Zpět

Probuzení z amerického snu

Text 25.9.20236 min Přehrát

Když čtu o tom, co se děje v San Francisku, zcela nepatřičně se mi vybaví Waldemar Matuška, který se sentimentálně ptá: „Co v sobě máš? Nevím, San Francisco, že se mi zdáš, ať spím či bdím.“ Sen se změnil v noční můru. Centrum města zaplavili bezdomovci, narkomani, kriminalita vyhání z města firmy a obchodníky. Pokud jsem v minulosti nenašel čas navštívit v San Francisku bratrance, tak už to nemá cenu. Přihlížet zmaru je masochismus, navíc vše nasvědčuje tomu, že smutné obrázky z dnešního San Franciska jsou předobrazem úpadku, který potká Ameriku a Západ jako celek.

Některé sny se rozplynou dříve, než se vyplní. A co se rozplyne, mohla být i pouhá iluze. Přesto je podezřelé, jak kdysi nakažlivý americký optimismus rychle bere zasvé, a střídá ho skepse a chaos. Čteme analýzy, jak inflace doléhá na Američany s nízkými příjmy, kteří nejprve šetří, pak se zadlužují, a nakonec kradou. Statistiky vypovídají o bezprecedentním poklesu důvěry ve federální vládu a narůstající nedůvěře v obě hlavní politické strany. Amerika, která si zakládala na osobní svobodě a nezávislosti, se snižuje k politické korektnosti, tedy cenzuře a autocenzuře, maskující semeniště deviací všeho druhu.

Podstatou sebeklamu, kterým je americký sen, je víra, že každý má svůj osud ve vlastních rukou. Že čistič bot se může stát milionářem, je-li pilný, pracovitý a chytrý. Deklarovaná rovnost šancí je fikce, která činí jednotlivce odpovědným za jeho neúspěch, bída je důsledkem osobního selhání. Je-li tomu tak, může společnost neúspěšné ignorovat, měřit prosperitu mírou HDP a vyprávět si příběhy celebrit, které jsou za vodou. Až když je neúspěšných tolik, že o ně úspěšní začnou zakopávat, začne se společnost z amerického snu probouzet.

Byl to, tuším, Antonio Gramsci, který kdysi řekl, že úroveň společnosti se neodvíjí podle situace těch nejúspěšnějších, nýbrž od postavení těch nejslabších. Ještě v sedmdesátých letech minulého století se americká technologická převaha ilustrovala konstatováním, že zatímco u nás sledujeme černobílou televizi, v Americe má běžně barevnou televizi černoch ve své chatrči. Současný regres, daný úpadkem slabých, je ovšem provázen nápadným zbohatnutím stále se úžící vrstvy těch nejbohatších. Je zde důvodné podezření, že jsou to ti nejúspěšnější, kteří ruinují Ameriku.

Z amerického snu se neprobouzejí pouze Američané. Jde o globální budíček, protože šlo o sen nakažlivý, toxický, šířený z Hollywoodu do celého světa. I u nás rychle přibývají lidé s nízkými příjmy, kteří šetří. Maloobchodní tržby prý klesají patnáctý měsíc v řadě. I u nás se lidé zadlužují, a když nebudou schopni splácet, začnou krást. I u nás přijde den, kdy ti úspěšní začnou o neúspěšné zakopávat. Je to dáno logikou asociálních vlád v korporátním žoldu, které řízení společenských procesů nemají v náplni práce.

Bonmot, že pro stát není problém se postarat o chudé, problém že je uspokojit potřeby bohatých, už neplatí. Situace se vyvíjí: Postarat se o chudé je pro stát problém, neboť to není v zájmu bohatých. Je tedy otázkou času, kdy si ti neúspěšní uvědomí, že s nimi bohatí vizionáři do budoucna nepočítají. Procitnutí neúspěšných, kteří jsou zatím stále mediálně neviditelní, protože jich ještě není dost, aby o ně zakopávali mainstreamoví korporátní novináři, ale paradoxně nemusí znamenat konec amerického snu.

Lze si naopak představit jeho vzkříšení. Stačí k tomu zbavit se úzké třídy globálních parazitů a obnovit přirozený řád, kdy člověk není objektem dějin, ale jejich subjektem. Vzít si prostě svět zpátky z rukou oligarchů, či jak se jim říká, a vrátit se k demokracii, kdy si lidé vládnou tak, že lze úroveň společnosti měřit podle úrovně těch nejslabších. Než nad San Franciskem zlomím hůl, dám mu ještě šanci. Jak to kdysi zpíval Matuška, když platonicky vzpomínal na zlatou pláž a modrý dým: „Očitých svědků je jen pár a mapa to je cár…“ Nic ještě neskončilo. Žijeme příběh s otevřeným koncem.

Všechny příspěvky s Ivan Hoffman

Diskuze:

  1. Úspěšní ale je svému bohatství přišli tím, že to co tvoří má velký úspěch a dělají to tedy lépe, než ostatní. To nelze revolucí trestat.
    Poněkud jste opomněl zjistit, zda ti co končí na ulici jsou proto, že fetují a jejich závislosti je zničily, nebo byli by rádi poctivě pracovali, ale nikdo už o ně nestojí. V Americe dokonce ani nemají tak přísný systém, kdy nezplacení hypotéky pokud nepokryje cena nemovitosti, tak se zbylý dluh na dlužníka nepřenáší.
    Když revoluce vzejde z mas lidí co si nárokují blahobyt bez práce, tak už nikdo nebude nic tvořit a všichni jen spotřebovávat dokud takové společenství nezanikne.

    1. To co píšete je čistá demagogie. Ne každý bohatý a mocný člověk se dá označit za úspěšného. Velká část svůj majetek zdědila, často nemá ani na jeho řízení podíl. I ti, kdo se sami vypracovali, jako třeba pan Gates používali k dosažení úspěchu různé podrazy a nezákonné praktiky, velkou část okopíroval od ostatních a např. o zaměstnancích Microsoftu je známo, že pod vymyšlenou přezdívkou v internetových diskusích pomlouvali konkurenci a chválili vlastní produkty. Microsoft po odchodu pana Gatese nebyl schopen přijít s ničím novým, lidé používají Windows a Office protože chtějí aby mohli dál používat všechny programy a otevřít staré soubory.
      Velké zavedené společnosti se drží hlavně o likvidaci začínající společnosti, které to dělají lépe. Většinou je koupí a začlení, nebo koupí a zavřou.
      Ti nejbohatší často pouze přeprodávají akcie. Když zemřou, nebo jsou zavřeni, naprosto nic se nestane, jejich místa zaujme jiná pijavice.
      Náš nejbohatší člověk, který před dvěma lety zahynul byl sice úspěšnější lichvář, než jeho kolegové, ale nevidím důvod proč by se jeho oběti proti tomu neměli bouřit. Ostatně věta „To nelze revolucí trestat“ je nesmyslná. O tom co revoluce potrestá bude rozhodovat ten dav lidí. Revoluce žádné limity nemá.
      Vaše poslední věta je další nesmyslný výplod. Neznám takovou revoluci. I pokud si nějaký primitiv mohl kdysi něco takového myslet, byl rychle vyveden z omylu.

  2. Pane Hoffmane, díky za Vaše slova – a jen jedna malá poznámka. V létě 1989 nám bylo po dvaceti letech konečně dovoleno navštívit naše přátele v Nizozemsku. Při debatě s nimi o svobodě a demokracii u nás, tehdy nesvobodném komunistickém Československu, a  u nich v Holandsku, a po mém (naivním) vychvalování Ameriky, mi naše známá řekla: „Stěžujete si na poměry v ČSSR, ale my zde žijeme také v nesvobodě. Vládnou nám tu i  bohatí – a homosexuálové. A v Holandsku nemá Ameriku nikdo rád“… Tenkrát, v roce 1989, jsem se jejím slovům velmi podivila, ale dnes, v roce 2023, je již docela chápu. A často si na ně vzpomenu.

  3. „…vzkříšení. Stačí k tomu zbavit se úzké třídy globálních parazitů a obnovit přirozený řád, kdy člověk není objektem dějin, ale jejich subjektem. Vzít si prostě svět zpátky z rukou oligarchů, či jak se jim říká, a vrátit se k demokracii…“
    … tak… to by chcelo výstrel a Aurory. ale dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky. takže neviem ako sa dnes možno zbaviť úzkej triedy globálnych parazitov… asi to bude oveľa ťažšie, než boli všetky doterajšie revolutions

  4. Postarat se o chudé je v zájmu bohatých i běžných lidí, ovšem jak chudých přibývá, je to dražší. Bezdomovec obtěžuje všechny kolem sebe žebráním a svým zápachem. Zabírá místa na lavičkách v parku, dělá bordel, svou potřebu klidně vykoná ve vagonu metra, společenské konvence a většina vyhlášek a zákonů jsou mu naprosto lhostejné, krade a z pokut má jen srandu. S oblibou se zdržuje právě v blízkosti bohatých, je mu jasné, že od chudých na dávkách moc nevyžebrá.
    Bezprostřední příčinou je nárust konkurence na pracovním trhu přílivem levné pracovní síly přes jižní hranici USA. Podobně, jako u nás Ukrajinci a další dokázali vytěsnit z pracovního trhu cikány. Všeobecně to zvyšuje poptávku po tom nejlevnějším šmejdu a tak snižuje celkovou úroveň.
    Dlouhodobou příčinou jsou neúspěšné války a vyvedení výroby do Číny a dalších zemí. O co Čína zbohatla, o to USA zchudly. Seděním v kanclu si můžete slušně vydělat, paradoxně víc, než když opravdu něco užitečného vyrábíte, ale žádný národ tím ještě nezbohatl. To jen přidává k ceně konečného produktu.
    Třetí příčina je odklon od úspěchu jako hlavní hodnoty. Velké společnosti, školy, města a vlády přijímají lidi podle rasy a pohlaví, ne podle schopností. Může se vám stát, že jedete metrem ve špinavém vagónu a přemýšlíte jak je to možné, dojedete na konečnou, tam vejde černoch s kýblem a hadrem, a místo uklízení si sedne a čučí do blba. Je to umožněné tím, že jeho nadřízený je také černoch, který ho kryje. Ještě horší je to pokud bílý žádá něco černého úředníka. To bývá příležitost vyřídit si účty za zotročení pradědečka.
    Kvalitu života zhoršují i různé ideologie, například v New Yorku ochránci přírody oplotili část městského parku aby ho chránili před lidmi, i když byl navržen architektem a uměle vybudován, tak pořád stromy jsou živé a lidé jim prý škodí. Žraloci kteří napadnou člověka nejsou vyloveni a zabiti, jsou chráněni, prý jsou ve svém prostředí, lide prý chodí k nim a když se to lidem nelíbí tak se mají koupat ve vaně. Když žraloka objeví včas tak vyženou lidi z vody dokud neodplave. Od 70 let kdy byl natočen film Čelisti se situace v USA velmi změnila.

  5. Přátelé, představujeme nový diskusní a linkovací portál https://cekni.to – naším cílem je vytvořit co nejrozmanitější zájmové komunity a umožnit v rámci nich i mezi nimi svobodnou diskusi bez algoritmů a bez cenzury, jako alternativu k Facebooku na Slovensku a v Čechách.

    Navíc jsme bez reklamy, podporujeme anonymitu (registrace je možná bez emailu) a běžíme na open source.

    Čekněte nás! 🙂

    1. Prajem vám, aby vám to tam fungovalo lepšie, ako na tomto webe. Tunajšia „diskusia“ je na rozmedzí umierania a bezdomovectva.

        1. Když mu dají pokutu, tak ji nezaplatí. Pokud ho zavřou, stojí stát dost peněz a za měsíc tam bude čůrat znovu. Jak byste to vyřešila? Veřejné záchody zdarma jsou vzácné a on tím tím ukazuje společnosti která ho nechala klesnout až na dno, co si o ní myslí.

        2. „A vrátit se k demokracii…“ To je dojemné. Ta existovala možná v Antice, v moderních dějinách nic takového neexistovalo. Teď je to jenom označení jednoho z pokročilejších způsobů zotročení lidstva.

Napsat komentář