. Ja to vidim tak že církev udržovala lid kázaním v kostelích na nevědomosti. To znamená že jim říkali jen to aby je drželi v klidu a kázni. No a potom přišel Jan Hus a kázal tak jak to citil to znamená pravdu. To se cirkvi nemohlo hodit tokto ptostý lid vzdělavat. Tak to dopadllo jak všichni víme.Přirovnal bych to k dnešní době. Kdo má jiný názor je „dezolat ,nebo proruský atd.Každy režim ma svoji propagandu viz Gebls za druhe světové. Tisictkrat řikaná lež se pro mnoho lidí stane pravdou. Takovy ale Mistr Jan nebyl a proto zaplatil daň nejvyšši svůj život.

  6. „Ale církev už nikdy nerozhodovala o tom, kdo kde bude vládnout.“
    Záleží jen na tom, jak věci pojmenujem. Když si místo papeže a kardinálů dosadíme sebranku globalistů a místo kristapána ESG a LGBT, zjistíme, že se vlastně nic nezměnilo. Nakonec jde vždy jen o moc (a samozřejmě o prachy). O tom, kdo kde bude vládnout, se rozhoduje místo ve Vatikánu na sjezdech Bilderbergů a kdovíkoho. To je tak asi jediný rozdíl. Bude zřejmě trvat ještě pár set let, než lidi přijdou na to, že ke svému životu vlastně žádné vládce nepotřebují.

    1. Stovky let, možná. Nevěřím, že lidé jsou schopní se probudit a začít přemýšlet.
      K tomu nás nic a nikdo nevychovává. Školy nás vedou pouze k poslušnosti a disciplíně.

      1. To je ma vize budoucnosti.
        Deti by se mely ucit kritickemu mysleni uz od malicka (prvni tridy), ucit se znat hodnotu svou a svych spoluzaku i ucitelu (namisto automatickeho prijimani autority), a ucit je myslet – nechat je navrhovat a aplikovat reseni a sledovat vysledky v case.
        Hovorit s nimi o moznotech nahledu na jednu skutecnost (je vice matemickych soustav, nez ta, kterou vyucujeme). Napr. je ucit vyargumentovat pro i pro. Aby se pak samy mohly lepe rozhodovat, co jim
        sedi, aby vedely, s cim mohou nesouhlasit a ze mohou nesouhlasit.
        Jako dospeli lide pak budou daleko samostatnejsi a svobodomyslnejsi ci sobestatnejsi a vice se pak budou podilet na demokracii ne jako dnesni lide, co kdyz voli, tak ve skutecnosti nakupuji predem pro ne vybrane zbozi.
        To vse od 1. do 8. tridy.
        Decka by mela dostat kvalitni gymnazijni vzdelani (kdyz nebudou stacit, to se neda nic delat.*).
        V 6. tride uz mohou chapat rozdily mezi demokracii a totalitou, ucit se davat priklady a dva dny si vyzkouset takoveto zrizeni ve tride. Deti by vedely alespon 6 zemi z minulosti a dnes, ktere tyto zrizeni/zpusoby maji. Take misto testu by ucitel prednasel (treti den) priklady, kde by se deti mohly hlasit a rict, vybrat si, jestli se jedna o totalitni opatreni/dej/zpusoby nebo demokraticke (s jednim chytakem) a proc! Ucit je definovat. A ucit pojmy od latiny (puvod slova). At si slovo totalitni mohou spojit s monopolem apod.

        * (…ale kazdemu mi mela byt dana moznost vyniknout v jeho zajmech jako je hra na nastroj, nebo pece o zvirata a tem co nic zvlastniho nedelaji by mela byt nabidnuta skala aktivit, kde mohou vyniknout a zapojit se pozitivne do spolecnosti – chodit do pravniho krouzku, ktery by deti ucil, jak mohou pomoci ochranit prirodu nebo druhe lidi pred nestestim, nebo tech moznosti je mraky!) Z toho by mohly byt 3 znamky, ktere by mohly ‚neposednym detem‘ zlepsit prumer.

        A hlavne je naucit ze absolutni svoboda a absolutni autorita vede k vice nestesti a nespokojenosti nez autorita a svoboda stridme omezena; A kdyz se budou ptat proc – coz by mely, rekneme, ze bez hranic v chovani a jednani nezije zadny zivocich, rostlina ani clovek. Krome Tyranosaura, ktery stal na vrcholu potravinoveho retezce. Tim jsme take ted my vuci prirode, ze?
        A bez autority (vazit si druheho) bychom nemeli zadne vztahy a deti by samy vyrust neumely (byly by bez zkusenosti a vztahovosti (lasky) zranitelni a spatne by se jim ve spolecnosti vedlo).**

        Klic je mit dobre ucitele, na ktere se deti mohou spolehnout.*** Poznaji, kdyz nejste prirozena autorita a nebudou si vas vazit (poslouchat). Take poznaji kdyz nemate radi deti (kdyz je mate pouze ci prevazne za objekty, ktery mate studovat nebo je neco naucit).
        ***Kteri umi deti zaujmout, kdyz nejevi zajem o latku a kteri najdou zpusob jak je zapojit do ‚zivota kurzu/predmetu‘. Vetsinou to jde (mnoha zpusoby). Ale bez prirozene autority je to nemozne pro obe strany.

        ** Ucitel by take mohl rici zakum/nim (v ramci vykladu ‚autorita‘: ‚jste pro me autorita‘, kdyby ne, sedel/a bych doma a divala se na TV. … A k tomu nejaky primereny inteligentni vtip (a/ale ne ironii nebo dokonce cynismus .. deti maji cynismu az az, jen to nerikaji).

        Pri vyuce bych mobily zakazala. Pokud s tim rodice nesouhlasi, skola ma mit podporu v legislative.
        Mobil je silne navykova latka/vec, ktera se otiskuje do jsoucna ditete a stava se (po dohode/souhlasu‘) soucasti identity (sebenahledu/sebeurceni) ditete (cloveka) – dela z nej automat jehoz ‚mama’/zdroj – (ci dokonce autorita) je na siti (ne mezi lidmi). Mobil tedy neni jiste vychovna pomucka a k tomu/hlavne skodi lidem, zivotu a lidskosti, (a inteligenci), je skodlivy. A my je ve skole inteligentni byt ucime.

        Konec hodiny.

        1. Proc ma Cesky rozhlas Junior na strankach jako prvni:
          – Strašidelná ryba se smrtícím světlem opravdu existuje! Jak žije ďas mořský?
          – Malá kreveta dokáže „střílet“, zabít zvukem a vyvinout teplotu jako na povrchu Slunce. Jak to dělá?
          – a ‚pohadku‘ pripominajici normalizacni produkci komunistickeho Ceskoslovenska v 70′ letech min. stoleti: Stulík a Blatoušek. Vodnické příběhy z jižních Čech.

          Takovito prostor pro deti hned jednoho uklidni. To uz jim rovnou mohou predcitat z Kytice.

        2. Tak dneska máte ze slohovky čtyři mínus. Ten pojem střídmě omezená svoboda je prostě báječný…-)))

          1. A co byste napsal vy? Proc si to myslite? Pokud Vasi kritiku neumite oduvodnit, davam vam dovolenou.

  7. Moc hezké a trefné.. Pokud si mezi dezoláty, jsi v dobré společnosti Přeji mnoho Božího požehnání, sil a optimismu..

Napsat komentář