Zpět

No a co? Anatomie arogance moci

Text 10.7.20236 min Přehrát

Komentář Ivana Hoffmana

Myslet si, že existuje něco jako veřejná kontrola moci, je naivní. Demokracie je bezmocná, když je konfrontována s arogancí. Symbolem doby je dobytek v obleku, který na výtku, že nadělal binec, řekne: „No a co?“

„No a co“ je univerzální slovní prefabrikát, kterým lze odbýt jakoukoli kritiku. „No a co“ slýcháme od ministrů, deviantů, miliardářů, spekulantů, bankéřů, aktivistů, novinářů, zbrojařů, právníků anebo obchodníků, jsou-li přistiženi u něčeho nepatřičného, nemorálního, nízkého.

„No a co“ je reakce, kterou se dává najevo pohrdání kritikem, kritikou, ale také dobrými mravy či Desaterem. „No a co“ vyjadřuje přesvědčení, že lhát, podvádět a krást je normální, poškodit druhé přirozené a zneužít svého postavení k vlastnímu prospěchu samozřejmé. Podle „no a co“ slušný člověk pozná, před kým se mít na pozoru, s kým se nezaplést a koho nevolit.

Jsou zde ovšem i tací naši spoluobčané, pro které slušnost představuje kouli u nohy. Těmto spoluobčanům „no a co“ u různých prominentů, od kterých se kdysi očekávala úroveň, vzdělanost a odpovědnost, vlastně nevadí. Berou aroganci prominentů jako alibi pro aroganci vlastní. Po té, co ve volbách dali hlas zoufalcům, kteří o sobě vyhlašovali, že jsou demokraté, aby se pak ukázalo, že šlo o dezinformaci, odbývají svou volební spoluvinu na vzniklém marasmu a plíživém nástupu totality stejným „no a co“.

Nechuť k sebereflexi je vždy individuální a nemá smysl ji vztahovat na společnost. Společnost je pouze do té míry schopna přiznat si selhání, do jaké míry jsou takového přiznání schopni jednotliví občané, každý sám za sebe. Povšimněme si, že když teologové tvrdí, že církev je chrám zbudovaný z vratkých kamenů, platí to jen za předpokladu, že jsou ti hřešící lidé vedeni vírou, že má smysl se polepšovat a ucházet se o odpuštění. Chrám, ale ani obyčejný činžák nelze vybudovat z kamenů vadných. Navíc bez základů, na písku.

Obnova demokracie je možná za předpokladu, že po ní vznikne poptávka. Pouhý deficit demokracie, jak vidno, poptávku nestimuluje. V lidech musí dozrát přesvědčení, že demokracie je výhodnější, než když nyní stát posluhuje oligarchům, a že motorem společenského pohybu vpřed nemůže být chamtivost boháčů. Chamtivost je zpátečka.

Stát, coby společenství občanů, chřadne. Diagnózou pacienta je zhoubné byrokratické bujení, jakási liberálně demokratická rakovina napadající jeho základní životní funkce. Je to autoimunitní onemocnění, kdy stát postupně likvidují lidé, kteří o něj mají pečovat, tedy premiér, ministři, poslanecká a senátní vládní většina. To jsou všechno lidé, kteří mají na jakoukoli reklamaci ohledně nefunkčnosti státu komentář: No a co?

Jaká je demokratická alternativa k těmto lžidemokratům, zaštiťujícím se podporou menšiny občanů, kterým za pomoci spřízněných „na a co“ médií svedli vymýt mozky? Demokratickou alternativou je svobodný, sebevědomý občan, kterému selský rozum napoví, že člověk přežije jenom ve smečce, že není svobody bez odpovědnosti k celku, tedy k rodině, obci, národu, a proto na fungování státu záleží a „no a co“ není akceptovatelná odpověď.

Svobodný odpovědný občan, bez kterého se nevrátí demokracie, není důsledkem demokratizace. Svobodný občan je podmínkou demokratizace. Bez svobodného občana nemůže být stát funkční, užitečný, čili suverénní, soběstačný a spravedlivý.

Nemá smysl čekat na lepší poměry. Je třeba se odstřihnout od těch špatných. Svobodně se začít ptát: Potřebujeme zákony, které neslouží lidem, nýbrž vnímají lidi jako problém? Potřebujeme instituce, které člověka pronásledují a omezují, místo aby mu sloužily? Potřebujeme být v unii, která nás úkoluje, místo toho, abychom my úkolovali ji? Potřebujeme prostor k životu, anebo dozor? Potřebujeme válku, na které vydělají boháči, anebo nám stačí mír? A potřebujeme ty oligarchy a miliardáře, kteří si nás zprivatizovali, a teď jim tu se vším všudy patříme? Jsou nám k něčemu užiteční? Máme z nich nějaký prospěch?

Když si odpovíme na tyto otázky, světový řád co tu máme, čili systém, který trpíme, přesto že je nespravedlivý, nefunkční a navíc arogantní, se zřítí jako dům z karet, kterým také je. No a co?

Všechny příspěvky s Ivan Hoffman

Diskuze:

  1. Díky pane Hoffmane, vždycky čekám na váš komentář jako malé světýlko naděje v této neutěšené době. A nazvěme ty naše “vrcholné politiky “ pravými jmény. Lháři bez jakýchkoliv skrupulí včetně bohužel i prezidenta, vlastizrádci neskutečně lezoucí í někam EU, USA a nakonec i té Ukrajině (t.č. dokonce i taxikáři Zelenského), plná huba šetření, aby na druhou stranu vyhazovali doslova oknem peníze, ale soudný člověk vidí. Bez ohledu na to, co tu šíří zaprodaná media.

    1. Když pravými jmény, tak lháři, zloději, defraudanti, zločinci. I slovo zločinec je slabé pro zaprodance, vlastizrádce a válečné štváče.

  2. Fajn článek. Demokracie je velice těžká. Uznávat právo všech občanů volit a rozhodovat o naší budoucnosti, když vás jejich vhození volebního lístku stálo desetitisíce, nebo přímo uvrhlo do chudoby, je v přímém protikladu všeho, co nám radí selský rozum. Obzvlášť, když se dalo čekat, jak jejich vládnutí bude vypadat, většina těch stran nám to již několikrát předvedla, i když nynější devastace předčila má očekávání.
    Ovšem není to nic neobvyklého. Pan Hitler se dostal k moci demokratickou volbou. Stejně tak pan Gottwald, nebo pan Bush mladší.
    Na demokracii je dobré, že pokud to přežije, nemusíte čekat až vládce zemře, ale můžete pustit ke korytu jiná prasata.

  3. Dobrý den, skvělý pane Hoffmane. Krásně jste shrnul vše, co bylo už mnoho let jasné všem přemýšlivým občanům, kteří si zachovali alespoň zbytky zdravého rozumu. Jenom malá poznámka k válce na Ukrajině a ruským hrozbám – není ta naše psychopatická vláda vládou potencionálních sériových vrahů? J. Prokeš

  4. Většina lidí se domnívá, že žije v demokracii. Zřejmě se to domnívá i pan Hoffman. Dokud lidé nepochopí a ne přijmou skutečnost, že u nás demokracie není, nelze dělat nic.

    1. Ale ani v řeckých městských státech nebylo vše ideální a Res Publica lidu římského ještě méně. Vždyť jeden „vlasáč“, téměř žebrák, z rodu Juliů, byl v době smrti nejbohatším občanem republiky. Historie nás učí moudrosti, nihil novum sub sole vážený příteli.

  5. Spústa dobrých výstrelov, ale všetky TESNE vedľa.
    Debilní ovčania sú prvotnou príčinou ZLA, gauneri politici sú DôSLEDKOM debilných ovčanov.
    A „demokracia“ nie je iba pokazená – demokracia je sama zlom – pretože bráni slobode. Slobodomyselní ľudia nepotrebujú DEMOKRATICKÝCH politikov, svoj život si riadia sami, a IBA sebe.
    V spoločnosti, kde je 70% napichancov, však tieto slová sú k ničomu. Miera napichanosti je aj mierou debility.

    1. Máte divné jméno, ale kdo jsem abych soudil druhé. “ Odpusť nám naše viny, jako my je odpouštíme naším viníkům“. Gloria in excelsis Deo.

    2. Děkuji pane Hoffmane, za tyto komentáře.
      Alespoň pár lidem zůstává zdravý rozum a dokáží zformulovat to, co vnímají lidé, kteří o současném světě přemýšlí.
      Díky za vás i rádio Universum.

Napsat komentář